Ti gode grunde til at holde af Bush
Fra : Tina T.

Dato : 03-07-05 08:41

Der er en god artikel i Berlingske Tidende i dag, den er virkelig værd at
læse.

http://www.berlingske.dk/grid/udland/artikel:aid=597046

Tina T.

Fra : Alucard

Dato : 03-07-05 09:06

On Sun, 3 Jul 2005 09:41:28 +0200, "Tina T." <tina-t@hotmail.com>
wrote:

>Der er en god artikel i Berlingske Tidende i dag, den er virkelig værd at
>læse.
>
>http://www.berlingske.dk/grid/udland/artikel:aid=597046

Det er sku ikke meget information man får, når man ikke er VIP...

Fra : Jesper

Dato : 03-07-05 09:09

Alucard <alucard44@hotmail.com> wrote:

> Det er sku ikke meget information man får, når man ikke er VIP...

Det er gratis at tilmelde sig som sølv-VIP og Berlingske kan gemme en
cookie på din 'puter så du ikke behøves at logge ind hver gang.

Fra : Alucard

Dato : 03-07-05 13:48

On Sun, 3 Jul 2005 10:08:31 +0200, spambuster@users.toughguy.net
(Jesper) wrote:

>Det er gratis at tilmelde sig som sølv-VIP og Berlingske kan gemme en
>cookie på din 'puter så du ikke behøves at logge ind hver gang.

Nu er det så bare at jeg med jævne mellemrum fjerner alle cookies, da
jeg ikke vil have sådan "lort" på min PC..... Alt det "logge ind,
logge ud" gider jeg ikke.... Hvis de vil give info gratis kan de gøre
det og hvis ikke så kan de lade være.... Den der "mellemting" gider
jeg ikke at spilde tid på....

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 03-07-05 09:09

"Tina T." wrote:

> Der er en god artikel i Berlingske Tidende i dag, den er virkelig værd at
> læse.
>
> http://www.berlingske.dk/grid/udland/artikel:aid=597046
>
> Tina T.
Den er ikke tilgænglig, er der nogen som kender listen?

Jeg er ret spændt, da jeg ikke kan komme på andre grunde end at
han betaler penge til danske virksomheder.

Fra : Rune

Dato : 03-07-05 09:47

> Der er en god artikel i Berlingske Tidende i dag, den er virkelig værd at
> læse.
>
> http://www.berlingske.dk/grid/udland/artikel:aid=597046
>
> Tina T.

Kom og vær med til at velkomme Bush. Vi kan ikke lade stalinisterne,
Baathisterne og andet godt folk være ene om at vise Danmarks ansigt ud ad
til.

http://www.fredogfrihed.org/

Fra : Tina T.

Dato : 03-07-05 09:56

"Rune" <spam@spam.spam> skrev i en meddelelse

> Kom og vær med til at velkomme Bush. Vi kan ikke lade stalinisterne,
> Baathisterne og andet godt folk være ene om at vise Danmarks ansigt ud ad
> til.
>
> http://www.fredogfrihed.org/

Det kan jeg desværre ikke, jeg har et job der skal passes.

Tina T.

Fra : Allan Riise

Dato : 03-07-05 09:57

> [...]
>
> Kom og vær med til at velkomme Bush. Vi kan ikke lade stalinisterne,
> Baathisterne og andet godt folk være ene om at vise Danmarks ansigt ud ad

Føj for en gang retorik, fyldt med usandheder, bl.a. at Dansk TV skulle
favorisere, ja direkte modarbejde, informationsformidling fordi deet ligger
til højre for midten.

--
Allan Riise

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 03-07-05 11:27

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote in message

> [...]

Det bedste ved den side er at de opfordrer folk til at møde op og hilse på
GWB, men i modsætning til sin forgænger, så har dnne præsident jo gjort sig
så umulig og upopulær at han ikke TØR møde danskerne

Peter

Fra : Alucard

Dato : 03-07-05 14:44

On Sun, 3 Jul 2005 10:56:38 +0200, "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote:

>Føj for en gang retorik, fyldt med usandheder, bl.a. at Dansk TV skulle
>favorisere, ja direkte modarbejde, informationsformidling fordi deet ligger
>til højre for midten.

Det kan da godt være de overdriver lidt, men så langt fra sandheden er
de nu heller ikke.....

Følgende link på siden synes jeg er interessant..

http://medienkritik.typepad.com/blog/2005/06/debunking_the_1.html

(Jeg ved godt at emnet har været fremme utallige gange)

Fra : Allan Riise

Dato : 03-07-05 14:53

"Alucard" <alucard44@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> http://medienkritik.typepad.com/blog/2005/06/debunking_the_1.html
>
> (Jeg ved godt at emnet har været fremme utallige gange)

Dette har jo *intet* med de Danske TV medier at gøre!?

Der har netop været en stor og gennemgribende undersøgelse ang. sammes
indhold, var/er de, eller ikke, farvet af div. redaktørers og journalisters
egne politiske præferencer, og der blev det bevist, at det er de *ikke*...

--
Allan Riise

Fra : Alucard

Dato : 03-07-05 15:28

On Sun, 3 Jul 2005 15:53:27 +0200, "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote:

> [...]
>egne politiske præferencer, og der blev det bevist, at det er de *ikke*...

Jeg synes ellers at hver gang et emne skal "belyses" i TV, så er det
næsten altid en fra den "venstre" side af det politiske spektrum der
bliver spurgt....

Det kan muligvis have lidt at gøre med, at jeg betragter mig selv som
tilhørende den "højre" side....

Fra : Allan Riise

Dato : 03-07-05 10:03

> [...]
>
> Kom og vær med til at velkomme Bush. Vi kan ikke lade stalinisterne,
> Baathisterne og andet godt folk være ene om at vise Danmarks ansigt ud ad

Hvordan kan du dog få dig selv til at skrive at et meget stort antal
Danskere, ja mange flere end der slikker røv, er "stalinisterne,
Baathisterne", for virkeligheden er jo at så godt som alle Danskere mener at
giftermålet med Bush er til skade for Danmark!

En meget stor del af den danske befolkning er dybt skeptisk over for den
amerikanske præsidents udenrigspolitik. Og mange tvivler på, at
statsminister Anders Fogh Rasmussens tætte samarbejde med den amerikanske
præsident er til gavn for Danmark.

En undersøgelse, lavet af Vilstrup for dagbladet Politiken, viser, at kun 13
procent af danskerne ser positivt på den amerikanske udenrigspolitik, mens
49 procent ser negativt på den amerikanske udenrigspolitik.

