Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
fotostafet uge 28. VENNER Resulttråd (navn~
Fra : fam. Ager

Dato : 14-07-05 04:37

Så blev det tid igen.

Emnet for uge 28 er VENNER

http://www.fotostafetten.dk/thumbnails.php?album=51

Billeder postet efter kl. 10 søndag deltager uden for konkurrence.
Søndag mellem kl.10-20 diskuteres billederne.
Jeg offentliggør resultatet af stafetten søndag den 17/7 efter kl. 20.

Reglerne for fotostafetten findes her
http://www.fotostafetten.dk/Regler.php

Husk at skrive dit eget navn i stedet for "navn" i (....)

Mvh. Torben ager

Fra : ;o\)-max-

Dato : 14-07-05 05:22

Så er det godt at ha' en ven.. -max-
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1565959

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 14-07-05 08:47

On Thu, 14 Jul 2005 06:22:08 +0200, -max- wrote:

> Så er det godt at ha' en ven.. -max-
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1565959

En virkelig flot løsning. 2 hold venner. Venskab på tværs mellem dyr og
mennesker. Svanerne indeholder meget action. S/H billide tja har det svært
ved at se biller i S/H før det er blevet lavet og igen svært ved at se et
S/H i farver. Det S/H her virker rigtig godt. Det er lidt uskarpt, bare en
anelse, der plejer at være mere skarphed fra din side. En anelse rum
mellem svarnerne og bænken tror jeg ville være bedre.

I bund og grund et meget flot og solidt billede. JEg bliver mere og mere i
tvivl om dine fuglebilleder er de bedste, hvis du ikke lige var kommet med
- Babara and the kids - og - Small wave - for de to er fantastiske.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard

Fra : Erik JP

Dato : 14-07-05 15:04

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message
> Så er det godt at ha' en ven.. -max-
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1565959

Det var et meget stærkt billede. Jeg kan godt lide vingen peger på de to på
bænken. Det sort/hvide mener jeg er det helt rigitige valg.

Erik JP

Fra : ;o\)-max-

Dato : 14-07-05 15:52

"Erik JP"

> "-max-"
> >
> Det var et meget stærkt billede. Jeg kan godt lide vingen peger på de to på
> bænken. Det sort/hvide mener jeg er det helt rigitige valg.
>
> Erik JP

Jens og Erik
Originalen indeholder ikke de mest spændende farver, mest det
grønne i træerne og lidt blåt i jeans'ne, det er skudt i solnedgangs
lys med solen bag træerne så lyset er meget flat og kedeligt, men
situationen var der og med lidt ps arbejde blev det så til det her,
Tror den lyse fyr blev lidt bange at dømme efter hans fodstilling.?
Billedet har fået diffuseglow, det tager en del af skarpheden, iso800
sluger også en del detaljer, men 1/320 bl.4,0 syns ikke der er meget
andet jeg kunne have gjort.. )-max-

Fra : Jorn Ostergaard

Dato : 15-07-05 22:48

> Så er det godt at ha' en ven.. -max-
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1565959

Jeg synes det er et godt billede. De to på bænken ligner venner, mens det
2
svaner ikke gør det. Det ser nærmest ud som om svanen til højre lige har
givet svanen til venstre en kold skulder og den er skuffet på vej væk
Dette
giver en poetisk balance, 2 der har et venskab og 2 der ikke har det. De 2
på bænken ser lidt forskrækkede ud, sikkert over at svanerne er lidt for
tæt
på, men det kunne også fortolkes som en forskrækkelse over at overvære et
andet venskab gå i stykker.

Det diffuse samt den dunkle tone giver billedet en "blues" stemning.

Mvh Jørn

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-07-05 11:35

-max- wrote:

> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1565959

Et meget lækkert billede, der IMHO ikke rammer emnet. Svanerne se ikke
specielt venskabelige ud og for mig er billedets fokuspunkt spillet mellem
svanerne, hvor jeg afkoder en vred svane (th), der har jaget den anden
afsted. Og så sidder der et par forholdsvis indifferente personer på en
bænk. Men flot, det er det!

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-05 11:42

> Så er det godt at ha' en ven.. -max-
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1565959

Det var dog et herligt billede. Sikken en stemning! Der er en god del humor
i dit billede. Men jeg kan da godt forstå at svanerne er på vej væk. Der er
jo ikke noget vand! Men så undgår du jo også at det er skråt ))

Du har ramt emnet rigtig godt. Der ser ud til at være et fint venskab mellem
de to på bænken. De hygger sig meget fint, men jeg kan da godt forstå at de
lige hiver fødderne til sig, når der kommer sådan et par langdistanceflyvere
uden alt for stor iq drønende forbi. Det sort-hvide fremhæver idéen med dit
billede meget fint. Om svanerne så også er et par venner - who knows? Mon de
selv ved det?

Mvh.Claus Petersen

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-05 09:02

> Så blev det tid igen.
>
> Emnet for uge 28 er VENNER
>
> http://www.fotostafetten.dk/thumbnails.php?album=51

Så prøver jeg igen. Der var gang i at lege krig, og mon ikke der var lidt
venskab mellem de to her?

http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-116

Mvh. Claus Petersen

Fra : Erik JP

Dato : 14-07-05 15:07

"Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> wrote in message

> "fam. Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Så prøver jeg igen. Der var gang i at lege krig, og mon ikke der var lidt
> [...]
Dejligt billede der rummer det skønne barnlige venskab.

Erik JP

Fra : Holst

Dato : 15-07-05 07:28

Erik JP wrote:

> Dejligt billede der rummer det skønne barnlige venskab.

Hehe ... måske har jeg blot en makaber fantasi, men jeg får mere indtryk
af, at fyren til venstre siger: "Jeg er ked af det. Du er dømt til
døden, så nu går du frem og stiller dig op af muren, og så klare jeg det
praktiske" ...

Nu ødelægges min fantasi jo lidt af, at det er børn, men gjorde du dem
voksne og gav fyren til venstre en militæruniform på, så ...

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-05 15:16

"Holst" <newsjul05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Nu ødelægges min fantasi jo lidt af, at det er børn, men gjorde du dem
> voksne og gav fyren til venstre en militæruniform på, så ...

Mon ikke du ser for meget TV? De to knægte var faktisk lettere nervøse, for
der var et par tøser efter dem...

Mvh. Claus Petersen

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-05 15:15

"Erik JP" <erijac@gmail.com> skrev i en meddelelse

> "Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> wrote in message

> Dejligt billede der rummer det skønne barnlige venskab.
>
> Erik JP

Tak for din kommentar

Mvh. Claus petersen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 14-07-05 15:59

"Claus Petersen"
> Så prøver jeg igen. Der var gang i at lege krig, og mon ikke der var lidt
> venskab mellem de to her?
>
> http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-116
>
> Mvh. Claus Petersen

Duu har glemt navnet i emnelinien - diskvalificeret.!! hehe..
Fint billede - lige på emnet. Friskt i farverne god balance
og composition, som de står der og undrer sig over at
havet ikke er vandret )-max-

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-05 15:20

"-max-" <max@amarzone.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Fint billede - lige på emnet. Friskt i farverne god balance
> og composition, som de står der og undrer sig over at

Tja - den med navnet måtte jo ske før eller siden.

Tak for din kommentar. Ja, det er underligt, som vandet kan opføre sig somme
tider. Nok noget med tidevande???

Mvh. Claus Petersen

Fra : Jorn Ostergaard

Dato : 15-07-05 22:54

"Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse

> "fam. Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Så prøver jeg igen. Der var gang i at lege krig, og mon ikke der var
> [...]

Godt billede, friske farver, god dof så blikket er på de 2 venner.

Mvh Jørn

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-07-05 11:47

Claus Petersen wrote:

> http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-116

Indhold: Et lidt ligegyldigt billede af to drenge, der nok er ude og lege.
Men om de er venner eller uvenner eller bare leger med hinanden, kan jeg
ikke se. Og så synes jeg ikke, der er noget, der springer ud af billedet og
rører mig. I øvrigt undrer det mig lidt, at gutten tv. står med noget, der
mest af alt ligner en 16'er (damebøsse - altså et jagtvåben og ikke sexuel
orientering).

