Mississippi Burning
Fra : Tim

Dato : 29-06-05 20:20

Har lige set filmen igen, igen.

"What has four eyes, but can't see?"

Fantastisk film, der viser de sortes kamp i sydstaterne i U.S.A., langt op i
nyere tid.

Det er en film, der sidder i knoglerne efter man har set den.

Jeg synes Kim Larsen og hans lige burde vie et par timer af deres liv på
den.

Tim

Fra : #2066

Dato : 29-06-05 20:41

"Tim" <thpetersen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Det er en film, der sidder i knoglerne efter man har set den.
>
> Jeg synes Kim Larsen og hans lige burde vie et par timer af deres liv på

Hvorfor lige dem? (hvem "hans lige" saa er)

Meget a propos, ioevrigt. En af morderne blev idoemt 60 aars faengsel for et
par dage siden, nu her ~40 aar efter.

http://www.buzzle.com/editorials/6-23-2005-72059.asp

Fra : Tim

Dato : 29-06-05 22:52

"#2066" <neslein@hotmail.com> wrote in message

> "Tim" <thpetersen@hotmail.com> wrote in message

> Hvorfor lige dem? (hvem "hans lige" saa er)

Fordi han/de ikke aner, hvad racisme faktisk er, men hyler om det i 90% af
deres indlæg.

Croc, Arne, Jodem o.a. intetanende er hans lige. De snakker røven ud af
bukserne på sig selv og andre, men aner faktisk ikke en kæft om, hvad de
taler om.

Herhjemme er de værste racister faktisk dem, som de kalder ofre.

> Meget a propos, ioevrigt. En af morderne blev idoemt 60 aars faengsel for
> et par dage siden, nu her ~40 aar efter.
>
> http://www.buzzle.com/editorials/6-23-2005-72059.asp

I know... det gør det blot endnu mere relevant. U.S.A., hvilket er Kim
Larsens største fjende, havde et _virkeligt_ racismeproblem. De har nu
nakket en af de største, hvis ikke _den_ største racist fra dengang.

Tim

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 13-07-05 09:15

"Tim" <thpetersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Fordi han/de ikke aner, hvad racisme faktisk er, men hyler om det i 90% af
> deres indlæg.

Det er vist snarere dig, der er blind for ligheden. Racisme-begrebet handler
ikke længere bare om hudfarve, men også om religion, etnicitet og meget
andet.

> Herhjemme er de værste racister faktisk dem, som de kalder ofre.

Sikke noget vrøvl.

Den racisme, Dansk Folkeparti står for, rammer vidt og bredt. Masser af
danskere, der ikke har nogen som helst negative fordomme om andre racer
eller etniske grupper, lægges for had. Det er dem, jeg kalder ofre.

Fra : Tim

Dato : 13-07-05 11:04

"Christian R. Larsen" <crlarsen2004@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> handler
> ikke længere bare om hudfarve, men også om religion, etnicitet og meget

.... og?

> Sikke noget vrøvl.

Næh... absolut ikke.

> Den racisme, Dansk Folkeparti står for, rammer vidt og bredt.

Kom med et eksempel på DFs "racisme".

> Masser af
> danskere, der ikke har nogen som helst negative fordomme om andre racer
> eller etniske grupper, lægges for had. Det er dem, jeg kalder ofre.

Når vores overboer (Kurder/Iraker gift med en dansk pige) er nødt til at
flygte ud af Sønderborg fordi muslimerne hernede truer ham (de kan ikke lide
hans hvide kone), er det et meget tydeligt og håndgribeligt eksempel på
racisme.

_DET_ er racisme og viser, at du ikke aner hvad du fabler om mand!

Tim

Fra : Peter Bang

Dato : 29-06-05 22:12

Tim <thpetersen@hotmail.com> skrev:
> [...]

Så du HELE filmen?
Glæder mig til at høre din udlægning af tema og indhold ...

Fra : Tim

Dato : 29-06-05 23:09

"Peter Bang (slet DHQNA)" <peterbang@DHQNAprivat.dk> wrote in message

> Så du HELE filmen?
> Glæder mig til at høre din udlægning af tema og indhold ...

