En kæp og en smule konsekvens have været l~
Fra : Svend

Dato : 20-06-05 11:13

http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=369942/

Det er at gøre fuldstændigt grin med skatteydernes penge.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-06-05 11:17

"Svend" <nobody@noone.com> wrote in message
> http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=369942/
>
> Det er at gøre fuldstændigt grin med skatteydernes penge.

Fængsel.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Konrad

Dato : 20-06-05 11:24

"Svend" <nobody@noone.com> skrev i en meddelelse
> http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=369942/
>
> Det er at gøre fuldstændigt grin med skatteydernes penge.

Det er i det mindste billigere end Tårnfalken, og Tårnfalken var end ikke et
samfundsproblem

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-06-05 11:26

"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> wrote in message
> "Svend" <nobody@noone.com> skrev i en meddelelse

> Det er i det mindste billigere end Tårnfalken, og Tårnfalken var end ikke
et
> samfundsproblem

En psykopatisk 17årig er ikke et samfundsmæssigt problem. Det er en
behandlingopgave.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Konrad

Dato : 20-06-05 11:27

> En psykopatisk 17årig er ikke et samfundsmæssigt problem. Det er en
> behandlingopgave.

Og dermed samfundets problem...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-06-05 11:44

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse

> Og dermed samfundets problem...

Ja, men så er det jo også samfundets problem hvis jeg brækker benet eller
hvis du får lungebetændelse.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Konrad

Dato : 20-06-05 12:12

> "Konrad" <davidkonrad@gmail.com> wrote in message

> Ja, men så er det jo også samfundets problem hvis jeg brækker benet eller
> hvis du får lungebetændelse.

Naturligvis.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-06-05 12:14

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse

> Naturligvis.

Hvorfor så ikke spærre ham inde på en lukket afdeling, istedet for at give
ham 15 ansatte og minibus ?

--
mvh / regards

Christian

Fra : Konrad

Dato : 20-06-05 12:20

> eller

> Hvorfor så ikke spærre ham inde på en lukket afdeling, istedet for at give
> ham 15 ansatte og minibus ?

Jeg er ikke ekspert på området - der må være gode grunde til at "de" gør,
som de gør. Måske fordi en lukket afdeling blot vil forværre tilstanden?
Hvorfor ikke give folk hovedpinepiller og besked om at komme igen om 14 dage
hvis de har brækket benet? Jeg forsvarer naturligvis ikke den konkrete sag,
ligesom du næppe kan kritisere den, eftersom ingen af os reelt kender til
problemstillingen, men det principielle kan vi vel blive enige om. Et slag
på tasken lyder, at en hofteoperation koster 2-3 mio - hvorfor ikke bare
udstryre folk med et par krykker, eller lade dem krepere?

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 20-06-05 13:58

On Mon, 20 Jun 2005 at 11:19 GMT, Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:
> [...]
> på tasken lyder, at en hofteoperation koster 2-3 mio - hvorfor ikke bare
> udstryre folk med et par krykker, eller lade dem krepere?

Jeg tror det beløb er skudt enddog meget forbi, hvilket kan bekræftes
her:

http://www.folketinget.dk/Samling/19971/udvbilag/00339451.htm

--
Anders Vind Ebbesen
It has always been the prerogative of children and half-whits to point out that

Fra : Knud Larsen

Dato : 20-06-05 14:29

"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> wrote in message

> Jeg tror det beløb er skudt enddog meget forbi, hvilket kan bekræftes
> her:
>
> http://www.folketinget.dk/Samling/19971/udvbilag/00339451.htm

Så den omtalte friske fyr koster altså 60-80 hofteoperationer om året. Det
ER vildt, at man ikke har hjemmel til at medicinere sådan en type, han ER jo
syg, det kan vel ingen nægte.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 20-06-05 19:18

Knud Larsen wrote:
> [...]
> året. Det ER vildt, at man ikke har hjemmel til at medicinere sådan
> en type, han ER jo syg, det kan vel ingen nægte.

Gad vide om han fik gjort sig skyldig i lige præcis vold med
hofteoperation til følge.

Gad vide hvem gloriepudserne ville tildele midlerne indenfor et
begrænset budget. Hoftepatienterne eller voldsmanden. Det ville nok være
et brutalt dilemma for dem

Fra : Knud Larsen

Dato : 20-06-05 20:49

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> wrote in message

> Gad vide om han fik gjort sig skyldig i lige præcis vold med
> hofteoperation til følge.

Det kunne tænkes, men ellers er det vel et par hundrede skadestuer, han har
holdt i varig beskæftigelse.

> Gad vide hvem gloriepudserne ville tildele midlerne indenfor et
> begrænset budget. Hoftepatienterne eller voldsmanden. Det ville nok være
> et brutalt dilemma for dem

Sådan må man slet ikke tænke, vi er et af verdens rigeste lande, vi kan
aldrig komme i den stituation, at vi må prioritere.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 21-06-05 13:25

Knud Larsen wrote:

> Sådan må man slet ikke tænke, vi er et af verdens rigeste lande, vi
> kan aldrig komme i den stituation, at vi må prioritere.

Nånej - glemte lige, at man skal være god, man skal ikke gå og tænke.

Det er jo som taget ud af Biblen, hvor Jesus fortæller, "at hans far
_altid_ vil sørge for de rettroende. I skal ikke gå og bekymre sig om,
hvor midlerne kommer fra. Far sørger jo for spurve, ikk'? Og I er meget
mere værd." Sådan fortalte og argumenterede fars søn.

