"Forbud mod ironi"?
Fra : G B

Dato : 27-06-05 15:54

Det er ikke 1. april, men i fredags havde den delvist LO ejede gratisavis
metroXpress stillet deres mikrofonholderjournalist til rådighed for en
gang arabisk propagandafascisme i klummen på side 2 med en Halima El
Abassi fra "Foreningen for etnisk Ligestilling":

MEx: "Vil du virkelig forbyde ironi på arbejdspladsen?"

HeA: "Vi ved fra undersøgelser, at især kvinder fra etniske minoriteter
har meget svært ved at glide ind på danske arbejdspladser, fordi de
sprogligt er svagere end deres danske kollegaer. Ironi kan skabe mange
misforståelser, fordi der er så mange fra de etniske minoriteter, som
ikke forstår den."

MEx: "Tror du, at det er realistisk at forbyde ironi?"

HeA: "Det er bestemt realistisk at lovgive, så virksomhederne får pligt
til at lave en politik om sproglig ligestilling på arbejdspladsen [*SIC*,
red]. Integration har meget med sproget og omgangstonen at gøre."

MEx: "Men er det ikke lidt trist for alle os andre?"

HeA: "Jo, det er det måske nok. Derfor er min opfordring også, at man
overvejer brugen af ironi. Hvis ledelsen eller kollegaer bruger ironi,
kan det skabe en dårlig stemning, så den pågældende ikke føler sig
velkommen."

Og det er ikke ironisk.

3F "Forbud mod ironi giver bedre integration"
http://www.3f.dk/bornholm/Nyheder/Artikel.aspx?id=50622010

Halima El Abassi er næstformand i "Foreningen for etnisk ligestilling".
http://etniskligestilling.dk/foreningen/bestyrelsen.php

GB

Fra : morten sorensen

Dato : 27-06-05 16:05

G B wrote:
> Det er ikke 1. april,

....men man skulle tro det.

Det virker som om de lige skulle vise at de eksisterer, for forslaget
(der forhåbentligt er ment som et 'provokatorisk' debatoplæg) er ikke
den rette vej frem.

Ud over sproget er kulturforskellene som fx anvendelsen af humor jo også
noget indvandrere bare må tage til sig; det er en del af integrationen.
Hvis de ikke udsættes for ironi på arbejdspladsen, gør de det vel bare
ved kassen i Føtex? Skal 'ironi i det offentlige rum' så forbydes?

Pointen at det kan være svært for udlændinge at fange ironi når det i
forvejen kniber med sproget, er god nok. Man løser det bare bedre ved at
lære indvandrerne om det.

--

morten sorensen

Fra : Martin Kristensen

Dato : 27-06-05 16:42

"G B" <nonono@nospam.invalid> wrote in message

> [...]
> overvejer brugen af ironi. Hvis ledelsen eller kollegaer bruger ironi,
> kan det skabe en dårlig stemning, så den pågældende ikke føler sig

Indvandrere på arbejdspladsen, såvel som andre steder i samfundet, skaber
generelt dårlig stemning. Så lad os i stedet forbyde indvandrere, så vi
slipper for den dårlige stemning.

Fra : Bo Warming

Dato : 27-06-05 17:28

> [...]
> til at lave en politik om sproglig ligestilling på arbejdspladsen [*SIC*,
> red]. Integration har meget med sproget og omgangstonen at gøre."

Sticks and stones may break my bones, but words can never hurt me.

§266b-helte der lærer nydanskere frisprog bør ha ridderkors

Og foruden at ignorere ironi-modvilje bør vi legalisere al sexchikane , der
ikke sprøjter sæd

Fra : Alucard

Dato : 28-06-05 12:24

On 27 Jun 2005 14:54:14 GMT, G B <nonono@nospam.invalid> wrote:

>3F "Forbud mod ironi giver bedre integration"
>http://www.3f.dk/bornholm/Nyheder/Artikel.aspx?id=50622010

Hvad med at forbyde bornholmsk.. Det forstår jeg ikke når det
tales hurtigt...

Fra : Tim

Dato : 28-06-05 12:34

"Alucard" <alucard44@hotmail.com> wrote in message

> Hvad med at forbyde bornholmsk.. Det forstår jeg ikke når det
> tales hurtigt...

.... og det skaber altså bare sådan en dårlig stemning )

Tim

Fra : Pjensen73

Dato : 28-06-05 12:37

Alucard skrev:

> Hvad med at forbyde bornholmsk.. Det forstår jeg ikke når det
> tales hurtigt...
Ja, god idé. Lad os samtidig forbyde jysk, fynsk, sjællandsk,
københavnsk og rigsdansk.
Så kan vi allesammen tale Arabisk

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 28-06-05 18:18

G B wrote:
> [...]

> HeA: "Det er bestemt realistisk at lovgive, så virksomhederne får
> pligt til at lave en politik om sproglig ligestilling

"Sproglig ligestilling". Oversat til dansk - "danskere skal tale dansk
på samme niveau, som de fremmede - ikke omvendt".

Det er jo en variant over det gode gamle vanvid fra halvfjerdserne:
"Ingen må være bedre end andre".

For selv dengang vidste de jo godt, at det ikke gik med: "Ingen må være
dårligere end andre". Man kan "ligestille" nedad. Ikke opad.

Gad vide hvorfor der ikke er nogen af de sædvanlige PC'ere herinde, som
bakker op? Gad vide hvorfor de ikke står frem og siger, hvis de er
uenige i forslaget? Virker de ikke ret tavse?