1000baseT og 1000baseTX
Fra : Dennis Olesen

Dato : 19-07-05 19:42

Jeg mangler noget info om 1000baseT og 1000baseTX. Jeg har søgt via google
men har ikke fundet det jeg søgte.

Jeg mener 1000baseT køre 500 Mbps i TX og 500 Mbps RX, hvor 1000baseTX er
rigtig giganet. Her jeg ret eller har jeg misforstået noget.

Hvis der er nogen som har et godt link om dette emne ville jeg blive glad fo
få det.

--
MVH
Dennis Olesen

En klog mand har sagt alt begyndelse er svært !

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 19-07-05 20:51

Dennis Olesen wrote:

> [...]
> rigtig giganet. Her jeg ret eller har jeg misforstået noget.
>
> Hvis der er nogen som har et godt link om dette emne ville jeg blive glad fo

Hej Dennis

Kig på:

http://www.certiguide.com/netplus/cg_np_1000BaseTXTheLatestUTPEthernetStandard.htm
Citat: "...The 1000BaseTX (sometimes called just 1000BaseT)......"

1000baseTX kan sende op til 1 Gbit/s begge veje på samme tid, på de 4
parsnoede balancerede antennekabler i TP-kablet.

August 1998, Gigabit Ethernet over Copper (Cat 5 og Cat 6)
By Sailesh K. Rao and Juan M. Jover:
http://www.commsdesign.com/main/9808fe1.htm

Godt billede - et Gbit netkort er ret kompliceret og på trods af det
kan nyere Gbit netkort nøjes med en effekt på 1 Watt:
http://i.cmpnet.com/csd/gifs/9808fe03.gif

-

Gigabit ethernet over copper with a crossover cable (1000baseT):
http://logout.sh/computers/net/gigabit/
Citat: "...
You may have experienced not being able to connect two 1000baseT NICs or
two 1000baseT switch interfaces, using a normal crossed ethernet cable
[mon de mener 4 leder Cat 3?]. The reason you can't do this, is that
1000baseT use all four wire pairs available in a Cat5 cable
Some smart 1000baseT interfaces (like the ones in Apple's G4 and G5
computers) don't need a crossover cable. They have something known as
"auto-mdix", which enable them to sense how the cable is wired, and
adjust to that.
..."

-

For at det ikke skal være løgn er man igang med at finde ud af at sende
10 Gbit/s over Cat 6 TP-kabler:

okt 04, 2002, Suppliers look to run 10-Gbit Ethernet over copper wire:
http://www.commsdesign.com/news/tech_beat/OEG20021004S0056

Cabling Installation & Maintenance May, 2005: 10-Gbit Ethernet over
copper: Reality, or not?:
http://cim.pennnet.com/Articles/Article_Display.cfm?Section=Articles&Subsection=Display&ARTICLE_ID=229017
Citat: "...
In October 2004, a milestone was reached when the task force published
the first draft 10GBase-T standard
*At least 55 meters on a ISO 11801 Class E/Category 6 UTP copper cabling
system (current Category 6-compliant solutions);

*Up to 100 meters on a ISO 11801 Class E/Category 6 augmented UTP copper
cabling system
..."

mvh/Glenn

Fra : Arne Keller

Dato : 20-07-05 15:07

Dennis Olesen wrote:
> [...]
>
> Jeg mener 1000baseT køre 500 Mbps i TX og 500 Mbps RX, hvor 1000baseTX er
> rigtig giganet. Her jeg ret eller har jeg misforstået noget.

Du har misforstået noget

1000Base-T er 1Gbps Ethernet som kan anvendes på Class-D/Cat5E eller
bedre kabelsystem, 1000Base-T anvender alle 4 par hver med 250 Mbps full
duplex.

1000Base-TX er 1Gbps Ethernet som kan anvendes på Class-E/Cat6 eller
bedre kabelsystem, 1000Base-TX anvender 2 par hver med 500 Mbps full
duplex, -TX var tænkt som et billigere alternativ til -T. Der findes
ganske få -TX produkter på markedet, der kommer sikkert ikke mange flere
med dagens priser på 1Gbps NIC´s.

www.ieee.org
www.tiaonline.org

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 20-07-05 22:17

Arne Keller wrote:

> [...]
> duplex, -TX var tænkt som et billigere alternativ til -T. Der findes
> ganske få -TX produkter på markedet, der kommer sikkert ikke mange flere

Jeg forstår ikke hvorfor det skulle være billigere at
lave 500Mbps end 250Mbps. Og er det ikke mere praktisk
med udstyr der kan fungere over to par fremfor fire par?

Og hvordan er det egentlig med MDI/MDI-X på gigabit
ethernet? Fungerer det på samme måde som 100Mbit?

Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.

Fra : Arne Keller

Dato : 21-07-05 00:37

Kasper Dupont wrote:

> Jeg forstår ikke hvorfor det skulle være billigere at
> lave 500Mbps end 250Mbps. Og er det ikke mere praktisk
> med udstyr der kan fungere over to par fremfor fire par?

