Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Aldi tilbud
Fra : Jørgen Hasselkjær

Dato : 16-07-05 12:26

Aldi har på onsdag et digitalcamera med 5.2 Mp - er der nogen som kan
anbefale dette
http://www.aldi.dk/
--
Jørgen Hasselkjær
http://home8.inet.tele.dk/munk

Fra : Jakob

Dato : 16-07-05 12:36

In article <42d8eead$0$51654$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
joergen.hasselkjaer@mail.dk says...
> Aldi har på onsdag et digitalcamera med 5.2 Mp - er der nogen som kan
> anbefale dette
> http://www.aldi.dk/

Prøv at læse tilbage i gruppen. Svarene er ALTID de samme når det drejer
sig om aldi kameraer. Humlen er at de fleste er væssentlig mere trygge
ved mærkevarekameraer der ikke behøves at koste meget mere end det der
fra aldi.

MEn men men det er jo aldi som har fantastisk bytteordning så det eneste
rigtige at gøre hvis du er interesseret i det er da bare at købe skidtet
og tage en masse billeder.

Jeg har selv været den tur igennem med en tidligere model bare af
nysgerrighed og det tog helt ok billeder. MEEEEEN når man ville tage
noget macro var det ubrugeligt, og blitzstyring var heller ikke god.
Derudover var det langsomt.

Derfor køb det bare, prøv det af et par ugers tid og hvis det opfylder
dine behov har du jo et superbilligt kamera, der vel og mærke er inkl. 3
års garanti.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-07-05 12:51

In article <42d8eead$0$51654$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Jørgen Hasselkjær wrote:
> Aldi har på onsdag et digitalcamera med 5.2 Mp - er der nogen som kan
> anbefale dette

Megapixel er en dårlig målestok for kvalitet.
Jo strre andel af pengene der bruges på megapixels, jo færre er der
til at det andet, herunder billedbehandlingen i kameraet, men ikke
mindst optikken. Billig optik kan ødelægge ethvert billede.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-07-05 16:04

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev

> Jo strre andel af pengene der bruges på megapixels, jo færre er der
> til at det andet, herunder billedbehandlingen i kameraet, men ikke

Der er næppe nogen producenter, som laver kameraer i dag med små celler.
Dels er produktionen af cellerne ikke længere rentabel, og samtidig er det
svært at sælge 3 mp kameraer i dag. Så i dette tilfælde er der næppe brugt
ekstra penge på cellen, den er jo mere eller mindre defacto.

Kameraet er sikkert ganske udmærket til det kundesegment, det er beregnet
til. Men folk herinde kan bare ikke forstå, at det slet ikke er dem, der er
kundesegmentet.

Claus

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-07-05 16:10

In article <42d9213e$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Claus Tersgov wrote:

> [...]
> svært at sælge 3 mp kameraer i dag. Så i dette tilfælde er der næppe brugt
> ekstra penge på cellen, den er jo mere eller mindre defacto.

Der er da mange 3 og 4 mix kameraer endnu. Og det er vel stadig rigtigt,
at såfremt antal mpix er over gennemsnittet, så bør prisen også være det.
Men 5 mpix er dog nok ved at være hvad der er i gennemsnitskameraet.

> Kameraet er sikkert ganske udmærket til det kundesegment, det er beregnet
> til. Men folk herinde kan bare ikke forstå, at det slet ikke er dem, der er
> kundesegmentet.

Ja, det er til dem der også købte de små flade kompaktkameraer til
film. Dem der ikke behøver skarpe billeder, da de jo ved hvad de
har fotograferet.

Fra : Gert Medom

Dato : 16-07-05 13:11

"Jørgen Hasselkjær" <joergen.hasselkjaer@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Aldi har på onsdag et digitalcamera med 5.2 Mp - er der nogen som kan
> anbefale dette
> http://www.aldi.dk/
> --
> Jørgen Hasselkjær
> http://home8.inet.tele.dk/munk

Den maksimale lukkertid på ½ sekund vil sætte grænser for, hvad du kan mht
nattefotografering og lign.

