van Gogh-morderen
Fra : Per Rønne

Dato : 15-07-05 10:51

I dagens Weekendavis kan man på side 7 {og på:

http://www.weekendavisen.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050715/SAMFUND/
507140355&SearchID=73214242050611

bl.a. læse følgende fra retssagen mod van Goghs morder:

==
Af OLE NYENG
NR. 28, 14. - 21. juli 2005

DET ville være synd at sige, at det var en angergiven ung mand, som
tirsdag i denne uge blev stillet til regnskab for mordet på Theo van
Gogh, den hollandske filmskaber og skribent, i november sidste år.

»Jeg var motiveret af loven, som byder mig at skære hovedet af enhver,
som fornærmer Allah og hans profeter. Hvis jeg blev løsladt og fik
chancen for at gøre det igen, ville jeg gøre nøjagtig det samme,« sagde
den 27-årige Mohammed Bouyeri som sin sidste replik i en retssag, der
blev bemærkelsesværdig kort, to dage, fordi Bouyeri med det samme
tilstod mordet og i øvrigt havde nægtet både sig selv og sin forsvarer
at tage ordet. Det skete med den begrundelse, at »Allah har forbudt mig
at underkaste mig alle andre love end hans«.

Helt tie stille under retssagen kunne Bouyeri dog ikke. På et tidspunkt
vendte han sig rundt i stolen og henvendte sig til den myrdedes mor,
Anneke van Gogh: »Jeg føler ikke din smerte. Jeg må indrømme, at jeg
ikke har nogen medlidenhed med dig. Jeg kan intet føle for dig, fordi du
er en ikke-troende.«
==

Hvad form for mennesker er det, vi har fået til Europa, i Danmark med
især kulturradikal støtte? Desværre ser det ikke ud til at de har til
hensigt at ændre holdninger.
==

Med andre ord: Samme form for menneskelig afstumpethed og religiøs
fanantisme, som da Bouyeri 2. november sidste år valgte at besvare den
hårdt skudsårede Theo van Goghs bønfaldende ord: »Vi kan stadig tale om
det. Gør det ikke! Gør det ikke!« med at skære halsen over på ham med en
køkkenkniv.

For Bouyeri var der intet at tale om. Van Gogh havde produceret en film,
Submission (Underkastelse) om vold og seksuel undertrykkelse af
muslimske kvinder på baggrund af den somalisk-fødte Ayaan Hirsi Alis
fortælling om sit eget liv, og for det skulle han ikke bare dø, men
ritualslagtes.

Drabet rystede naturligvis hollænderne, ... Men chokket blev ikke
mindre, da man erfarede, at gerningsmanden ikke kom udefra, men var født
i Amsterdam som søn af en marokkansk indvandrerfamilie. Samt at der
langtfra var tale om en religiøs fanatikers isolerede, spontane
handling: Bouyeri viste sig at være medlem af en terrorgruppe, kaldet
Hofstad-gruppen, hos hvis medlemmer politiet fandt planer, der
sandsynliggør, at gruppen forberedte terroraktioner mod
Schiphol-lufthavnen, det hollandske parlament og landets eneste
atomkraftværk.

12 medlemmer af Hofstad-gruppen sidder fængslet og afventer retssag,
mens gruppens formodede leder og åndelige og religiøse inspirator, en
syrisk-født geolog og selvbestaltet imam Radouan al-Issar, kaldet Abu
Khaled, forlod Holland umiddelbart før van Gogh-drabet.

{Mohammed Bouyeri }klarede ... sig godt i skolen, tog senere
studentereksamen på områdets bedste gymnasium, begyndte at læse til
revisor og tog kurser i informationsteknologi. Han forlod handelsskolen
i Diemen syd for Amsterdam efter fem år uden at få eksamen, begyndte at
hænge ud på gaderne, rodede sig stadig oftere ud i slagsmål på grund af
sit heftige temperament og fik en syv måneders fængselsdom efter grov
vold.
==

Igen ser vi at selvmordsbombere og andre terrorister kommer fra de mere
veluddannede unge indvandrermiljøer.
--
Per Erik Rønne