Overmenneske=konstruktivt hæmningsløs
Fra : Bo Warming

Dato : 28-06-05 02:18

Moral-relativisten Nietzsche ønskede i extrem grad at MORAL SKAL KOMME
INDEFRA.

Så han legede med tanken om ikke at fordømme ondskabsfuldhed - de der
destruerer andres lykke, skal hæmmes ved mod-vold, overvågning og lignende
politiindsats - ikke ved skyldfølelse , moraliseren og samvittighedsnag.

Der er stor lykke gemt i at give sindets kreative drivkræfter frihed -
genialitet kan være resultat, men overmenneskets ny livsstil er mere om
lykke og samfundsgavn end om at opfinde og skabe kunst (som vi jo har nok
af)

Viljen til magt, besjæler os alle - og den realiserer overmennesket fuldt
ud, og til gavn for medmennesket, på langt sigt.Det handler ikke om smålig
skelen til om der stjæles lidt af lykkekagen fra naboen, men om at UDVIDE
LYKKEKAGEN, til gavn for alle

Tankerne er mere spændende end nemme - og lette at forvrænge

"Mennesket må blive bedre og ondere.Det ondeste er
nødvendigt til overmenneskets bedste."Nietzsche

Ps Det er overmenneskets skæbne at være en der
skaber. Nietzsche

ps It is no small advantage to have a hundred
swords of Damocles suspended over one. It is not only thus that one learns
to dance. Kun den der har kaos i sig kan føde en dansende stjerne.
Nietzsche

Ps Moderation is a fatal thing. Enough is as bad
as a meal. More than enough is as good as a feast,' Oscar Wilde

Ps "Gud er død. Højere, stærkere, mere sejrssikre, mere vel til
mode, uden krumspring og retlinede i liv og sjæl, LEENDE LØVER må der
komme. Nietzsche

ps "Eneren er interessantere end massen, mente Sokrates, ".

Ps "Eneren er interessantere end massen" så han, ligesom
Sokrates, og "Wagner er stor, for at vi alle kan blive store" Nietzsche En
mand opfinder cyklen, millioner har glæde af hans tanker. Georg Brandes

Ps "Store mennesker er nøglen til ALLEs velfærd".Georg Brandes
(1842-1924)

ps All freedom of spirit -i.e., instinctive scepticism - is a
prerequisite for greatness. Nietzsche

ps All progress means war with society.George Bernard Shaw (1856-1950)

Ps Aristocrat-elitism is a good description of Nietzsches contempt of
pity, morals, goodness and EQUALITYAt the same time he is more democratic
than democracy, since he aims at making all individuals of all social
classes realize their potential and become SUPERMAN

Ps At tåle sin modgang, er at erobre sin skæbne E.G.
Bulwer-Lytton

ps At være et stort menneske betyder at være misforstået.
Ralph Waldo Emerson

PS De gale åbner vejen, som de vise siden anvender.
Joey Adams

ps Den middelmådige fordømmer som regel alt, der ligger uden for
rækkevidde. La Rochefoucauld

Ps Den ædle stiller krav til sig selv - den simple til andre.
Kung-fu-Tse

Ps Den ædle stiller krav til sig selv - den simple til andre. Kung-fu-Tse

ps Den, som vil være en Fører for Menneskene, må en rum Tid stå
for dem som deres farligste Fjende.Nietzsche

Ps Der skal kun to-tre modige mennesker til at ændre en nations
ånd. Voltaire

Ps Det aristokratiske indebærer en medfødt sikkerhed, modet til
at være naturlig og til at sætte sig ud over teatralske manérer. Torgny
Segerstedt

ps Det er den, der farer vild, som går nye veje. Niels
Kjær

ps Det er godt og gavnligt, at Kulturens Strømme ledes gennem en
Mangfoldighed af Kanaler til Millioner af Mennesker i hvert Land; men det må
nu aldrig glemmes eller tilsløres, at ene og alene de store Enkelte er
Kilden til Kultur. George Brandes

