Politiet sure over at retssikerheden benyt~
Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 02-07-05 22:46

http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=262475

AF ovenstående link fremgår det at politiet er sure over at man som sigtet
tillader sig at håndhæve sin ret til at nægte at udtale sig eller at trække
en tilståelse tilbage når en advokat er kommet til.

Det manglede da bare at man skal acceptere at politiet kan manipulere folk
til at tilstå noget de ikke har gjort blot fordi de har været der før
advokaten.
En fremmed,hvis danskkundskaber er ringe, kan jo sagtens komme til at tilstå
noget, der er forkert, eller noget som måske er sket under omstændigheder,
som har været krænkende over for den sigtede, som vi har set det i udlandet
før.

Det er pinligt at politiet, der jo har pligt til også at finde ud af de
ting, der kan være til sigtedes fordel (advokater må ikke foretage
selvstændig politiefterforskning i Danmark), opfører sig på denne måde - men
lad mig gætte: folk som Jesper, Knud, Thorkil m.fl. vil da sikkert give
politiet ret i at de har ret til at være sure - og nogle af dem vil
formentlig også mene at det er i orden, så længe det kun går ud over
muslimer.

Alt andet ville være stilbrud fra d'herrer.

--
ahw

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-05 23:39

> [...]
> muslimer.
>
> Alt andet ville være stilbrud fra d'herrer.

Giv folk 100% mere i straf, hvis de ikke tilstår og bliver dømt, det vil
helt sikker hjælpe.

mvh
Carl

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 03-07-05 00:15

On Sat, 02 Jul 2005 at 21:45 GMT, Arne H. Wilstrup <detfaarduejatvide@invalid.dk> wrote:
> [...]
> tillader sig at håndhæve sin ret til at nægte at udtale sig eller at trække
> en tilståelse tilbage når en advokat er kommet til.

Det er ganske velkendt at politiet finder en stor del af retsplejen
"irriterende", hvilket jeg selv har oplevet da jeg tillod mig at holde på min
ret til ikke at udlevere de sidste 4 cifre i mit CPR-nummer (af rent
principielle grunde).

--
Anders Vind Ebbesen
It has always been the prerogative of children and half-whits to point out that

Fra : Kent Rådbjerg

Dato : 03-07-05 02:24

"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> skrev i en meddelelse
> [...]

> min
> ret til ikke at udlevere de sidste 4 cifre i mit CPR-nummer (af rent

Den store del af retsplejen som politiet finder irriterende, bygger du det
på din ganske banale "metro-sag"?
Mvh
Kent.

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 03-07-05 07:16

On Sun, 03 Jul 2005 at 01:24 GMT, Kent Rådbjerg <wuk@mail.tele.dk> wrote:
> "Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> skrev i en meddelelse

> Den store del af retsplejen som politiet finder irriterende, bygger du det
> på din ganske banale "metro-sag"?

Ikke udelukkende. Følger man lidt med i medierne ser man jævnligt sager
hvor politiet giver udtryk for det problematiske i basale borgerrettigheder.

Fra : Kent Rådbjerg

Dato : 03-07-05 11:57

> Ikke udelukkende. Følger man lidt med i medierne ser man jævnligt sager
> hvor politiet giver udtryk for det problematiske i basale
> borgerrettigheder.

Det slap du nemt over.

Mvh
Kent.

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 03-07-05 10:45

Anders Vind Ebbesen skrev i meddelelsen ...

> [...]
min
>ret til ikke at udlevere de sidste 4 cifre i mit CPR-nummer (af rent

Der er da ikke noget underligt i - uden retsplejelov ville politiets arbejde
objektivt set være meget nemmere.

At folk gerne så at deres arbejde var nemmere er det da ikke noget underligt
i.

AHW er jo eksempelvis også modstander af basale menneskerettigheder
når de kolliderer med hans politiske ideologi.

Er der forøvrigt faldet nogen dom om hvorvidt politiet kan forlange at få
opfyldt et fuldt CPR-nummer som del af deres ret til at forlkange at
man identificerer sig eller ej ?

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 05-07-05 15:54

"Carl Alex Friis Nielsen" <cafn@get2net.dk> skrev:

> Der er da ikke noget underligt i

Det er da ualmindeligt mærkværdigt og meget bemærkelsesværdigt og noget
der bør gribes meget stærkt ind for.

Politiet må og skal forstå, at de udelukkende må handle med hjemmel

> Er der forøvrigt faldet nogen dom om hvorvidt politiet kan
> forlange at få opfyldt et fuldt CPR-nummer som del af deres ret
> til at forlkange at man identificerer sig eller ej ?