Skepsis i den borgerlige lejr
Målingen viser, at kun 28 procent tror, at statsminister Anders Fogh
Rasmussens USA-venlige linje er til gavn for Danmark. 36 procent mener, det
skader Danmark. 30 procent kan hverken svare ja eller nej til spørgsmålet.

Nok så bemærkelsesværdigt viser undersøgelsen, at blandt vælgere der stemte
på partiet Venstre ved sidste valg, udtrykker 27 procent at de har en
negativ holdning til den amerikanske udenrigspolitik. Kun 23 procent af
Venstre-vælgerne udtrykker i målingen at de har en positiv holdning til USAs
udenrigspolitik.

Blandt vælgere, der stemte på regeringens støtteparti, Dansk Folkeparti,
siger 36 procent at de har en negativ holdning til den amerikanske
udenrigspolitik. Kun 18 procent har en positiv holdning til den, viser
undersøgelsen.

Venstrevælgerne er ifølge målingen heller ikke voldsomt begejstrede for det
tætte forhold, Anders Fogh Rasmussen har etableret til den amerikanske
præsident.

Kun 47 procent af Venstrevælgerne mener at det tætte forhold er en fordel
for Danmark og Danmarks anseelse i udlandet. 34 procent svarer, at de
hverken ser positivt eller negativt på det, mens 15 procent mener at
forholdet skader Danmark. Blandt konservative vælgere, og Dansk Folkepartis
vælgere, er andelen, der ser positivt på alliancen mindre end hos
Venstre-vælgerne.

Den negative holdning til USAs udenrigspolitik er stærkere blandt kvinder
end blandt mænd. Også flere kvinder end mænd mener at Bush-Fogh alliancen
skader Danmarks anseelse i udlandet.

Venstres udenrigspolitiske ordfører, Troels Lund Poulsen, ser tallene som
produktet af en "socialdemokratisk kampagne", skriver Politiken.

--
Allan Riise

Fra : Tina T.

Dato : 03-07-05 10:15

> En undersøgelse, lavet af Vilstrup for dagbladet Politiken, viser, at kun
> 13 procent af danskerne ser positivt på den amerikanske udenrigspolitik,
> mens 49 procent ser negativt på den amerikanske udenrigspolitik.

Hvor mange blev spurgt?, hvordan var spørgsmålene udformet?, der er
uendeligt mange muligheder for at få det resultat man ønsker!

Tina T.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 03-07-05 11:28

"Tina T." <tina-t@hotmail.com> wrote in message

> Hvor mange blev spurgt?, hvordan var spørgsmålene udformet?, der er
> uendeligt mange muligheder for at få det resultat man ønsker!

og åbentbart et utal af muligheder for at forsøge at bortforklare fakta

PEter

Fra : Tina T.

Dato : 03-07-05 11:58

> og åbentbart et utal af muligheder for at forsøge at bortforklare fakta
>
> PEter

Jeg forsøger ikke at bortforklare noget, jeg påstår bare at hvis man ønsker
et bestemt resultat, kan man meget nemt få det.

Tina T.

Fra : Alucard

Dato : 03-07-05 14:57

On Sun, 3 Jul 2005 12:28:15 +0200, "Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk>
wrote:

>og åbentbart et utal af muligheder for at forsøge at bortforklare fakta

Hvis det er fakta, hvad er så problemet med at offentliggøre
spørgsmålene (og antallet af spurgte)....???

Det er da den eneste reelle måde at gøre det på....

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 03-07-05 11:41

"Tina T." wrote:

> Hvor mange blev spurgt?, hvordan var spørgsmålene udformet?, der er
> uendeligt mange muligheder for at få det resultat man ønsker!

Nu er der ikke mange lyspunkter i USAs udenrigspolitik,
som en liberal eller konservativ kan støtte.
Hvis man ser på handlinger og ikke på ord.

Er der virkeligt nogen som tror på demokrati i Irak og Afghanistan?

Er der nogen som tror på fred i Irak og Afghanistan uden en invasion af
Iran?

Er der nogen som tror på fred i Israel,
med den nuværende amerikanske udenrigspolitik?

Er der nogen som mener at Irak og ikke grupper i Saudi-Arabien stod bag
11/9?

Der til kommer at USAs øknomi køre for lånte penge.

peter ole

Fra : Rune

Dato : 03-07-05 10:42

> [...]
at
> giftermålet med Bush er til skade for Danmark!

Se på hvem der står bag demonstrationen mod Bush
(http://stopbush.dk/nyhedsbrev/stopbush_nyhedsbrev_3_0627.pdf)

34 organisationer. Lidt tilfældigt fra posen:
CensurNyt.dk - drevet af Peter Kofod, der under Saddam tog til Irak for at
agere bombeskjold. Og i øvrigt abonnere på diverse absurde
konspirationsteorier om jødisk overherredømme og CIA/Mossad stod bag 9/11
etc.
FredsVagten Christenborg - Hvis stifter i flere omgange har omtalt angrebet
9/11 i meget positive vendinger.
Komiteen for et Frit Irak - Der mener Baathpartiet er lidt som det danske
socialdemokrati og Saddam lidt som Anker Jørgensen.
Muslimer i Danmark, v. Abdul Wahid Petersen - der mener Sudan er noget nær
utopia og stening af utro kvinder er a-ok.
Venskabsforeningen Danmark - Den Demokratiske Folkerepublik Korea - Der mene
Nord Korea er himlen på jord og Kim en guttermand.
KPiD - Stalinistisk organisation der gav Hviderusland under Lukasjenkos sin
fulde opbakning.
DKP/ml (Danmarks Kommunistiske Parti/Marxister-Leninister) - Kommunistisk
sekt der mente Albanien under Hoxhas var den ideelle samfundsstyre. Jeg
kender flere der efter at have været med i DKP/ml i mange år, haft nære
venner, deltaget i arbejde og fester etc., pludselig blev frosset komplet
ude efter de mælte sig ud. Så ville de gamle kammerater ikke engang hilse på
dem på gaden. Præcis som en ryreligiøs sekt. Det er også her Savage Rose
tilhører.
DKP (Danmarks Kommunistiske Parti) - Sovjettro kommunister. Enough said.
DKU (Danmarks Kommunistiske Ungdom) - Ugh!
APK (Arbejderpartiet Kommunisterne) - Ugh!
Etc. etc.

Ja så jeg mener faktisk det er faktuelt korrekt at beskriver arrangørerne af
Mod-Bush kampagnen som en samling støtter og fortalere for diverse
totalitære ideologier og massemordere.

