Magdi Mahmoud al-Nashar
Fra : Bent Jensen

Dato : 15-07-05 20:06

Ifølge artiklen
http://www.jp.dk/udland/artikel:aid=3156858/
har politiet i Egypten arresteret en 33-årige biokemiker, Magdi
Mahmoud al-Nashar. Han formodes at være manden, der fremstillede de
bomber, der blev benyttet ved bombningen af Londons nærtrafik torsdag
den 7. juli.

Magdi Mahmoud al-Nashar ankom til U.K. i 2000 for at udføre arbejde
til en doktorgrad ved universitetet i Leeds sponsored af den egyptiske
regering. Senere arbejdede han som biokemiker og underviser på skolen.

Tidligere på året havde han studeret kemiteknik i North Carolina i
U.S.A.

Han forlod U.K. to uger inden, bombeattentatet blev foretaget.

I et hus, han havde lejet i Leeds, fandt politiet under en ransagning
i tirsdags store mængder sprængstof. Bomberne var lavet af acetone og
brintoverilte. Det er stoffer, man i Danmark kan købe hos en
materialist eller hos Struers.

Han er nu under afhøring af de egyptiske myndigheder men har ifølge
det egyptiske indenrigsministerium hidtil benægt på nogen måde at have
deltaget i attentatet.

Men jeg har hørt, at de egyptiske sikkerhedsmyndigheder har nogle ret
overbevisende afhøringsmetoder, så jeg vil tro, han begynder at synge.
Egentlig var det meget praktisk, at han rejste til Egypten af egen
drift.

Bent

Fra : A,And

Dato : 16-07-05 01:58

"Bent Jensen" <kongaead@my-deja.com> skrev i en meddelelse
> Ifølge artiklen
> http://www.jp.dk/udland/artikel:aid=3156858/
> har politiet i Egypten arresteret en 33-årige biokemiker,
> snip.

Jeg tror ikke det er ham. Som biokemiker må han vide at
det sprængstof man får ud af acetone og brintoverilte er
noget særdeles ustabilt skidt, der faktisk ikke egner sig til sprængstof.
Skulle man ikke kunne købe acetone og brintoverilte, kan man bare lave det
selv.

Eftersom fremstillingen af sprængstoffer er temmelig simpelt, ville en
biokemiker nok have foretrukket nitroglycerin (opløst i kiselgur) eller
trotyl, og så med knaldkviksølv som detornator.

De Bedste Hilsner
Lars

Fra : Bent Jensen

Dato : 16-07-05 09:44

"A,And" wrote ...

> [...]
> biokemiker nok have foretrukket nitroglycerin (opløst i kiselgur) eller
> trotyl, og så med knaldkviksølv som detornator.

Jeg er enig. Acetone-brintoverilte-bomber er vist ikke pålidelige. De
bomber, der blev brugt ved bombningen af undergrundsbanen, var
tilsyneladende ret pålidelige. Det virker mere, som var der tale om
fabriksfremstillet sprængstof.

Det forekommer også ejendommeligt, at en mand, der laver en acceptabel
doktorafhandling (jeg kan ikke finde ud af, om han er kemiker eller
biokemiker), samtidig skulle beskæftige sig med terrorisme.

Det mærkelige er, at pressen siger, politiet har fundet betydelige
mængder sprængstof på hans bopæl.

Bent

Fra : Knud Larsen

Dato : 16-07-05 11:05

"Bent Jensen" <kongaead@my-deja.com> wrote in message
> [...]
> bomber, der blev brugt ved bombningen af undergrundsbanen, var
> tilsyneladende ret pålidelige. Det virker mere, som var der tale om

Al Queda går ikke så meget op i pålideligheden af sprængstofferne, men i om
kemikalierne kan købes frit i ethvert land, og det ER deres foretrukne
> [...]

> biokemiker), samtidig skulle beskæftige sig med terrorisme.
>
> Det mærkelige er, at pressen siger, politiet har fundet betydelige

Man kan ikke bruge alm. logik på terroristers gøren og laden, logikken kan
kun Allah se.
Men enten må manden have været meget dum, eller han har været meget sikker
på at man ikke ville kunne spore noget fra de sprængte kroppe, som viste
hvor de kom fra, - eller en af hans tidligere kærester han anbragt
sprængstofferne på bopælen.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 16-07-05 16:30

Knud Larsen wrote:
> [...]
> kemikalierne kan købes frit i ethvert land, og det ER deres foretrukne

Simpel guerillataktik.

> [...]
> på at man ikke ville kunne spore noget fra de sprængte kroppe, som viste
> hvor de kom fra, - eller en af hans tidligere kærester han anbragt

Så vidt jeg har forstået har amerikanerne faktisk indført at
kemikalieproducenter skal iblande visse "skjulte sporstoffer" i
kemikalier, således at man kan indsnævre sit eftersøgningsfokus. Dette
skulle angiveligt være sket efter Oklahoma-bomben...

