Infomedia til alle?
Fra : Per Rønne

Dato : 18-07-05 16:03

På:

http://www.bf.dk/dk/bf/Nyheder/VisNyheden.htm?add_content_id=DE62C03E-A8
70-4CA2-8282-A52E1D215D89&placement_name=body

- og på tekst-tv kan man se at Folkeblibliotekernes Licensgruppe har
indgået en aftale med Infomedia, der giver hele befolkningen adgang til
denne database.

Det fremgår dog ikke om adgangen kan foregå hjemmefra, eller om man skal
bevæge sig hen på et folkebibliotek for at udnytte muligheden.
--
Per Erik Rønne

Fra : Allan Riise

Dato : 18-07-05 16:12

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det fremgår dog ikke om adgangen kan foregå hjemmefra, eller om man skal
> bevæge sig hen på et folkebibliotek for at udnytte muligheden.

Jo der gør, og jeg citerer..
"InfoMedia og Folkebibliotekernes Licensgruppe har indgået en landsdækkende
aftale, der giver alle borgere adgang til at søge i InfoMedias
artikeldatabase via deres lokale folkebibliotek."

Så Du *skal* ned til folkebiblioteket...

--
Allan Riise

Fra : Per Rønne

Dato : 18-07-05 16:20

Allan Riise <Ari06@pc.dk> wrote:

> [...]
> artikeldatabase via deres lokale folkebibliotek."
>
> Så Du *skal* ned til folkebiblioteket...

Eller logge på det hjemmefra ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Knud Larsen

Dato : 18-07-05 17:22

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> Eller logge på det hjemmefra ...

Så kunne de jo ikke sælge produktet mere. Selv en database som Polinfo
kostede/koster jo en formue at bruge, nogle få timer ryger op i 10.000 kr,
eller røg op i, i et tilfælde jeg kender for nogle år siden.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-07-05 18:39

Knud Larsen <larsen_knud@hotmail.com> wrote:

> [...]

> kostede/koster jo en formue at bruge, nogle få timer ryger op i 10.000 kr,
> eller røg op i, i et tilfælde jeg kender for nogle år siden.

Så vidt jeg kan se er der tale om /flere/ produkter, og kun
professionelle har brug for mere end det mest basale. Det er i øvrigt
heller ikke ukendt at universiteter køber adgang til eksempelvis Oxford
English Dictionarys online-version, en adgang som også studerende og
lærere kan bruge - hjemmefra.
--
Per Erik Rønne

Fra : Knud Larsen

Dato : 18-07-05 19:10

> [...]
> heller ikke ukendt at universiteter køber adgang til eksempelvis Oxford
> English Dictionarys online-version, en adgang som også studerende og

Sådan en sag er jo en småting ved siden af den anden database.

Men lad os nu se med InfoMedia, jeg tænkte mest på om man fra biblioteket
kan sende kopier af ting til ens hjemme-mail, men det skulle der vel ikke
være noget i vejen for?

Fra : Per Rønne

Dato : 18-07-05 19:26

> [...]

> kan sende kopier af ting til ens hjemme-mail, men det skulle der vel ikke

Næppe. Du skal bare have web-adgang til din e-mail adresse {det har
jeg}.
--
Per Erik Rønne

Fra : Knud Larsen

Dato : 18-07-05 20:28

> Næppe. Du skal bare have web-adgang til din e-mail adresse {det har
> jeg}.

Der er gmail jo bedre med deres 10 Mb max breve og 1 Gb plads, men endnu
bedre er www.yousendit.com hvor man kan sende 1 Gbyte til sig selv eller
andre, den er virkelig god at have i baghånden.

Fra : NH

Dato : 18-07-05 17:20

> Det fremgår dog ikke om adgangen kan foregå hjemmefra, eller om man skal
> bevæge sig hen på et folkebibliotek for at udnytte muligheden.
> --
> Per Erik Rønne
-----------------

Fra JP

Man skal blot bevæge sig hen på det nærmeste bibliotek og sætte sig til
computeren eller få bibliotikaren til at søge for sig.

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3160212/

Niels

Fra : Per Rønne

Dato : 18-07-05 18:39

NH <nomail@privat.dk> wrote:

> Man skal blot bevæge sig hen på det nærmeste bibliotek og sætte sig til
> computeren eller få bibliotikaren til at søge for sig.

> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3160212/

Jep. /Alt/ for besværligt.
--
Per Erik Rønne

Fra : Konrad

Dato : 19-07-05 09:46

> [...]
>
> Det fremgår dog ikke om adgangen kan foregå hjemmefra, eller om man skal
> bevæge sig hen på et folkebibliotek for at udnytte muligheden.

Det er slet og ret for sejt! Et virkelig godt initiativ!

Fra : Knud Larsen

Dato : 19-07-05 10:29

"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> wrote in message
> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er slet og ret for sejt! Et virkelig godt initiativ!

Ja, det er virkelig fint, - og så kan man i dp piske folk på biblioteket,
hvis de hævder der engang var en artikel som dokumenterer at knækflik igen
er ved at blive moderne

Mon der bliver plads ved terminalerne, eller er der trods alt ikke så mange
"dokumentationsfreaks" i befolkningen?

Fra : Konrad

Dato : 19-07-05 10:40

> Ja, det er virkelig fint, - og så kan man i dp piske folk på biblioteket,
> hvis de hævder der engang var en artikel som dokumenterer at knækflik igen
> er ved at blive moderne

Netop! Eller være i stand til at finde den-og-den artikel man mener at have
læst for 7 år siden der siger det og det, men som man ikke kan dokumentere
eksistensen af, eller hvis indhold ellers ikke kan bekræftes gennem andre
kilder på nettet. Der tegner sig jo helt nye perspektiver for dokumentation
og debat her i grupperne

> Mon der bliver plads ved terminalerne, eller er der trods alt ikke så
> mange "dokumentationsfreaks" i befolkningen?

Det tror jeg ikke. Havde der været det, ville Infomedia nok snarere have
valgt at sælge skidtet til en lavere pris til meningmand for at øge
indtjeningen, end det hidtil har været tilfældet. Jeg ville egentlig godt
have været på, men det kostede imho for meget.

Fra : Per Rønne

Dato : 19-07-05 11:52

Knud Larsen <larsen_knud@hotmail.com> wrote:

> Mon der bliver plads ved terminalerne, eller er der trods alt ikke så mange
> "dokumentationsfreaks" i befolkningen?

Jeg har lige været inde på Københavns kommunes bibliotekers hjemmeside,
og tilsyneladende kan man koble op til de databaser, kommunen abonnerer
på, hjemmefra. Man skal blot først logge ind på bibliotekets site, hvor
man altså først skal være registreret.
--
Per Erik Rønne

Fra : Knud Larsen

Dato : 19-07-05 12:51

> [...]
> og tilsyneladende kan man koble op til de databaser, kommunen abonnerer
> på, hjemmefra. Man skal blot først logge ind på bibliotekets site, hvor

Hvis man *kan* søge hjemmefra, så bliver det rigtig interessant.