Og når man så læser at LO ikke kan se forskel på Bush og Saddam ("Vi ser
ikke den store forskel på Bush og Saddam. Det er vores udgangspunkt for at
støtte op bag protesterne den 6. juli") fordi de mener USA modsætter sig
frie forhandlinger på arbejdsmarkedet og retten til at organisere sig og
oprette fagforeninger - ja så må jeg altså tage mig til hovedet. Sådan en
gang tåber vil jeg meget nødigt skulle være dem der viser Danmarks ansigt
udadtil. Men hvis man er enig med Danmarks Kommunistiske
Parti/Marxister-Leninister og venskabsforeningen Nordkorea etc. ja så trop
endelig op foran ambassaden 14:00. Vi andre der ikke mener totalitære
ideologier og massemordere er vejen frem vil være der kl. 16:00.

http://www.fredogfrihed.org/

Fra : Tim

Dato : 03-07-05 11:10

> [...]
> Baathisterne", for virkeligheden er jo at så godt som alle Danskere mener
> at giftermålet med Bush er til skade for Danmark!

Der blev vist kun spurgt på Nørrebro. Det er ikke længere en reel del af
Danmark.

Tim

Fra : Rune

Dato : 03-07-05 11:12

Nu har jeg som udgangspunkt meget lidt til overs for meningsmålinger - de
får som regel det resultat man gerne ville have. Men det sagt så viste denne
meningsmålingen at hen ved 50% af danskerne var enige med den danske linie
overfor Bush eller mente den var for uvenlig.

Fra : Alucard

Dato : 03-07-05 14:53

On Sun, 3 Jul 2005 11:02:52 +0200, "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote:

> [...]

>skader Danmark. 30 procent kan hverken svare ja eller nej til spørgsmålet.

Hvordan passer dine to udsagn sammen..????

Er 36% = "så godt som alle"..???

> [...]
>for Danmark og Danmarks anseelse i udlandet. 34 procent svarer, at de
>hverken ser positivt eller negativt på det, mens 15 procent mener at

Det er da en overfortolkning der vil noget: "KUN 47%".....

Fra : Martin Kristensen

Dato : 04-07-05 16:42

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote in message

> En meget stor del af den danske befolkning er dybt skeptisk over for den
> amerikanske præsidents udenrigspolitik.

Det er jo klart, når "public service"-organet DR stopfodrer os med
venstresnoet nyhedsdækning og endnu mere venstresnoede
"dokumentarudsendelser" som Udefra og Orientering.

Fra : morten sorensen

Dato : 04-07-05 16:50

Martin Kristensen wrote:
> "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote in message

> Det er jo klart, når "public service"-organet DR stopfodrer os med
> venstresnoet nyhedsdækning og endnu mere venstresnoede
> "dokumentarudsendelser" som Udefra og Orientering.

Jeg har svært ved at se denne venstresnoethed.

Regeringen er borgerlig (formelt set) og kan optræde direkte i TV og
dermed få sin politik kommunikeret *langt* bedre end oppositionen.

Hvad er det du vil have? En ukritisk presse? FOX News ('fair and balanced')?

--

morten sorensen

Fra : Martin Kristensen

Dato : 04-07-05 16:59

"morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> wrote in message

> Hvad er det du vil have? En ukritisk presse? FOX News ('fair and
balanced')?

Næh, de skal bare være lige kritiske over for alle, og ikke tage parti. Det
klarer de ok når det gælder dansk politik, men i amerikansk politik virker
det i hvert fald på mig som om, de bedst kan lide demokraterne.

Fra : Allan Riise

Dato : 04-07-05 17:19

"Martin Kristensen" <dont_sp@m.me> skrev i en meddelelse
> [...]
> klarer de ok når det gælder dansk politik, men i amerikansk politik virker
> det i hvert fald på mig som om, de bedst kan lide demokraterne.

Der har lige været en undersøgelse af de Danske puplic service medier, og
der blev det konstateret at der ikke var vægtet hverken til højre eller
venstre for midten.

--
Allan Riise

Fra : morten sorensen

Dato : 04-07-05 18:05

Martin Kristensen wrote:
> [...]
> klarer de ok når det gælder dansk politik, men i amerikansk politik virker
> det i hvert fald på mig som om, de bedst kan lide demokraterne.

Nu ligger demokraternes politik nok også tættere på den gængse danske
politik.

Pressens kritiske niveau er jeg ikke imponeret over - men jeg kan ikke
se at nogen forfordeles.

Mange Bush-historier handler ofte om de dele af hans republikanske
politik der virker 'sært' for danskere - fx bøn i skolerne,
abort-modstand, osv. De ting republikanere går meget op i anses af mange
i DK (også borgerlige) for at være en smule komiske; faktisk synes jeg
man i DR anstrenger sig for ikke at gøre disse indslag for latterlige.

--

morten sorensen

Fra : Svend Poulsen

Dato : 03-07-05 11:19

> [...]
>
> Kom og vær med til at velkomme Bush. Vi kan ikke lade stalinisterne,
> Baathisterne og andet godt folk være ene om at vise Danmarks ansigt ud ad

Ai som i siger at nu, er vi igang sammen med USA og UK med flere, at bringe
demokrati ud til andre lande, så mangler vi bare at fortsætte med IRAN, Nord
Korea, Kina, Zimbabve, Cuba, Saudi Arabien, listen er næsten uendelig, med
at gå i krig og besætte disse lande indtil de har lært hvad demokrati er som
vi synes, skal være.

Velbekomme

Mvh. Svend

Fra : morten sorensen

Dato : 03-07-05 12:11

Tina T. wrote:
> Der er en god artikel i Berlingske Tidende i dag, den er virkelig værd at
> læse.

Temmelig enøjet artikel; påstandene er i hvert fald diskutable.

1. Han er et bolværk mod terrorisme

Jeg ville snarere mene at han via krigen har skabt terrorisme i et land
hvor der ingen terrorisme var. Terrorister har lettere ved at rekruttere
end nogensinde.

2. Han spreder frihed og demokrati

Nej - han gør hvad der er i hans magtpolitiks interesse. Hvis demokrati
lå ham så meget på sinde ville han ikke samarbejde med de lande han gør;
Saudi Arabien, Uzbekistan, osv.

3. Han er styret af idealer

Jeg ville snarere kalde dem dogmer - endda religiøse dogmer; den værste
slags. Se fx Cheney der lodret endnu udtaler at han *ved* der er WMD i Irak.

4. Han er ingen vindbøjtel

Som om det er en kvalitet at være stædig?

5. Han er en arbejdsbi

Mere end andre?

6. Han kan grine af sig selv

Han skal have selvironi taget i betragtning hvor relativt ofte han
dummer sig.

7. Han har en god kone

Hun er vel bare en typisk præsidentfrue?

