overflow-y
Fra : Michael Weberg

Dato : 19-07-05 16:45

Hej.

Jeg har på en side jeg er ved at lave et lille problem med koden
"overflow-y: scoll;" i min css. Det virker ikke i firefox, ved ikke om det
er en kode FF ikke forstår. Siden skulle gerne kunne scrolle når teksten
overstiger pladsen i pågældende <div>.

Er der et alternativ??

Her er siden:

http://reingbergcad.dk/new

--

Mvh Michael Weberg
http://vippen.homepage.dk

Fra : Martin Ploug

Dato : 19-07-05 17:19

> [...]
> er en kode FF ikke forstår. Siden skulle gerne kunne scrolle når teksten

man bruge: auto -->

Ovenstående er copy - pastet fra udvikleren.dk
http://www.udvikleren.dk/thread.php?techid=9&f=9&t=722

faldt i øvrigt over følgende artikel:
http://annevankesteren.nl/2004/09/overflow

- Martin

Fra : Michael Weberg

Dato : 19-07-05 17:26

> man bruge: auto -->

Så får man bare den unødvendige scrollbar på x aksen som jeg gerne vil
undgå. Men har fundet ud af at at lave:

overflow: scroll;
overflow-x: hidden;

Så det kun de uheldige FF brugere der skal se på en scrollbar for meget
Et andet alternativ ville være rart??

--

Mvh Michael Weberg
http://vippen.homepage.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-07-05 20:38

Michael Weberg wrote:

> Så får man bare den unødvendige scrollbar på x aksen som jeg gerne vil
> undgå.

Det sker da kun, hvis du har et element i div'en, der er bredere end den
plads, der er til rådighed.

Hvis indholdet er fleksibelt opbygget, så det kan tilpasse sig i bredden,
får du kun lodret scroll og kun hvis indholdet er højere end den tildelte
plads.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Michael Weberg

Dato : 20-07-05 15:58

> Det sker da kun, hvis du har et element i div'en, der er bredere end den
> plads, der er til rådighed.

Som jeg har prøvet det kommer begge scrollbarer frem i FF ligesåsnart man
bruger koden "overflow".. men tager jeg helt fejl??

--

Mvh Michael Weberg
http://vippen.homepage.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-07-05 22:06

Michael Weberg wrote:

> Som jeg har prøvet det kommer begge scrollbarer frem i FF ligesåsnart
> man bruger koden "overflow".. men tager jeg helt fejl??

Så skal du kigge på indholdet i den div med overflow. Et eller andet i den
er bredere end div'en, ellers kommer der ikke vandret scroll:

overflow:scroll giver under alle omstændigheder scroll i begge retninger.

overflow:auto giver _kun_ scroll, hvis indholdet fremtvinger det.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Michael Weberg

Dato : 20-07-05 22:23

..

> overflow:auto giver _kun_ scroll, hvis indholdet fremtvinger det.

Nåe ja selvfølgelig. Tak for det.
--

Mvh Michael Weberg
http://vippen.homepage.dk

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-05 17:46

Michael Weberg wrote:
> [...]
> er en kode FF ikke forstår. Siden skulle gerne kunne scrolle når teksten

Både ja og nej. Som Martin Ploug viser i sit link vil overflow-x og
overflow-y blive understøttet af de nye versioner af Mozilla og Firefox,
som forhåbentlig snart kommer. Dette skyldes først og fremmest, at de to
properties er med i den nye, men ikke færdige, CSS3-standard fra W3C.

Der er dog udviklet et alternativ, som virker til dels, men har en lidt
sær måde at opføre sig på i situationer hvor der egentlig ikke er brug
for en scrollbar. Det er en af de mange -moz udvidelser, som normalt kun
bruges i deres XUL-sprog, men kan også være til gavn på hjemmesider:
overflow:-moz-scrollbars-horizontal; /* samme som
overflow-y:scroll;overflow-x:hidden; */
overflow:-moz-scrollbars-vertical; /* samme som
overflow-x:scroll;overflow-y:hidden */

Bemærk dog at det egentlig er ulovligt i henhold til standarden, at
bruge disse metoder, så dine sider vil ikke kunne klare en validator.

Fra : Michael Weberg

Dato : 19-07-05 19:01

":
> overflow:-moz-scrollbars-horizontal; /* samme som
> overflow-y:scroll;overflow-x:hidden; */
> overflow:-moz-scrollbars-vertical; /* samme som
> overflow-x:scroll;overflow-y:hidden */

Super..lige det jeg søgte.
--

Mvh Michael Weberg
http://vippen.homepage.dk

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 19-07-05 19:49

In news:<42dd3ff1$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk>
Michael Weberg typed:
> ":
>
> Super..lige det jeg søgte.

Kan du ogå få IE til at købe den?

Med venlig hilsen
Johnny winther Ronnenberg

--
Internettet er for alle!
http://80.62.61.212/webuseability/index.asp

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-05 21:39

Johnny Winther Ronnenberg wrote:
> In news:<42dd3ff1$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk>
> Michael Weberg typed:

> Kan du ogå få IE til at købe den?

Ideen her var så, at bruge både overflow med de ekstra mozilla-værdier
samt overflow-x og overflow-y. På den måde får man begge browsere med på
fidussen. Men igen er det jo ikke valid css-kode, og browsere der ikke
forstår nogle af delene får selvfølgelig problemmer. Så tag løsningen
med et gram salt.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-07-05 20:44

Ulrik Skovenborg" <"skovenborg hos gmail dot com wrote:

> overflow:-moz-scrollbars-horizontal; /*

Vil give en vandret (horisontal) scrollbar.

> samme som
> overflow-y:scroll;overflow-x:hidden; */

Nej, her er der en lodret (vertikal) scrollbar.

> overflow:-moz-scrollbars-vertical; /*

Vil give en lodret (vertikal) scrollbar.

> samme som
> overflow-x:scroll;overflow-y:hidden */

Nej, her er der en vandret (horisontal) scrollbar.

> Bemærk dog at det egentlig er ulovligt i henhold til standarden, at
> bruge disse metoder, så dine sider vil ikke kunne klare en validator.

Det er derimod korrekt - moz-koderne er ikke valide.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-05 21:35

Erik Ginnerskov wrote:

> Vil give en vandret (horisontal) scrollbar.

> Nej, her er der en lodret (vertikal) scrollbar.

> Vil give en lodret (vertikal) scrollbar.

> Nej, her er der en vandret (horisontal) scrollbar.

Whoops, byttede om på de to... glemte helt at se efter hvad der præcist
stod. Ævæv, må huske forskel på de to

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-07-05 22:01

Ulrik Skovenborg" <"skovenborg hos gmail dot com wrote:

> Ævæv, må huske forskel på de to

Det er nu ikke så svært at huske her i 'flade Danmark', horisontal er samme
retning som horisonten = vandret. ;)

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Christoffer

Dato : 19-07-05 23:14

> Det er nu ikke så svært at huske her i 'flade Danmark', horisontal er
> samme
> retning som horisonten = vandret. ;)
ja, og vertikal går i vejret .. Sådan lærte jeg det

--
Christoffer