Til gengæld er det fint at vedlægge 256 mb sd-kort. De fleste "normale"
producenter vedlægger 16 mb som reelt er nærmest ubrugeligt.

Ville selv kigge andetsteds efter et nyt kamera.

/ Gert

Fra : [HCS] 4000

Dato : 16-07-05 13:42

Jeg tror jeg ville kikke mig om efter et andet tilbud - F.eks annoncerer
Bingo Foto i denne tid et KODAK CX7525 5mp. og 3x zoom til 999 kr. Det set
jeg som et langt bedre tilbud og så er det et kendt mærke.
Jeg købte et til konen og det præsterer fremragende billeder.
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *

Fra : Jacob

Dato : 16-07-05 21:30

"Jørgen Hasselkjær" <joergen.hasselkjaer@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Aldi har på onsdag et digitalcamera med 5.2 Mp - er der nogen som kan
> [...]
Jeg tror man skal gøre op med sig selv hvad man skal bruge det til. ud fra
billedet vil jeg sige at det sikkert er fint hvis der er rigeligt med lys.
objektivet er så lille at det ikke er mere lysfølsomt end kameraet i en
mobil telefon.
det er sikkert det helt rigtige kamera et tage med på stranden.

Fra : Jakob

Dato : 16-07-05 22:31

In article <42d96e34$0$18641$14726298@news.sunsite.dk>,
Rocky.tmc.fjer_nes@mail.dk says...

> [...]
> objektivet er så lille at det ikke er mere lysfølsomt end kameraet i en

Det er da ikke værre end alle andre kompaktkameraer. Men det er ikke så
svært, køb det, prøv det og smid det tilbage hvis det ikke er sagen. Det
er sgu da den ultimative anbefaling :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-07-05 11:09

Jacob wrote:

> rigeligt med lys. objektivet er så lille at det ikke er mere
> lysfølsomt end kameraet i en mobil telefon.

....som på min helt banale Sony Ericsson er F/2,8!
Synes du det er lidt?

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jacob

Dato : 17-07-05 19:29

> ...som på min helt banale Sony Ericsson er F/2,8!
> Synes du det er lidt?
>

> vh
> jan
>
> --
> Fotoamatør af Guds nåde.
> PS: Nye (opdateret 12/7/2005) knipserier kan findes på
> http://jan.boegh.net/foto.htm

Ja det syntes jeg. for det er i forhold til objektiv åbningen den er vel
ikke mere end et par mm på en mobiltelefon.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-07-05 08:25

Jacob wrote:

> Ja det syntes jeg. for det er i forhold til objektiv åbningen den er
> vel ikke mere end et par mm på en mobiltelefon.

Ikke forstået. Vi snakker om det, man i normal fotosnak kalder blænden -
ikke? Og ikke bare hullet i kassen?

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-05 23:02

Her et link hvor du kan downloade manualen til Traveler slimline x5

http://www.traveler-service.de/front_content.php?idcat=19

Dan Pedersen

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-05 23:08

Jeg kom til at sende linket til den tyske manual, på denne side kan du
downloade den engelske

http://81.169.188.157/Traveler_EN/front_content.php?idcat=50

Dan Pedersen

Fra : Anders Sørensen

Dato : 16-07-05 23:37

Den Sat, 16 Jul 2005 13:25:47 +0200, skrev "Jørgen Hasselkjær"
<joergen.hasselkjaer@mail.dk>:

>Aldi har på onsdag et digitalcamera med 5.2 Mp - er der nogen som kan
>anbefale dette
>http://www.aldi.dk/

Jeg tror jeg ville kigge på f.eks. dette
i stedet for.

Der er også både Fujifilm, Olympus, Kodak, Pentax, HP og Samsung til
lavere pris end de 1799 i Aldi. Så er der stadig råd til memorykort.
Der er større chance for at få et godt kamera hvis du holder dig til
mærkevarerne.
Batterier og lign. kan evt komme til senere hvis behovet er der.

