Hund tager ting på bordet
Fra : Migti

Dato : 18-07-05 19:05

Hejsa

VI har en tæve på ca. 9 måneder som tager ting på sofabordet, køkkenbordet
m.m.
Hun gør det ikke når vi er i nærheden men går man på toilettet eller ligende
kan man risiskere at der mangler noget når vi komemr tilbage.
Nu er min mobil forvandlet til et puslespil.

Hvordan får jeg hindret dette i at fortsætte? Hvordan får man fortalt hende
at det slet ikke er acceptabelt. Hjælper det at skælde ud når hun nu har
gjort det og det er måske 5 min siden hun gjorde det. Vil hun vide at det er
det er er uacceptabelt eller hvad?

Det er nemt nok hvis man kunne fange hende mens hun gjorde det - men jeg er
lidt i tvivl nu når det først er bagefter vi opdager det.
Håber i forstår mit spørgsmål

/Steffen

Fra : Clas Lau

Dato : 18-07-05 19:40

Har ikke selv prøvet det, men et lokkende stålfad fyldt med vand, placeret
strategisk på bordkanten er tidligere blevet brugt med succes. Det er så
meningen at hunden skal få det revet på gulvet når den hopper op.

Hunden skal fanges i "akten" for at en irettesættelse vil have virkning. Er
der gået mere end blot meget kort tid, vil "skideballen" være uden effekt
(over for problemet).

-Clas-

Fra : fam. Ager

Dato : 18-07-05 19:48

"Clas Lau" <clasNOSPAM@sleepmonsters.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hunden skal fanges i "akten" for at en irettesættelse vil have virkning.
> Er der gået mere end blot meget kort tid, vil "skideballen" være uden

ja den med vand lyder fin, eller hvad med nogle larmende dåser, evt.
forbundet til hinanden?

-marie

Fra : jopa

Dato : 18-07-05 19:40

Migti skriblede bla:
> Hjælper det at skælde ud når
> hun nu har gjort det og det er måske 5 min siden hun gjorde det. Vil
> hun vide at det er det er er uacceptabelt eller hvad?

Ved ikke om det er pædagogisk rigtigt men det ville jeg da gøre.
Vis hende den ødelagte telefon og samtidig PUHA hende.
Det bedste er jo selvfølgelig hvis i griber hende i det, eller umiddelbart
efter.
Selvfølgelig skal i skælde den ud når den gør noget uakceptabelt.

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : driver

Dato : 19-07-05 09:39

jopa wrote:

> Vis hende den ødelagte telefon og samtidig PUHA hende.

He-He-He.
mvh
driver

Fra : Anette

Dato : 18-07-05 20:23

Hej Steffen

Vores hund er notorisk kleptoman - og vi har forsøgt følgende råd som
vi har fået af erfarne opdrættere. Det skal lige med at det ikke har hjulpet
på vores Philanas stjæleri

Find ud af hvad hunden forertrækker at stjæle. Tag en lang snor og bind
grydelåg og andet larmende fast i den ting, læg tingen så hunden ser det ,
men ikke ser snoren. Når hunden tager tingen larmer det hele og hunden burde
blive smadder forskrækket.

Køb en stak klapmusefælder. Spænd dem op og stil dem på bordene, så hunden
kommer til at skubbe til dem når den vil stjæle. Larmen og måske en fælde
der hænger fast et sted, burde forskrække hunden. ( Philana hentede bare
musefælderne og tyggede dem til små bitte stykker

Den metode der ind imellem virker... nogle timer.... på vores tøs, er
vandpistol.
Gem dig for hunden så den tror sig alene, og skyd en lang stråle vand i
nakken på den når den stikker næsen op over bordkanten.

Vores Philana stjæler mest når hun er sikker på at vi ser det. Står logrende
med tingen i munden med et udtryk der sig "Du kan ikke fange mig" - såen en
opmærksomheds ting - tror jeg. Så vi har lært at lægge fjernbetjeningen,
telefoner, tøj, sko, o.s.v hvor hun ikke kan nå det.

God arbejdslyst

/ Anette
www.philana.dk