I henhold til retsplejeloven er det udelukkende navn, fødselsdato og
adresse politiet har krav på at få oplyst. Intet andet. Der behøves
ingen domme for at be- eller afkræfte dette.

§ 750. Politiet kan foretage afhøringer, men kan ikke pålægge nogen
at afgive forklaring, og ingen tvang må anvendes for at få nogen til at
udtale sig. Enhver er dog pligtig på forlangende at opgive navn,
adresse og fødselsdato til politiet. Undladelse heraf straffes med
bøde.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20040096129-REGL

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kent Rådbjerg

Dato : 03-07-05 02:16

"Arne H. Wilstrup" <detfaarduejatvide@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sigtet tillader sig at håndhæve sin ret til at nægte at udtale sig eller
> at trække en tilståelse tilbage når en advokat er kommet til.

Hvis du ud fra det link kan konstatere at politiet er sure, så står der
mere i dit link end i mit. To parter har hver sin mening om samme sag,
hvor
ser du at politiet er _sure_??

Mvh
Kent.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 03-07-05 07:59

"Kent Rådbjerg" <wuk@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis du ud fra det link kan konstatere at politiet er sure, så står der
> mere i dit link end i mit. To parter har hver sin mening om samme sag,

Vi kan altid tolke tingene forskelligt - men når de udtrykker "irritation"
over at folk trækker tilståelserne tilbage (som de har ret til) og at det
bliver dyrere når der skal domsmænd på, så tolker jeg det som surhed.

Det ville naturligvis være rarere for politiet at de sigtede også var
skyldige allesammen og med stor begejstring tilstod at de var nogle
forbrydere, men sådan ser verden altså ikke ud. Folk, der lærer deres
rettigheder at kende, har naturligvis lov til at bruge dem i et moderne
retssamfund.

Vi ser det jo også i USA, hvor film om politiets arbejde med al ønskelig
tydelighed viser at de gør alt for at forhindre at den tiltaltes rettigheder
kommer frem - der har været aktuelle sager, hvor man har afhørt folk i
timevis uden vådt eller tørt (indtil det blev lavet om) - også børn eller
unge, hvor de havde givet afkald på deres rettigheder, fordi de troede på
politiets forsikringer om at det ikke var nødvendigt at de tilkaldte
advokat - for "så ville det bare gå hurtigere, og de kunne komme hjem - det
var kun en bagatel, som der ikke var grund til at hidkalde advokat til etc.

Og jeg tænker ikke kun på kirminale spillefilm, men på virkelige hændelser,
der har været bragt i medierne.

Jeg tror ikke at man er så meget forskellig herhjemme.

--
ahw

Fra : Kent Rådbjerg

Dato : 03-07-05 12:28

> [...]
> "irritation" over at folk trækker tilståelserne tilbage (som de har ret
> til) og at det bliver dyrere når der skal domsmænd på, så tolker jeg det

Ja, jeg kan f.eks vælge at tolke linket som forsvarsadvokaternes surhed
over politiets nultolerance.

> [...]
> hændelser, der har været bragt i medierne.
>
> Jeg tror ikke at man er så meget forskellig herhjemme.

Det tror jeg så man er. Alene omkring børn og unge er man mere oppe på
dupperne herhjemme i forbindelse med afhøringer. Forældre og sociale
myndigheder skal underrettes om evt. anholdelse/tilbageholdelse og de
sociale myndigheder har ret til at overvære afhøringen af mindreårige.

Jeg har ikke det store kendskab til hvordan afhøringer foregår i USA, men
herhjemme er det generelt sådan at det af rapporten skal fremgå hvad man er
sigtet for, det skal fremgå at man er oplyst om sine rettigheder
(forsvarer, kontakt til pårørende m.v, ret til at gennemlæse, ikke pligt
til at udtale sig .mv.) det skal fremgå hvornår afhøringen starter og
slutter. Ting som forsvarerne har været med til at få indført. Alt dette er
vel med til at sikre at tingene går rimeligt for sig?

Mvh

Kent.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 03-07-05 15:52

> Ja, jeg kan f.eks vælge at tolke linket som forsvarsadvokaternes surhed
> over politiets nultolerance.

Det må du selv om - jeg mener blot at det er politiet, der er den udfarende
i denne sag, og derfor har jeg da lov til at mene at det er politiet, der er
sure fordi de ikke kan få lov til at agere uhæmmet.

