GW Bush og religion
Fra : Knud Larsen

Dato : 05-07-05 21:14

The Economist undersøgte hvorfor Bush har fået denne etikette om at nævne
gud mere end andre præsidenter, og fandt at det passede ikke med fakta. Her
er lidt om samme emne fra Kristeligt Dagblad i dag:

"Men ingen af de liberale iagttagere, Kristeligt Dagblad har talt med, er i
tvivl om, at George W. Bush virkelig tror på Gud. Det er ikke et
politiker-trick.

En anden politisk ekspert, som har en ledende stilling i en af de
amerikanske borgerrettighedsbevægelser, der kæmper for at holde stat og
kirke adskilt i USA, mener, at Bushs teologi er ret tyndbenet.

- Det mest kontroversielle, han har sagt, er, at Jesus har ændret hans liv.
Det mener hovedparten af amerikanerne, og det er snarere et synspunkt end en
tro, siger han. Han ønsker ikke sit navn frem i denne sammenhæng. Men han
har for nylig undervist en canadisk skoleklasse netop i dette emne. De blev
bedt om at finde ud af, hvad Bush rent faktisk har sagt om religion - og det
er stort set ingenting, siger han.

Han mener også, at Bush taber terræn hos det kristne højre, fordi det har
fået krummer frem for brød.

Roberta Combs har ingen kommentarer til, at det faktisk var præsident George
W. Bushs forgænger i embedet, Bill Clinton, der med en lov forsøgte at
sikre, at homoseksuelle ikke kan indgå ægteskab i USA. Et område blandt ikke
så få, der berører religion, som de to mænd er enige om.

(Og Clinton har nævnt Gud oftere end Bush)
USA har aldrig haft en præsident uden en kristen tro, alle undtagen én
protestantisk. I de senere år er det især sydstatspræsidenterne, som har
talt om tro - Jimmy Carter, Bill Clinton og George W. Bush.

Alan Wolfe håber, at kandidaterne til valget i 2008 vil holde sig til en
anden dagsorden.

- Vi er mange, som er trætte af kulturkrig og værdidebat.

Der er dog ikke meget, der tyder på det. Demokraterne er ved at "skaffe sig
en religion", som nogle aviser lidt ironisk udtrykker det, så de kan matche
de ofte mere bibelkyndige republikanere i værdidebatten.

benteclausen@kristeligt-dagblad.dk

Iøvrigt var 1. Amendments ord om stat og kirke jo ikke noget, som skulle
holde Gud ude af politik, men var bestemt til at holde politik ude af
kirkeanliggender og at sikre folks ret til valg af religion. Gud og tro var
altid en del af amerikansk politik lige fra begyndelsen.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 05-07-05 23:58

Knud Larsen wrote:

> Iøvrigt var 1. Amendments ord om stat og kirke jo ikke noget, som skulle
> holde Gud ude af politik

Åhjo!

> , men var bestemt til at holde politik ude af
> kirkeanliggender og at sikre folks ret til valg af religion.

Hvilket for sidstnævntes vedkommende er det samme: First Amendment
forbyder netop Kongressen af vedtage lovgivning, som på nogen måde
sigter imod etableringen af en statskirke.

Og det er jo - især set fra en dansk synsvinkel, hvor vi tværtimod i
Grundloven har rodet religion og politik godt sammen ved at udnævne
Folkekirken til decideret statskirke - en ganske fornuftig ide, især når
man altså anerkender at USA historisk set består af folk, som i
allerhøjeste grad ikke bare er flygtet fra politisk, men især religiøs
undertrykkelse i det 18. og 19., ja selv det 20. århundrede...

Det er for mig at se et strålende kompromis indgået mellem de
etnisk-religiøse grupperinger, når protestanter, puritanister,
anglikanere, irske og italienske katolikker og så selvfølgelig jøder,
der traditionelt har været forfulgt, kan blive enige om at man afholder
sig fra noget, der således kan implicere religiøs diskrimination, men
tværtimod i religionsfrihedens og pluralismens navn fastholder at USA
principielt er sækulært, dvs. som statskonstruktion ikke har nogen som
helst officiel religiøs konfession.

> Gud og tro var altid en del af amerikansk politik lige fra begyndelsen.

Tja, man kan jo smile af den lettere skizioide Dollarseddel med "In God
We Trust" på den ene side og Frimurernes "Altseende Øje" omkranset af
teksten "Novus Ordo Seclorum" på den anden!