Teknisk: Manglende komposition og skæv horisont.
Jeg synes det er lidt fistent rent farvemæssigt.
Jeg kan sagtens leve med en nærmest udbrændt himmel - en gang imellem har
man ingen alternativer - når motivet er så stærkt, at det retfærdiggør
det, men i dette tilfælde er jeg ikke vild med det. Men tag det igen, nå
himlen er mere blå eller med mere tegning.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jens Arnfast

Dato : 14-07-05 17:51

fam. Ager wrote:
> Emnet for uge 28 er VENNER

Jamn, jeg kan vel ligesågodt hoppe ud i at blive kritiseret indtil mine
ører falder af

http://gallery.arnfast.net/20050714-01/basketball_2.jpg

--
-jens
fotospire

Fra : Jorn Ostergaard

Dato : 15-07-05 23:00

"Jens Arnfast" <jens@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Jamn, jeg kan vel ligesågodt hoppe ud i at blive kritiseret indtil mine
> [...]

Venner der hygger sig med at spille bold. Der er god action i billedet,
bolden er i det gyldne snit. Jeg synes dog billedet er lidt uskarpt.

Mvh Jørn

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-05 11:30

"Jens Arnfast" <jens@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Jamn, jeg kan vel ligesågodt hoppe ud i at blive kritiseret indtil mine
> ører falder af
>
> http://gallery.arnfast.net/20050714-01/basketball_2.jpg

Et dejligt billede af nogle unge mennesker i boldspil. Der sker da noget.
Glæden stråler ud af dem, de har det skønt. Og for mig dækker motivet fint
ugens stafet. De ligner venner. Den lave optagevinkel og de styrtende linier
er med til at dramatisere deres spil.
Hvis jeg skal frem med idéer til noget, der kan gøre billedet bedre, så
måtte du godt have beholdt hælen på spilleren yderst til venstre. Skarpheden
måtte gerne være lidt bedre på fyren i midten. Din farveskala - tja, nogen
kan li' den, andre kan ikke...

Mvh. Claus Petersen

Fra : Jens Arnfast

Dato : 17-07-05 14:56

Claus Petersen wrote:

> [...]
> måtte gerne være lidt bedre på fyren i midten. Din farveskala - tja, nogen

Farveskalaen var mest leg og jo, nok en smule for meget

Skarpheden og den manglende hæl skyldes netop det lave optagevinkel -
kameraet blev jo bare lige holdt over jorden

--
-jens
fotospire

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-07-05 12:11

Jens Arnfast wrote:

> http://gallery.arnfast.net/20050714-01/basketball_2.jpg

Indhold: Masser af leg - mindre venner. På kanten af emnet - jeg er i hvert
fald ikke overbevist.
Jeg synes det er lidt rodet - Er det boldspillet, skolegården eller
personerne, det handler om?
Jeg tror billedet ville have vundet ved at du havde gået tættere på kasteren
og så personen, der blokerer - eventuelt de tre personer th. Der er en fin
spænding mellem disse tre. Men fyren ude i venstre side er ren defokusering.
Jeg kan ikke lide at boldkasteren står så murkanten kører lige ned i hovedet
på ham.
Teknisk: Ikke helt skarpt og alt for mættet og varmt. Prøv at desaturere en
smule.
I øvrigt kan jeg bedre lide dit 'Basketball 1'.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 14-07-05 20:59

fam. Ager wrote:
> Reglerne for fotostafetten findes her
> http://www.fotostafetten.dk/Regler.php

Skal billederne være taget i denne uge, eller strækker det helt tilbage
til den 4/7, hvor emnet blev fastlagt?

....og hvordan er det nu lige man logger ind på fotostafetten.dk?
Skal man registrere sig som bruger, eller anvendes der fælles login?

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 14-07-05 21:33

On 14 Jul 2005 19:59:07 GMT, Toke Eskildsen wrote:

> Skal billederne være taget i denne uge, eller strækker det helt tilbage
> til den 4/7, hvor emnet blev fastlagt?

Fra emnet bliver offentliggjort og indtil søndag formiddag kl. 10.
(deadline for deltagelse)

> ...og hvordan er det nu lige man logger ind på fotostafetten.dk?
> Skal man registrere sig som bruger, eller anvendes der fælles login?

Der må jeg blive dig svar skyldig da jeg bruger mit eget domæne til opload
når jeg deltager.

Fra : Erik W.

Dato : 14-07-05 21:43

"Toke Eskildsen" skrev i

> Skal billederne være taget i denne uge, eller strækker det helt tilbage
> til den 4/7, hvor emnet blev fastlagt?

Det strækker sig fra emnet blev offentliggjort første gang.

> ...og hvordan er det nu lige man logger ind på fotostafetten.dk?
> Skal man registrere sig som bruger, eller anvendes der fælles login?

Registreres som bruger, men du behøver ikke at lægge billedet på
fotostafetten.dk - du kan lægge det på en server efter eget valg.

Mvh Erik

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 14-07-05 22:00

Erik W. wrote:

> Det strækker sig fra emnet blev offentliggjort første gang.

Takker (også til Jens og Holst). En initiativrig sjæl kunne måske
overtales til at præcisere det i reglerne?

> Registreres som bruger, men du behøver ikke at lægge billedet på
> fotostafetten.dk - du kan lægge det på en server efter eget valg.

Jeg synes det er rart at billederne kan ses samlet. Jeg er egentlig
lidt ked af at de ligger spredt ud - det gør det svært at se de ældre
stafetter igennem.

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 14-07-05 22:46

On 14 Jul 2005 20:59:33 GMT, Toke Eskildsen wrote:

> Takker (også til Jens og Holst). En initiativrig sjæl kunne måske
> overtales til at præcisere det i reglerne?

Reglerne findes her http://www.fotostafetten.dk/Regler.php. Der er dog
sket en udvikling med reglerne fra de er blevet skrevet.

Her under er gengivet nogle af dem (den første del af dem) hvor jeg prøver
at skrive de ændinger der er lavet! Det nye i parentes!

- Et billede pr. deltager

- Billedet kan været taget med analogt hhv. digitalt kamera

- Billedet _skal_ være taget i ugens løb - altså ingen brug af billeder
fra jeres gemmer (fra emnet bliver offentliggjort til deadline. Fra
starten af blev der offentliggjort et emne om mandagen og skulle så være
aflevet fredag aften. Det blev lavet om så man havde ca. 14 dage til at
komme med løsningen. Der kører således en stafet hver uge hvor vinderen så
skal stille opgaven til om 14 dage.)
- Billede skal offentliggøres under fuldt navn

- Billedet skal være et løsningsforslag på den bundne opgave, og bør ikke
kunne være genstand for fortolkning i forhold til tema/emne
- Billedet må kun manipuleres som en helhed, dvs. beskæring og regulering
af farver, kontrast, lys, skarphed osv. er tilladt; kloning,
sammenkopiering osv. er ikke tilladt

- Billedet må maksimalt fylde 1280x1024 pixels og skal offentliggøres i
JPEG-format

- Max størrelse 400 kb uploadede filer

- EXIF-data må meget gerne være tilgængelige i billedfilen, men det er
ikke et krav

- Teknik skal på opfordring oplyses

- Link til billedet skal være offentliggjort i den dertil oprettede
"resultattråd" senest midnat mellem fredag og lørdag (Er i tidensløb
blevet udskudt fordi mange ikke fik postet før søndag. Der er mere eller
mindre blevet vedtaget at deadline er søndag formiddag kl. 10 som en fast
grænse.)

Håber det gav lidt forståelse.

> Jeg synes det er rart at billederne kan ses samlet. Jeg er egentlig
> lidt ked af at de ligger spredt ud - det gør det svært at se de ældre
> stafetter igennem.

Det er et frivilligt foretagende. Siden bliver frivilligt sponseret af en
fra gruppen. Hvis han ikke vil længere forsvinder muligheden for upload
til denne side. Det er rart at kunne uploade hvor man vil.

Hvis Ole Larsens OTD om en billedgruppe bliver vedtaget bør stafetten nok
følge med derover. Så kan der jo samtidig blive indføjet de små ændringer
i reglerne, så de kommer til at passe efter forholdene.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 14-07-05 23:07

Jens Stadsgaard wrote:

> Håber det gav lidt forståelse.

Det er glimrende. Takker.