[...]
> [...]
> myndigheder skal underrettes om evt. anholdelse/tilbageholdelse og de
> sociale myndigheder har ret til at overvære afhøringen af mindreårige.

Vi har jo set hvordan pædofilisager er blevet til via afhøringer af børn fra
politiets hånd, og hvor eksperter i børneafhøringer både her og i udlandet
har påvist at det har været ledende spørgsmål og spørgsmål, der i det hele
taget er kritisable, men som alligevel har ligget til grund for en tiltale.
Og det har som nævnt IKKE været psykologer eller sociale myndigheder, der
har været involveret her i disse afhøringer.

> [...]
> slutter. Ting som forsvarerne har været med til at få indført. Alt dette
> er vel med til at sikre at tingene går rimeligt for sig?

Javist, men udgangspunktet var jo netop at politiet er sure over at de IKKE
kan få lov til at gøre som de vil, fordi forsvarsadvokaterne besværliggør
politiets arbejde med at få de sigtede dømt.

Jamen, for fanden da, mand - jeg kan da godt se at det er surt for politiet
at de ikke kan sigte en person og så samtidig mene at en sigtelse er lig med
at den pågældende er skyldig, men det er jo netop DER retssikkerheden
ligger.

Politiets topfolk har fx været ude i medierne og hævdet at de fremmede er
mere kriminelle end danskerne, alene baseret på hvor mange der er SIGTET i
en sag og ikke baseret på hvor mange der de facto er DØMT i sagerne. Det er
ren og skær manipulation.

--
ahw

Fra : Knud Larsen

Dato : 03-07-05 09:05

"Arne H. Wilstrup" <detfaarduejatvide@invalid.dk> wrote in message
> [...]
> muslimer.
>
> Alt andet ville være stilbrud fra d'herrer.

Men ahw holder stilen, at svine folk/mig, han ikke vil se svar fra, til, -
flot ny rekord i nedrighed!

Fra : Poul Nielsen

Dato : 03-07-05 10:36

> "Arne H. Wilstrup" <detfaarduejatvide@invalid.dk> wrote in message

> Men ahw holder stilen, at svine folk/mig, han ikke vil se svar fra, til, -
> flot ny rekord i nedrighed!

Jamen Arne han er jo et kultiveret menneske der har et udpræget demokratisk
sindelag.
Manden skriver sikkert sådan fordi han er kommet i konflikt med loven.

Fra : Knud Larsen

Dato : 03-07-05 11:38

"Poul Nielsen" <ikke@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> demokratisk
> sindelag.
> Manden skriver sikkert sådan fordi han er kommet i konflikt med loven.

Han misrepræsenterer jo også sagen fuldstændig, det er ikke "kun muslimer"
det går ud over, at netop muslimer normalt altid hævder sig uskyldige uanset
om de er taget på fersk gerning, det er retssystemet, som bliver endnu mere
overbebyrdet, og det er skatteyderne det rent økonomisk vil gå ud over.

Berlingeren:

"En domsmandssag koster groft sagt fire gange så meget som en
tilståelsessag. Alene de to domsmænd skal have hver 1.100 kroner i
godtgørelse per dag. Dertil kommer rettens forbrug til vidneførsel,
forsvarsadvokat, politifolks arbejdsløn m.m., og nu beskylder politi og
forsvarsadvokater gensidigt hinanden for at bære en væsentlig del af skylden
for den udvikling.

Ganske vist har et stigende antal kriminelle med anden etnisk baggrund end
dansk medført et ændret mønster, hvor færre tilstår. Men visse
forsvarsadvokater kaster også grus i retsmaskineriet, lyder kritikken fra
politifolk."

"Forsker: Unge nydanskere føler sig dømt på forhånd
Af Jesper Termansen

Unge med anden etnisk baggrund stoler ikke på retssystemet, og det kan skabe
flere, der benægter, at de har været indblandet i kriminalitet, påpeger
forsker.
»Hvis jeg skriver deres politirapport under, så kan de finde på at digte
videre på min tilståelse.«

»De udviser os af Danmark, selv om vi er danske statsborgere.«
Det er den slags forestillinger, som findes i hovedet på mange unge med
anden etnisk baggrund end dansk, både blandt dem, der har haft en kriminel
løbebane og de unge, der ikke er i konflikt med loven. Det fortæller
antropolog Susanne Branner Jespersen, der forsker på Center for
Ungdomsforskning under Danmarks Pædagogiske Universitet. Hun har skrevet en
afhandling om de unge på gadeplan og underviser blandt andet politifolk.