8. Han er gavmild

Ikke overfor FN som han styrer ved at ikke betale USAs gæld.

9. Han får ros af Bono

Og kritik.

10. Han er amerikaner

Det er vel næppe en kvalitet i sig selv?

--------

Jeg har stadig svært at se bare een eneste ting hans regering har gjort
godt. Bare een.

--

morten sorensen

Fra : Svend Poulsen

Dato : 03-07-05 16:28

"morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> --------
>
> Jeg har stadig svært at se bare een eneste ting hans regering har gjort

Jo da Bush har fundet GUD efter at have været dranker i mange år.

Man skal følge GUD's ord, du må ikke slå ihjel, så han siger at man ikke må
slå ihjel, befrugtede æg der destrueres eller bruges i forskning er at slå
et menneske ihjel, så det må man ikke.

Han siger også øje for et øje.

Et menneske er dømt til døden for drab, men det påvises at det menneske er
uskyldig og har ikke dræbt et andet menneske, MEEEEN personen er dømt efter
loven og loven skal følges, så ved en ansøgning om appel siger den kære Hr.
Bush, han er dømt skyldig efter loven så henret ham.

Personlighedsspaltning ?

Mvh Svend

Fra : Martin Kristensen

Dato : 04-07-05 09:03

"morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> wrote in message

> Jeg har stadig svært at se bare een eneste ting hans regering har gjort
> godt. Bare een.

De har væltet taliban-styret i Afghanistan.

Fra : Allan Riise

Dato : 04-07-05 09:09

> "morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> wrote in message

> De har væltet taliban-styret i Afghanistan.

Og nu er landet styret af Klaner, der bruger Sharia som lovgivning, plus at
der aldrig har været eksporteret så megen opium som nu!

--
Allan Riise

Fra : Joakim von And

Dato : 04-07-05 09:20

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> der aldrig har været eksporteret så megen opium som nu!

Du er sgu utrolig.

Joakim

Fra : Allan Riise

Dato : 04-07-05 09:26

"Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> at
>
> Du er sgu utrolig.

Hvad mener du?
Er det utroligt at jeg serverer fakta?
Eller er det utroligt at jeg ved noget du ikke ved?

Du kan jo bare søge på Afghanistan, og du vil se, at det eneste sted der er
bare nogenlunde roligt, det er i Kabul.

--
Allan Riise

Fra : Knud Larsen

Dato : 04-07-05 17:58

> [...]
>
> Du kan jo bare søge på Afghanistan, og du vil se, at det eneste sted der
> er bare nogenlunde roligt, det er i Kabul.

Et meget stort område af Afghanistan er nu omfattet af et demokrati hvortil
folk risikerede livet for at stemme. En af de mest indflydelsesrige
taliban-klanledere har bedt om amnesti, han vil opgive kampen.

Skal vi bare opgive alle forsøg på at redde mennesker fra folk af
taliban-typen? Ville du også have opgivet at bekæmpe Hitler fordi der nok
kom noget endnu værre efter ham?

Fra : Tim

Dato : 04-07-05 19:26

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote in message

> "Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad mener du?
> Er det utroligt at jeg serverer fakta?

Det hører til sjældenhederne. Du har tværtimod svært ved at sluge fakta.
F.eks. da vi tale om, om der nogensinde havde været en poll der viste
flertal for regeringens beslutning om at gå i krig.

> Eller er det utroligt at jeg ved noget du ikke ved?

Ikke utroligt, men usandsynligt at du ikke har drejet det til fordel for dig
selv.

> Du kan jo bare søge på Afghanistan, og du vil se, at det eneste sted der
> er bare nogenlunde roligt, det er i Kabul.

Der findes givetvis andre steder.

Tim

Fra : Allan Riise

Dato : 04-07-05 19:53

"Tim" <thpetersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> F.eks. da vi tale om, om der nogensinde havde været en poll der viste
> flertal for regeringens beslutning om at gå i krig.

Fordi du ikke fattede at det drejede sig om en poll, før og under krigen!

> Ikke utroligt, men usandsynligt at du ikke har drejet det til fordel for
> dig selv.

Mig selv?

Hvad mener du?
At jeg skulle tjene på det, eller at jeg har personlige interesser på spil?

> Der findes givetvis andre steder.

Find dem, og med link...

--
Allan Riise

Fra : Tim

Dato : 04-07-05 20:16

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote in message

> "Tim" <thpetersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Fordi du ikke fattede at det drejede sig om en poll, før og under krigen!

At du ikke kan finde ud af at formulere dine sætninger korrekt, kan aldrig
blive mit problem.

Det stod _intet_ om, om det før, under eller efter, og der var heller ingen
hentydninger til det. Det var slet ikke på tale.

Du skrev, at der _aldrig_ havde været nogen målinger der viste flertal. Det
passede ganske enkelt ikke. At du ikke bare kan indrømme det og komme
videre, er utroligt.

Helt ærligt Allan... jeg indrømmer sgu' også når jeg laver den slags fejl.

> Mig selv?
>
> Hvad mener du?
> At jeg skulle tjene på det, eller at jeg har personlige interesser på
> spil?

.... med mindre du da prøver at udradere dig selv i enhver debat herinde...
ja! Det er da klart, at vi debatterer for at overbevise andre om vores
holdninger. Ja: Man kan godt vinde en diskussion!

> Find dem, og med link...

Skal nok vende tilbage... jeg er sikker på at du minder mig om, hvis jeg
glemmer det

Er egentlig i gang med at pudse mit CV op... vi er nogle stykker der er
blevet fyret fra min arbejdsplads :-|

Tim

Fra : Allan Riise

Dato : 04-07-05 09:36

"Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> at
>
> Du er sgu utrolig.

World factbook, opdateret d.2 Juli i år..

"world's largest producer of opium; cultivation of opium poppy reached
unprecedented level of 206,700 hectares in 2004; counterdrug efforts largely
unsuccessful; potential opium production of 4,950 metric tons; potential
heroin production of 582 metric tons if all opium was processed; source of
hashish; many narcotics-processing labs throughout the country; drug trade
source of instability and some antigovernment groups profit from the trade;
80-90% of the heroin consumed in Europe comes from Afghan opium; vulnerable
to narcotics money laundering through informal financial networks"
http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/af.html

--
Allan Riise

Fra : 3W

Dato : 04-07-05 20:17

> [...]
vulnerable
> to narcotics money laundering through informal financial networks"

Siden hvornår betragter DU CIA som sandhedsvidne?

Fra : Allan Riise

Dato : 04-07-05 20:24

"3W" <dghncv@cvxlksjdf.net> skrev i en meddelelse
> "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote in message

> largely
> trade;
> vulnerable
>
> Siden hvornår betragter DU CIA som sandhedsvidne?