1000Base-T kræver 8 sendere, 8 modtagere, og styring for dette.

1000Base-TX kræver 4 sendere, 4 modtagere og halvdelen af styringen.

Om interfacet kører 125Mhz eller 250Mhz gør ikke den store forskel.

Da kablingen indeholder 4 par er det ligegyldigt om der anvendes 1, 2 ,3
eller 4 par, kablet er optaget.

> Og hvordan er det egentlig med MDI/MDI-X på gigabit
> ethernet? Fungerer det på samme måde som 100Mbit?

Det kommer an på hvad du mener, hvordan mener du at 100Mbps fungerer ?

Fra : Kasper Dupont

Dato : 21-07-05 07:42

Arne Keller wrote:

> Da kablingen indeholder 4 par er det ligegyldigt om der anvendes 1, 2 ,3
> eller 4 par, kablet er optaget.

Der findes stik, som tillader to 100Mbps forbindelser
at blive ført over samme kabel. Der er sikkert personer,
som gerne ville bruge dem med gigabit forbindelser.

> Det kommer an på hvad du mener, hvordan mener du at 100Mbps fungerer ?

Det er der utvivlsomt andre herinde, som ved mere om end
mig. Men som jeg har forstået det bruges et par til data
i den ene retning og et andet par til data i den anden
retning.

Fra : Arne Keller

Dato : 21-07-05 13:55

Kasper Dupont wrote:

> Der findes stik, som tillader to 100Mbps forbindelser
> at blive ført over samme kabel. Der er sikkert personer,
> som gerne ville bruge dem med gigabit forbindelser.

Det er så ikke muligt, men et ekstra stik er både smartere og bedre end
adaptere i begge ender.

> Det er der utvivlsomt andre herinde, som ved mere om end
> mig. Men som jeg har forstået det bruges et par til data
> i den ene retning og et andet par til data i den anden
> retning.

Ja, 10 og 100Mbps Ethernet sender på et par og modtager på et andet,
hvis 2 ens enheder skal sammenkobles skal man bytte sender og modtager i
den ene ende, dette sker automatisk i meget moderne udstyr.

Ved 1000Mbps Ethernet anvendes alle 4 par fuld duplex, normalt behøver
man ikke at anvende krydsede kabler, da det meste udstyr gør dette
automatisk.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 21-07-05 17:33

Arne Keller wrote:

> Ja, 10 og 100Mbps Ethernet sender på et par og modtager på et andet,
> hvis 2 ens enheder skal sammenkobles skal man bytte sender og modtager i
> den ene ende, dette sker automatisk i meget moderne udstyr.

Jeg har aldrig set det på andet end switches. Findes
der 100Mbit netkort, der kan forbindes direkte uden
brug af krydset kabel?

> Ved 1000Mbps Ethernet anvendes alle 4 par fuld duplex, normalt behøver
> man ikke at anvende krydsede kabler, da det meste udstyr gør dette
> automatisk.

Men når der sendes fuld duplex på alle fire par, så
skal der jo ikke krydses for at forbinde sender til
modtager. Så hvorfor skal der krydses på gigabit
ethernet (hvis det da nogensinde er nødvendigt). Og
sendes der så fire pakker i parallel på hver sit
par? Eller deles hver pakke op i fire lige store
dele, som så sendes over hvert sit par?

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 21-07-05 22:16

Kasper Dupont wrote:

> Men når der sendes fuld duplex på alle fire par, så
> skal der jo ikke krydses for at forbinde sender til
> modtager.

Øhh - jo. Det er glimrende beskrevet i 802.3-2002-standarden.

Auto MDI/MDI-X er optional i 1000Base-T-standarden.

Du har 4 250 Mbps-kanaler (A,B,C,D), som sender over hver sit par:

Pin   MDI    MDI-X
1   BI_DA+   BI_DB+
2   BI_DA-   BI_DB-
3   BI_DB+   BI_DA+
4   BI_DC+   BI_DD+
5   BI_DC-   BI_DD-
6   BI_DB-   BI_DA-
7   BI_DD+   DI_DC+
8   BI_DD-   DI_DC-

> Og
> sendes der så fire pakker i parallel på hver sit
> par? Eller deles hver pakke op i fire lige store
> dele, som så sendes over hvert sit par?

Ingen af delene.

Ifølge standarden bruges 8B1Q4 kodningsteknikken (8+1 bit til 4 kvinære
symboler) og 4D-PAM5 modulation (4 dimensioner med pulse amplitude
modulation med 5 forskellige mulige symboler).

Mit bedste bud er: 8 + 1 bit konverteres til 4 kvinære symboler. Du har
fire kanaler A, B, C og D, hvor du kan sende 1 kvinært symbol på hver
kanal. Så du sender en oktet i parallel over de 4 kanaler.

Dermed følger også at der faktisk overføres 1250 Mbps som resulterer i
1000 Mbps end-to-end.

Knus
Regnar

Fra : Dennis Olesen