Ikke desto mindre er mit eget primære "ideologiske problem" med Bush nok
at han altså både synes at rode sig ud med Kristus (som jo angiveligt
Selv sagde "Giv Kejserens, hvad Kejserens er, og Guds, hvad Guds er") OG
med Konstitutionen (First Amendment), når han i dèn grad lader sin egen
PERSONLIGE religiøsitet influere på sin OFFICIELLE embedsførsel og
ligefrem fremsætter lovforslag, hvor sociale programmer baseret på lige
netop hans egen tolkning af Kristendommen søges finansieret af
offentlige midler.

Tværtimod er hans embede altså netop sækulært, idet han jo principielt
er præsident for ALLE amerikanere, religiøs tro eller ej anset. Desværre
synes han dog altså engang imellem at lufte en opfattelse af sig selv
som noget nær gammeltestamentlig israelitisk "præstekonge" med
dertilhørende dobbeltfunktion (altså som en slags "nationens
ypperstepræst" såvel som "konge og krigshøvding"), hvilket jeg for så
vidt mener riskerer at skade såvel hans officielle politik som dèn
personlige tro, han prøver at promovere...

Men det ER en svær balancegang, for så vidt at også store dele af hans
eget folk (mest af alt i "Bibelbæltet") desværre i dèn grad synes at
tilsidesætte den oprindelige sækulære skelnen som BÅDE Konstitutionen
såvel som Kristendommen (Det Ny Testamente og især Martin Luthers
oprindelige tolkninger heraf) faktisk synes helt absurd rørende enige om...

Tværtimod så man netop yderligtgående såkaldte "kristenfundamentalister"
(som altså åbenbart ikke engang kan deres Ny Testamente?) promovere Bush
som "Guds Mand" med tilsvarende omvendt dæmonisering af Kerry ved sidste
valg...

Og det er altså, når amerikanerne således læner sig opad "teokratiske
fascinationer", at jeg mener man bør være bekymret og advare imod denne
latente, grelle "dobbelte fejtagelse", når såvel Konstitutionen som
Kristendommen nu engang er bedst tjent ved at man bevarer denne
"gensidige respekt", som en egentlig, sækulær statskonstruktion faktisk
kan tages som udtryk for...

Anders Peter Johnsen

Fra : T. Liljeberg

Dato : 06-07-05 06:36

On Wed, 06 Jul 2005 00:58:26 +0200, Anders Peter Johnsen
<anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote:

> [...]
>anglikanere, irske og italienske katolikker og så selvfølgelig jøder,
>der traditionelt har været forfulgt, kan blive enige om

Hvis vi ser på underskriverne af Uafhængighedserklæringen eller
Forfatningen, så er der vist ikke mange irske og italienske katolikker
eller jøder.

--
Government at its best is a necessary evil,
and at its worst, an intolerable one.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 06-07-05 07:36

T. Liljeberg wrote:

> Hvis vi ser på underskriverne af Uafhængighedserklæringen eller
> Forfatningen, så er der vist ikke mange irske og italienske katolikker
> eller jøder.

Nej, selvfølgelig. Konstitutionens underskrivere var primært
angelsaksiske protestanter, men disse folk dyrkede immervæk visse solide
frihedsidealer, også når det kom til frihed i forbindelse med
forskellig Gudstilbedelse.

Siden synes situationen så netop at have været at forskellige
etnisk-religiøse gruppe "har kunne holde hinanden i skak", så vidt jeg
kan se det...

Anders Peter Johnsen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 06-07-05 18:59

"T. Liljeberg" <tl_dp@adelphia.net> skrev i en meddelelse news:p8rmc1539hpadj91mbk54dlukfpfgaq7ej@4ax.com...

> Hvis vi ser på underskriverne af Uafhængighedserklæringen eller
> Forfatningen, så er der vist ikke mange irske og italienske katolikker
> eller jøder.

Hmm, Vi skal vist kigge en anden vej, mod Øst
også i Bush tilfælde.