Det gør jeg også kun nødigt, men det er det eneste I vil forholde Jer til,
sååee det....

--
Allan Riise

Fra : Allan Riise

Dato : 04-07-05 09:46

http://www.ds-osac.org/Reports/report.cfm?contentID=27919

--
Allan Riise

Fra : Joakim von And

Dato : 04-07-05 10:06

> "Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> http://www.ds-osac.org/Reports/report.cfm?contentID=27919

Fortsæt du bare med at poste det ene link efter det andet, hvis det gør dig
glad.

Er vi virkeligt nået dertil at en amerikansk tvangsfjernelse af Taleban nu
mødes med fordømmelse blandt rød stue's legekammerater?

Joakim

Fra : Allan Riise

Dato : 04-07-05 10:18

> [...]
>
> Er vi virkeligt nået dertil at en amerikansk tvangsfjernelse af Taleban nu
> mødes med fordømmelse blandt rød stue's legekammerater?

Næ, men man skal jo gøre arbejdet færdigt, ellers er der jo ikke noget at
råbe hurra for.

"VVS manden har været her, han har fjernet den ødelagte vandvarmer"

Men; hjælper det hvis han ikke installerer en ny?

Altså, når man går ind og laver ideologiske indgreb, og bruger begrundelsen,
"vi vil fjerne terrorisme og og fundamentalistisk styre i Afghanistan, så må
man jo sikre sig at der ikke kommer nye terrorister og at fundamentalismen
ikke fortsætter, bare i en anden forklædning.

Men du vil ikke forholde dig til fakta, kan jeg forstå.

Sølle Joakim, virkelig sølle.
Det er jo umuligt at debattere med folk der ikke vil se fakta i øjnene!
--
Allan Riise

Fra : Joakim von And

Dato : 04-07-05 10:45

> [...]

> Sølle Joakim, virkelig sølle.
> Det er jo umuligt at debattere med folk der ikke vil se fakta i øjnene!

Spørgsmålet gik i al sin enkelthed ud på om det var en gód ting at
Bush-regeringen fjernede Taleban.

Det svarede du nej til og længere er den´ikke.

Joakim

Fra : Allan Riise

Dato : 04-07-05 11:06

> [...]
> Bush-regeringen fjernede Taleban.
>
> Det svarede du nej til og længere er den´ikke.

Nej!

Jeg svarede nej til at det var til at råbe HURRA over!!

--
Allan Riise

Fra : Allan Riise

Dato : 04-07-05 09:48

http://www.travel.state.gov/travel/cis_pa_tw/tw/tw_2121.html

--
Allan Riise

Fra : T. Liljeberg

Dato : 04-07-05 16:31

On Mon, 4 Jul 2005 10:08:44 +0200, "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote:

>"Martin Kristensen" <dont_sp@m.me> skrev i en meddelelse

>Og nu er landet styret af Klaner, der bruger Sharia som lovgivning, plus at
>der aldrig har været eksporteret så megen opium som nu!

Er det godt eller dårligt, at Taliban-styret er sat på porten?

Et ganske enkelt spørgsmål, der kan besvares meget kort.

--
Government at its best is a necessary evil,
and at its worst, an intolerable one.

Fra : Allan Riise

Dato : 04-07-05 17:20

"T. Liljeberg" <tl_dp@adelphia.net> skrev i en meddelelse

> Er det godt eller dårligt, at Taliban-styret er sat på porten?
>
> Et ganske enkelt spørgsmål, der kan besvares meget kort.

Nej det er det ikke, altså et enkelt spørgsmål, det svarer til, "Operationen
lykkedes. Patienten døde"

--
Allan Riise

Fra : T. Liljeberg

Dato : 04-07-05 17:41

On Mon, 4 Jul 2005 18:20:07 +0200, "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote:

>"T. Liljeberg" <tl_dp@adelphia.net> skrev i en meddelelse

>Nej det er det ikke, altså et enkelt spørgsmål, det svarer til, "Operationen
>lykkedes. Patienten døde"

Hvis patienten døde, så er det vel ikke godt. Er det dit svar?

Fra : Allan Riise

Dato : 04-07-05 17:47

> Hvis patienten døde, så er det vel ikke godt. Er det dit svar?

Taleban er fjernet som direkte magthavere i Afghanistan, men forefindes
stadig i bjergegnene.
Regionerne styres af Klanhøvdinge, som bruger samme lov, og samme straffe
som Taleban.
USA's militær kæmper indædt for at kunne finde og uskadeliggøre de
Terrorsiter der er i Afghanistan, for der er stadig mange, men får *ikke*
megen hjælp af civilbefolkningen ( Det siger mig meget ).

Den største høst i 1 land på hele kloden af råopium, blev høstet i
Afghanistan i 2004, og høsten ser ud til at blive større i år.

Dermed *ikke* være sagt at man ikke skulle gøre noget ved Taleban styret,
spørgsmålet er om man har gjort det på den rette måde, og om man har haft en
plan for "bagefter"!

--
Allan Riise

Fra : T. Liljeberg

Dato : 04-07-05 18:15

On Mon, 4 Jul 2005 18:46:53 +0200, "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote:

>"T. Liljeberg" <tl_dp@adelphia.net> skrev i en meddelelse

>Taleban er fjernet som direkte magthavere i Afghanistan, men forefindes
>stadig i bjergegnene.

Hvor de til stadig må gemme sig og løbe fra deres forfølgere.

>Regionerne styres af Klanhøvdinge, som bruger samme lov, og samme straffe
>som Taleban.

Kvinder kan gå til læge, piger kan gå i skole.

>USA's militær kæmper indædt for at kunne finde og uskadeliggøre de
>Terrorsiter der er i Afghanistan, for der er stadig mange, men får *ikke*
>megen hjælp af civilbefolkningen ( Det siger mig meget ).

Hvad siger det dig? At civilbefolkningen er skrækslagne for at blive
fanget i midten, eller skrækslagne for repressalier fra terroristerne,
hvis de hjælper Kabul-styret?

>Den største høst i 1 land på hele kloden af råopium, blev høstet i
>Afghanistan i 2004, og høsten ser ud til at blive større i år.

Børn bliver vaccineret.

>Dermed *ikke* være sagt at man ikke skulle gøre noget ved Taleban styret,
>spørgsmålet er om man har gjort det på den rette måde, og om man har haft en
>plan for "bagefter"!