--
Mvh.
Anders Sørensen

Fra : Anders Sørensen

Dato : 16-07-05 23:49

Der er lige et link: www.kortlink.dk/edbpriser/wc5

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-07-05 11:13

Anders Sørensen wrote:

> Der er også både Fujifilm, Olympus, Kodak, Pentax, HP og Samsung til
> lavere pris end de 1799 i Aldi.

Tror du ikke de er lavet de samme steder. OEM er i dag gængs for de flester
konsumprodukter.

/Jeg/ tror ikke på din logik.

Jeg har prøvet billige kameraer fra både HP og Samsung - de var hverken
bedre eller ringere end det (vistnok Medion) aldikamera som en af mine
bekendte spurgte om min uforlignelige ekspertkommentar til.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Anders Sørensen

Dato : 17-07-05 12:11

Den Sun, 17 Jul 2005 12:12:55 +0200, skrev "Jan Bøgh"
<spamhater@nowhere>:

>Tror du ikke de er lavet de samme steder. OEM er i dag gængs for de flester
>konsumprodukter.
>
>/Jeg/ tror ikke på din logik.

Jeg tror bare at der er stor sandsynlighed for at
mærkevareproducenterne leverer en bedre kvalitet, idet det kan være
"farligt" for dem at levere noget skrammel, da de så kan få et dårligt
ry.

>Jeg har prøvet billige kameraer fra både HP og Samsung - de var hverken
>bedre eller ringere end det (vistnok Medion) aldikamera som en af mine
>bekendte spurgte om min uforlignelige ekspertkommentar til.

Jeg tror nu også mindre på kvaliteten af HP og Samsung end de andre
jeg nævnte.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-07-05 12:55

Anders Sørensen wrote:

> [...]
> mærkevareproducenterne leverer en bedre kvalitet, idet det kan være
> "farligt" for dem at levere noget skrammel, da de så kan få et dårligt

Så havde både Canon og Nikon afholdt sig fra at producere de billige
junk-objektiver, som bestemt ikke er nogen fordel for deres 'branding'. De
store konsumentgrupper forholder sig ikke til disse mærker på et så perifært
produkt som billige fotoapp. Hvordan kunne så Kodak have overlevet
oprindelsen af de første virkelige lortekameraer - Instamatic'en. Folk køber
for 99% vedkommende kameraer efter markedsføringen og ikke efter modne
overvejelser.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-07-05 13:14

Jan Bøgh skrev:

>Hvordan kunne så Kodak have overlevet
>oprindelsen af de første virkelige lortekameraer - Instamatic'en.

Instamatic'er var ikke ringere end de rullefilmskameraer, de
skulle erstatte, men meget nemmere at bruge.

Iøvrigt har Kodak også lavet kvalitesinstamitickameraer, hvis du
dermed mener med god optik, lysmåler o. lign.

Kodak har sågar lavet SLR-Instamatic.

Og så skal man også regne med, at ikke alle stiller samme krav
som dig, men at instamatickameraer var de kameraer som rigtig for
alvor gjorde fotografering populært og også banede vej for at
mange gik over til noget bedre.

Det samme gælder digitalkameraer, ikke alle forlanger det samme
af dem.
--
Knud

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-07-05 14:04

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Instamatic'er var ikke ringere end de rullefilmskameraer, de
> skulle erstatte, men meget nemmere at bruge.

Vist var de så - jeg skal bare se på mine forældres familliealbum, hvor man
gik fra det gamle Agfa og så over til Instamatic'en.

> Iøvrigt har Kodak også lavet kvalitesinstamitickameraer, hvis du
> dermed mener med god optik, lysmåler o. lign.

Det har jeg sku da aldrig betvivlet. Hvorfor nævner du det?

