"Hysteriske høns"? - medier og bø
Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 07-07-05 21:39

Jeg må ved gennemsyn af TV2s Nyheder 22:00 konstatere at medierne
desværre gør terroristerne en enorm tjeneste, når "Ulla-Abdullah"
Terkelsen står og fortolker Blairs oprigtige, indignerede harme som
"angst og frygt" og Finansnyhederne fortæller om at aktiemarkedet pisker
en panisk stemning op, som forbrugerne vel næppe egentligt har? Rigtige,
kyniske hardcorespekulanter i Gordon Gekko-klassen køber vel bare ivrigt
løs, når andre frygtsomme amatører lader sig skræmme af (trods alt!)
relativt "forbipasserende" terrorangreb, vel vidende at det markedet
helt sikkert nok skal komme igen - "with a vengeance"?

Jeg finder det sgu' ærgeligt lidt plat at man fra mediernes og
børsfolkenes side er SÅ opsatte på politisk indflydelse at man ligefrem
vil bidrage aktivt til terrorsters formål ved at male Fanden på væggen
og kue befolkninger.

Vi savner sørme noget oprigtig "STAND FAST!"-disciplin her...

Anders Peter Johnsen

Fra : Rune

Dato : 07-07-05 22:11

> Vi savner sørme noget oprigtig "STAND FAST!"-disciplin her...

Da Hannibal stod med sin hær uden for Roms mure blev han meget misfornøjet
da han fik fortalt at den jord hans hær stod på lige var blevet handlet til
en meget god pris. Børsspekulanterne og især pressen kunne have brug for
lidt romersk stoicisme. I øvrigt har jeg ikke talt med nogen der er angste
er frygter. Folk er rasende - ikke bange.

Andrew Sullivan har nogle gode Britiske stoicisme:

" I'm in London today... was on my way to Covent Garden from Paddington when
they closed down the tube. I'm an ex-pat Brit (18 years in New York) who was
in the Big Apple for the World Trade Center attacks.
I've been alternating between home and down the pub since lunchtime, and in
my local the BBC news coverage is on one channel, while the cricket is on
another... England well on the way to beating the Aussies in a one-day
match. Coming from America, where sports commentators felt compelled to
litter their coverage of the most meaningless event with pious platitudes
and references to the attacks, it's quite remarkable... every now and again
Sky Sports runs a very subtle trailer on the screen advising people that
there has been an attack and they can watch the coverage of Sky News, but
the commentators have made almost no reference to the bombings.
No one has suggested that we stop playing cricket because of events in
London. No one has said, "Of course this game fades into insignifcance
compared to events in the real world." Nor has anyone offered up the inane
idea that if we stop playing cricket the terrorists will have won. The idea
of stopping the game appears not to have occurred to anyone, which I think
is wonderful and yet another example of the British stoicism of which you
write. It makes me resalize how much I've missed London.
They will, of course, break for tea."

" I tell you what, if this is an "Islamic" terrorist attack, they're doing a
piss-poor job. The pubs are all packed out, people sipping their pints
happily, all a tad pissed off, but basically fine with it. Nice one, Al
Quaeda - you profess to be from a teetotal religion, and you've given the
pub trade a massive mid-week boost."

"Work's over but there's little chance of getting home right now. Most of us
are just going to go to the pub until the traffic has died down. It's not
callousness or indifference to carry on as normal, it's quiet defiance."

http://www.andrewsullivan.com

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 07-07-05 22:36

Rune wrote:

> [...]
> happily, all a tad pissed off, but basically fine with it. Nice one, Al
> Quaeda - you profess to be from a teetotal religion, and you've given the

Jeg skal ikke undsige mig det selvsamme fænomæn!

"Danny Boy", Dubliners og derudad...

(Ja, nogle herinde VIL sikkert hovere over det i morgen, " 'em poor,
selfrightous bastards!"....)

Der bliver ret sikkert undfanget en hel del børn i London i aften, sådan
som folk pludselig har et helt paradoksalt overskud til at mødes og
virkelig komme hinanden ved? "Let's come together!", som Lennon også
sang FØR Field's købte rettighederne...

(Notér mig for dèn billige tese, når vi tales ved om ca. ni måneder!)

Anders Peter Johnsen

Fra : #2066

Dato : 08-07-05 00:40

"Rune" <spam@spam.spam> wrote in message
[..]

> [...]
> callousness or indifference to carry on as normal, it's quiet defiance."

Londonere er vel naesten ogsaa de sidste man kunne forvente at gaa i panik.
Lige fra Blitzen over IRA-attentaterne har de vaeret vant til lidt af hvert.

Der flages paa halv stang i solidaritet med hvad de fleste betragter som
moderlandet her i Canada. Selv ved det palaestinensiske kulturhus et par
blokke vaek...