Alt andet end perfekt demokrati, fred og orden med det samme ville
blive brugt som udgangspunkt for kritik af USA, indrøm det nu bare.
Hvad forventer du egentlig? Hvis man, som i Irak, sætter rammer for
hvilken vej det nye styre og en ny forfatning kan gå, så er det
skin-demokrati, besættelse og imperialisme. Hvis man IKKE gør det, så
bliver det et kritikpunkt, at der ikke er ligestilling og at man
stadig bruger taliban-lignende love og straffe. Damned if you, damned
if you don't.
Hvis man bruger militære midler til at bekæmpe narko (Columbia), så er
det imperialistisk svineri, hvis man ikke gør det, så er man skyld i
rekordhøst af opium. Damned if you do, damned if you don't.
I Afghanistan gør man ikke nok, i Irak gør man for meget. Damned if
you do, damned if you don't.

Fra : morten sorensen

Dato : 04-07-05 09:55

Martin Kristensen wrote:
> "morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> wrote in message

> De har væltet taliban-styret i Afghanistan.

Det er rigtigt.

Så vidt jeg forstår, er landet tilbage i samme rille som før minus
terrorister, men plus opiumsproduktionen.

Det er svært at se det som et fremskridt - for hvem har det bedre nu?

--

morten sorensen

Fra : Rune

Dato : 04-07-05 10:21

> Det er rigtigt.
>
> Så vidt jeg forstår, er landet tilbage i samme rille som før minus
> terrorister, men plus opiumsproduktionen.
>
> Det er svært at se det som et fremskridt - for hvem har det bedre nu?

Så vidt jeg ved bliver kvinder ikke længere stenet i stadionet i Kabul.

Fra : Rune

Dato : 04-07-05 10:26

> Så vidt jeg ved bliver kvinder ikke længere stenet i stadionet i Kabul.

http://www.rawa.us/movies/zarmeena.mpg

- hvis du har en stærk mave.

Fra : Rune

Dato : 04-07-05 10:44

Miss Taliban: http://www.spitting-image.net/archives/images/burqa.jpg
http://womensissues.about.com/library/weekly/aa102601a.htm

Miss Afghan: http://www.afghanland.com/entertainment/missafg2003.html

- jeg ved ikke med dig men jeg kan godt se forskel.

Fra : morten sorensen

Dato : 04-07-05 10:48

Rune wrote:

> [...]
>
> Miss Afghan: http://www.afghanland.com/entertainment/missafg2003.html
>

> - jeg ved ikke med dig men jeg kan godt se forskel.

Kvinder stenes (svjv) stadig og burkaerne er de samme som før.

Selvfølgelig er det godt at Talebanerne er væk - men man bør forholde
sig til hvordan det egentligt går i landet og det er desværre sunket
tilbage til det samme klanstyrede samfund.

--

morten sorensen

Fra : Rune

Dato : 04-07-05 11:05

> Selvfølgelig er det godt at Talebanerne er væk - men man bør forholde sig
> til hvordan det egentligt går i landet og det er desværre sunket tilbage
> til det samme klanstyrede samfund.

Altså, ærligt talt, så kan du ikke seriøst mene at Afghanistan (eller
verdenen) var bedre med Taliban ved magten (og Al Queada ved sidelinien).
Naturligvis er der stadig store problemer, men man må forvente disse ting
tager tid. Det er som nogle forventer og kræver at Afghanistan bliver
forvandlet til højtoplyst og velstående demokrati over-night. Jeg syntes
meget af kritikken er drevet af en forkælet, urealistisk, mig-nu! tankegang.
Utvivlsomt er der mange afghanske kvinder der stadig bærer Burka (- der er
også dem der ikke gør), men disse ting tager altså tid, der ikke måles i
måneder eller år men årtier og generationer. Og Afghanske piger modtager
faktisk undervisning nu, de går i skole i modsætning til under Taliban.
Måske når de bliver voksne, eller nå de selv får børn som de kan undervise
og de så bliver voksne. Det centrale er at de nu har en chance. Der er en
mulighed for udvikling. Under Taliban var alt lukket.

Derudover må man nok indse det er begrænset hvor højt man realistisk set kan
forvente Afghanistan kan formå at stile. Det er et landfast område, uden
synderlige naturressourcer, med en uuddannet befolkning. Det bliver altså
ikke til Californien med det vums.

Fra : morten sorensen

Dato : 04-07-05 16:40

Rune wrote:

> Altså, ærligt talt, så kan du ikke seriøst mene at Afghanistan (eller
> verdenen) var bedre med Taliban ved magten (og Al Queada ved sidelinien).

Det siger jeg heller ikke. AQ er væk fra landet - så vidt jeg ved og det
er positivt. Ellers er der desværre ikek gode nyheder - tværtimod da
opiumsproduktionen er oppe i det leje den var præ-Taleban.

> Naturligvis er der stadig store problemer, men man må forvente disse ting
> tager tid. Det er som nogle forventer og kræver at Afghanistan bliver
> forvandlet til højtoplyst og velstående demokrati over-night.

Det er ikke det der forventes - men at landet nu reelt er opløst i små
klansamfund der lever af opiumproduktion, er ikke den rigtige vej. Og
der er ikke noget der tyder på at det vil gå den rigtige vej, da manhar
gjort det man ville - lukke AQ ned.

--

morten sorensen

Fra : Allan Riise

Dato : 04-07-05 17:22

> Det siger jeg heller ikke. AQ er væk fra landet - så vidt jeg ved og det
> er positivt. Ellers er der desværre ikek gode nyheder - tværtimod da
> opiumsproduktionen er oppe i det leje den var præ-Taleban.

Den er højere, 2004 høstede man den største høst overhovedet!

> [...]
> er ikke noget der tyder på at det vil gå den rigtige vej, da manhar gjort

Hvilket man heller ikke har gjort 100%, bl.a. menes Osama at forefindes i
bjergegnen mellem Pakistan og Afghanistan.

--
Allan Riise

Fra : Knud Larsen

Dato : 04-07-05 18:06

> "morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> skrev i en meddelelse

> Hvilket man heller ikke har gjort 100%, bl.a. menes Osama at forefindes i
> bjergegnen mellem Pakistan og Afghanistan.

Det er jo ligegyldigt hvor Osama befinder sig, han heltedyrkes af 90% af
verdens muslimer uanset postnummer.

Fra : Knud Larsen

Dato : 04-07-05 18:04

> [...]
> er ikke noget der tyder på at det vil gå den rigtige vej, da manhar gjort

Landet har altid været opløst i klansamfund, og er det mindre nu end før.
Kultur kan man ikke ændre på 40 - 50 år, det tager lang tid.

Fra : morten sorensen

Dato : 04-07-05 18:09

Knud Larsen wrote:

> Landet har altid været opløst i klansamfund, og er det mindre nu end før.

