Sharia og de danske sharia-tilhængere
Fra : Per Rønne

Dato : 23-06-05 15:52

I dagens Politken kan man på:

www.politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=384064

se beskrivelse af hvordan en yemenitisk muslim efter shariaen kræver sit
barnebarn, en 19-årig pige, henrettet - han har boet i Danmark i 30 år:

Bedstefar i Danmark kræver sit barnebarn henrettet i Yemen
En ung kvinde er anklaget for mordet på sine forældre, men siger, at
tilståelsen blev pint ud af hende. Alligevel kræver hendes bedstefar, at
hun bliver henrettet. En betydelig arv spøger i baggrunden.
Af Marie Sisse Sørensen og Lea Wind-Friis, Sana'a

19-årige Basma al-Zaghir skal henrettes for mordet på sine forældre.
Sådan lyder kravet fra hendes bedstefar, der har boet i Danmark i 30 år.

Basma al-Zaghirs forældre blev dræbt i deres hjem i Yemens hovedstad,
Sana'a 6. december sidste år. Begge blev skudt i hovedet ved tindingen,
moderen fik ét skud, faderen to.

Falsk tilståelse
To dage efter mordet skrev den dengang 18-årige Basma under på, at det
var hende, der havde gjort det. I dag har hun trukket tilståelsen
tilbage. Hendes egen forklaring lyder, at hun blev slået. Politiet
lovede hende, at hun ville blive sat på fri fod, hvis hun blot skrev
under på papiret, påstår hun.

»Tilståelsen er det eneste bevis, de har. Og det er en meget svag
tilståelse. Jeg er sikker på, den blev fabrikeret. Hun var tvunget til
at tilstå«, siger Basmas advokat, Ahmet al-Abyad.

Farfar er modpart
Basmas farfar, Salem al-Zaghir, der har boet i Danmark i 30 år, optræder
under retssagen som Basmas modpart. Han lader sig under retssagen
repræsentere ved sin anden søn, Marwan al-Zaghir, der normalt bor i
Danmark.

»Hun har slået min bror ihjel, og så taler de om menneskerettigheder«,
lyder det oprevet fra Basmas onkel, Marwan al-Zaghir. Siden har han
efter råd fra sin advokat ikke ønsket at kommentere sagen.

Arven
Den igangværende retssag skal afgøre to ting. Var det Basma, der tog
forældrenes liv? Og hvem skal arve familiens ikke ubetydelige formue?

De to spørgsmål hænger sammen. Hvis Basma bliver dømt og henrettet, står
hendes 15-årige lillebror til at arve hele det hele.

Onkel får råderet over arv
Onkel Marwan al-Zaghir fra Danmark har krævet at blive værge for
lillebroderen. Det vil give ham råderet over alle pengene. Onklen har
allerede overtaget og driver trykkeriet.
==

Men efter venstreorienterede jurister som Vagn Greve, den kulturradikale
Thøger Seidenfaden og den radikale CRL fra denne gruppe må vi
naturligvis støtte bedstefaderen i at sønnedatteren kan henrettes, så
sønnesønnen kan overtage formuen, administreret af sønnen indtil han
bliver myndig. Efter islamisk lov. Sharia er trods alt sharia, og vi må
også hurtigst muligt indføre afhugning af højre hånd og venstre fod på
12-årige æbletyve.

Og jeg undrer mig så stadig over at store dele af venstrefløjen har lagt
sig lige så langt til højre som Djenghis Khan ...
--
Per Erik Rønne

Fra : morten sorensen

Dato : 23-06-05 21:38

Per Rønne wrote:

> Men efter venstreorienterede jurister som Vagn Greve, den kulturradikale
> Thøger Seidenfaden og den radikale CRL fra denne gruppe må vi
> naturligvis støtte bedstefaderen i at sønnedatteren kan henrettes,

Retfærdigvis har jeg ikke set nogle af dem du nævner støte sharia som
sådan, men blot udpege enkeltelementer de mener kunne overvejes.

At tillægge dem at de dermed tilslutter sig hele systemet er vist at
strække den ret meget.

--

morten sorensen

Fra : Per Rønne

Dato : 24-06-05 05:32

morten sorensen <morten@mortens.net_DELETE> wrote:

> [...]
> sådan, men blot udpege enkeltelementer de mener kunne overvejes.
>
> At tillægge dem at de dermed tilslutter sig hele systemet er vist at

Måske ser man en tendens, som peger i den retning ...
--
Per Erik Rønne