Hævn over Mao ?
Fra : contra@tdcspace.dk

Dato : 02-07-05 08:22

Flemming Ytzen anmelder i dag (2.07.2005) i Politiken en efter alt at
dømme meget betydningsfuld bog om Mao. (Jung Chang og Jon Halliday:
Mao - the Unknown Story - jeg har ikke haft mulighed for at læse
selve bogen endnu).

Efter en gennemgående positiv anmeldelse kommer Flemming Ytzen så til
det, han ikke kan lide ved Jung Chang's og Jon Halliday's bog:
Bogen tegner et billede af Mao som en rigtig ond mand, næsten lige så
ond som Hitler og Stalin.

Jeg vendte lige skråen ved den svada og kom i tanker om, at Flemming
Ytzen nogle få afsnit før selv havde nævnt, at "Det Store Spring
Fremad" havde kostet ca. 38 millioner kinesere livet. Spørgsmålet
er: Hvornår kan det være rimeligt at dæmonisere en diktator ? Bør
10 eller 20 gange så mange mennesker sulte ihjel, før det er i
orden at betragte en kynisk - og næppe absolut nødvendig -
politik som satanisk ?

Jeg tror de 38 millioner, der døde på grund af Mao's megalomane og
fejlslagne politik, er godt tjent med at have fået et par kompetente
forfattere til at artikulere deres sag med talent og enorm flid, og jeg
glæder mig meget til at læse Jung Chang's og Jon Halliday's bog.

Steen Hjortsø

Fra : Bo Warming

Dato : 02-07-05 09:31

<contra@tdcspace.dk> wrote in message
[...]

Spild ikke tid med Jung Chang bestillingsarbejdet, der ligesom "Vilde
svaner" er amerikansk bestillingsarbejde og uden megen relation til
virkeligheden.
Hun tilhørte den onde adel, der var som vor på stavsbåndets tid, og hun er
forurettet over at luksuslivet blev frataget hende af omvæltningerne. At
nogle få gik med indsnørede fødder, under tvang fra deres forældre, er et
mindre problem end at millioner i Vesten går med højhælede sko, fordi de er
slaver af mode og gruppepres.
HÆVN OVER DrViktoria, kan man tale om hvis man er afstumpet hævnmenneske.
Hun smadrede ved opiumskrigene Kina, med hundred års borgerkrig følge.
USA overtog holocaustningen, men takket være Japan kom Mao til magten og
gjorde konfuzianerne til Vestens jævnbyrdige idag - hvilket USA hader, og
derfor lyves så skingert.
Det store spring fremad og Lad tusind blomster blomstre og
Kulturrevolutionen rummede fejltrin men var langsigtet klogt, hvilket
bevises af Kinas fremskridt idag mht at afskaffe sult og sygdom, hvilket
Vesten pr ulandshjælp har målrettet hindret sker i andre ulande.

Fra : contra@tdcspace.dk

Dato : 02-07-05 10:46

Så de 38 millioner døde har altså stadigvæk ikke fået nogen
talsmænd for deres sag, der er dem værdige ?

S.H.