Mindre? Det går da kun een vej i øjeblikket,

> Kultur kan man ikke ændre på 40 - 50 år, det tager lang tid.

Enig. I Irak er der - trods store problemer - begrundet håb om reelle
ændringer. Den mulighed kan jeg end ikke se i Afghanistan.

--

morten sorensen

Fra : Knud Larsen

Dato : 04-07-05 18:36

> Mindre? Det går da kun een vej i øjeblikket,

Netop, mod at klanledere har mindre magt end før.

> Enig. I Irak er der - trods store problemer - begrundet håb om reelle
> ændringer. Den mulighed kan jeg end ikke se i Afghanistan.

Foreløbig går det jo bedre i Afghanistan end i Irak. Som bekendt har en af
de største talibanklanledere overgivet sig, men der er jo titusinder af
klan-mænd som er fuldstændig mentalt afhængig af deres religion og deres
klanledere, dem kan man kun håbe på at nedkæmpe og så håbe på at deres børn
vil være lidt mere "moderne".

Fra : morten sorensen

Dato : 04-07-05 18:47

Knud Larsen wrote:
> "morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> wrote in message

> Netop, mod at klanledere har mindre magt end før.

Det er jeg uenig i - men det afhænger naturligvis af hvornår du mener
'før' er.

> Foreløbig går det jo bedre i Afghanistan end i Irak.

Baseret på hvad? Afghanistan ligner noget der kommer til at være et
protektorat længere tid end Irak - med mindre man beslutter sig for at
lade dem sejle i deres egen sø.

> [...]
> klanledere, dem kan man kun håbe på at nedkæmpe og så håbe på at deres børn

Indsatsen i Afghanistan er vist baseret på håb, mens den i Irak trods
alt er baseret på reelle tiltag i demokratisk retning.

--

morten sorensen

Fra : Knud Larsen

Dato : 04-07-05 23:42

> [...]
>
> Baseret på hvad? Afghanistan ligner noget der kommer til at være et
> protektorat længere tid end Irak - med mindre man beslutter sig for at

Baseret på hvad de internationale medier skriver.

> Indsatsen i Afghanistan er vist baseret på håb, mens den i Irak trods alt
> er baseret på reelle tiltag i demokratisk retning.

Man er kommet længere i Afghanistan end i Irak, i Irak kan det hele tabes på
gulvet, det mener kommentatorer ikke vil kunne ske i Afghanistan.

Fra : Martin Kristensen

Dato : 04-07-05 16:33

> Det er rigtigt.

Så det var én god ting, Bush-regeringen havde gjort?

> Så vidt jeg forstår, er landet tilbage i samme rille som før minus
> terrorister, men plus opiumsproduktionen.
>
> Det er svært at se det som et fremskridt - for hvem har det bedre nu?

Jeg har ikke helt styr på, hvordan det p.t. går i Afghanistan, men isoleret
set kan vi vel godt blive enige om, at det var en god ting at vælte
taliban-styret?

Så kan man selvfølgelig diskutere om der er gjort nok bag efter.

Fra : morten sorensen

Dato : 04-07-05 16:45

Martin Kristensen wrote:
> "morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> wrote in message

> Så det var én god ting, Bush-regeringen havde gjort?

Der er sikkert flere hvis man vælger at se ting i mikroperspektiv. Ting
hænger bare sammen, så de reelt ikke kan adskilles.

> Jeg har ikke helt styr på, hvordan det p.t. går i Afghanistan, men isoleret
> set kan vi vel godt blive enige om, at det var en god ting at vælte
> taliban-styret?

Jo - isoleret set; desværre er det bare ikke meningsfyldt. Det svarer
lidt til at man stoppede Hitler, men at en anden så kom til. I den
situation ville jeg ikke være tilfreds med at Hitler i det mindste var
blevet afsat.

> Så kan man selvfølgelig diskutere om der er gjort nok bag efter.

Det er der ikke; det er typisk USAs problem - at de er for
politisk/diplomatisk svage til at skabe reelle ændringer og derfor fører
krig i stedet.

Problemet er bare at man efterfølgende *stadig* har et politisk arbejde
der skal gøres.

Et andet problem er at man har folk som Cheney og Rumsfeld som aldrig
kan indrømme fejlslagne vurderinger. Der er ingen selvkritik - og det
ser jeg som et tegn på fare.

--

morten sorensen

Fra : Knud Larsen

Dato : 04-07-05 18:16

> [...]
> ville jeg ikke være tilfreds med at Hitler i det mindste var blevet afsat.

Du kan ikke alvorligt mene at den valgte præcident i Afghanistan ligner
Hitler eller Omar?

> Det er der ikke; det er typisk USAs problem - at de er for
> politisk/diplomatisk svage til at skabe reelle ændringer og derfor fører
> krig i stedet.

Det går jo langt bedre i Afghanistan end i Irak, store fremskridt,
heldigvis.

> [...]
> indrømme fejlslagne vurderinger. Der er ingen selvkritik - og det ser jeg

Men det er jo heldigvis ikke disse to banditter som skal forbedre forholdene
i Afghanistan.

Jeg hørte lige på Orientering om de rædselsfulde forhold for indvandrerr og
kvinder i Saudi Arabien og især Emiraterne, - kvinder bliver jo behandlet
værre end vi ville behande høns i baghaven, men det bør vi ikke tænke på,
for de har jo deres helt egen skønne muslimske kultur osv, som vores
"kreative" plejer at bilde os ind.

Lad os gode mennesker nu lukke vores øjne og tænke på noget andet, amen!

Fra : morten sorensen

Dato : 04-07-05 18:43

Knud Larsen wrote:

> Du kan ikke alvorligt mene at den valgte præcident i Afghanistan ligner
> Hitler eller Omar?

Næ - det er magthaverne jeg hentyder til, da Karzai vel næppe har reel
magt. De skal ikke sammenlignes med Hitler; det var blot for at
illustrere at man ganske vist har fjernet noget - men at noget
fuldstændige lignende er kommet til siden da.

Det er svært at se succesen i det.

> Det går jo langt bedre i Afghanistan end i Irak, store fremskridt,
> heldigvis.

Synes du? Afghnistan har jeg ingen forhåbninger til - modsat Irak der
måske har en reel chance.

> Men det er jo heldigvis ikke disse to banditter som skal forbedre forholdene
> i Afghanistan.

Er det ikke? De sidder da centralt i den regering der har sørget for
regimeskifte.

> [...]
> værre end vi ville behande høns i baghaven, men det bør vi ikke tænke på,
> for de har jo deres helt egen skønne muslimske kultur osv, som vores

Jeg kan ikke se hvad det har med sagen at gøre.