[Toke: Rart med samlede billeder]

> [...]
> sponseret af en fra gruppen. Hvis han ikke vil længere forsvinder
> muligheden for upload til denne side. Det er rart at kunne uploade

Mon ikke en anden venlig person vil lægge server til, hvis den
nuværende stopper? Men det hjælper selvfølgelig ikke, når en del af
deltagerne foretrækker andre servere.

Fra : Erik W.

Dato : 15-07-05 10:06

"Toke Eskildsen" skrev i

> [Toke: Rart med samlede billeder]

> Mon ikke en anden venlig person vil lægge server til, hvis den
> nuværende stopper? Men det hjælper selvfølgelig ikke, når en del af
> deltagerne foretrækker andre servere.

Stafetten har allerede een gang været ved at blive slået ihjel, fordi den
der havde sitet blev træt af stafetten.
Diskussionerne og communitiet omkring stafetten kunne sagtens flyttes over
på et website, væk fra dk.fritid.foto, og dermed udvikle sig i retning af et
halvkommercielt site i stil med fotokritik.dk.
Men så er det jo ikke længere "vores" fotostafet, men er kommet til at
tilhøre den der ejer sitet og domænen. Det unikke ved stafetten, som den er
nu er jo netop, at den er et fælles projekt uden ejer. Vi er nogen stykker
der på skift har "passet på vores fælles lille barn" og stafetten er
heldigvis i rigtigt gode hænder ligenu.
Min frygt er at hvis stafetten bliver bundet for hårdt op på et website, så
risikerer vi at miste den fælles kontrol. Fotostafetten er "open source" og
det kan den nok kun blive ved med at være, hvis vi alle har lige meget
kontrol over det medie, som bærer den. Og det er så vidt jeg ved kun usenet,
der kan tilbyde det.

Mvh Erik

Fra : Ole Larsen

Dato : 15-07-05 10:48

Erik W. skrev:

> [...]
> kontrol over det medie, som bærer den. Og det er så vidt jeg ved kun usenet,

Således ser det ud ude fra:

50-75 % af billederne uploades til Stafetten. Resterende forskellige steder.
Hvis man ændrede det så 100% skulle uploades til stafetten, og ingen
andre steder, er det det eneste, der blev ændret. Intet andet.
Hvorfor ovenstående synspunkter er uden relevans i denne forbindelse.
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-07-05 11:43

Ole Larsen wrote:

> [...]
> andre steder, er det det eneste, der blev ændret. Intet andet.
> Hvorfor ovenstående synspunkter er uden relevans i denne forbindelse.

Tjae - det ville sandsynligvis medføre at min deltagelse ville ændres fra at
være 'sporadisk' til 'ingen'!

Jeg gider ikke bøvle med andres servere. Andre har det helt anderledes. Og
som det er, er der plads til alle.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ole Larsen

Dato : 15-07-05 11:55

Jan Bøgh skrev:

> [...]
> være 'sporadisk' til 'ingen'!
>
> Jeg gider ikke bøvle med andres servere. Andre har det helt anderledes. Og

Ja, endog til billedsnak, i blandt - du har vel en hel stribe fra
Italien på spring ?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-07-05 15:29

Ole Larsen wrote:

> Ja, endog til billedsnak, i blandt - du har vel en hel stribe fra
> Italien på spring ?

Ja, men desværre ikke så jeg selv er tilfreds. Der gik for meget famillie -
og især et par forkælede teenagere med stærkt manglende Y-kromosomer, der
fik lov til at køre med klatten i en sådan grad at jeg nærmest
kortsluttede - i projektet. Jeg afskyr disse frygtelige mentalt indskrænkede
småkvinder, der tror at opmærksomhed er livets nektar! Absolut
yndlingsprojekt: En maskine, der æder pupertetstøser og spytter dem ud som
kvinder
Og det fik desværre billedgeneratoren til at tilte.

Men nogle få fra Napoli blev det til - men de skal sgu'tte betragtes som
noget særligt, jeg synes heller ikke de er gode.

http://jan.boegh.net/Album/Den%20Store%20Verden/Napoli/index.html

vh
Jan
--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ole Larsen

Dato : 15-07-05 16:39

Jan Bøgh skrev:

> Men nogle få fra Napoli blev det til - men de skal sgu'tte betragtes som
> noget særligt, jeg synes heller ikke de er gode.
>
> http://jan.boegh.net/Album/Den%20Store%20Verden/Napoli/index.html

Det er da særdeles kompetente billeder af typen ferie. Især fra 5 og ud,
men ret styrtende linier i fiskehandlerne.
Det med teenagetøserne er der intet at gøre ved nu - det er mange år for
sent at rette på dine tidligere fejl med dem

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-05 11:22

> [...]
>
> Men nogle få fra Napoli blev det til - men de skal sgu'tte betragtes som
> noget særligt, jeg synes heller ikke de er gode.

Jan, du kan kun deltage i stafetten med et billede ad gangen. Du må vist
lige bestemme dig

Hvis du nu har indsendt
http://jan.boegh.net/Album/Den%20Store%20Verden/Napoli/slides/_DSC6748%20Napoli%202.html ,
så har du da ramt emnet meget godt. Et par venner på rejse, turister, er
gået i skyggen i siestaen. Fin stemning, flot teknik. Og de er set lidt
forfra, i modsætning til mange af de andre deltagere i denne stafet.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-07-05 13:01

Claus Petersen wrote:

> Jan, du kan kun deltage i stafetten med et billede ad gangen. Du må
> vist
> lige bestemme dig

Ja, jeg skulle vist have ændret emnelinien. Men tråden var alligevel skredet
helt af sporet på dette sted.

> [...]
> lidt
> forfra, i modsætning til mange af de andre deltagere i denne stafet.

Takker - jeg havde overhovedet ikke tænkt på det i den sammenhæng.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Erik W.

Dato : 15-07-05 13:35

"Ole Larsen" skrev i news:42d78645$0$73826$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> andre steder, er det det eneste, der blev ændret. Intet andet.
> Hvorfor ovenstående synspunkter er uden relevans i denne forbindelse.

Med en enkelt ubegrundet påstand affærdiger du en velovervejet
erfaringsbaseret argumentation. Det gør det svært at diskutere med dig, -
men det gør dig ikke til en god debatør.
I det mindste klippede du ikke argumenterne ud af citatet, som du plejer at
gøre, så måske er der håb for dig alligevel

Mvh Erik

Fra : Ole Larsen

Dato : 15-07-05 14:23

Erik W. skrev:

> [...]
> I det mindste klippede du ikke argumenterne ud af citatet, som du plejer at
> gøre, så måske er der håb for dig alligevel

At du tilskriver din mening at være
>velovervejet
> erfaringsbaseret argumentation
Og min til at være
>ubegrundet påstand
Ændrer intet intet. Det er ikke ordenes kraft, men meningens - som min
mentor engang sagde.
Men at du igen griber til beskyldninger mod min person i stedet for at
argumentere
>Det gør det svært at diskutere med dig, -
> men det gør dig ikke til en god debatør.
Så derfor vil jeg slutte her med bevidstheden om at dine gentagne
personangrebs dokumentation af dine argumenters svaghed.

Fra : Erik W.

Dato : 15-07-05 19:12

"Ole Larsen" skrev i en meddelelse

> At du tilskriver din mening at være
> Og min til at være
> Ændrer intet intet. Det er ikke ordenes kraft, men meningens - som min
> mentor engang sagde.

Ja helt enig!
- Jeg kalder det erfaringsbaseret argumentation fordi jeg kommer med
argumenter baseret på mine erfaringer. Min pointe er velovervejet fordi det
er noget jeg har tænkt over længe, du skriver selv i en meddelelse andetsted
at det ikke er noget du har tænkt over men " jeg kom bare tilfældigt forbi
;-O" som du skriver i news:42d7bebe$0$31627$edfadb0f@dread15.news.tele.dk
Desuden er det nemt at konstatere om din påstand er ubegrundet eller
udokumenteret som jeg nok burde have skrevet istedet. Hvis du kommer med
nogle begrundelser eller dokumentation for at kalde det jeg skriver
irrelevant, så er det ikke længere ubegrundet. Det er ret enkelt faktisk

> [...]
> Så derfor vil jeg slutte her med bevidstheden om at dine gentagne
> personangrebs dokumentation af dine argumenters svaghed.