Selvfølgelig gjorde jeg det (for tredie gang, tror jeg). Hvad er det du
gerne vil vide? ... eller, rettere: hvad er det du ikke forstår i filmen?

Den egentlig ret banal, omend en af de få film der skildrer tiden så kontant
og indlevende.

Generelt er der flere temaer i den film, ud over det åbenlyse racismetema.
Der er også sammenspillet mellem de to hovedpersoner i filmen Gene Hackman
og Willem Dafoe. Den ene en kæphøj og modig, lidt smartass-agtig agent, og
den anden (Gene Hackman) en gammel-i-gårde gut, der selv er opvokset i
Mississippi.

Den mest interessante af de to er Gene Hackmans rollefigur (selvfølgelig).
Hans far var selv en "racist", selvom han faktisk skammede sig over det.
Noget af det slog mig i filmen var, hvor Gene Hackman siger om sin far, at
han "ikke selv vidste det, men at hans racisme faktisk bare var, at han ikke
kunne klare at være fattig".

Temaet eller signalet er naturligvis, at ikke alle var indfanget af
indoktrineringen. Det ser vi også i den "deputy's" kone, der ender med at
afsløre sin egen mand.

Noget andet er, hvor adskilt sydstaterne faktisk var fra resten af Amerika;
At Gene Hackman i filmen siger, "You know you'll start a war don't you",
fordi Willem Dafoe agter at oversvømme byen med agenter, understreger
mentalitetsforskellen der stadig herskede/hersker mellem nord og syd i
U.S.A.

Tim

Fra : Croc®

Dato : 29-06-05 23:50

On Thu, 30 Jun 2005 00:09:05 +0200, "Tim" <thpetersen@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>fordi Willem Dafoe agter at oversvømme byen med agenter, understreger
>mentalitetsforskellen der stadig herskede/hersker mellem nord og syd i

Vor herre til hest at hente sin viden om racisme fra mainstream film
fra Hollywood, men ok. det er var vel hvad der kunne forventes.

Regards Croc®

Fra : Tim

Dato : 30-06-05 09:49

"Croc®" <sbm@pc.dk> wrote in message

> Vor herre til hest at hente sin viden om racisme fra mainstream film
> fra Hollywood, men ok. det er var vel hvad der kunne forventes.

Hvor skrev jeg, at jeg har hentet min viden fra den film?

Tim

Fra : Croc®

Dato : 30-06-05 11:46

On Thu, 30 Jun 2005 10:49:15 +0200, "Tim" <thpetersen@hotmail.com>
wrote:

>Hvor skrev jeg, at jeg har hentet min viden fra den film?

Står det virkelig så sløjt til at du ikke aner hvad du selv skriver.

Citat af konversation:

Citat slut.

Regards Croc®

Fra : Tim

Dato : 30-06-05 13:03

> Står det virkelig så sløjt til at du ikke aner hvad du selv skriver.

Lad os bare sige det, så vil du ikke være venlig at vise mig det?

> Citat af konversation:

> Fordi han/de ikke aner, hvad racisme faktisk er, men hyler om det i
> 90% af
> deres indlæg.

Godt set.

Tim

Fra : Alucard

Dato : 30-06-05 18:53

On Thu, 30 Jun 2005 12:46:17 +0200, Croc® <sbm@pc.dk> wrote:

>Står det virkelig så sløjt til at du ikke aner hvad du selv skriver.

Jeg har nu heller ikke set at Tim har skrevet det....

>Citat af konversation:

>Fordi han/de ikke aner, hvad racisme faktisk er, men hyler om det i
>90% af
>deres indlæg.
>
>Citat slut.

Ja... Og...?

Det Tim skriver er at filmen er et godt eksempel på racisme, som Kim
med flere måske kunne lære noget af....

Fra : Croc®

Dato : 30-06-05 23:56

On Thu, 30 Jun 2005 19:52:40 +0200, Alucard <alucard44@hotmail.com>
wrote:

>Det Tim skriver er at filmen er et godt eksempel på racisme, som Kim
>med flere måske kunne lære noget af....

Hold nu Alucard da selv Tim kunne se det.