> [...]
> som dig, men at instamatickameraer var de kameraer som rigtig for
> alvor gjorde fotografering populært og også banede vej for at

Jeg synes du skulle læse tråden og så sætte mine ytringer i relation til
det, der diskuteres. Påstanden var, at kendte mærker ikke kan tillade sig at
lave noget lort, hvilket jeg så hævder at de ofte har gjort. Og jeg nævner
direkte Nikon og Canon - og har på ingen måde så meget som antydet at
kvaliteten af deres gode produkter er påvirket af det billige bras, som også
disse fakbrikater byder på.

> Det samme gælder digitalkameraer, ikke alle forlanger det samme
> af dem.

Tag nu lige og læs tråden!

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Børge Larsen

Dato : 17-07-05 14:43

> [...]
>
> --
> Fotoamatør af Guds nåde.
> PS: Nye (opdateret 12/7/2005) knipserier kan findes på

Det kan godt være at mange af kamererne er produceret på samme fabrik, men
vær sikker på at de seriøse kamerafirmaer selv stiller krav om data og
kvalitet. Derfor er der en vis sikkerhed for at man får det bedste produkt
hos et kendt fabrikat.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 17-07-05 15:39

"Børge Larsen"

> [...]

> vær sikker på at de seriøse kamerafirmaer selv stiller krav om data og
> kvalitet. Derfor er der en vis sikkerhed for at man får det bedste produkt

Jaja Børge - jeg har nu ikke så meget fidus til den sikkerhed du snakker om.
Når de såkaldte "seriøse" igen og igen skuffer mig med fejl behæftede varer,
og lad mig nævne Nikon 70-200 AFS VR en kostbar satan der led af periodiske
fejl (surt når man står på de Indiske subkontinent). Fuji S2Pro (læg mærke til Pro)
også en dyr svend, periodiske fejl i det elektriske og firewire. Canon 1dm2 ikke
i stand til at fokusere (surt når man står...). Nikon SB-800 løs forbindelse, periodisk
fejl, (så surt når man står på Antarktis (næsten)).. Men jeg er optimist, jeg vil
fortsætte
med at købe det bedste fra de bedste, for de virker da - ind imellem - høhø..

Jeg havde engang et Medion, ja tro det eller ej det fungerede sku helt fint, jeg havde
installerings problemer, men efter 10 minutter med hotline kørte det perfekt.

En anden ting - man må sku respektere Aldi for at de giver 3 års garanti, jeg vil ikke
reklamere for nogen, men det er altså en cool service andre kunne lære noget af,
tænk at et supermarked kan gøre det gratis, som andre "seriøse" fotohandlere sniger
sig uden om - ved at tilbyde en dyr forsikring.. -max-

Fra : Jakob

Dato : 17-07-05 15:52

In article <S3uCe.60660$Fe7.199032@news000.worldonline.dk>, ma22x3
@hotmail.com says...

> [...]
> tænk at et supermarked kan gøre det gratis, som andre "seriøse" fotohandlere sniger
> sig uden om - ved at tilbyde en dyr forsikring.. -max-

Ja og så følger handling ord. Jeg købte et medion kompaktkamera der hvor
jeg bare havde brug for et kamera og ikke havde penge. Brugte det i
nogle uger men når alt kom til alt var der nogle ting jeg ikke kunne
leve med.

Brugte deres 30 dages tilfredshedsgaranti og leverede skidtet tilbage
mod fuld refundering, og det havde da været med på ferie etc.

Superservice.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-07-05 16:34

Børge Larsen wrote:

> Det kan godt være at mange af kamererne er produceret på samme
> fabrik, men vær sikker på at de seriøse kamerafirmaer selv stiller
> krav om data og kvalitet.

Hvad skulle få mig til at være sikker på det?

> Derfor er der en vis sikkerhed for at man
> får det bedste produkt hos et kendt fabrikat.

Virkeligheden har vist at de har produceret masser af elendige produkter. Så
enten skal man tro på myten om mærkevarernes kvalitet (som de givet selv gør
alt for at understøtte) eller så skal man bruge sin sunde fornuft og glemme
alt om hvem, der har produceret.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-05 23:46

Her er et link med Testbilleder, ser ganske fornuftige ud

http://thomasueberall.th.funpic.de/phpmyforum/board.php?id=113&s=13489f0db4de94071c604312bad0beaa

Dan Pedersen

Fra : Erik W.

