Danmark svømmer i olie
Fra : Jesper

Dato : 08-07-05 00:27

En ny opgørelse fra Energistyrelsen viser nu at Danmark har meget større
oliereserver end først antaget. De hidtidige antagerelser har gået på at
Danmark ville være selvforsynende med olie frem til år 2014. Den nye
opgørelse viser at Danmark vil være selvforsynende med olie til år 2025
og sandsynligvis længere end det oplyser kontorchef Søren Evoldsen fra
Energistyrelsen.

Fra : jodem

Dato : 08-07-05 07:39

> [...]
>
> --
> Three things are certain: Death, taxes and lost data.
> Guess which has occurred. -- David Dixon

Juhu, 10 fjumreår mere

Fra : Allan Riise

Dato : 08-07-05 07:46

> [...]
> opgørelse viser at Danmark vil være selvforsynende med olie til år 2025
> og sandsynligvis længere end det oplyser kontorchef Søren Evoldsen fra

Det er nu ikke korrekt.
Det er antagelser.
Antagelser af størrelser af felter der ikke er udforsket, og antagelser om
nye teknikker der ikke er udviklet endnu.

--
Allan Riise

Fra : Jesper

Dato : 08-07-05 16:15

Allan Riise <Ari06@pc.dk> wrote:

> Det er nu ikke korrekt.
> Det er antagelser.
> Antagelser af størrelser af felter der ikke er udforsket, og antagelser om
> nye teknikker der ikke er udviklet endnu.

Jeg er ret overbevist om at Energistyrelsen er yderst konservativ i sine
estimater, det skal de være. Og så er det uunderbyggede påstande fra din
side når du siger det er en opgørelse der bygger på antagelser mht
størrelser af felter og teknikker.

Fra : Allan Riise

Dato : 08-07-05 17:06

> [...]
> estimater, det skal de være. Og så er det uunderbyggede påstande fra din
> side når du siger det er en opgørelse der bygger på antagelser mht

Hvis du nu havde læst hvad energistyrelsen bygger deres antagelser på, så
ville du ikke skrive at det er uunderbygget hvad jeg skriver.

Sakset fra dr.dk

"Ifølge et notat fra Energistyrelsen vil Danmark være selvforsynende med
olie et godt stykke efter 2025. Det er 11 år længere end hidtil antaget.
Årsagen er ny teknologi og udsigten til nye fund, skriver Politiken.

- I de årlige opgørelser har vi kun set på de felter, der er i gang, ligesom
vi regner ud fra den nuværende teknologi. Men når vi ser 20 år frem i tiden,
synes vi, at det er rimeligt at regne med en vis udvikling i teknologien og
et vist bidrag fra nye fund, siger Søren Enevoldsen, kontorchef i
Energistyrelsen. "

Altså fuldstændig korrekt hvad jeg skrev.

--
Allan Riise

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 08-07-05 17:49

Allan Riise wrote:

> [...]
> Enevoldsen, kontorchef i Energistyrelsen. "
>
> Altså fuldstændig korrekt hvad jeg skrev.

Ja, og tak for det.

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-05 12:46

> [...]
> opgørelse viser at Danmark vil være selvforsynende med olie til år 2025
> og sandsynligvis længere end det oplyser kontorchef Søren Evoldsen fra

Så er det da godt vi ikke sporenstrengs plastrede Vestkysten til med
atomkraftværker, som du ellers vistnok har plæderet for )

Fra : Allan Riise

Dato : 08-07-05 12:48

"konrad gmail.com>" <davidkonrad<x> skrev i en meddelelse

> Så er det da godt vi ikke sporenstrengs plastrede Vestkysten til med
> atomkraftværker, som du ellers vistnok har plæderet for )

Jespers skriv passer heller ikke med virkeligheden.
Der skrives om felter der ikke er udnyttede, nogen endda ikke fundne, og om
teknik der endnu ikke findes, for at det scenarie som Jesper beskriver, skal
blive virkelighed.
Altså, "Best case scenario".

--
Allan Riise

Fra : Jesper

Dato : 08-07-05 16:15

> [...]

> teknik der endnu ikke findes, for at det scenarie som Jesper beskriver, skal

Dvs. du mener energistyrelsen lyver?

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 08-07-05 13:06

"konrad gmail.com>" <davidkonrad<x> wrote in message

> Så er det da godt vi ikke sporenstrengs plastrede Vestkysten til med
> atomkraftværker, som du ellers vistnok har plæderet for )

Man kan vel dårligt klemme et atomkraftværk ind mellem alle de vindmøller
der er på kysten.

Thorkild

Fra : Konrad

Dato : 11-07-05 13:25

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan vel dårligt klemme et atomkraftværk ind mellem alle de vindmøller
> der er på kysten.

Så mange er der vel heller ikke. Men jeg forstår det nu også sådan, at
vindmøllerne skal rives ned fordi de ødelægger udsigten.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 11-07-05 14:19

"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Så mange er der vel heller ikke. Men jeg forstår det nu også sådan, at
> vindmøllerne skal rives ned fordi de ødelægger udsigten.

Kønt er det ikke, forhåbentlig finder man placeringer ude i havet af langt
større møller.

Thorkild

Fra : Konrad

Dato : 12-07-05 08:49

> Kønt er det ikke, forhåbentlig finder man placeringer ude i havet af langt
> større møller.

Enig, selvfølgelig. Jo længere væk desto bedre. Nu synes jeg ikke vindmøller
er grimme, men der er jo andre der mener det modsatte, ligesom der er klare
støjgener osv. Læste et andet eksempel med Nordeuropas efter sigende bedste
surfer-sted oppe i Nordjylland, som ville blive ødelagt hvis planerne om
nogle havvindmøller blev realiseret. Så der er mange hensyn og aspekter at
honorere. Så vidt jeg kan forstå er problemet med at placere dem hundreder
kilometer ude i havet vistnok primært tabet af el gennem den længere
transportvej, men det kan vel løses.

Fra : Jesper

Dato : 08-07-05 16:15

"konrad" <davidkonrad<x> wrote:

> Så er det da godt vi ikke sporenstrengs plastrede Vestkysten til med
> atomkraftværker, som du ellers vistnok har plæderet for )

Der er stadig glimrende ræsonnement i at gå over til atomkraft, det er
en billig og rigelig energikilde og jo mindre af egen olie vi
bruger,desto mere kan vi eksportere, det er sundt for betalingsbalancen
og den offentlige økonomi.

Fra : Konrad

Dato : 12-07-05 08:53

> Der er stadig glimrende ræsonnement i at gå over til atomkraft,

Det mener jeg bestemt ikke. Danmark kan sagtens være selvforsynende med el
alene via vindkraft, og der må jo ligesom være en grund til at vi nu kaster
et betragteligt milliard-beløb (i USD) ud på nye forsøgs-fusionsreaktorer.
A-kraft *kan* antagelig være relativt sikker, men der vil *altid* være et
stort *men*, fordi der altid er en risiko, og det helt store vægtige
argument er stadigvæk affaldsproblemet - et problem, som på ingen måde løses
ved at gemme det under kontinentalpladerne, som du har været inde på. Det er
staidgvæk ikke sikkert nok!

Fra : Jesper

Dato : 12-07-05 17:22

> [...]

> ved at gemme det under kontinentalpladerne, som du har været inde på. Det er

Der findes ingen affaldsproblem: Atomaffald skal deponeres i
subduktionszoner i STVer, det er 100% sikkert, det siger sig selv at
atomaffald ikke kan gå imod pladestrømmen eller op gennem en
kontinentalplade, det er ganske enkelt imod naturens love.