Regards Croc®

Fra : Tim

Dato : 01-07-05 01:15

> Hold nu Alucard da selv Tim kunne se det.

Se hvad, Allan?

Nu propper du igen ord i munden på mig.

Tim

Fra : Allan Riise

Dato : 01-07-05 06:18

> "Croc®" <sbm@pc.dk> wrote in message

> Se hvad, Allan?
>
> Nu propper du igen ord i munden på mig.

Øhh, hva'?

Jeg har ikke skrevet noget i denne deltråd til dig!?

--
Allan Riise

Fra : Croc®

Dato : 01-07-05 11:58

On Fri, 1 Jul 2005 07:18:01 +0200, "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote:

>Jeg har ikke skrevet noget i denne deltråd til dig!?

Shhh ikke vække ham nu hvor der endelig er lidt ro.

Regards Croc®

Fra : Tina T.

Dato : 30-06-05 15:59

> Vor herre til hest at hente sin viden om racisme fra mainstream film
> fra Hollywood, men ok. det er var vel hvad der kunne forventes.
>
> Regards Croc®

Nu er den film faktisk baseret på virkelige begivenheder.

Tina T.

Fra : Allan Riise

Dato : 30-06-05 16:01

"Tina T." <tina-t@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nu er den film faktisk baseret på virkelige begivenheder.

Og?
Skulle den dermed give sande personskildringer?

--
Allan Riise

Fra : Tina T.

Dato : 30-06-05 16:26

> Og?
> Skulle den dermed give sande personskildringer?
>
> --
> Allan Riise

Det ved jeg ikke, men baggrunden er ægte nok.

Tina T.

Fra : Allan Riise

Dato : 30-06-05 16:30

> Det ved jeg ikke, men baggrunden er ægte nok.

Ja, men det gør ikke filmen til et sandhedsvidne.

--
Allan Riise

Fra : Tina T.

Dato : 30-06-05 16:39

> Ja, men det gør ikke filmen til et sandhedsvidne.
>
> --
> Allan Riise

Nej, der er altid en del fiktion i en sådan film, men det ændrer jo ikke på
det faktum at begivenhederne faktisk har fundet sted.

Tina T.

Fra : Tim

Dato : 30-06-05 16:42

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote in message

> "Tina T." <tina-t@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, men det gør ikke filmen til et sandhedsvidne.

Hvem har sagt den var det?

Tim

Fra : Allan Riise

Dato : 30-06-05 17:25

"Tim" <thpetersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote in message

> Hvem har sagt den var det?

Det gør du impliicit, ved at du ønsker at andre skal forholde sig til
racisme, qua hvad filmen viser!

Citat start
"Fantastisk film, der viser de sortes kamp i sydstaterne i U.S.A., langt op
nyere tid."
Citat slut

Og den laver en dramatisering over det, men er altså ikke et sandhedsvidne.

Citat start
"Jeg synes Kim Larsen og hans lige burde vie et par timer af deres liv på
den."
Citat slut

Og hvorfor skal de så det, hvis den alligevel ikke afspejler virkeligheden?

Det svarer vel til at man, for at forstå USA's militærmaskine, skal se
Apocalypso Now!
Og det ville du nok opponere imod at der var nogen der bad dig om, eller?

--
Allan Riise

Fra : Tim

Dato : 30-06-05 17:38

> "Tim" <thpetersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det gør du impliicit, ved at du ønsker at andre skal forholde sig til
> racisme, qua hvad filmen viser!

At den er et kraftigt (og ret præcist) udtryk for hvad der skete i 50'erne
og 60'erne i sydstaterne, gør da vel ikke, at den kan bruges f.eks. i en
retssag vel?

> Citat start
> "Fantastisk film, der viser de sortes kamp i sydstaterne i U.S.A., langt
> op i
> nyere tid."
> Citat slut

Hvilket den da også er. Hvilke dele af filmens budskaber er du uenig med?

> Og den laver en dramatisering over det, men er altså ikke et
> sandhedsvidne.

Hvilket jeg heller ikke har påstået.