Dato : 18-07-05 12:11

"Jørgen Hasselkjær" skrev i en meddelelse
> Aldi har på onsdag et digitalcamera med 5.2 Mp - er der nogen som kan
> anbefale dette
> http://www.aldi.dk/

Der er tre gode grunde til at lade være og købe et mærkevare-kamera istedet:

1. Du kan få et tilsvarende mærkevare kamera til næsten samme pris
http://www.steves-digicams.com/2005_reviews/nikon5600.html

2. Du vil få meget svært ved at sælge dit Aldi-kamera brugt, - mærkevarer
holder brugtprisen meget bedre.

3. Det er næsten umuligt at få oplysninger,anmeldelser samt opdateringer og
lignende på No-name kameraer.

Mvh Erik

Fra : ;o\)-max-

Dato : 18-07-05 18:44

"Erik W."
> Der er tre gode grunde til at lade være og købe et mærkevare-kamera istedet:
>
> 1. Du kan få et tilsvarende mærkevare kamera til næsten samme pris
> http://www.steves-digicams.com/2005_reviews/nikon5600.html

Har du set tilbehørspakken på Aldi kameraet (næsten samme pris)

> 2. Du vil få meget svært ved at sælge dit Aldi-kamera brugt, - mærkevarer
> holder brugtprisen meget bedre.

Hehe - Du siger mærkevarer er en god investering, uhm jeg tro nok jeg
ville betale mere for en brugt traveller med 2,5"" skærm, 2 batterier, billader,
256MB SD kort og ikke mindst 3års garanti end et brugt Nikon med mindre
lcd skærm og sparsomt tilbehør, hvad koster et nyt batteri 2-300kr sd-kort
etc etc..

> 3. Det er næsten umuligt at få oplysninger,anmeldelser samt opdateringer og
> lignende på No-name kameraer.
>
> Mvh Erik

Hvad menes med "og lignende" bare et par eksempler. Anmeldelser er ingen
garanti, men der vidst postet real life erfaringer i Tyske grupper. Opdateringer
til hvad, vi snakker 1700kr basic kamera her.. Men mine erfaringer med feks.
Aldi's Medion kameraer har været fine, hotline, og drivere har været tilgængeligt
på nettet.. Så jeg er ikke enig i din argumentation her Erik.. Og den butik du linker
til har venner fornylig handlet i, kameraet gik fint, men der var et par dages levering
på tilbehøret (batteri, SD kort) som jeg så fandt andre steder, besparelse 600,- netto.
-max-

Fra : Erik W.

Dato : 18-07-05 22:16

"-max-" skrev i news:rTRCe.60827$Fe7.199618@news000.worldonline.dk...

> [...]
> lcd skærm og sparsomt tilbehør, hvad koster et nyt batteri 2-300kr sd-kort

Nu skrev jeg ikke ligefrem at det er en god investering. At putte penge i
digitalkameraer er vist næsten lige så sikker indvestering som at putte
pengene i kakkelovnen Og det gælder vist uanset hvilket mærke det er.
Hehe...
Men ligesom det gælder enhver anden diskussion om brugtpriser, så er min
holdning også her, at der ikke findes nogle "rigtige" brugtpriser. Det der
tæller, er hvad man kan sælge varen til.
Vi kan jo prøve at lave et eksperiment:
Vi indrykker to annoncer i den blå avis. Den ene sætter det aktuelle
Traveler kamera til salg for 1000 kroner og det andet sætter et Nikon
Coolpix 5600 til salg for samme pris. Så sammenligner vi hvor mange svar,
der kommer på de to annoncer. Mit gæt er at der kommer fint mange svar på
Nikon-annoncen og ingen (nul, nada, niente, rien, kein) svar på Aldi
kameraet uagtet den større skærm og den større mængde udstyr.
Vi kan jo vædde en flaske whisky - du må bestemme om det skal være en
mærkevare eller den billige nede fra Aldi

> Anmeldelser er ingen garanti, men der vidst postet real life erfaringer i
Tyske grupper.