Det er faktisk ikke personangreb Ole. Jeg skriver blot at jeg oplever det
som svært at diskutere med dig. At du så reagerer meget kraftigt og
fornærmet, når jeg forsøger at forklare dig hvordan tingene hænger sammen...
det er sket før og det er et problem, som du selv må prøve at arbejde lidt
med.

Mvh Erik

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 15-07-05 14:38

On Fri, 15 Jul 2005 11:47:50 +0200, Ole Larsen wrote:

> [...]
> andre steder, er det det eneste, der blev ændret. Intet andet.
> Hvorfor ovenstående synspunkter er uden relevans i denne forbindelse.

Har du overhovedet taget stilling til hvad fotostafetten er? Det er en
uafhængig venskablig konkurrence her i gruppen uden nogen egentlig præmie.
Ved at sætte den på en hjemmeside opnår du en afhængighed som jeg ikke
mener har noget at gøre i denne sammenhæng. Ved at skabe en afhængighed
til en side skaber du også en ejer af stafetten. Hvad sker der hvis ejeren
af siden ikke vil mere - han ejer jo domænenavnet og ikke vil af med det,
hvad hvis serven bryder ned? Der er en masse spørgsmål du ikke tager
stilling til?

Fra : Ole Larsen

Dato : 15-07-05 14:49

Jens Stadsgaard skrev:

> Har du overhovedet taget stilling til hvad fotostafetten er? Det er en
> uafhængig venskablig konkurrence her i gruppen uden nogen egentlig præmie.

Overhovedet ikke - jeg kom bare tilfældigt forbi ;-O

> [...]
> af siden ikke vil mere - han ejer jo domænenavnet og ikke vil af med det,
> hvad hvis serven bryder ned? Der er en masse spørgsmål du ikke tager

Hvor ligger den nu? Og ændrer det noget om der ligger 6 billeder eller
12 pr. uge ?

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 16-07-05 00:00

On Fri, 15 Jul 2005 15:48:40 +0200, Ole Larsen wrote:

> Overhovedet ikke - jeg kom bare tilfældigt forbi ;-O

Så gør det inden du udtaler dig.!

Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal tolke din smiley, men har taget
ordrerne som de står.

> Hvor ligger den nu?

Her i gruppen. Frit valg hvor billederne ligger.

Fra : Ole Larsen

Dato : 16-07-05 05:47

Jens Stadsgaard skrev:

> Så gør det inden du udtaler dig.!
> Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal tolke din smiley, men har taget
> ordrerne som de står.

Så er i nu to, der ikke ser ironien

> Her i gruppen. Frit valg hvor billederne ligger.

Korrektion: Den ligger på en server

Og så har du behændigt klippet mit næste spørgsmål:

>Og ændrer det noget om der ligger 6 billeder eller 12 pr. uge ?

Og det er meget naturligt at du har klippet: Det betyder nemlig ikke en
hujende fis om der ligger 6 eller 12 billeder på serveren. Og dermed er
skinargumenterne imod at alle billeder kunne ligge samme sted afsløret:
Man er uanset antallet afhængig af den, der stiller serverplads til
rådighed. Der bliver ikke mere eller mindre kontrol om der ligger 6
eller for den sags skyld 50 billeder. Og projektet bliver hverken mere
eller mindre "fælles" eller "open source". Og fotostafetten.dk er
fortsat registreret som tilhørende den samme Rasmussen, om der ligger 6
eller 12 billeder (som vel er de typiske antal).

Men det er mig egentlig ikke så vigtigt om billederne ligger det ene
eller det andet sted eller om de ligger 5 eller 10 forskellige steder.
Det ville blot være en lettelse for alle hvis de lå kun et sted. Og
hidtil har der kun været bragt skinargumenter (med Jan Bøghs som eneste
undtagelse) mod at de kunne ligge blot et sted. Og det er disse,
skinargumenterne - som der må være en grund til man benytter sig af, jeg
reagerer imod. Ikke andet.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-07-05 06:22

Ole Larsen wrote:
> [...]
> undtagelse) mod at de kunne ligge blot et sted. Og det er disse,
> skinargumenterne - som der må være en grund til man benytter sig af, jeg

Grunden til at jeg personligt ikke uploader til fotostafetten.dk er
at hver gang jeg putter noget i et coppermine-arkiv er jeg ude af
stand til at gennemskue hvad for en link der er den rigtige.

Det er sikkert nemt at sætte sig ind i, men det gider jeg ikke
spilde min tid på.

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Ole Larsen

Dato : 16-07-05 08:55

Hans Joergensen skrev:

> [...]
> stand til at gennemskue hvad for en link der er den rigtige.
>
> Det er sikkert nemt at sætte sig ind i, men det gider jeg ikke

Ja, det er en lige så god grund som min, når jeg ikke gider surfe rundt
mellem flere servere for at se og evt. kommentere.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-07-05 20:18

Ole Larsen wrote:

> Ja, det er en lige så god grund som min, når jeg ikke gider surfe
> rundt mellem flere servere for at se og evt. kommentere.

Jamen, jamen Ole - du skal jo blot klikke på det link, der er i indlægget i
svartråden. Når du kommenterer, skal du jo alligevel lave et reply til
autors indlæg, hvor linket altså er placeret, hvorfor du må have det på
skærmen alligevel. Så om dit klik sender dig det ene eller det andet sted
hen, er vel ikke specielt afgørende for hvor meget døje, du må lide?

Jeg har det ligesom Hans - jeg gider simpelt hen ikke sætte mig ind i
how-to-do med andres servere, når jeg har en server stående selv alligevel.

(Har tilføjet mine skud fra Napoli et par nye:
http://jan.boegh.net/Foto.htm )

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ole Larsen

Dato : 16-07-05 20:49

Jan Bøgh skrev:

> [...]
> skærmen alligevel. Så om dit klik sender dig det ene eller det andet sted
> hen, er vel ikke specielt afgørende for hvor meget døje, du må lide?

Hvis man vil forholde sig til en stribe billeder, er det en ubetinget
fordel at kunne se dem samlet, that´s all.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-07-05 11:25

Ole Larsen wrote:

> Hvis man vil forholde sig til en stribe billeder, er det en ubetinget
> fordel at kunne se dem samlet, that´s all.

Jeg synes i virkeligheden en af fiduserne ved stafetten er, at man laver en
bedømmelse af hvert billede på egne betingelser. At så den, der har 'vundet'
retten til nat foreslå emnet skal relativisere på nogle parametre, der er
IMHO nærmest håbløse (Rundetårn og tordenskreald) for at finde en at sende
stafetten videre til, er en anden sag.
Personligt kunne jeg aldrig finde på at deltage i en konkurrence med andet
formål end at vinde. Alt det der med vigtigere-at-deltage-end-at-vinde-pis
køber jeg ikke. Så jeg deltager for at vinde, og tror jeg ikke på muligheden
for det, gider jeg ikke deltage. Derimod kan jeg sagtens lokkes til noget,
der vel mere ligner 'udstilling' som begreb. Og meget gerne til en
udveksling af kommentarer eller kritik, eller hvad man nu foretrækker at
kalde det.
Men konkurrencer afholdes for at finde vindere. Thats it!

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-05 11:33

> [...]
> kalde det.
> Men konkurrencer afholdes for at finde vindere. Thats it!

Nå! Jeg har ellers lige vurderet et af dine billeder fra Napoli, som fint er
inden for emnet, og som du linkede til i en tråd for ikke ret mange cm.
siden et par piger, der sidder mellem nogle gevaldige vaser, og passer
fint ind i emnet.

Det var da en skam, jan!

Mvh. Claus Petersen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-07-05 13:06

Claus Petersen wrote:

> [...]
> fint er inden for emnet, og som du linkede til i en tråd for ikke ret
> mange cm. siden et par piger, der sidder mellem nogle gevaldige

Sorry, så har jeg udtrykt mig uklart. Jeg vil skam /gerne/ deltage i
fotostafetten, som jeg går varmt ind for. Netop fordi konkurrencemomentet er
meget afdæmpet handler det primært om at se og kommentere billeder. Når jeg
ikke deltager oftere er det fordi, at jeg ikke går ud for at tage et billede
til stafettet men deltager, når jeg alligevel har taget et billede, der
passer ind i emnet. Men jeg synes at stafetten er et rigtigt godt initiativ.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 16-07-05 11:45

On Sat, 16 Jul 2005 06:47:16 +0200, Ole Larsen wrote:

> Så er i nu to, der ikke ser ironien

Det ka sku godt være, men så skiv hvad du mener istedet.