> [...]
> den."
> Citat slut
>
> Og hvorfor skal de så det, hvis den alligevel ikke afspejler

Det mener du altså ikke den gør?

Nej, Gene Hackman var ikke virkelig tilstede som F.B.I. agent dengang, men
det gengiver da et ganske præcist billede af omstændighederne. At de er nødt
til at opbygge karakterer i filmen, der er præcist som de var dengang, gør
da ikke budskabet (og i øvrigt store dele af det faktiske forløb) forkerte.

> Det svarer vel til at man, for at forstå USA's militærmaskine, skal se
> Apocalypso Now!

Har ikke set den.

> Og det ville du nok opponere imod at der var nogen der bad dig om, eller?

Det tror jeg såmænd ikke. der er ikke nogen der har bedt mig om det.

Tim

Fra : Croc®

Dato : 30-06-05 23:59

On Thu, 30 Jun 2005 18:37:38 +0200, "Tim" <thpetersen@hotmail.com>
wrote:

>At den er et kraftigt (og ret præcist) udtryk for hvad der skete i 50'erne
>og 60'erne i sydstaterne, gør da vel ikke, at den kan bruges f.eks. i en
>retssag vel?

Hvilket belæg har du for at påstå at den giver et præcist udtryk for
hvad der skete i 50- og 60-erne i sydstaterne? Det er vist
ekstrapolering udover alle grænser.

Regards Croc®

Fra : Tim

Dato : 01-07-05 00:58

> Hvilket belæg har du for at påstå at den giver et præcist udtryk for
> hvad der skete i 50- og 60-erne i sydstaterne? Det er vist
> ekstrapolering udover alle grænser.

Næh. Det almen historisk viden.

Tim

Fra : Croc®

Dato : 01-07-05 11:59

On Fri, 1 Jul 2005 01:57:56 +0200, "Tim" <thpetersen@hotmail.com>
wrote:

>Næh. Det almen historisk viden.
>
>Tim

Hvorfor virker disse to linier selvmodsigende?

Regards Croc®

Fra : Tim

Dato : 01-07-05 13:27

> Hvorfor virker disse to linier selvmodsigende?

Måske fordi du ikke kan tælle til tre?

Tim

Fra : Trunte

Dato : 05-07-05 08:15

> "Croc®" <sbm@pc.dk> wrote in message
>>
> Næh. Det almen historisk viden.

Almen historisk viden???
Det er muligt at filmen bygger på en aktuel begivenhed - men først og
sidst er det en Hollywood-film, hvis fornemste opgave er at underholde
og sælge.... specielt sælge.
At referer til en spillefilm som almen historisk viden
Trunte

Fra : Alucard

Dato : 30-06-05 19:02

On Thu, 30 Jun 2005 18:25:29 +0200, "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote:

>Det gør du impliicit, ved at du ønsker at andre skal forholde sig til
>racisme, qua hvad filmen viser!

Du fortolker jo hvad Tim skrev....

> [...]
>Citat slut
>
>Og den laver en dramatisering over det, men er altså ikke et sandhedsvidne.

Selvfølgelig er den ikke det.... Men et godt eksempel....

> [...]
>Citat slut
>
>Og hvorfor skal de så det, hvis den alligevel ikke afspejler virkeligheden?

Bare fordi der er brugt en hvis "kunstnerisk frihed" gør da ikke
filmen totalt værdiløs....

>Det svarer vel til at man, for at forstå USA's militærmaskine, skal se
>Apocalypso Now!
>Og det ville du nok opponere imod at der var nogen der bad dig om, eller?

Du har vist ikke rigtigt forstået ret meget...

Filmen "Volcano" er da heller ikke et sandfærdigt billede af vulkansk
aktivitet på Jorden...

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 30-06-05 19:22

"Alucard" <alucard44@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Filmen "Volcano" er da heller ikke et sandfærdigt billede af vulkansk
> aktivitet på Jorden...

Og din pointe er?

--
ahw

Fra : Tim

Dato : 30-06-05 20:26

"Arne H. Wilstrup" <detfaarduejatvide@invalid.dk> wrote in message

> "Alucard" <alucard44@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Og din pointe er?

At vulkaner faktisk eksisterer?

