Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Oversættelse af de vigtige ord...
Fra : Nicolai

Dato : 15-07-05 18:41

I denne fagre nye verden er der en masse nye udtryk man burde lære hvis man
vil gøre sig håb om at tage RIGTIGE gode og kreative foto.

Nogen der kort gider oversætte de vigtigste ord så jeg kan komme igang med
min Politikkens Foto bog?

Blænde, Brændvidde, Aperture, Exposure etc.

På forhånd MANGE tak.

--

Med venlig hilsen / Best regards
Nicolai

http://www.webhostingdanmark.dk/tilbud.php (Få resten af året gratis!)

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 15-07-05 19:04

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> min Politikkens Foto bog?
>
> Blænde, Brændvidde, Aperture, Exposure etc.

Det er netop de ting du får at vide i politikkens fotobog, men en kort
gennemgang kan jeg da godt komme med.

Brændvidden beskriver, hvor langt der er fra det punkt lyset rammer linsen
og indtil, hvor alle lysstråler samles i et punkt. Tager du en lup, kan du
se, hvor alt lys samles i et punkt, og dette punkt er "brændpunktet",
afstanden mellem lup og "brændpunktet" er brændvidden. Det er det samme der
gør sig gældende med et objektiv. Her gælder det (for normale filmkameraer)
at 50 mm er en normal brændvidde, altså svarende til, hvad du ser med øjet.
Er brændvidden kortere end 50 mm, så har du en vidvinkel, og du vil se mere
med objektivet, end du kan ved at se i samme retning med øjnene. Er
brændvidden over 50 mm, så er der tale om en tele, og du vil opleve det som
om, at du har fået forstørrelsesglas for øjnene.

Blænden (også kaldet aperture på engelsk) er det hul der bestemmer hvor
meget lys der lukkes igennem objektivet indtil filmen eller sensoren.
Blænden er lidt som øjets iris. Jo større hul, jo mere lys kommer der
igennem. Det har en betydning for, hvor meget der kommer til at stå skarpt i
billedet. Bruger du en stor blændeåbning, så får du lille skarphedsdybde og
bruger du en lille blænde så får du stor skarphedsdybde. Samtidig gælder
det, at jo lavere tal der er på blænden, jo større er hullet, den virker
altså omvendt af, hvad du kunne forvente.

Exposure er det samme som eksponering, altså hvor lang tid kameraet skal bru
ge på at tage billedet. Dette er en lidt tricky ting, da der er tre faktorer
der spiller ind. Følsomheden på filmen eller sensoren har en betydning. Her
er det ISO man arbejder i, og jo lavere ISO, jo længere tid skal der bruges
for at tage et givent billede. Samtidig har blænden også en betydning. Jo
mindre blænde du bruger, jo længere tid tager det at tage billedet. Den
sidste faktor her er lukkerhastigheden, men den styres udfra de to andre
faktorer og omvendt. Det hele hænger sammen.

Håber det gav dig lidt til at komme videre med. Men du vil garanteret få det
samme at vide i politikkens fotobog, så begynd du bare på den

MVH
Thomas

Fra : Nicolai

Dato : 15-07-05 19:09

> Det er netop de ting du får at vide i politikkens fotobog, men en kort
> gennemgang kan jeg da godt komme med.
Også mest den direkte oversættelse jeg søger.

> [...]
> det
> samme at vide i politikkens fotobog, så begynd du bare på den

Det er planen. Ellers er et SLR overkill :) Mange tak!

Fra : Jacob

Dato : 15-07-05 19:06

> [...]
> min Politikkens Foto bog?
>
> Blænde, Brændvidde, Aperture, Exposure etc.

blænde = aperture = den der begrænser dims der mindsker mængden af lys der
kommer gennem objektivet. det er det såkaldte f nummer.
brændvide er det antal mm et objektiv er på. 100-300mm betyder at brændviden
kan ændres fra 100 til 300mm.
exposure er selve eksponeringen. man kan skrue op for at overbelyse og ned
for at underbelyse.
shutterspeed er lukkehastigheden som er den tid der lyses på filmen eller
sensoren.
håber det gør det.

jacob

Fra : Nicolai

Dato : 15-07-05 19:08

> [...]
> for at underbelyse.
> shutterspeed er lukkehastigheden som er den tid der lyses på filmen eller

4 vigtige der. Tak! :)

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-07-05 19:37

Nicolai wrote:

> Blænde, Brændvidde, Aperture, Exposure etc.
>
> På forhånd MANGE tak.

Er du ikke lidt doven, eller kender du ikke www.google.com

Første søgeresultat på "bænde"
http://www.fotoviden.dk/?Digitalkameraet:Optik_mv.:Bl%E6nde

Første søgeresultat på "brændvidde"
http://www.fotoviden.dk/?Digitalkameraet:Optik_mv.:Br%E6ndvidde

Ordet "Aperture" er lidt triggy, da det er engelsk, men oversat til
dansk betyder det "blændeåbning".

"Exposure" er også engelsk og det betyder eksponering.

