Psykisk syg light
Fra : Bo Warming

Dato : 22-06-05 15:48

Psykisk syg light

Per.munch@pol.dk TV-anmeldelse d.d. finder jeg værd at afskrive

"Hvad gør vi med Frank?"

Det er titlen på Torben Stenos serie på DR2 mandag aften, hvor han vil
bevise at den psykisk syge fotograf Frank Axelsen er den eneste der er
rigtig normal.

Frank er skizoid, en personlighedsforstyrrelse, der gør det svært for ham at
indgå i sociale sammenhænge som en arbejdsplads.

Han er ligeglad med hvad folk synes om ham, og han er ikke god til at lyve.

Ifølge Torben Steno gør det ham til et meget autentisk og ærligt menneske i
en version, der ellers er fuld af snyd og bedrag.

Derfor mener Torben Steno, at Frank bare er "psykisk syg light" og at han
kun har fået en diagnose, fordi "systemet" (dem med de hvide kitler) ellers
ville være arbejdsløse.

Altså er Franks sygdom en "sund reaktion på et sygt samfund", som vi sagde
for 20 år siden ude i Ungdomshuset.

Måske har Torben set for meget "Gøgereden".

KRITISABEL AFSLUTNING

Måske er han bare sur over, at han blev opkaldt efter et døgnapotek ved
Hovedbanegaarden.

Efter at have været "i selskab" med Frank i 30 minutter, er vi andre ikke i
tvivl. Det er synd for Frank. Han lider af en forfærdelig sygdom, der rammer
cirka 5 % af befolkningen (ifølge www.netpsykiater.dk). En skizoid kan ikke
knytte nære bånd til andre mennesker, er ude af stand til at udtrykke
følelser og isolerer sig.

Efter at have været "i selskab" med Torben Steno i lige så lang tid, er man
heller ikke i tvivl. Det er ikke sjovt at gøre andre menneskers "light"
problemer til en intellektuel selskabsleg. Derfor spørger jeg:

Hvad gør vi med Torben?

MIN KRITIK AF POLITIKEN: 1. hvorfor påstås at mange seere vil opleve sygdom,
når Frank udfører to krævende teknologiske job i TV-produktion og beholder
sig arbejde og ikke klager over noget problem?

2. Når Fran har den råstyrke at være uafhængig af gruppepres og sladder, er
det helt OK at TV gør ham til intellektuel selskabsleg - der spilles jo med
åbne kort.

Frank er i programmerne på god fod med studieværten Steno og det er sindsygt
at opdigte et problem, for at føle medlidenhed med ham.

Selvfølgelig bør sygdomsord forbeholdes når vævsvejl eller personen klager
og beder om lægehjælp.

Det er værdifuldt for samfundet at nogle har mod til at være sig selv, som
Frank.Behandling gør formodentlig kun skade.

Fra : Bo Warming

Dato : 22-06-05 21:47

> Efter at have været "i selskab" med Frank i 30 minutter, er vi andre ikke
> i tvivl. Det er synd for Frank. Han lider af en forfærdelig sygdom, der
> rammer cirka 5 % af befolkningen

Den lægereklamerende avis Politiken opdigter at der er sygdom, når læger har
sat etiketten "skitzoid" på Frank.
Men det er en personlighedsforstyrrelse, altså noget vi alle har
Selvom 95% elsker at se ned på såkaldt-syge 5%, er det ikke sygdom.

Korpsånden fungerer bedst, når vi er os selv og ikke lader os strømline af
medicinering

Vor sociale personlighed skabes af de andres tanker.
Marcel Proust

Kå1 "Et godt samfund er et forbund mellem de døde, de levende og de
endnu ufødte" EdmundBurke

Kå1 At spinde selv livets kæde videre og således, at tråden bliver
stadig stærkere - det er opgaven. Nietzsche

kå1 Der findes ingen fremmede, kun venner vi ikke kender.
Samuel Pepys(som så på europæere og ikke modtog kulturfremmede ulandsfolk).

Kå1 Handel, lønarbejde og krig udnytter menneskerne, i modsætning
til agerbruget, som udnytter naturen. Aristoteles

Kå1 I kan ikke slå os i hjel/ Vi er en del af jer selv.
Tom Lundén på "Christiania-pladen"

kå1 I virkeligheden kender vi ikke nogen andre rigtigt Vor sociale
personlighed skabes af de andres tanker. M
Proust, 1871-1922

Kå1 Indre deltagelse i vor sorg som vor glæde [...] er hvad vi
herneden mest trænger til og mindst finder i verden. Grundtvig

Kå1 Livsklogskab: at være vennesæl.
Nietzsche

Kå1 Man lever i grunden kun, når man nyder andres velvilje. Goethe

Kå1 Man only has value and significance insofar as he is a STONE IN
A GREAT BUILDING. For this purpose he must be solid; a stone and above all
not a stage player. Nietzsche

Kå1 Menneskets opgave her i livet er at komme med en replik
Karen Blixen

kå1 Samfundet består ikke af mennesker, men af relationer mellem
dem. Arnold Toynbee

kå1 Vor krop er en social struktur, sammensat af mange sjæle.
Nietzsche