....ohh.. nej, det gør de forresten ikke i Nordkorea... unsk_u_ld Arne. Vi
tog fejl!

Tim

Fra : Alucard

Dato : 30-06-05 22:30

On Thu, 30 Jun 2005 20:22:17 +0200, "Arne H. Wilstrup"

>Og din pointe er?

Min pointe er: Det er ikke hvilken som helst film der kan bruges til
at beskrive et samfund(sproblem)..... F.eks. er filmene "Speed" og
"Speed 2" (som lige er vist i TV) jo rendyrket "tju bang" film uden
andet formål end at underholde folk i 1½ times tid.... Det samme kan
vel siges om "Apocalypse Now"...

Fra : Croc®

Dato : 30-06-05 23:57

On Thu, 30 Jun 2005 16:59:20 +0200, "Tina T." <tina-t@hotmail.com>
wrote:

>Nu er den film faktisk baseret på virkelige begivenheder.

Og?

En fisk kan svømme, det er baseret på virkelige begivenheder, hvad vil
du uddrage af det?

Regards Croc®

Fra : Knud Larsen

Dato : 01-07-05 00:53

> Og?

Mange film er jo det bedste bud på hvordan mennesker lever og opfører sig,
lige som den bedste litteratur er det. Når alle implicerede siger - og
mener, at sådan var det, så er det nok værd at lære af. Vi kan jo ikke være
inde i ethvert hjem i hele verden, vi har vores information fra film, bøger
og fra dokumentarprogrammer, - og hvis vi finder at 500 af sådanne udsagn
stemmer nogenlunde overens, så tror vi på det, indtil andet er bevist.

Fra : Croc®

Dato : 01-07-05 12:02

On Fri, 1 Jul 2005 01:52:36 +0200, "Knud Larsen"
<larsen_knud@hotmail.com> wrote:

> [...]
>og fra dokumentarprogrammer, - og hvis vi finder at 500 af sådanne udsagn
>stemmer nogenlunde overens, så tror vi på det, indtil andet er bevist.

Nu kender jeg godt filmen, men ønsker man at få indsigt i den periodes
had og racisme, findes der mange dokumentariske kilder at hente lærdom
fra, som ikke har haft behov for "The Magical Touch of Hollywood" for
at få den til at glide ned.

Sådanne film gør egentlig mere skade en gavn, da de netop får naive
mennekser som Tim til at tro de forstår verden.

Regards Croc®

Fra : Tim

Dato : 01-07-05 00:59

"Croc®" <sbm@pc.dk> wrote in message

> Og?
>
> En fisk kan svømme, det er baseret på virkelige begivenheder, hvad vil
> du uddrage af det?

At du er en klovn?

Tim

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-05 00:04

> [...]
> fordi Willem Dafoe agter at oversvømme byen med agenter, understreger
> mentalitetsforskellen der stadig herskede/hersker mellem nord og syd i

hmm. Ligesom politiet i Danmark, bliver nød til at have massivt flere
politibetjente på Nørrebro end andre steder?

Carl

Fra : Tim

Dato : 30-06-05 09:50

"Carl L" <lorberg (.a.) tdcadsl (...) dk> wrote in message

> Amerika;
>>
> hmm. Ligesom politiet i Danmark, bliver nød til at have massivt flere
> politibetjente på Nørrebro end andre steder?

Bare den omvendte situation, ikke?

Tim

Fra : Peter Bang

Dato : 30-06-05 09:21

> [...]
>afsløre sin egen mand.
>
>Noget andet er, hvor adskilt
>sydstaterne faktisk var fra resten af Amerika;

.... og så er det jo ekstra spændende hvad det er 'Kim Larsen og
hans lige' kan lære ved at vie et par timer til filmen ...

Fra : #2066

Dato : 30-06-05 13:48

"Peter Bang (slet FZ18U)" <peterbang@FZ18Uprivat.dk> wrote in message

> ... og så er det jo ekstra spændende hvad det er 'Kim Larsen og
> hans lige' kan lære ved at vie et par timer til filmen ...

At Tim og hans lige ikke laengere baerer hvide lagener og braender kors af?