> Korrektion: Den ligger på en server

Usenet ligger på mange servere. Billederne ligger på den serverer man selv
vælger.

> Og så har du behændigt klippet mit næste spørgsmål:

Hvorfor skulle jeg ikke det. Du har jo heller ikke gidet svare på dem jeg
stillede. Så kom bare igang.

Pladsmæssigt kan det være ligemeget. Men hvad har det med at gøre at man
ikke binder sig til en bestemt side og hvad den ejer gør i fremtiden. Du
vil have at man skal bruge denne server og så kunne det hele også forgå
der, med kritik og diskution af billederne.

> [...]
> undtagelse) mod at de kunne ligge blot et sted. Og det er disse,
> skinargumenterne - som der må være en grund til man benytter sig af, jeg

Hvilken lettelse, klik på linket i meddelsen og du har billedet. Det er da
ikke svært.

Og jeg har ikke brug for at have flere logins til sider. Jeg har en del
(20 - 30 stk. tror jeg) som jeg bruger mere eller mindre sporadisk og
andre igen hverdag.

Fra : Ole Larsen

Dato : 16-07-05 14:02

Jens Stadsgaard skrev:
> Du
> vil have at man skal bruge denne server og så kunne det hele også forgå
> der, med kritik og diskution af billederne.

Passer ikke. Prøv at læse hvad jeg skriver før du protesterer. Det
letter kommunikationen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 16-07-05 06:53

Erik W. wrote:

> Stafetten har allerede een gang været ved at blive slået ihjel,
> fordi den der havde sitet blev træt af stafetten.

Sol Ole skriver, kan det være ligegyldigt om nogen eller alle
billederne ligger på en fotostafetserver. Rent teknisk. Det er lige
(u)problematisk om den lukkes ned i begge tilfælde.

En fælles server giver god arkivering - spredes billederne ud på
forskellige servere, er der større sandsynlighed for at et eller flere
af billederne fjernes eller dres website lukkes. Men det er igen
teknik.

> Diskussionerne og communitiet omkring stafetten kunne sagtens
> flyttes over på et website [...]

Det synes jeg ville være en skidt ide. Er der nogen har givet udtryk
for at de ønsker det sker?

Jeg kan forstå at nogen ikke er interesseret i at lægge deres billeder
på et fælles sted. Om det er pga. besværet, ønske om kontrol over
præsentationen, modvilje mod det public domain agtige i at have sine
billeder andre steder eller noget helt fjerde, er for mig ligegyldigt.

Jeg accepterer at en diktering af serversted til billederne kan virke
afskrækkende på nogen deltagere. Det er rigelig grund til ikke at gøre
det.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-07-05 11:30

Toke Eskildsen wrote:

> [...]
> forskellige servere, er der større sandsynlighed for at et eller flere
> af billederne fjernes eller dres website lukkes. Men det er igen

Jamen er 'god' arkivering formålet? Det synes jeg ikke. Og jeg skal nok selv
bestemme, hvor mine billeder skal ligges og hvornår de skal fjernes igen.
Det har vel på intet tidspunkt været meningen med fotostafetten, at der
skulle opbygges et arkiv over de indsendte billeder. Tværtom har
fotostafetten for mig at se i høj grad været deltagernes (autorer og
komtatorer) stunt og ikke tilskuernes.

> Jeg accepterer at en diktering af serversted til billederne kan virke
> afskrækkende på nogen deltagere. Det er rigelig grund til ikke at gøre
> det.

Herligt, herligt!

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 17-07-05 12:22

Jan Bøgh wrote:

> Jamen er 'god' arkivering formålet?

Nej, det er ikke formålet. Det er blot noget jeg savner.

> Det har vel på intet tidspunkt været meningen med fotostafetten, at
> der skulle opbygges et arkiv over de indsendte billeder.

Nej, det er blot noget jeg savner.

> Tværtom har fotostafetten for mig at se i høj grad været deltagernes
> (autorer og komtatorer) stunt og ikke tilskuernes.

Deltagere kan vel også få lyst til at kigge på gamle stafetter?

Jeg er typen, der gemmer alle billeder jeg tager. Alle. Det er en af
velsignelserne, alternativt forbandelserne, ved data: Det er muligt at
gemme det hele. Med lidt indsats er det oven i købet muligt at finde
det igen.

Det går mig lidt på at en så fin ting som tidligere stafetter ikke
bevares for eftertiden. Jeg kan selvfølgelig bare gemme en kopi af alle
billederne på min egen harddisk, men det hjælper desværre kun mig selv.

Princippet går videre end stafetten. Jeg bliver lidt skuffet, når jeg
læser en gammel tråd om et billede og erfarer at billedet ikke længere
ligger på det sted, der henvises til. Jeg har bare ingen god løsning
til den del og, med henvisning til denne tråd, desværre heller ikke til
arkivering af stafetbilleder.
--
JPEGCrops 0.6.22 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-07-05 13:11

Toke Eskildsen wrote:

[Cut gamle stafetter]

> Princippet går videre end stafetten. Jeg bliver lidt skuffet, når jeg
> læser en gammel tråd om et billede og erfarer at billedet ikke længere
> ligger på det sted, der henvises til.

Fuldt forståeligt.
Men personligt synes jeg faktisk at det er meget fedt at alt ikke
historificeres og at noget umiddelbart får lov til at indgå i den store
glemsel. En af mine idiosynkrasier er de japanske turister, der ser hele
ferien gennem en søger og tilsyneladende forveksler oplevelsen af nuet og
stedet med gensynsglæde.
Nå, men det var vist lidt ved siden af.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Erik W.

Dato : 17-07-05 16:48

"Jan Bøgh" skrev i news:42da3341$0$38523$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> skulle opbygges et arkiv over de indsendte billeder. Tværtom har
> fotostafetten for mig at se i høj grad været deltagernes (autorer og

Helt enig. Fotostafetten er til for deltagerne, ikke for tilskuerne. Sjovt
nok er det oftest dem, der ikke gider deltage, som gerne vil lave stafetten
om.

Enig.

Mvh Erik

Fra : ;o\)-max-

Dato : 17-07-05 16:50

"Erik W."

)

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-07-05 17:10

Erik W. skrev:

> Helt enig. Fotostafetten er til for deltagerne, ikke for tilskuerne.

Uha-da. Det må betyde at man kan blande sig uden om, hvis man ikke
deltager med indsendt billede.

>Sjovt
> nok er det oftest dem, der ikke gider deltage, som gerne vil lave stafetten
> om.

Jeg ville meget gerne vide om de der ikke deltager gør det p gr a
ugidelighed eller om de evt. kunne have en anden grund. Oplys mig endelig!

Fra : Erik W.

Dato : 17-07-05 18:04

"Ole Larsen"skrev i news:42da82e2$0$85056$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Uha-da. Det må betyde at man kan blande sig uden om, hvis man ikke
> deltager med indsendt billede.

Nej da, når du deltager i debatten er du også deltager. Og den er
fuldstændig åben, du kan deltage ligesom du vil.

Men du prøver at lave om på reglerne, og er det ikke lidt underligt at folk
der deltager lidt perifert prøver at lave om på de regler som andre folk
skal lege efter? Faktisk er der rigtigt mange ikke-deltagere der har
prøvet på i den tid stafetten har eksisteret. Prøv at tænke på hvad der
ville ske hvis man prøvede det samme i real-life.
Forestil dig at du sidder på en café og spiller et spil sammen med et par
kammerater. Så kommer der en gut ind og vil til at lave om på hvilke regler
I skal spille efter, fordi han ikke gider se på jeres spil, med de regler I
spiller efter.

Mvh Erik

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-07-05 18:28

Erik W. skrev:
> "Ole Larsen"skrev i news:42da82e2$0$85056$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Nej da, når du deltager i debatten er du også deltager. Og den er
> fuldstændig åben, du kan deltage ligesom du vil.

Puha, så er jeg mere rolig. Tak for det.