Og "etc" er en forkortelse der betyder "etcetera"

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-07-05 19:43

Nicolai wrote:
> I denne fagre nye verden er der en masse nye udtryk man burde lære
> hvis man vil gøre sig håb om at tage RIGTIGE gode og kreative foto.

> Blænde, Brændvidde, Aperture, Exposure etc.

Dem er der nu ikke meget "fagre nye verden" ved - de har været brugt siden
de ældste analoge kameraer - så jeg vil næsten tro, at de er forklaret i
Politikens Fotobog, som du jo åbenbart har.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Nicolai

Dato : 15-07-05 21:17

> Dem er der nu ikke meget "fagre nye verden" ved - de har været brugt siden
> de ældste analoge kameraer - så jeg vil næsten tro, at de er forklaret i
> Politikens Fotobog, som du jo åbenbart har.

Det var nu også de engelske udtryk for de danske ditto, så jeg kunne få mere
ud af bogen...

Fra : Kenneth K.

Dato : 15-07-05 20:15

On Fri, 15 Jul 2005 19:41:02 +0200, Nicolai <spam2005@nifo.dk> wrote:

> [...]
> med
> min Politikkens Foto bog?
>
> Blænde, Brændvidde, Aperture, Exposure etc.

Kristian som også holder til her i gruppen har skrevet nogle gode artikler
omkring de 3 basale fototekniske udtryk.

blænde/aperture: http://www.foto-basen.dk/?page=49&mode=showarticle&id=37
lukkertid/shutterspeed:
http://www.foto-basen.dk/?page=49&mode=showarticle&id=30
iso: http://www.akam.dk/artikkel/12610

Når du så har teknikken på plads skal du vide at det kræver et vist
talent/øje at lave gode billeder. Der er virkelig nogle som bare ikke
_kan_ se komposition, men det afholder dem dog ikke fra at købe de store
og dyre DSLR'ere med hele pivtøjet. Mange hygger sig også med det, men
gode billeder kommer der ikke ud af det og fred med det. Har du absolut
ingen sans for billeder, hjælper det dyre grej og alle verdens fotobøger
dig ingen steder.

Det er ikke for at skræmme dig væk jeg siger sådan, men for at fortælle
dig at de RIGTIGE gode billeder (som du jo selv siger :) kræver lidt mere
end hvad du kan købe og læse dig til. Har du statdig mod på det, skal du
da have held og lykke :) At ta' billeder lidt mere seriøst end point n'
shoot er en _fed_ hobby som man _aldrig_ bliver færdig med. Måske træt af,
men det er noget andet. :)

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : Jacob

Dato : 15-07-05 20:45

"Kenneth K." <fake@fakemail.it> skrev i en meddelelse
news.styyfxpg8jage9@kk...

> [...]
> shoot er en _fed_ hobby som man _aldrig_ bliver færdig med. Måske træt af,

Som en tilføjelse vil jeg sige at en der har "fotoøjet" har lige så meget
brug for et dyrt dslr som en der ikke har.
hele essensen er hvilke forhold man tager billeder af.
jeg har hverken foto eller boldøje. stadig forslår et almindeligt
digitalkamera ikke til mig. jeg tager billeder af små objekter med høj
hastighed. så en lukkertid på 1/8000 høj iso 800-3200 er der jeg normalt
roder rundt. det er der ikke nogle ikke dslr kameraer der opfylder.
samtidigt er jeg glad for de der 480mm min 300mm bliver til på et dslr. jeg
savner dog noget med mere længde på.

Jacob

Fra : Nicolai

Dato : 15-07-05 21:16

> [...]
> gode billeder kommer der ikke ud af det og fred med det. Har du absolut
> ingen sans for billeder, hjælper det dyre grej og alle verdens fotobøger

Det er jeg helt klar over. Der er jeg dog ikke helt så grøn som i DSLR :)

Tak for input :)

Fra : Nicolai

Dato : 15-07-05 21:17

> Kristian som også holder til her i gruppen har skrevet nogle gode artikler
> omkring de 3 basale fototekniske udtryk.

> [...]

Forresten - tak for ovenstående - suger til mig i denne weekend :)

Fra : Nicolai

Dato : 15-07-05 21:57
Fra : KNL DtP

Dato : 16-07-05 19:42

"Kenneth K." <fake@fakemail.it> skrev i en meddelelse
news.styyfxpg8jage9@kk...

> Kristian som også holder til her i gruppen har skrevet nogle gode artikler
> omkring de 3 basale fototekniske udtryk.

Jeg takker for den fine anbefaling - dejligt når ens arbejde kan bruges :)

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Kenneth K.

Dato : 17-07-05 22:46

On Sat, 16 Jul 2005 20:41:50 +0200, KNL DtP <knl_dtp@hotmail.com> wrote:

> Jeg takker for den fine anbefaling - dejligt når ens arbejde kan bruges
> :)

Det manglede da bare når du nu har gjort dig så umage. Og så på dansk i
disse indernæt tider. :)

vh,
Kenneth

--