Det ville i hvert fald være smart, om man så at sige kunne "tagge"
bomber uden terroristernes viden og derved sikre at enhver eventuel
terrorbombe så at sige får sit eget "fingeraftryk", idet man kan se
nøjagtig hvilken producent, der har fremstillet de enkelte kemikalier,
sprængstoffet er komponeret af og således skelne ellers helt identisk
hjemmelavet sprængstof fra hinanden...

Anders Peter Johnsen

Fra : Egon Stich

Dato : 17-07-05 20:49

meddelelse news:42d927f4$0$160$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> nøjagtig hvilken producent, der har fremstillet de enkelte kemikalier,
> sprængstoffet er komponeret af og således skelne ellers helt identisk

Jeg har aldrig hørt, at en sådan "mærkning" skulle være indført for
almindelige kemikalier.
Men kommercelt fremstillet sprængstof, også militært, samt krudt til ladning
af patroner, har i snart mange år været tilført sporstoffer. Det gælder
internationalt.
(Om så alle følger aftalen, må guderne vide?)

MVH
Egon

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 16-07-05 16:23

Bent Jensen wrote:
> "A,And" wrote ...

Gammeldags Nobel-dynamit, ikke?

> eller
>

> Jeg er enig. Acetone-brintoverilte-bomber er vist ikke pålidelige. De
> bomber, der blev brugt ved bombningen af undergrundsbanen, var
> tilsyneladende ret pålidelige.

Og dog ikke?

Så vidt jeg har forstået skyldes eksplosionen på bus 30 at bomben ikke
gik "rettidigt" af i Subwayen?

> Det virker mere, som var der tale om
> fabriksfremstillet sprængstof.

Så vidt jeg har forstået skulle det desværre dreje sig om militært
sprængstof: Jeg håber så ikke at det er skaffet fra eventuelle
"insidere" i britisk militær, men den slags kan vel skaffes på det sorte
marked, ligesom vi under Store Nordiske Rockerkrig så at rockerne stjal
militære raketstyr? Der må angiveligt være nogen i den kriminelle
underverden, som sidder med blod på hænderne idag...

> Det forekommer også ejendommeligt, at en mand, der laver en acceptabel
> doktorafhandling (jeg kan ikke finde ud af, om han er kemiker eller
> biokemiker), samtidig skulle beskæftige sig med terrorisme.

Hvis man nu er krigerisk muslimsk fundamentalist, så er det vel en meget
"kærkommen" ekspertise at besidde?

Der skal vel alligevel egentlig ikke så megen kemisk ekspertise til, da
man så vidt jeg har forstået kan finde udførlige opskrifter på den slags
på nettet, herunder i diverse perverse "håndbøger" udi fremstilling af
bomber?

Ud fra historier jeg har hørt fra min farfar (som var officer i
Ingeniørkorpset ved Farum Kaserne) kan man uhyggeligt let lave bomber af
lettilgængelige kemikalier, som kan købes i ethvert supermarked. Så vidt
jeg har indtryk af, blev bla. Hjemmeværnet herhjemme faktisk undervist
af professionelle militære bombeeksperter i at fremstille sådanne
"fattigmandssprængstoffer" under Den Kolde Krig.med henblik på dèn
eventuelle "guerillakrig", som angiveligt skulle have været ført imod en
sovjetisk besættelsesmagt

Desværre kan en sådan viden jo - hvis nedskrevet eller på anden måde
lækket , sådan som med disse paramiltære "håndbøger" - hurtigt sprede
sig til de forkerte, sådan at det idag er terrorister, der benytter sig
af den imod civile medborgere. Internettet gør det ikke meget bedre, når
enhver 7-årig knægt sikkert kan finde frem til den legendariske
"terroristens håndbog" på ca. 2 minutter...

Og nej, jeg har ikke engang lyst til at prøve at lede, da det sikkert
vil kunne bringe mig under mistanke for terrorvirksomhed, hvis Echelon
virkelig er så effektivt, som det påstås...

> Det mærkelige er, at pressen siger, politiet har fundet betydelige
> mængder sprængstof på hans bopæl.

Hvis han så ikke har været involveret i dette angreb, kan han måske have
været med til at forberede et andet?

Det virker i hvert fald ret "amatøragtigt" at efterlade større mængder i
sin lejlighed: Dèt der ikke umiddelbart blev brugt burde man vel - set
ud fra kriminel logik - have søgt at fjerne, så man ikke efterlader spor
på denne oplagte måde?

Han har i hvert fald et akut forklaringsproblem, hvis der virkelig er
fundet sprængstof i hans lejlighed, for hvad ville han bruge det til, om
ikke terror?

Anders Peter Johnsen

Fra : Per Rønne

Dato : 16-07-05 16:35

Anders Peter Johnsen <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote:

> [...]
> sin lejlighed: Dèt der ikke umiddelbart blev brugt burde man vel - set
> ud fra kriminel logik - have søgt at fjerne, så man ikke efterlader spor

Der har været tale om rester i hans badekar; muligvis menes der med
gøre med »forensic science« mener med den vending.
--
Per Erik Rønne