Borneomalle
Fra : Niels Thrane

Dato : 04-06-01 12:50

Hej NG

Jeg har flere steder set en sugemalle som er listet som "borneo malle" eller
"otte-tals malle".

Jeg har ikke kunnet finde noget info om den, så hvis der er nogen der kender
dens latinske navn ville jeg blive glad. Eventuelt også links m.v.

--
Mvh.
Niels Thrane

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 04-06-01 13:13

Niels Thrane skrev:
> Jeg har flere steder set en sugemalle som er listet som "borneo malle" eller
> "otte-tals malle".

Det er jo ikke meget at gå efter, men kunne det mon være Gurinocheilus
pustulosus <http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.cfm?genusname=Gyrinocheilus&speciesname=pustulosus>

> Jeg har ikke kunnet finde noget info om den, så hvis der er nogen der kender
> dens latinske navn ville jeg blive glad. Eventuelt også links m.v.

Ved navneforvirring ynder jeg at tage udgangspunkt i:
http://www.fishbase.org
Når først det korrekte navn (altså latin) er fastslået bruger jeg:
http://www.google.com

Håber det hjalp lidt.

Mvh Jonas

Fra : khg_REMOVE_THIS_@mai~

Dato : 04-06-01 19:19

Hej Niels,

On Mon, 4 Jun 2001 13:50:28 +0200, "Niels Thrane" <niels@freeway.dk> wrote:

>Hej NG
>
>Jeg har flere steder set en sugemalle som er listet som "borneo malle" eller
>"otte-tals malle".
<snip>

Det er slet ikke en malle (i hvert fald ikke efter min definition af malle
De danske navne er igen skyld i megen forvirring:
borneo malle = otte-tals malle = violin smerling
De engelske navne er også forvirende:
chinese butterfly loach = hillstream loach = borneo sucker
Det rigtige navn er måske:
Beaufortia kweichowensis eller Pseudogastromyzon myersi eller lign.
kig engang på www.loaches.com

Hvordan går det med dine hvide pletter? og dine zebra-maller?

-K

Fra : Niels Thrane

Dato : 04-06-01 18:44

Hejsa,

Ja, jeg tror lige præcis det er den!

- der er dog ikke meget info om den.

> Hvordan går det med dine hvide pletter? og dine zebra-maller?

Ganske fint! Alle pletterne er væk uden en eneste fisk er død, men jeg var
TEMMELIG nervøs for mine zebra'er. Jeg glæder mig til de bliver lidt større
så jeg kan komme til at "lege" med dem.

I mellemtiden roder jeg lidt med mine pansermaller, men jeg har svært ved at
holde temperaturen lav nok (den ligger på ca 28 grader).

--
Mvh.
Niels Thrane

Fra : Niels Thrane

Dato : 04-06-01 19:27

> Hvordan går det med dine hvide pletter? og dine zebra-maller?

Jeg har lige uploadet et billede til dk.binaer med emnet "zebramaller".
Check it out.

--
Mvh.
Niels Thrane

Fra : Søren Steffensen

Dato : 04-06-01 19:29

de er nu flotte :)

--
SOS - www.overclockingdk.com
icq: 102169245

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 04-06-01 19:33

<khg_REMOVE_THIS_@mail.sonofon.dk> skrev:
> <snip>
>
> Det er slet ikke en malle (i hvert fald ikke efter min definition af malle
> De danske navne er igen skyld i megen forvirring:

Ja, danske navne burde fa'me næsten forbydes ved lov

Egentlig er det jo lidt forståeligt at en akvariehandler eller to gennem
tiderne er kommet til at kalde denne fisk for en malle. Den ligner
jo umiddelbart en Loricariidae... Jeg havde bare aldrig hørt om nogen
otte-tals malle, så derfor hang jeg mig i "Borneo" og at det var en malle.

> De engelske navne er også forvirende:
> chinese butterfly loach = hillstream loach = borneo sucker

Selvfølgelig. Som regel endda endnu mere end de danske.
Bare endnu et argument for at benytte de rigtige navne.

> Det rigtige navn er måske:
> Beaufortia kweichowensis eller Pseudogastromyzon myersi eller lign.

Og så har man pludselig noget at gå efter.

> kig engang på www.loaches.com

Tjah, lige akkurat der står der jo ikke voldsomt meget. Men der er
nogle rigtigt fine billeder! Når man så har identificeret dyret kan man
verificere den gyldige betegnelse på www.fishbase.org og gå videre
derfra.

Mvh Jonas

Fra : khg_REMOVE_THIS_@mai~

Dato : 05-06-01 10:17

On Mon, 4 Jun 2001 20:32:55 +0200, "Jonas Jacobsen" <jonas@bgprint.dk> wrote:
><khg_REMOVE_THIS_@mail.sonofon.dk> skrev:
<snip>

>Tjah, lige akkurat der står der jo ikke voldsomt meget.

Du har ret - der er dog en meget fin artikel om disse sjove fisk:
http://www.loaches.com/hillstream_loaches.shtml

Endvidere er der et udemærket forum.

-K