Har du nogen links?

> [...]
dages levering
> på tilbehøret (batteri, SD kort) som jeg så fandt andre steder, besparelse

Det var ikke min mening at linke til en butik, jeg linkede til en top 10,
men der var kun to butikker heh. Normalt ville jeg linke til en tysk butik
eller en preisvergleich side, men siden der i dette tilfælde skulle
konkurreres med den lokale Aldi, så valgte jeg at linke til edbpriser.dk

Mvh Erik W.

PS. Det er kun min spøg med det væddemål. Selvom jeg såmænd er frisk på
det, så er det nok noget umoralsk at sætte falske annoncer i den blå avis.
Og jeg har ikke råd til at sælge en masse Nikon'er under nyprisen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-07-05 08:24

Erik W. wrote:
> Vi indrykker to annoncer i den blå avis. Den ene sætter det aktuelle
> Traveler kamera til salg for 1000 kroner og det andet sætter et Nikon

Det lyder som en totalt dum test, så jeg anbefaler at i lader være.

// Hans
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!

Fra : Erik W.

Dato : 19-07-05 09:26

"Hans Joergensen" skrev i news:slrnddpajl.i0k.haj@enterprise-server.dk...

> Det lyder som en totalt dum test, så jeg anbefaler at i lader være.

Det skrev jeg jo også selv at vi ikke skulle. Du klippede det ud, men jeg
skrev jo selv:

"PS. Det er kun min spøg med det væddemål. Selvom jeg såmænd er frisk på
det, så er det nok noget umoralsk at sætte falske annoncer i den blå avis.
Og jeg har ikke råd til at sælge en masse Nikon'er under nyprisen "

Så jeg undrer mig lidt hvad pointen er med dit svar?

Min pointe er at den eneste grund til at Traveler kameraerne kan sælges er
at ALDI er en mærkevare. Det betyder at kameraet taber værdien, så snart det
bliver taget ud af ALDI butikken. Ved Nikon kameraet følger brandet kameraet
og det er gangbar valuta hvorsomhelst.

Mvh Erik

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-07-05 09:00

Erik W. wrote:

> [...]
> mange svar på Nikon-annoncen og ingen (nul, nada, niente, rien, kein)
> svar på Aldi kameraet uagtet den større skærm og den større mængde

Nu ville det da også være underligt at sælge en ting, der er ny på den måde.
Som udgangspunkt ville man jo nok købe et kamera for at beholde det i nogen
tid. Og jeg kan love dig at udstyr med et par år eller tre på bagen ikke er
meget værd - mærkevare eller ej. Hvor meget vil du give for min Coolpix 990,
købt for svjh. cirkus 13.000 for nogle år tilbage. En tusse? Og så ville du
nok have både batterier og CFkort med.
Betragt consumerelektronik til de priser, der her er tale om, som køb, brug
og smid væk. Eller er man heldig, så går stadset i stykker umiddelbart før
udløb af en 2 eller 3årig garantiperiode. Så er der en rimelig chance for at
man blot får pengene eller en ny udgave, da det næppe er værd at reparere på
det gamle og umuligt at finde et eks. til ombytning.
Til gengæld er Aldis ombytningsordning fremragende, så i stedet for at sælge
det som brugt, hvis man bliver skuffet er der jo en god chance for at man
har erkendt sit fejlkøb indenfor returperioden.

vh
Jan

Fra : Erik W.

Dato : 19-07-05 09:50

"Jan Bøgh" skrev i news:42dcb322$0$70232$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Nu ville det da også være underligt at sælge en ting, der er ny på den
måde.