Ps Det er mode at kalde den nuværende periode for industriens
tidsalder. Vi skulle snarere kalde den Edisons tidsalder. For han er
grundlæggeren af moderne industri i dette land. Han har for os formet en ny
slags uafhængighedserklæring...Næsten enhver vigtig faktor i vor velstand
kan direkte eller indirekte sporestilbage til en opfindelse, han har gjort
Henry Ford (1868-1944

ps Det er sundt for sjælen, at vi sammenligner os med dem, der i
en eller anden henseende står over os. D.G. Monrad

ps En tilfredstillet mand er altid ubehagelig.
Anatole France

ps Et højere væsen finder glæde ved taktløshed. ,
selvovervurderen og fjendtlighed som den ambitiøse ungdom. Det er de fyrige
unge hestes dårlige vane; de har endnu ikke båret en rytter, men vil snart
være stolte ved at gøre det. Nietzsche

ps For mig er en lig titusind hvis han er den bedste Heraklit (540-480)

Ps Hvis man forlanger meget af sig selv, og kun lidt af andre,
så undgår man andres nag. Kun-fu-tse

ps If I were not Alexander, I would be Diogenes
Alexander the Great In Plutarch Parallel Lives 'Alexander' ch. 14, sect. 3

Ps If you believed more in life you would fling yourselves less
to the moment.Nietzsche

ps iiso Good swimmers are oftenest drowned.
Thomas Fuller

Ps Ikke den store følelses styrke, men dens varighed kendetegner
det store menneske. Nietzsche

ps Ikke menneskeheden, men overmennesket er målet"Nietzsche

Ps Individualismen hader man, når man ikke selv har
individualitet. Men individualismen har skabt det væsentlige i Europas
kultur. Palle Lauring

Ps Jeg lærer jer om overmennseket. Mennesket er noget der skal
overvindes. Hvad har I gjo1rt for at overvinde det. Nietzsche i Således
talte Zarathustra

ps Jo højere vi flyver, jo mindre ser vi ud for dem der ikke kan
flyve. Nietzsche

Ps Kant og Hegel har hersket over millioner, som aldrig har læst
en linje af dem, og som ikke engang vidste, de adlød dem. Albert
Schweitzer

Ps Kant og Hegel har hersket over millioner, som aldrig har læst
en linie af dem, og som ikke engang vidste, at de adlød dem. Albert
Schweitzer

Ps Kings are not merely men, epochcs their lives. deeds the
worlds history. E.G. Bulwer-Lytton

Ps Kloge mennesker tiltror man ikke deres dårskaber: hvilket tab
af menneskerettigheder! Nietzsche

Ps Lederen står altid ansigt til ansigt med en ublid skæbne.
Charles de Gaulle

ps Ligesom det er nyttigt, at der, så længe menneskeslægten er
ufuldkommen, er forskellige meninger, er det nyttigt, at der er forskellige
leveeksperimenter. John Stuart Mill (l806-l873)

Ps Magt og ideer er endnu aldrig sat i verden af andre end
aristokratiske nationer. Walther Rathenau

Ps Men forestillingen om overmennesket skifter.Nietzsche

Ps Nietzsche lære kan løbe ud i proklameren af den brutale ret
til at undertrykke." skrev Brandes. Overmennesker integrerer det onde og det
gode i sig, og bruger begge.

ps Nietzsche. was a confirmed Life Force worshipper. It was he who raked
up The Superman, who is as old as Prometheus. GBShaw (1856-1950)

Ps Når du ser en god mand, prøv, om du kan ligne ham; når du ser en ond
mand, prøv at finde hans fejl hos dig selv.Kung-Fu-Tse(B.C. 551-479)

Ps Når Georg Brandes forherligede Nietzsche sagde han "Store
mennesker er nøglen til alles velfærd" - og efter at Nietzsche var kommet
ind i hans liv fordybede han sig i Goethe, Voltaire, Cæsar og Michelangelo
og analyserede hvorfor de var mange tusind mand værd mht at skabe trivsel
for kommende generationer.BW

ps Når Gud er død, må de stærke blandt menneskene selv blive
guder, overmennesker, livsbekræftende, leende, dansende, usårlige.
Nietzsche

ps Også den ringeste kan være lykkelig og på sin måde fuldkommen.
Goethe

ps Store mænd er næsten altid onde mænd. Lord
Acton

Ps Store mænd føler sig aldrig store. Små mænd føler sig aldrig
små. Kinesisk ordsprog

Ps Store personligheder er skeptiske. Overbevisninger er
fængsler.Nietzsche

Ps The creation of a thousand forests is in one acorn.Ralph Waldo Emerson
(1803-82)