> Men du prøver at lave om på reglerne,

Nej, jeg foreslog engang - venligt - at billederne kunne ligge samlet,
det er alt. Og det blev så opfattet så alvorligt at man (du) forsøgte at
nedgøre mig, hvad jeg naturligvis tog til genmæle for.
Som derimod understreget flere gange er det ikke noget væsentligt for
mig, men jeg svarer som regel når jeg bliver tiltalt eller når et emne
der interesserer mig dukke op. Havde jeg forsøg at lave om på reglerne,
havde det foregået anderledes.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 17-07-05 18:16

Ole Larsen wrote:

> Jeg ville meget gerne vide om de der ikke deltager gør det p gr a
> ugidelighed eller om de evt. kunne have en anden grund.

Jeg har kun deltaget to gange, så jeg er nok en af dem du spørger.

Den primære årsag til manglende deltagelse fra min side er generthed.
Både mht. præsentation af billede i gruppen og mht. at tage billederne
- det med at tage billederne gælder dog kun, når det drejer sig om
billeder med mennesker på. Begge dele er noget jeg arbejder på at få
ændret, og stafetten er en glimrende hjælp der.

Sekundært handler det om overskud, hvilket nogen sikkert vil kalde
ugidelighed. At tage et par timer ned i byen for at tage billeder,
fylder rigtig meget i min hverdag. Det vil det nok blive ved med at
gøre, indtil mine børn er blevet lidt ældre.

Langt nede på listen, og måske slet ikke på listen i det hele taget,
kommer udstyret. Jeg har et lommekamera og det er det. Det er
problematisk ved bestemte kategorier, som f.eks. natbilleder eller
sport, og afskærer mig fra at arbejde ordentligt med dybdeskarphed, men
på det niveau jeg er på, gør det næppe den store forskel.

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-07-05 18:44

Toke Eskildsen skrev:

> Jeg har kun deltaget to gange, så jeg er nok en af dem du spørger.

Nej, jeg spurgte Erik W. idet han udlagde det som om ikke-deltagelse
skyldtes ugidelighed.

> Den primære årsag til manglende deltagelse fra min side er generthed.

Toke, trøst dig med, at få har fået flere høvl for sine billeder her på
gruppen end jeg. Og jeg er fløjtende lige glad. Men får jeg kvalificeret
kritik lytter jeg.

> Både mht. præsentation af billede i gruppen og mht. at tage billederne
> - det med at tage billederne gælder dog kun, når det drejer sig om
> billeder med mennesker på.

Ja, når det er med fremmede mennesker er jeg også tilbageholdende, men
der gik lidt hul på den med tango-billederne. Måske er en
gruppe-optræden også noget for dig (de ville sgu gerne fotograferes,
Cafe-ejeren ville gerne have billeder...og danserne har fået link til siden)

> [...]
> fylder rigtig meget i min hverdag. Det vil det nok blive ved med at
> gøre, indtil mine børn er blevet lidt ældre.

Ja, da jeg gik digitalt, var det med det erklærede mål (næsten) altid at
have kamera med. Min A520 er altid med hvis ikke dslr´eren er, også på
arbejde (hvor jeg også bruger den) Eks er Amerikanerbilerne taget med A 520.
Så tid kan man altid finde

> [...]
> sport, og afskærer mig fra at arbejde ordentligt med dybdeskarphed, men
> på det niveau jeg er på, gør det næppe den store forskel.

Netop Canons p&s A-serie kan eksponere indtil 15 sek. og har fuld manuel
mulighed (fatter ikke at eks. Nikon ikke laver sådan noget)

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 17-07-05 19:02

Ole Larsen wrote:

> [...]
> gruppe-optræden også noget for dig (de ville sgu gerne
> fotograferes, Cafe-ejeren ville gerne have billeder...og danserne

Ikke nogen dårlig ide. Netop ved optræden er det oplagt at der bliver
taget billeder, så det er nok en noget lettere start end gågaden i
myldretiden.

[Toke: Overskud mangler]

> [...]
> dslr´eren er, også på arbejde (hvor jeg også bruger den) Eks er
> Amerikanerbilerne taget med A 520. Så tid kan man altid finde

Jeg har også altid mit kamera i lommen, så det er ikke problematisk for
mig at få taget billeder generelt. Men stafetten er netop bundet emne
og jeg synes om ideen med at tænke over hvad man vil have og derefter
opsøge det. Det er ikke trivielt at finde plads til.

Fra : Erik W.

Dato : 17-07-05 23:17

"Ole Larsen" skrev i

> [...]
> Toke, trøst dig med, at få har fået flere høvl for sine billeder her på
> gruppen end jeg. Og jeg er fløjtende lige glad. Men får jeg kvalificeret

Hej igen Ole Jeg tror vist ikke jeg nogensinde givet dine billeder
negativ kritik. Jeg er i det hele taget normalt forsigtig med at give
negativ kritik, da jeg nødig vil tage lysten til at poste billeder i gruppen
fra folk. Jeg tror faktisk vi to er enige om at vi gerne vil have postet
flere billeder i gruppen.
Alligevel var du for nylig med til at få en nybegynder til at skrive, at han
ikke vil poste billeder i gruppen igen. Du var ret grov , og det har jeg
svært ved at få hænge sammen med mange af de andre synspunkter du giver
udtryk for.
Jeg søgte lige på dit navn på Google og jeg kan se at du kan være temmeligt
uhæmmet i din kritik af andre folks billeder. Det forstår jeg simpelthen
ikke, at du kan være bekendt over for dig selv, når du selv er så følsomt et
gemyt, der nemt føler sig nedgjort.
Det er det jeg vil kalde selvretfærdighed.

Det var kvalificeret kritik, - så nu forventer jeg at du lytter

Mvh Erik

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-07-05 23:47

Erik W. skrev:

Klippet en masse

> Det er det jeg vil kalde selvretfærdighed.
>
> Det var kvalificeret kritik, - så nu forventer jeg at du lytter

Det var en masse vrede og jeg beklager - din vrede er dit eget problem,
EOD

Fra : Erik W.

Dato : 18-07-05 00:35

"Ole Larsen" skrev i news:42dadfe8$0$24559$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Det var en masse vrede og jeg beklager - din vrede er dit eget problem,
> EOD

Jeg gætter på at du er betydeligt mere vred end jeg er kære ven.

Mvh Erik

Fra : ;o\)-max-

Dato : 18-07-05 00:41

"Erik W."
> "Ole Larsen"

> Jeg gætter på at du er betydeligt mere vred end jeg er kære ven.
>
> Mvh Erik

Nå unger nu skal i vel snart i seng - det har været en lang dag,
i drømmeland kan i fortsætte med at hive hoderne af hinanden,
og ligsom i tegne film vokser de ud igen, hehe desværre..
Go' nat i to spradebasser..-max-

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-07-05 06:52

-max- skrev:
> [...]
> i drømmeland kan i fortsætte med at hive hoderne af hinanden,
> og ligsom i tegne film vokser de ud igen, hehe desværre..

ROFL

Fra : Erik W.

Dato : 18-07-05 08:03

"-max-" skrev i news:42daec97$0$18637$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> i drømmeland kan i fortsætte med at hive hoderne af hinanden,
> og ligsom i tegne film vokser de ud igen, hehe desværre..

Mvh Erik

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-07-05 06:50

Erik W. skrev:
> "Ole Larsen" skrev i news:42dadfe8$0$24559$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Jeg gætter på at du er betydeligt mere vred end jeg er kære ven.
>
> Mvh Erik

Og sådan kan man blive ved, men det bliver uden mig, så PLOINK.

Fra : Erik W.

Dato : 17-07-05 22:43

"Toke Eskildsen" skrev i

> [...]
> billeder med mennesker på. Begge dele er noget jeg arbejder på at få
> ændret, og stafetten er en glimrende hjælp der.

Det er den helt sikkert. Jeg var helt nybegynder, da stafetten startede, og
jeg har helt bestemt lært rigtigt meget af at deltage. Især gadeportrætter
er noget jeg har lært af stafetten.

> [...]
> fylder rigtig meget i min hverdag. Det vil det nok blive ved med at
> gøre, indtil mine børn er blevet lidt ældre.