MASONIC PRESIDENTS OF THE UNITED STATES
George Washington, 1st President, 1789 - 1797, Lodge (now No. 4), A. F. & A. M., Fredericksburg, Virginia.
James Monroe, 5th President, 1817 - 1825, Lodge (now No. 6), A.F. & A.M., Williamsburg, Virginia.
Andrew Jackson, 7th President, 1829 - 1837 Member of Federal Lodge No. 1, F. & A.M., Washington, D.C.,
James Knox Polk, 11th President, 1845 - 1849, Columbia Lodge No. 31, F. & A.M., Columbia, Tennessee.
James Buchanan, 15th President, 1857 - 1861, , in Lodge No. 43 (it has no name), F. & A.M., Lancaster, Pennsylvania.
Andrew Johnson, 17th President, 1865 - 1869, Greeneville Lodge No. 119 (now No. 3), F. & A.M., Greeneville, Tennessee.
James Abram Garfield, 20th President. 1881, made a Mason November 22, 1864, in Columbus Lodge No. 30 F. & A.M.,
Columbus, Ohio.
William McKinley, 25th President, 1897 - 1901, Lodge No. 21, A.F. & A.M., Winchester, Virginia.
Theodore Roosevelt, 26th President, 1901 - 1909, Matinecock Lodge No. 806, F. & A.M., Oyster Bay, New York.
William Howard Taft, 27th President, 1909 - 1913 -Scottish Rite Cathedral, Cincinnati, Ohio, by Charles S. Hoskinson,
Grand Master of Masons in Ohio.
Warren Gamaliel Harding, 29th President, 1921 - 1923, Marion Lodge No. 70, F. & A.M., Marion, Ohio.
Franklin Delano Roosevelt, 32nd President, 1933 - 1945, Holland Lodge No. 8, F. & A.M., New York, New York, the same
Lodge in which George Washington, the Nation's first President, held Honorary membership.
Harry S. Truman, 33rd President, 1945 - 1951, Belton Lodge No. 450, A.F. & A.M., Belton, Missouri.

and on and on and on...
http://www.constantine13.org/Blue-Lodge/fammsns.htm

Livets store Teater
http://www.constantine13.org/Blue-Lodge/BL-Images/glt-0001.jpg

Jan Rasmussen
http://www.geocities.com/annubis33/TheDesignofExistence/fibonaccigp.jpg

Fra : Knud Larsen

Dato : 06-07-05 09:32

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote in message

> Åhjo!

> Hvilket for sidstnævntes vedkommende er det samme: First Amendment
> forbyder netop Kongressen af vedtage lovgivning, som på nogen måde sigter
> imod etableringen af en statskirke.

Det er *ikke* det samme. Man har altid "blandet" religion ind i politik, det
var aldrig det der var forbud mod, men netop etableringen af en
statskirke, - altså politikken måtte ikke bestemme hvem og hvad folk skulle
tro på, men at man troede på Gud var en selvfølge.

> [...]
> tværtimod i religionsfrihedens og pluralismens navn fastholder at USA
> principielt er sækulært, dvs. som statskonstruktion ikke har nogen som

Man fandt først lejlighed til at være imod kristendom i skolen da irske
katolikker begynde at komme ind i landet i slutningen af 1800-tallet og man
var bange for at de skulle udsprede deres form for kristendom. Først i
1960erne kom det du henviser til, og først da blev morgenbøn osv forbudt i
skolen.

> [...]
> ligefrem fremsætter lovforslag, hvor sociale programmer baseret på lige
> netop hans egen tolkning af Kristendommen søges finansieret af offentlige

Bush har jo ikke rodet sin tro ind i ret meget i forhold til alle andre
præsidenter, og han er meget forsigtig med ikke at fremhæve sin bestemte
form for tro. Men at det religiøse højre har fået større magt de sidste ti
år, er rigtig nok, og også næste præsident bliver nødt til at spille med på
de kraftrreligiøses dagsorden, - mere eller mindre.

> [...]
> "konge og krigshøvding"), hvilket jeg for så vidt mener riskerer at skade
> såvel hans officielle politik som dèn personlige tro, han prøver at

Det er jo rene myter, han siger jo ikke andet end at han selv tror på en Gud
og håber at blive vejledt af denne personage.

> [...]
> respekt", som en egentlig, sækulær statskonstruktion faktisk kan tages som

Religiøse skal man altid være bange for, man ved aldrig hvornår de går fra
personlig tro til gruppefanatisme i Guds navn. Men det ER jo trods alt -
slemt nok - kun nogle få positioner, som er baseret på troen, - modstand mod
abort og modstand mod homoseksuelle giftermål, det er jo IKKE, som om man
ville indføre sharia eller udskifte hele lovkomplekset med de ti bud. Sjovt
nok vil man forresten hellere i USA se en bøsse som præsident end en ateist,
iflg meningsmålinger.