PS Verden ved til alle tider, at de få er mere end de mange.
Tagore, Rabindranath, Indisk Nobelpristager i litteratur 1861-1941

ps+ Ordet tænker har til alle tider været ensbetydende med ordet
kætter. Georg Brandes 1842-1927

ps113 Den kloge narrer måske nok den mindre kloge, men den vise narrer
den kloge ved hverken at narre eller lade sig narre. Ellen Margrete
Nielsen

psAr The nobly born must nobly meet his fate.Euripides

psev Hvad er aben for mennesket ? En genstand for latter eller
smertelig skam. Og just det skal mennesket for overmennesket: en genstand
for latter eller smertelig skam. Nietzsche

psfa SUPERMAN"Terribleness belong to greatness, let us not deceive
ourselves. Nietzsche

psfar Generally, a preferance for questionable and terrible thing is
a symptom of strength.

psfr "We free spirits are allready a "transvaluation of all values",
an incarnate declaration of war against the old concepts of "true" and
"untrue". Nietzsche

psfr Bejaelsen af livet vil være nødt til at bevæbne sig med et
grusomt nej til alt det, der formindsker og forvandler mennesket til et
husdyrsvæsen.

psfr De fri ånder skaber en leende storm. Nietzsche

psfr It is the business of the few to be independent. It is a
privilege of the strong. Nietzsche

psfr The spirit of all free spirit is the laughing storm. Nietzsche

PSge "Svage sjæle har orden i sagerne, genier har overblik"(skilt på
Glistrups kontor)

PSge En populær forfatter skriver, hvad folk tænker. Et geni
indbyder dem til at tænke noget andet. Ambrose
Bierce 1842-1914

psge Få opgaver er så tiltrækkende, som studiet af lovene for
usædvanligt begavede menneskers psyke. Freud

psge How does one become stronger? By deciding slowly, and by
holding firmly to the decision once it is made.

PSge Improvement makes straight roads; but the crooked roads without
improvement are roads of genious. Willliam
Blake

PSge Inden i ethvert gråt hverdagmenneske findes der en lille glad
Mozart. Brasse Brannstrom

psge Jo højere vi svæver, jo mindre ser vi ud, for dem der ikke kan
flyve. Nietzsche

Psge Original minds are distinguished not by being the first to see
a new thing but by seeing the old, well-known thing which is overlooked as
something new.

Psge Storhed er at vise vejen frem. Nietszche

psge The thinker needs no one to refute him. He is quite capable of
doing that himself.

PSgp He who is firm in will, molds the world to himself
Goethe (1749-18 German Poet, Dramatist, Novelist, and Scientist.

psgræns1 For mig er en lig titusind hvis han er den bedste Heraklit

Pshi Personligheder, ikke principper, flytter tidsalderen. Oscar
Wilde

Pshige En lykkelig tidsalder kræver ingen vismænd. En
syg og sjusket tid sætter vismanden som det højeste og det værdfuldeste.
Nietzsche i Montaigne Ulykkeligt det land, som ingen helte
har. Nej, ulykkeligt det land, som har

pskat Fremskridtspartiet vil som bekendt udrydde
de tre store kræftsvulster i dansk økonomi - indkomstskatten, bureaukratiet
og lovjunglen. Kun på den måde opnås det spring fremad i nationalproduktet,
som er det eneste bæredygtige grundlag for, at samfundets pensionister kan
få det bedst muligt. Glistrup

pskat Ved ikke at betale skat, er jeg med til at
åbne folks øjne for, at skattesystemet er galt. Det tror jeg, gør mere
samfundsmæssig gavn end de ti meter motorvej, mit skat kunne finansiere.
Desuden er det ikke noget særkende for mig. Der er mange andre, som ikke
betaler skat. Jeg skriger bare lidt mere op om det.Glistrup

psKr+ Those who are faithfull know only the trivial side of life. It is
the faithless that know love's tragedies Oscar Wilde

psleder Klog og virksom og fast, bekendt med alt opefter og med blikket
vendt nedefter, lad ham være og vare som minister. Goethe

Psleg Når Gud er død, må de stærke blandt menneskene selv blive
guder, overmennesker, livsbekræftende, leende, dansende, usårlige.Nietzsche

psli "Mit store talent består deri, at jeg ser alt klart. Min
ejendommelige form for veltalenhed skyldes også, at jeg ser det væsentlige i
et spørgsmål fra alle sider. Den lodrette linie er kortere end den skrå
linie".Nietzsche

pslin Original minds are distinguished not by being the first to see
a new thing but by seeing the old, well-known thing which is overlooked as
something new. Nietzsche

pslin Simplicity in style is ever the signs of genius. It alone has
the privilege of expressing itself naturally and guilelessly.Nietzsche

pslinie Det geniale menneske er det , der har øje for det, der
ligger for fødderne af det . Johann Mohr

pslinie Every conquest, every step forward in knowledge, is the outcome
of courage, hardness to one's self and cleanliness. Nietzsche

Psmi Jeg roser ledere og forløbere - dvs dem der forlader sig selv og
ikke bekymrer sig det mindste om de bliver fulgt eller ikke. Nietzsche

psmi Wisdom is the whispering of the sage to himself in a crowded
marketplace.

