Cybercity internet med Cisco 677 og Linksy~
Fra : Torben Myrhøj

Dato : 19-07-05 23:13

Jeg er ved at få sat dette op således at jeg både kan komme på nettet
med kabel og trådløst. Kan dog ikke helt få det til at fungere. Kan
komme på nettet hvis Cisco sættes i switch delen men kan så ikke
konfigurere Linksysen i IE. Sættes Cisco i wan porten kan Linksysen
konfigureres men nettet virker ikke. Har prøvet med bådet krydset og
alm kabel. Har også prøvet at slå DHCP fra. Det er altså en Cisco 677
med Cybercity ADSL og en Linksys WRT54GC.

Nogen der kan hjælpe mig med hvilken opsætning jeg skal lave og hvilke
ændringer der skal laves i indstillingerne for Linksysen?

Mvh
Torben

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 20-07-05 09:41

Torben Myrhøj <oluf_sand83@FUVMRyahoo.dk> (slet FUVMR) crashed Echelon
writing news:11218113840.475734453064465@dtext.news.tele.dk:

> Nogen der kan hjælpe mig med hvilken opsætning jeg skal lave og hvilke
> ændringer der skal laves i indstillingerne for Linksysen?

WRT54GC en router?

2x subnet, sæt fx. Linksysen til at have et LAN som hedder
192.168.0.0/255.255.255.0 WAN siden skal blot stå til DHCP og husk der skal
dobbelt NAT til, hvis du skal hoste forskellige services.

--
Bjarke Andersen

Fra : Torben Myrhøj

Dato : 20-07-05 10:49

Bjarke Andersen <usenet@*spammer*bjoeg.dk> skrev:
>Torben Myrhøj
><oluf_sand83@FUVMRyahoo.dk> (slet
>FUVMR) crashed Echelon
>writing
>t.news.tele.dk:
>

>WRT54GC en router?

Ja WRT54GC skulle være en router såvidt jeg er orienteret.

>2x subnet, sæt fx. Linksysen til at
> [...]

Betyder det at den lokale IP Linksysen skal være 192.168.0.0 med
subnetmasken 255.255.255.0? Ved ikke helt hvad du mener med
dobbelt NAT og hoste forskellige services men jeg skal bare kunne
komme på nettet trådløst og med kabel gennem Linksysen, som skal
bruge Cisco 677 for at komme på nettet.

Som jeg har forstået det skal Cisco sættes i WAN porten og bruges
ligesom det bare var et almindeligt modem. Men ved ikke hvordan
skal lade sig gøre.

Mvh
Torben

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 20-07-05 10:57

Torben Myrhøj <oluf_sand83@KR5H2yahoo.dk> (slet KR5H2) crashed Echelon
writing news:11218531160.548006978705548@dtext.news.tele.dk:

> [...]
> dobbelt NAT og hoste forskellige services men jeg skal bare kunne
> komme på nettet trådløst og med kabel gennem Linksysen, som skal

Ingen ændring i ciscoen. Din Linksys sættes WAN til at køre DHCP som den så
får af Ciscoen.

Linksysen har ligesom Ciscoen indbygget DHCP server. Den skal du i
Linksysen sætte til at udele IP fra 192.168.0.2-192.168.0.254 med subnet
255.255.255.0. Linksys egen LAN port skal sættes til 192.168.0.1.

(ovennævnte subnet er kun eksempler, du vælger selv om du vil anvende dem
eller ej)

> Som jeg har forstået det skal Cisco sættes i WAN porten og bruges
> ligesom det bare var et almindeligt modem. Men ved ikke hvordan
> skal lade sig gøre.

Cisco forbindes som vanligt og WAN i linksys skal forbindes med Cisco,
enten direkte eller igennem switch (hvis du vil tilslutte de trådede
computere allerede efter ciscoen).

--
Bjarke Andersen

Fra : Niels Baggesen

Dato : 20-07-05 12:22

Torben wrote:

> [...]
> dobbelt NAT og hoste forskellige services men jeg skal bare kunne
> komme på nettet trådløst og med kabel gennem Linksysen, som skal

Det du skal sikre dig er at LAN siden på Linksys'en ikke falder sammen
med LAN siden på CIsco'en. Hvis Cisco'en deler ud indenfor
192.168.0.0/255.255.255.0 skal du flytte Linksys'en til
192.168.1.0/255.255.255.0

/Niels

--
Niels Baggesen -- @home -- Århus -- Denmark -- niels@baggesen.net
The purpose of computing is insight, not numbers -- R W Hamming

Fra : Martin Schultz

Dato : 20-07-05 12:30

Niels Baggesen <nba@users.sourceforge.net> skrev 2005-07-20:

> [...]
> med LAN siden på CIsco'en. Hvis Cisco'en deler ud indenfor
> 192.168.0.0/255.255.255.0 skal du flytte Linksys'en til

En cybercity cisco deler 10.0.0.0/255.255.255.0 ud.

Martin
med mindre andet er angivet.