Nah. Jeg tror da det er rimeligt almindeligt at folk "køber for småt" og
senere vil opgradere til noget større. Jeg solgte i sn tid mit Fuji S5000
efter få måneder, for at købe DSLR. Jeg tabte stort set ikke penge på det,
for ham der købte det var Fuji-fan, og ville købe et billigt men godt
kamera til sin søn.

> [...]
> det som brugt, hvis man bliver skuffet er der jo en god chance for at man
> har erkendt sit fejlkøb indenfor returperioden.

ALDI har en måneds retur-ret. Det er ganske glimrende, men imho ikke en
afgørende forskel i forhold til Internet-butikker, der som minimum har den
lovpligtige 14-dages retur-ret.
Men jow ALDI har formået at skabe et godt ry indenfor consumer-elektronik.
De har gjort navnet ALDI til en mærkevare, men det gør ikke de varer de
sælger til mærkevarer.

Mvh Erik

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-07-05 11:20

Erik W. wrote:

> Nah. Jeg tror da det er rimeligt almindeligt at folk "køber for småt"
> og senere vil opgradere til noget større.

OK. Det er jeg så bare aldrig ude for. Jeg køber nok ofte for stort i
forhold til hvad jeg egentligt har brug for. Så det er ikke en vinkel, der
er relevant for mig.

> Jeg solgte i sn tid mit
> Fuji S5000 efter få måneder, for at købe DSLR. Jeg tabte stort set
> ikke penge på det, for ham der købte det var Fuji-fan, og ville købe
> et billigt men godt kamera til sin søn.

Du må være en god sælger. Jeg havde ALDRIG købt noget, der var brugt for
næsten det samme som en ny ting. Men det understøtter selvfølgeligt din
pointe.

> ALDI har en måneds retur-ret. Det er ganske glimrende, men imho ikke
> en afgørende forskel i forhold til Internet-butikker, der som minimum
> har den lovpligtige 14-dages retur-ret.

Ja, men med en hel masse telefonsnak og post-frem-og-tilbage.

> consumer-elektronik. De har gjort navnet ALDI til en mærkevare, men

En forretning kan ikke være en mærkevare. Men måske et 'brand'.

> det gør ikke de varer de sælger til mærkevarer.

Hvilket jeg heller aldrig kunne finde på at påstå. Jeg har blot ikke den
store respekt for 'mærkevarer' - livet har lært mig at man kun i ekstremt få
tilfælde kan stole på at kvaliteten er OK blot fordi, der er et bestemt
mærke på dimsen.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Erik W.

Dato : 19-07-05 13:08

"Jan Bøgh" skrev i news:42dcd3fb$0$70210$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Du må være en god sælger. Jeg havde ALDRIG købt noget, der var brugt for
> næsten det samme som en ny ting. Men det understøtter selvfølgeligt din
> pointe.

Fotohandlerne i Danmark reklamerede med S5000 til 3500 kroner og jeg havde
købt mit til 2300 kroner inklusive forsendelse hos en tysk netbutik. Min
køber gav gladeligt 2000 kroner for det, også selvom han studsede lidt over
prisen på kvitteringen. I den blå avis stod de andre S5000'enere til 2500
kroner, så jeg underbød dem ret kraftigt.

> En forretning kan ikke være en mærkevare. Men måske et 'brand'.

Det kan vi godt blive enige om, men du forstod jo hvad jeg mente

> [...]
> store respekt for 'mærkevarer' - livet har lært mig at man kun i ekstremt

> tilfælde kan stole på at kvaliteten er OK blot fordi, der er et bestemt

Jamen jeg tror vi er stort set enige. Jeg køber gladeligt en dvdafspiller af
mærket "United" eller "Medion", men det er så også fordi det er etableret
teknologi. Billige DVD afspillere indeholder alle standard komponenter fra
det samme spotmarked uanset om det er mærkevare eller ej.
Jeg har ikke indtryk af at digital-kameraer helt er nået dertil endnu, men
det skal nok komme og så vil priserne være det halve af hvad de er i dag.

Mvh Erik