Psoc Pengene ligger bedst i borgernes lommer. Poul
Møller

psord Dér var det også, at jeg sankede ordet "overmenneske" op fra
vejen, og at mennesket er, der må overvindes, - at mennesket er en bro og
ikke et formål: prisende sig salig for sin middag og sin aften, som en vej
til nye morgenrøder.

Pspl Tegn på fornemhed: aldrig at tænke på at devaluere vore pligter
til pligter for alle. Friedrich Nietzsche

Psrt Helten er en, der er tapper fem minutter længere end den jævne
mand.Emerson (1803-82)

Psrt If a man write a better book, preach a better sermon, or make a better
mousetrap than his neighbour, though' he build his house in the woods, the
world will make a beaten path to his door. Ralph Waldo Emerson (1803-82)

PSsg All freedom of spirit -i.e., instinctive scepticism - is a
prerequisite for greatness. Nietzsche

pssg Den, som vil være en Fører for Menneskene, må en rum Tid stå
for dem som deres farligste Fjende. Nietzsche

PSsl One must learn to rise, and in rising to surpass
itself.Nietzsche

PSsl The principal mark of genius is not perfection but originality,
the opening of new frontiers. Arthur Koestler
(1905-1983) Hungarian Born British Writer

pstat Mennesket skylder Staten hele sin eksistens. Hegel
(1770.1831)

Pstat Statens opgave er altid den samme: at begrænse individet, at tæmme
ham, at underordne ham, at kue ham Max
Stirner

pstatGrundlaget for Fremtidens velbefindende i Danmark hentes nu engang ikke
hos
vor menneskenaturstridige offentlige sektor
Mogens Glistrup 1994-bog

PSudfm Nøden er geniets drivfjeder. Honoré de Balzac

psx Jo intelligentere man er, des flere originale mennesker finder
man. Almindelige mennesker kan ikke se forskel på folk.
Pascal

psz Et folk er et redskab til at skabe 6-7 store
mennesker, - og så gå udenom dem. Nietzsche

Psz I teach you the superman. Man is something to
be surpassed. Friedrich Nietzsche

Psz It is not the strengths, but the durations of
great sentiments that make great men. Nietzsche

psz "Mennesket er en line, udspændt mellem dyr og overmenneske -
over en afgrund"Nietzsche

Psz "Alt hvad han gør er ordentligt og i orden, og dog har han
dårlig samvittighed - for det extraordinære er hans hverv". Nietzsche

psz "Store mennesker er nøglen til ALLEs velfærd". Brandes

psz "Wagner er stor, for at vi alle kan blive store" Nietzsche

psz At the core of all aristocratic races lurks the beast of prey;
the magnificent blonde brute, avid for spoil and victory.

Psz Der er en godhedens kådhed, der tager sig ud som
ondskabsfuldhed. Nietzsche

PSz Det højere menneske skal være en skaber Nietzsche

psz Efter at du havde opdaget mig, var det intet kunsstykke at
finde mig, vanskeligheden er nu at miste mig.Nietzsche (til George Brandes)

psz En mand opfinder cyklen, millioner burger den. G Brandes

Fra : Bo Warming

Dato : 28-06-05 07:34

At Nietzsche undgår totalt at tale om "untermensch" kunne være et
reklame-trick - men at der er folk der har lavere rang end andre i
dyrearten/gruppen gælder alle dyr.
Blir det værre af at man tillader individer at øge deres trivsel?
Adam Smith mener at Guds usynlige hånd får liberalisme (det fri marked) til
at gøre kapitalisten en helgenagtig godgører - han skaber billige varer og
skaber job og landet bliver klogere på produktion osv.
Der er et skel mellem ord og vold. Når blot vold, tyveri, bedrag hindres,
er der gavn for ALLE i at den kloge narrer den mindre kloge, så den mindre
kloge ikke keder sig ihjem af mangel på udfordringer - og forgår af mangel
på billige varer og underholdningstilbud.