Det er rigtigt, men et af formålene med at skabe fotostafetten i sin tid ,
var netop så vidt jeg husker at give hinanden motivation og en god grund til
at komme ud med kameraet. På den måde kunne vi også være med til at få
postet flere billeder til kritik og få skabt mere debat. Ugidelighed er
ganske rigtigt et uheldigt ord men hvis blot lysten er der kan man vel altid
finde en halv times tid til at slendre ned af strøget med sit kamera
Efter at have deltaget fast i rigtigt mange fotostafetter hver uge og følte
mig forpligtet, fordi jeg var bange for at stafetten skulle dø ud, mistede
jeg selv lysten til at deltage. Jeg håber at lysten kommer igen for det er
sjovt at være med, og jeg synes bestemt stadig at stafetten er værd at
bevare.

> [...]
> sport, og afskærer mig fra at arbejde ordentligt med dybdeskarphed, men
> på det niveau jeg er på, gør det næppe den store forskel.

Det billede du deltager med i denne uge funker ihvertfald fint imho

Mvh Erik W.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 17-07-05 18:02

Erik W. wrote:

> Helt enig. Fotostafetten er til for deltagerne, ikke for
> tilskuerne.

Ligesom usenet?

Eller sagt på en anden måde: Jeg synes det er en indskrænket måde at se
det på. Det behøver ikke være en enten-eller ting.

> Sjovt nok er det oftest dem, der ikke gider deltage, som gerne vil
> lave stafetten om.

Bortset fra at dit "gider" er et meget dårligt ord i denne sammenhæng,
er det vel meget logisk? En af grundene til manglende deltagelse kunne
jo være utilfredshed med hvordan det kører?

Fra : Erik W.

Dato : 17-07-05 18:15

"Toke Eskildsen" skrev i en meddelelse

> Eller sagt på en anden måde: Jeg synes det er en indskrænket måde at se
> det på. Det behøver ikke være en enten-eller ting.

Du har ret. Jeg burde have skrevet "Fotostafetten er først og fremmest til
for deltagerne, ikke for
tilskuerne". Det skal selvfølgeligt ses i sammenhæng, med den aktuelle
debat: At deltagerne i stafetten ikke skal tvinges til at lægge deres
billeder på en bestemt server blot for at tilfredsstille tilskuerne.

Mvh Erik

Fra : Holst

Dato : 15-07-05 07:25

Jens Stadsgaard wrote:

> [...]
> mindre blevet vedtaget at deadline er søndag formiddag kl. 10 som en fast

Ja, i min tid i denne gruppe har det i hvert fald være kutyme, at man
accepterer billeder taget og postet helt frem til søndag formiddag kl.
10. Det burde selvfølgelig præciseres i reglerne.

Og når alt kommer til alt, måske lidt det væsentlige ved stafetten: Vi
tager det ikke så tungt. Det er jo ikke en konkurrence, hvor man kan
vinde 10.000 kr.

Fra : Holst

Dato : 14-07-05 21:44

Toke Eskildsen wrote:

> ...og hvordan er det nu lige man logger ind på fotostafetten.dk?
> Skal man registrere sig som bruger, eller anvendes der fælles login?

Jeg tror, du skal registrere dig som bruger der. Men det er sikkert nemt
gjort.

Fra : Carsten D Andersen

Dato : 14-07-05 21:25

> Så blev det tid igen.
>
> Emnet for uge 28 er VENNER

Tjaa, manden skyndte sig at fjerme avisen, så det PAR må shu da være gode
venner

http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-117

VH
/Carsten

Fra : Jorn Ostergaard

Dato : 15-07-05 23:08

"Carsten D Andersen" <dettmaring@fjerndettestofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:42d6ca35$0$21449$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...

> "fam. Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Tjaa, manden skyndte sig at fjerme avisen, så det PAR må shu da være gode
> [...]

Ja eller også vil han holde hoserne varme

Jeg kan godt lige billedet.

Manden mangler noget af hovedet. Parret er lige i det gyldne snit til højre
og parasollen er i det til venstre. Der er ligevægt i billedet. Du skulle
have brugt en anden blænde således at paret og parasollen havde været mere
skarp og baggrunden mere sløret.

Mvh Jørn

Fra : Bo Bjerre

Dato : 17-07-05 09:47

Carsten D Andersen wrote:
> "fam. Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Tjaa, manden skyndte sig at fjerme avisen, så det PAR må shu da være
gode
> venner

Tjah.. Han har efter min opfattelse hængt et skilt op på ryggen af
hende, hvor der står "terror mål..."

venner?

Bo //

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-05 11:18

> [...]
>
> "fam. Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Tjaa, manden skyndte sig at fjerme avisen, så det PAR må shu da være gode

Strand, par, sol og sommer. Jeg synes at du har beskåret for tæt. Både
parasol og par. Der er ikke nogen grund til at skalpere fætteren, fordi han
snupper avisen. Straffen er for hård! Om det dækker emnet? Tja, jeg har ikke
nogen fornemmelse af et godt venskab ved a se på billedet. Jeg får til
gengæld en fornemmelse af at det er et par, godt sammentømret og med lidt
omsorg for hinanden.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-07-05 12:21

Carsten D Andersen wrote:

> http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-117

Indhold: Emnet er delvist ramt - men jeg jeg synes helt afgjort at det, der
springer i øjnene (punctum) er avissiden - og den distraherer ifht. emnet.
Men kunne du ikke have ladet ham enten tage ømt om hendes skuldre eller evt.
ladet ham massere hende. Det havde tilført lidt intimitet og inderlighed i
stedet for indtrykket af en vis ligegyldighed. Eller kender de overhovedt
hinanden eller er han bare ude efter avisen. Jeg savner et element af
livsglæde, når det nu er et strandbillede. Sådan et skal summe af varme og
solskin. Her er det lidt rigeligt tilbagelænet.
Teknisk: Pudsig beskæring - parasol og mand, burde have været helt med eller
så skulle du have været så tæt på, at de netop kun er fragmenter. Og så
ville jeg have haft enten mere sand eller mindre sand med. Nu er det som om
du ikke helt har kunnet bestemme dig til om du ville have sand, parasol
eller mand med - og er landet midt mellem alle stolene.
Farverne er lidt slatne - en gang 'velvia' havde hjulpet (højere
farvemætning, varmere farvetemperatur og kontrashævning), så du havde fået
mere 'sprøjt i farverne'.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Carsten D Andersen

Dato : 17-07-05 18:23

[klippet væk]

Tak til jer alle for konstruktiv og i allerhøjeste grad brugbar kritik.
Men spræl på farverne: ja, men Vestkysten, her tæt ved Skagen, har altså sit
eget lys, men jeg vil da godt se et eksempel gerne m. forklaringer, om
hvordan og hvorledes. Hvis nogle har energi her i sommervarmen til at hjælpe
en amatør.

Ud over dette: Jo det skulle gå stærkt: registrere med øjnene den pudsige
avisside, finde kameraet frem , og tro mig, det er pakket godt ned/ind ved
stranden, tænde kamera, tag billedet, et split sekund senere var avisen
væk.Og vi var just arriveret, i øvrigt på min fødselsdag...

Så det er et skud på hoften, kameraet stod på Tv, så ingen blændekontrol
der..

Nå nyd varmen, det gør vi heroppe i det Nordjyske

Vh
/Carsten

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 14-07-05 22:22

fam. Ager wrote:

> Emnet for uge 28 er VENNER

Jeg kan se der er en tendens til vennebilleder af par, set bagfra.
Måske fordi der er svært at komme foran personerne, uden at afbryde
deres tosomhed? Jeg fortsætter i samme spor med:

http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-118

Frisk fra fad, uden beskæring eller justering. En resize med lidt
unsharp er hvad der blev foretaget. Jeg prøvede at beskære det så vejen
blev mere symmetrisk, men synes ikke det virkede pga. placeringen af
pigen til højre i billedet.

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-05 23:49

Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-118

Flot billede.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : ab©

Dato : 15-07-05 07:44

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> Flot billede.

- Og havde de kikket op og slået armene om hinanden, kunne det ligefrem have
været dækkende for emnet

ab

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-05 09:24

"ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> skrev i en meddelelse

> "Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> - Og havde de kikket op og slået armene om hinanden, kunne det ligefrem
have
> været dækkende for emnet

Jeg synes nu, at det er et af de billeder, der netop dækker emnet bedst. Det
samme gør Max`s billede dog, hvor der jo er to hold venner.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 16-07-05 07:12

ab© wrote:

> - Og havde de kikket op og slået armene om hinanden, kunne det
> ligefrem have været dækkende for emnet

Det forstår jeg ikke? Er det ikke rimeligt vennet at drage på
udforskning i den regnvåde verden sammen?

