Japansk godsejerhårdhed SKABTE STYRKE - væ~
Fra : Bo Warming

Dato : 16-07-05 05:51

At Japan er så harmonisk, kriminalitetsfri, langtlevende er fordi godsejeres
junglelovshårdhed mod deres fæstebønder er i årtusinder blevet tøjlet af
konfuziansk dvs glistrupsk SUND FORNUFT, om at hvad styrker samfundet er
godt.
Men ikke flæb om at den svage har altid ret.

Når det var uår, så rishøst slog fejl, så døde folk af sult, hvis de ikke
havde sikret sig lagre, men drukket, festet, pragtindkøbt og ødslet for
dyrt.
Hvis godsejeren havde stort personligt rislager, ville han ofte dele ud af
det til værdigt trængende.
Hvis han var for egoistisk til det, ville bøndernes ledere klage til
kejseren, der undertiden ville give godsejeren pålæg om at give
katastrofehjælp.
Men hvis fattigfolk kunne påregne altid at få støtte fra
solens-søn-kejseren, ville de ikke lære at sætte tæring før næring og kun få
så mange børn, som der var produktion og mad til.
Det ville give et svagt og skitzofrent land, hvis medlidenhed blev
hovedpude, og folk ikke følte sig ansvarlig for deres eget liv.

Tilsvarende bør man ikke følge ethvert modelune om fx at tilbagebetale
depositum eller lade en vare gå retur, fordi folk er sindsyge og kovender

Fra : Bo Warming

Dato : 16-07-05 22:54

> [...]
> samfundet er godt.
> Men ikke flæb om at den svage har altid ret.

Peter Buch: Ud over det du nævner er vel også- at Japan - klogt efter min
mening- kun
har modtaget meget få muslimer og få mennesker i det hele taget fra udlandet
som beboere og flygtninge.

BW; Da jeg kort før mit bryllup med Noriko var i Tokyo , skulle vi med
undergrundsbanen i en forstad,
Pludselig var den omringet af mange hundrede eller tusinde af politibetjente
og de sværmede ud af bilerne og rundt mellem de mange myldretids.passagerer.
Noriko havde ikke oplevet sådant før og jeg bad hende spørge om, hvad var
årsagen.
Der var mistanke om at en iraker eller en lille gruppe havde solgt narko på
stationen.
Man havde til gengæld for at kunne købe olie fra Irak modtaget mange tusinde
irakiske fremmedarbejdere, der
som alle fra Mellemøst og ulande ikke måtte bliver i landet i over 3 år,
uanset om de gjorde sig uundværlige på arbejdsstedet og var værdsat af
arbejdsgiver.
Når de var oplært i højteknologi ved god gammeldags lærlingeuddannelse,
skulle de retur til hjemlandet og det skete og sker konsekvent i det
grundigt overvågede og tætbefolkede by-Japan.Man vil ikke svække
lavteknologilande ved at beholde oplærte personer - braindrain, nej,
effektiv ulandshjælp, ja.
Men altså - ved mindste risiko for kriminalitet, spares ikke på
politiresourcer
Vi kan lære meget
Irakerne i Japan havde i hovedsagen respekt for japanerne, selvom de var
vantro. Det var indlysende for dem, at dette var et
jævnbyrdigt folk, and then some.

At opnå statsborgerskab for en indvandrer fx fra USA er meget svært, selvom
personen har levet i årtier i Japan og taler flydende japansk og aldrig har
ligget socialsystem til byrde eller været kriminel.
Enkelte undtagelser er sket - vedr sumobrydere fra Hawai, som var blevet
populære sportsstjerner!

Koreanske fremmedarbejdere har siden år 600 været ca ½ % af Japans
befolkning. De værdsættes som hjul i samfundsmaskineriet
for der er ting de er gode til, bl.a. at være popstjerner og drive
pachinkospillehaller m.m.
Men de er helt som europæere "gajins" dvs fremmedkulturelle og har
untermenschstatus mht at de selv må
arrangere skolegang af deres børn og de får aldrig stemmeret, .
Da McArthur var statholder 1945-1950 påbød han at der skulle tilbydes gratis
hjemrejse for disse slavearbejdere
som de overfladiske amerikanere anså for undertrykte af værtslandets
racister.
Kun få % af koreanerne valgte at rejse hjem - de værdsatte værtslandets
overlegne kultur og teknologi og arbejdsmuligheder,
og deres klare untermenschstatus fx nul mulighed for nogensinde at få
stemmeret, var aldeles ligegyldig for dem.
De amerikanske dogood'ers kløede sig nakken og fattede aldrig en skid af
østens mystik!
Vestlige journalister skriver meget lidt om sådant, som jo får vore fordomme
til at bryde sammen. Vore medier skal
underholde politisk korrekt og racistisk nedgørende imod overlegne
konfuzianere.
Universet har sat sig på tværs for en kristen mediepave - så han skriver
helst om hvad kan tolkes som overtro og
sær religiøsitet hos japanerne - men faktisk har de i århundreder været mere
ateistiske end os, eftersom de jo
er mere oplyste og veluddannede og havde bogtryk og aviser og enorm
avislæsning hos menigmand før trykkemaskinerne kom fra Fjernøsten til
Europa via karavaner og Gutenberg.
Vi lyver at Gutenberg opfandt noget selv - men ligesom arabertal var
kopieret fra Indien, var europæere små dumme efterlignere her - også mht
papirets opfindelse. Og kompassets.
Jeg har talt med nazier fra Greve, der jo er latterligt racistiske i stil
med Vestens historiebogsforfattere.
Nazierne troede sikkert på at krudtet var opfundet samtidig i Europa med at
Kina opfandt det!
Avislæsning har altid i Japan især været om sladder, altså meningsfuldt
stof - ikke primært om politisk debat, for her tror man på oplyst enevælde
og at politikere er landsfadere, der gør deres speciale godt, og det gør de.
Men de sættes ikke så højt som direktører, investorer og spekulanter, som jo
udfører noget virkelig svært og samfundsgavnligt

I mellemkrigstiden skete et enormt jordskælv, der skabte brande i Tokyo, så
mange % af millionbyens befolkning døde, næsten som ved de amerikanske
bombardementer.
Huse er at træ og papir og ligger tæt.
Pyromani er ukendt
Raseri og sorg gjorde de overlevende japanere atypisk fremmedhadske, og der
spredtes rygte om at koreanerne havde
startet brandene, og tusindvis af koreanere blev lynchet ihjel.
Thats life, var reaktionen hos koreanerflertallet i landet, som bøjede
nakken og ikke protesterede.
Japanere kunne godt føle en vis skam over overgrebene på gæstearbejderne,
men fandt det menneskeligt og de trorikke på erstatning og undskyldninger.