Kommer de unge for tidligt ind i politik ?
Fra : Torben Østrup

Dato : 03-07-05 11:25

Måske er der noget om det nedenstående ?

Fra artiklen:

"Der har aldrig været så mange unge i Folketinget, som der er i dag. For
blot 25 år siden var kun én procent af Folketingets medlemmer under 30 år
gamle, men ved de seneste to valg har det tal været ti gange så stort. Og
mange har endnu ikke færdiggjort deres studier eller brugt deres uddannelser
i et arbejdsliv uden for politik.
Det kan godt være problematisk, mener to tidligere politikere og en
nuværende, som alle selv er længere oppe i årene. Advarslen fra Venstres
Britta Schall Holberg, socialdemokraten Erling Olsen og SFs Aage Frandsen
lyder, at hvis politikere ikke har en solid baggrund i et arbejdsliv og en
karriere uden for Christiansborg, så tør de ofte ikke at sige deres mening
og kæmpe helhjertet for deres synspunkter i politik.

Den slags politikere er alt for bange for, hvordan det vil påvirke den
eneste karriere, de har, nemlig den i politik, hvis de f.eks. ryger uklar
med ledelsen i deres parti. Grundlovens ord om, at et folketingsmedlem kun
er bundet af sin egen overbevisning, kommer med andre ord til at lyde hult."

Venstres Britta Schall Holberg udtaler:
"Det er da fuldstændig åndssvagt, at et ungt menneske (med en uafsluttet
uddannelse, red.) går ind og bliver politiker, og så sidder han måske i fire
år, og så skal han genvælges, og så har han siddet der i otte år, og det er
meget værre, for så kan han jo ikke gå tilbage. Han bliver jo grebet af stor
løn og af medieopmærksomheden, og så skal der dælme noget til for at gå
tilbage og sidde på en stol på universitetet. Mange af dem har jo heller
ikke afleveret deres afsluttende opgaver. Frygteligt! Det er jo synd"

Artiklen:

Ældre politikere: Unge for tidligt i politik

Der kommer stadig flere unge ind i Folketinget, men det er en uheldig
udvikling, mener bl.a. Britta Schall Holberg og Erling Olsen: De unge har
ikke modet til at stå fast på deres egne standpunkter, fordi de endnu ikke
har karrierer i det civile liv, som de kan vende tilbage til, hvis den
politiske karriere slår fejl.

[...]

»De, der kommer ind i Folketinget som ret unge og ikke har en baggrund i et
arbejdsliv, kan blive meget afhængige af deres partis ledelse. Ofte er det
jo partiledelsen, der fordeler ordførerskaber og dermed beslutter, hvem der
skal have let ved at komme i medierne, og hvem der skal hen i et hjørne og
stå. Det kan være det, der afgør om et folketingsmedlem bliver genvalgt
eller bliver sendt ud til en usikker tilværelse, og det kan så lægge en
dæmper på lysten til at markere selvstændige synspunkter,« siger SFs
tidligere gruppeformand, Aage Frandsen.

Det er et forhold som Folketingets tidligere formand, socialdemokraten
Erling Olsen, kan nikke genkendende til.

»Jeg har altid rådet ungdomspolitikere til at få et rigtigt job, inden de
går ind i Folketinget. Bl.a. fordi de så er langt bedre stillet, hvis de
ryger ud efter nogle år, og dermed er de også helt anderledes frie til at
sige deres mening, mens de er i politik,« siger Erling Olsen.

Han var selv kendt for at gå sine egne veje som folketingsmedlem og som
minister. En anden, der også siger sin mening, selvom den går på tværs af
partitoppen, er Venstres Britta Schall Holberg.

[...]
ikke afleveret deres afsluttende opgaver. Frygteligt! Det er jo synd,« siger
Britta Schall Holberg i et større interview med Berlingske Søndag.

Hendes gruppefælle, Venstres udenrigsordfører Troels Lund Poulsen, er én af
dem, der blev valgt tidligt ind i Folketinget. Han var 25, da det skete i
2001, og han er endnu ikke færdig med sin historie-uddannelse. Men han
afviser, at det betyder, at han ikke tør fremføre kontroversielle holdninger
af angst for at ryge ud. Han står dog ved, at han kun yderst sjældent
udtaler sig i modstrid med partitoppen.

»Hvis et parti skal fungere, så kan det ikke nytte, at alle melder ud i øst
og i vest. Så må der også være en form for sammenhold i folketingsgruppen,
og man kan godt arbejde seriøst med at få sine holdninger igennem, samtidig
med at man er loyal overfor gruppen,« siger Troels Lund Poulsen.

Ung politiker: Forældet syn

Simon Emil Ammitzbøl blev som 27-årig valgt for de Radikale ved det seneste
folketingsvalg - med en ikke-afsluttet uddannelse fra Roskilde
Universitetscenter. Han mener, at de ældre politikere lider af et forældet
syn på, hvordan en karriere kan udforme sig.

»Her i nutiden tror jeg godt, man kan gøre karriere ved at lave forskellige
ting. Jeg kunne da godt tænke mig at blive journalist eller underviser, og
de muligheder ligger da stadig åbne, hvis jeg ryger ud af Folketinget om
fire eller otte år. Så jeg føler mig slet ikke tynget af risikoen for at
ryge ud ved næste valg, når jeg skal beslutte, hvad jeg skal mene om en
sag,« siger Simon Emil Ammitzbøl.

Artikel: http://www.berlingske.dk/grid/indland/artikel:aid=597002

Torben Østrup
_________________________
pt. stud. mag. / cand. scient. pol.
e-mail: eastrup@gmail.com

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 04-07-05 04:02

"Torben Østrup" <eastrup@gmail.com> wrote in message
> Måske er der noget om det nedenstående ?

For at være politiker i Danmark skal man være ung kvinde, der går lige fra
skolebænken til taburetten.

Må denne trend snart få ende, den ene er mere uvidende end den anden.
Politik er også et spørgsmål om erfaring fra samfundet.

Thorkild

Fra : Torben Østrup

Dato : 04-07-05 10:06

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Må denne trend snart få ende, den ene er mere uvidende end den anden.
> Politik er også et spørgsmål om erfaring fra samfundet.

Ikke udelukkende = "Politik er også et spørgsmål om erfaring fra samfundet"
men den er god at have i bagagen sammen med sin udannelse, ja enig.

--
Torben Østrup
_________________________

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 04-07-05 14:48

"Torben Østrup" <eastrup@gmail.com> wrote in message
> Måske er der noget om det nedenstående ?

Nah -

Jeg tror der findes et hemmelige niveauer under Christiansborg, hvor "de"
hiver nye folk ned til genopdragelse og fjernelse af falsk bevidsthed ...
een eller anden uhyrlig behandling "de" har importeret fra det gamle Sovjet
og som nu er kommet til ære og værdighed. Eller måske er de nye politikere
klonet.

Tag nu Skatteministeren f.ex:. Der gik nøjagtigt To Uger, så mente han det
samme som alle andre skatteministre har ment de sidste 20 år.