»De føler, at ikke bare politiet, men hele retssystemet er imod dem.«

En række politifolk peger omvendt på, at især i gruppen af unge med anden
etnisk baggrund end dansk er der en kraftig tilbøjelighed til at benægte
kriminalitet næsten uanset, om politiet tager dem på fersk gerning. Det er
én medvirkende årsag til, at der bliver flere og flere domsmandssager og
færre nemme tilståelser i retsssytemet."

Det er jo også en almindelig tendens i samfundet, at folk går så langt de
kan med at trække sager, og med at stille sig stejle an, der bliver mere og
mere aggressivitet at se overalt, og det kommer til at koste, ikke bare
økonomisk, men også i harmonien i hverdagen.

Et samfund kan slet ikke fungere, hvis alle efterhånden ser staten og
myndighederne som sin fjende, - det bliver som når man indfører "arbejd
efter reglerne" på en virksomhed, det hele går i stå og kaos opstår.

Iøvrigt mener jeg, at mange forsvarsadvokater helt har misforstået, hvad det
burde indebære at være en sådan, når ham der anses for danmarks bedste af
slagsen udtaler, at han da "naturligvis" vil gøre alt for, at en person han
VED har begået mord, bliver frikendt, så er der noget galt. En forsvarer
skal sørge for, at alt hvad der taler til forsvar for en klient skal frem,
og advokere for en fair straf, - ikke for frifindelse af mordere og
voldtægtsmænd. Men sådan ser, i egne øjne "hypergode mennesker", altså ikke
på sagen.

begin 666 empty.gif
K1TE&.#EA`0`!`(#_`,# P ```"'Y! $`````+ `````!``$```("1 $`.P``
`
end

begin 666 64346632373736303432393836356330__RM_EMPTY_&.dat
K1TE&.#EA`0`!`(#_`,# P ```"'Y! $`````+ `````!``$```("1 $`.P``
`
end

Fra : Tim

Dato : 03-07-05 11:14

> [...]
> tillader sig at håndhæve sin ret til at nægte at udtale sig eller at
> trække en tilståelse tilbage når en advokat er kommet til.

[snip]

Det er altså temmelig komisk, at netop _du_ snakker om rettigheder i forhold
til politi og stat, DDR Arne.

Tim

Fra : 3W

Dato : 04-07-05 20:12

> [...]
> muslimer.
>
> Alt andet ville være stilbrud fra d'herrer.

Arne, det er første (og forhåbentligt sidste) gang, jeg må erklærer mig enig
med dig.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 04-07-05 21:49

"3W" <dghncv@cvxlksjdf.net> skrev i en meddelelse

> Arne, det er første (og forhåbentligt sidste) gang, jeg må erklærer mig
> enig
> med dig.

Det viser jo at du hellere går efter manden end efter bolden - du kunne
måske fremover overtales til at tage stilling til sagen fremfor at tage
stilling til hvem, der skriver hvad? Det ville være med til at hæve
debatniveauet en smule her. I denne sag ser det da ud til at det kan være en
mulighed -vil du fortsætte ad denne fornuftens vej eller falde tilbage til
gamle dyder?

--
ahw

Fra : Pjensen73

Dato : 04-07-05 22:29

Arne H. Wilstrup skrev:
> [...]
> mulighed -vil du fortsætte ad denne fornuftens vej eller falde tilbage til

Ja, her er vi enige. Tænk hvis folk vil gå efter bolden i stedet for manden.

Fra : 3W

Dato : 05-07-05 21:13

"Pjensen73" <p_jensen73FJERNDETTE@yahoo.dk> wrote in message
> Ja, her er vi enige. Tænk hvis folk vil gå efter bolden i stedet for
manden.

Tænk hvis folk gad holde sig til virkeligheden, fremfor indre stemmer.

Fra : Pjensen73

Dato : 05-07-05 21:39

3W skrev:
> "Pjensen73" <p_jensen73FJERNDETTE@yahoo.dk> wrote in message

> manden.
>
> Tænk hvis folk gad holde sig til virkeligheden, fremfor indre stemmer.

Og du er så åbenbart en af dem der går efter manden.

Fra : 3W

Dato : 05-07-05 21:12

> [...]
en
> mulighed -vil du fortsætte ad denne fornuftens vej eller falde tilbage til

Arne, jeg går altid efter bolden. Desværre er der visse personer som limer
sig selv til en bold, og så bliver det lidt svært at ramme engang imellem.