Fra : Ole Larsen

Dato : 15-07-05 09:41

Med forlov, fra en ikke deltager:

Tokes:
Fint billede til familiealbum. Lidt fimsede lyserøde farver. Hvis venner
defineres som to personer, der laver noget sammen, dækkes emnet. Ellers
ikke.
Carstens:
De er uvenner - hun har ryggen til og han snupper lige avisen i håb om
at hun ikke opdager det. Teknisk ikke godt.
Claus:
Fint billede af spontan ubevidst omsorgsfuldhed. Fint teknisk. Dækker
bestemt emner.
Max:
Kan jeg ikke se - photosig nede ?

Fra : Jorn Ostergaard

Dato : 15-07-05 23:12

> [...]
> unsharp er hvad der blev foretaget. Jeg prøvede at beskære det så vejen
> blev mere symmetrisk, men synes ikke det virkede pga. placeringen af

Jeg kan nu godt lide når man kan se personernes ansigter..

Det er en sød situation du har foreviget her. Men jeg synes at focus
ligger
forkert. Personerne virker lidt uskarpe.

Mvh Jørn

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-05 11:12

> [...]
> unsharp er hvad der blev foretaget. Jeg prøvede at beskære det så vejen
> blev mere symmetrisk, men synes ikke det virkede pga. placeringen af

Et dejligt billede, som for mig fint dækker emnet. Et par tøser der hygger
sig gevaldigt. Og meget aktuelt i vore Tour de France-tider. Lidt mere
sollys ville have hjulpet dig med farverne, men det ville nok samtidigt have
ødelagt lidt af den stille-leg-stemning, der er nu. Et rigtig sødt billede.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-07-05 12:30

Toke Eskildsen wrote:

> http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-118

Indhold:
Igen - man skal fortolke en del, for at få emnet dækket. Eller så må stort
set alle billeder af mennesker dække emnet. Jeg synes ikke det er specielt
godt ramt her. To børn, der leger tager dog næsten altid kegler. Symmetrien
i billede fungerer ret godt. Børn set bagfra er IMHO sjældent helt gode -
her fungerer det nogenlunde, fordi deres opmærksomhed alligevel er rettet
bagud.
Teknisk:
Fistne farver - lidt s-kurve gør underværker.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 17-07-05 18:53

Jan Bøgh wrote:

> Indhold:
> Igen - man skal fortolke en del, for at få emnet dækket. Eller så
> må stort set alle billeder af mennesker dække emnet.

Venskab er en meget subjektiv størrelse, både som begreb og som udtryk.
Et billede af en person, der skubber en anden i vandet, kan også fint
illustrere venskab.

Hvis billedet skal være så fortolkningsfrit som muligt, synes jeg
næsten kun http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-116
passer til emnet. At støtte hinanden er et tydeligt tegn på venskab.

[Snip Andet godt]

> Fistne farver - lidt s-kurve gør underværker.

Jeg skal virkelig have leget noget mere med det der kurveværktøj.
Et par minutters eksperimentering gav

http://ekot.dk/foto/misc/Snegletransport_curves.jpg

som skal ses i forhold til det gamle

http://ekot.dk/foto/misc/Snegletransport.jpg

Takker for sparket. Jeg vil endnu engang bestræbe mig på at gøre
kurverne til en del af værktøjskassen.

Fra : Jorn Ostergaard

Dato : 15-07-05 16:15

> Emnet for uge 28 er VENNER

Disse to sad og snakkede som de har været venner hele livet

http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-119

Mvh Jørn

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 16-07-05 07:01

Jorn Ostergaard wrote:

> Disse to sad og snakkede som de har været venner hele livet
>
> http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-119

De ser noget skeptiske ud i ansigterne og de har krydset benene, så de
lukker den anden ude. Sammen med afstanden, synes jeg det hele virker
lidt afvisende.

Måske en tættere beskæring, så det bliver mere personligt? Så bliver
det også mere tydeligt at deres arme og overkroppe åbner op mod
hinanden.

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-05 11:06

"Jorn Ostergaard" <jostergaardXXX@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Disse to sad og snakkede som de har været venner hele livet
>
> http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-119
>
> Mvh Jørn

Et dejligt situationsbillede. Det ser ud til at de har snakket tit sammen
tidligere, og kender hinanden godt. Me nder er en afmålt afstand imellem
dem, de sidder i en stilling, der tyder på at de holder afstand. Hvis de
havde været hjertelige over for hinanden, så havde de byttet benstilling. De
har heller ikke øjenkontakt.
Teknisk er det et svært billede, fordi de sidder i skyggen. Det giver let
udbrænding i bladene, mens der bliver sort, hvor de sidder. Det gør også at
farverne bliver lidt kedelige. Du kunne have gået lidt tættere på og målt
lyset i skyggen alene, Så havde du fået beskåret lidt tættere, og fået lidt
mere pang i farver og kontrast. En udfyldningsflash kunne også have hjulpet
dig. Men så var du jo blevet opdaget

Mvh. Claus Petersen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-07-05 12:33

Jorn Ostergaard wrote:

> http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-119

Jeg kan overhovedet ikke se om de er venner eller om de er tilfældigt mødtes
og får en snak om hvornår næste bus ankommer.
Teknisk har det snapshotkarakter - overbelyst, uskarpt, ukomponeret og
støjfyldt.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Food_life

Dato : 15-07-05 20:50
Fra : Jorn Ostergaard

Dato : 15-07-05 23:17

"Food_life" <noname@tdc.dk> skrev i en meddelelse
> Venner:
>
> http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-120
>
> MVH
>
> Mogens

Det var dog et kærligt billede. Du har kappet noget af hovedet og armene på
damen. Det synes jeg ikke gør noget, det rammer barnet ind og giver en
fornemmelse af tæthed mellem de 2 personer.

Mvh Jørn

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 16-07-05 07:10

Food_life wrote:

> http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-120

Ditto til Jorns kommentar om kærlighed. Lidt overfortolkning kunne give
at den voksne skærmer barnet mod det skærende lys, men jeg synes nu det
er for hårdt lys.

Er det med vilje det er den voksnes ansigt, der er i fokus? Det gør
barnet lidt anonymt.

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-05 10:58

"Food_life" <noname@tdc.dk> skrev i en meddelelse
> Venner:
>
> http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-120
>
> MVH
>
> Mogens

Det er da et dejligt billede! Sikken en tryghed, harmoni og varme. Et skønt
udtryk, barnet har i øjet. Men er det ikke følelser på et noget højere plan
end venskab? Jeg synes at din beskæring strammer lidt. og skarpheden ville
jeg gerne have haft til at række helt ind til barnets øje. Men til gengæld
har du fanget et af de sjældne øjeblikke, hvor der er hul igennem til hele
følelsesregistret. Flot.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-07-05 12:44

Food_life wrote:

> http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-120

Indhold: Dette er det sidste billede, jeg ser, og afgjort også det eneste,
der for mig rammer emnet godt. Der er masser af varme og kontakt i
billedet - og også med fotografen
Teknisk: Desvæære er der så her ikke ret meget opløftende. Du har også givet
dig i kast med noget nær umulige lysforhold, hvor jeg gætter på, at
bedstemor bliver ramt af direkte sollys. Og den lille pige er ikke helt
skarp. I virkeligheden tror jeg faktisk at du med fordel kunne have skruet
ned for farvemætningen og i stedet have gjort det lidt æterisk med noget
high-keyagtigt over sig (hvis du ikke ved, hvad high key er, så google efter
det). Jeg kan ikke helt finde ud af, om reglerne for fotostafetten tillader
partiel behandling - men jeg ville med vold og magt have fået pigens øjne
skarpe og det kan en afmaskning og et ordentligt læs USM klare.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Food_life

Dato : 17-07-05 13:23

On Sun, 17 Jul 2005 13:44:27 +0200, "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere>
wrote:

> [...]
>partiel behandling - men jeg ville med vold og magt have fået pigens øjne
>skarpe og det kan en afmaskning og et ordentligt læs USM klare.

Tak for tilbagemeldingen, som jeg kan bruge til noget - vil lege lidt
med billedet.

MVH

Mogens