> Lad os gode mennesker nu lukke vores øjne og tænke på noget andet, amen!

De der har overbevist sig selv om at det går fremragende i Irak og
Afghanistan, mener jeg lukker øjnene.

--

morten sorensen

Fra : Knud Larsen

Dato : 04-07-05 23:45

> [...]
> regimeskifte.

> Jeg kan ikke se hvad det har med sagen at gøre.

Nej, men jeg ville lige nævne det mens jeg huskede udsendelsen

> De der har overbevist sig selv om at det går fremragende i Irak og
> Afghanistan, mener jeg lukker øjnene.

Det er der vist heller ingen der gør overhovedet. Disse landes klankultur er
jo som sagt ikke til at ændre på mindre end et par generationer, man kan kun
håbe at det går den rigtige vej.

Fra : Knud Larsen

Dato : 04-07-05 18:01

> [...]
> terrorister, men plus opiumsproduktionen.
>
> Det er svært at se det som et fremskridt - for hvem har det bedre nu?

Mange har det bedre, og kvinderne kan nu vove sig uden for deres huse, og
endog gå i skole. Homoseksueller bliver ikke mere smidt ud fra mure, og man
jubler ikke mere i sportsarenaen over stening og mord på opponenter.

Fra : morten sorensen

Dato : 04-07-05 18:09

Knud Larsen wrote:
> [...]
> endog gå i skole. Homoseksueller bliver ikke mere smidt ud fra mure, og man
> jubler ikke mere i sportsarenaen over stening og mord på opponenter.

Og uden for kabul er det det samme som før.

--

morten sorensen

Fra : T. Liljeberg

Dato : 04-07-05 18:33

On Mon, 04 Jul 2005 19:09:19 +0200, morten sorensen
<morten@mortens.net_DELETE> wrote:

>Og uden for kabul er det det samme som før.

Det er en temmelig grov overdrivelse.
Bare for at taget et enkelt eksempel, Røde Kors, MSF og andre
hjælpeorganisationer kan arbejde i store dele af landet, også udenfor
Kabul. Det er et stort fremskridt.

Fra : morten sorensen

Dato : 04-07-05 18:44

T. Liljeberg wrote:

> Det er en temmelig grov overdrivelse.
> Bare for at taget et enkelt eksempel, Røde Kors, MSF og andre
> hjælpeorganisationer kan arbejde i store dele af landet, også udenfor
> Kabul. Det er et stort fremskridt.

I forhold til hvornår? Er det vedvarende forbedringer?

--

morten sorensen

Fra : T. Liljeberg

Dato : 04-07-05 19:05

On Mon, 04 Jul 2005 19:43:40 +0200, morten sorensen
<morten@mortens.net_DELETE> wrote:

>I forhold til hvornår?

Tiden under Taliban.

>Er det vedvarende forbedringer?

Det vil tiden vise. Nu er der i det mindste håb, med Taliban ved
magten var der intet håb om forbedringer.

Fra : morten sorensen

Dato : 04-07-05 20:02

T. Liljeberg wrote:

> Tiden under Taliban.

Ikke fordi vi skal smage på ordene - men ligefrem store fremskridt? Så
vidt jeg har læst er det meste af landet reelt tilbage i en livsstil der
ligner Taleban; ikke helt så strengt, men ikke nogen fremgang fx kvinder
kan mærke.

Jeg følger ikke intenst med, men det jeg ser hist og her synes jeg ikke
er særlig opløftende. Det aner mig at man - så snart AQ er *helt* væk -
simpelthen forlader landet, da opgaven med at 'påtvinge' afghanere
demokrati efter vestlig målstok muligvis er for ambitiøs.

Man stiller sig nok tilfreds med at de bare ikke huser og oplærer
terrorister. En sådan beslutning ville være forståelig og ville politisk
let kunne forsvares - især hvis ObL fanges.

> Det vil tiden vise. Nu er der i det mindste håb, med Taliban ved
> magten var der intet håb om forbedringer.

Enig. Taleban var vel internationalt lige så isoleret som Nordkorea -
måske endda med færre venner.

Tiden må vise om den sejr man vel har opnået i Afghanistan mht
terrorbekæmpelse opvejes af det nederlag man har fået ved at gøre Irak
til et terror-genererende land.

Helt sort er det dog ikke, da jeg tror lande som Yemen, Sudan, og
lignende selv aktivt vil gøre noget for at AQ, m.fl. ikke får fodfæste i
deres lande. De vil i hvert fald gøre mere end før.

--

morten sorensen

Fra : Knud Larsen

Dato : 04-07-05 23:48

> [...]
> selv aktivt vil gøre noget for at AQ, m.fl. ikke får fodfæste i deres
> lande. De vil i hvert fald gøre mere end før.

Nu har vi så fået en taliban-lignende præsident i Iran, det går jo strygende
i den muslimske verden, - og de er næsten ikke mere religiøse end en
typedansker.

Fra : T. Liljeberg

Dato : 07-07-05 05:52

On Mon, 04 Jul 2005 21:02:10 +0200, morten sorensen
> [...]

>vidt jeg har læst er det meste af landet reelt tilbage i en livsstil der
>ligner Taleban; ikke helt så strengt, men ikke nogen fremgang fx kvinder

Der skal sikkert være områder, hvor det er korrekt, men mit indtryk
er, at der i mange områder, også udenfor Kabul, ER sket fremgang. Børn
bliver vaccineret, kvinder kan gå til læge og de helt vanvittige
taliban-skikke er mere begrænsede.

>Enig. Taleban var vel internationalt lige så isoleret som Nordkorea -
>måske endda med færre venner.

Som du selv er inde på, så afhænger det i høj grad af om vestlig
bistand holder ved, eller vi mister interessen.

>Tiden må vise om den sejr man vel har opnået i Afghanistan mht
>terrorbekæmpelse opvejes af det nederlag man har fået ved at gøre Irak
>til et terror-genererende land.

Jeg tror, at Iraks terror-genererende effekt er overdrevet.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 05-07-05 04:25

Dem der fortsat roser Bush i dag kommer til at dele en skæbne ala dem,
der fortsatte med at rose Stalin efter, Stalins Sovjet gik ind i Ungarn.

Man kan også sige, de er den moderne udgave af AHW.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 05-07-05 07:40

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse
> Dem der fortsat roser Bush i dag kommer til at dele en skæbne ala dem,
> der fortsatte med at rose Stalin efter, Stalins Sovjet gik ind i Ungarn.
>
> Man kan også sige, de er den moderne udgave af AHW.

Hvor vil du Hen rik med det? Forklar dig nærmere????

--
ahw