Og sat'me om ikke vores Grundlov foreskriver, at evangelievåseriet med
den tilhørende historie og Luthers syge tankespind skal understøttes af
staten.

Overfor den slags er man simpelthen nødt til at slå tænkeren fra - eller
blive revolutionær.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 20-06-05 18:35

Konrad wrote:
> [...]

> tilstanden? Hvorfor ikke give folk hovedpinepiller og besked om at
> komme igen om 14 dage hvis de har brækket benet? Jeg forsvarer

Du siger ellers, der må være gode grunde til, at de gør som de gør.

Interessant argument iøvrigt.

Fra : Konrad

Dato : 21-06-05 12:09

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Du siger ellers, der må være gode grunde til, at de gør som de gør.
>
> Interessant argument iøvrigt.

Det er ikke bare interessant, det er ret væsentligt. Gør folk gerninger
fordi de forventer noget godt eller dårligt? Mon beslutningen om "de mange
millioner, et helt hus" osv er begrundet i, at man ønsker at forværre
samfundet, eller monstro man ønsker at bibeholde det - eller endda forbedre
det?

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 21-06-05 13:34

Konrad wrote:
> [...]

> at man ønsker at forværre samfundet, eller monstro man ønsker at
> bibeholde det - eller endda forbedre det?

Du skrev, at der "må være gode grunde til ... osv". Altså har du
forudskikket at beslutningsgrundlaget må være godt. Ud fra intet andet
end, at de gør det.

Det er argumentation.

Det virker bare lidt underligt, at du så kritiserer andre, der gør som
de gør. Ikke mindst set i lyset af, at du siger, at du ikke forsvarer
den konkrete sag.

Så din "de må have gode grunde" er slet ikke noget forsvar. Et "de må
have dårlige grunde" er vel så heller ikke et angreb. Det er bare
udsagn. Det er li'som noget, man på en eller anden måde siger. Vi er jo
alle mennesker.

Her, tag nu en slurk urtete og et stykke gulerodskage i vores hyggelige
selvfede rundkreds Svendsen. Du hænger dig i alt for meget. Det betyder
jo ingenting. Vi er jo alle mennesker, når det kommer til stykket.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-06-05 13:37

Christian B. Andresen <nobody@domain.country> wrote:

> "Konrad" <davidkonrad@gmail.com> wrote in message

> Ja, men så er det jo også samfundets problem hvis jeg brækker benet eller
> hvis du får lungebetændelse.

I ville næppe udgøre et helbredsmæssigt problem for /andre/ end jer
selv.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-06-05 14:15

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> I ville næppe udgøre et helbredsmæssigt problem for /andre/ end jer
> selv.

Mange tak.

--
mvh / regards Christian
http://makeashorterlink.com/?L27A21C4B

Fra : Jesper

Dato : 20-06-05 14:58

Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:

> "Svend" <nobody@noone.com> skrev i en meddelelse

> Det er i det mindste billigere end Tårnfalken, og Tårnfalken var end ikke et
> samfundsproblem

Ja, og det er også billigere end Amanda og sådan kan vi blive ved.

Han burde sættes på plads med spanskrøret i den bare og en tur i
gabestok på Gammel Torv.

Fra : Konrad

Dato : 21-06-05 12:20

> Ja, og det er også billigere end Amanda og sådan kan vi blive ved.

Næh - vi kan ikke blive ved, med mindre vi skal diskutere totale fiaskoer
indenfor erhvervsliv kontra det offentlige gennem de sidste år. Enron
osv...Men det offentlige er altså ikke Enron, og det offentlige er - i
modsætning til det private erhvervsliv - under streng kontrol. Jeg tiljubler
ikke det offentlige, der kan ske fejl, men som udgangspunkt er lovgivningen
meget stram, og man har i det mindste en klagemulighed. For nu at være
ganske banal : Hvem klager mest over hvad? Ja, det er da private forbrugere
som klager over TDC, VIASAT osv..Og de får ovenikøbet medhold i deres klager
enten via det SKATTE-financierede Forbrugerråd eller f.eks DR...

At Amanda skulle være en slags offentlig katastrofe må stå for din egen
regning. Amanda-projektets umulighed er ikke og var ikke det offentliges
skyld. Tro mig - der findes mindst et dusin virksomheder alene i Danmark som
har oplevet noget tilsvarende. Det handler om tidshorisonter og styring af
teknologi - intet andet.

Fra : Jesper

Dato : 21-06-05 14:48

> [...]

> har oplevet noget tilsvarende. Det handler om tidshorisonter og styring af

Hvem havde bestilt Amanda, vel vidende at det ville blive lavet på et
operativsystem som var på vej til at blive helt skrottet?

Og så snakker du jo bare udenom når du ikke vil tale om problemerne, men
der er der jo ikke noget nyt i!

Fra : G B

Dato : 21-06-05 16:42

spambuster@users.toughguy.net (Jesper) skrev i meddelelsen

> Hvem havde bestilt Amanda, vel vidende at det ville blive lavet på et
> operativsystem som var på vej til at blive helt skrottet?

Ja, gad vide, hvor mange der bruger OS/2 i dag....

> Og så snakker du jo bare udenom når du ikke vil tale om problemerne,
> men der er der jo ikke noget nyt i!

GB

Fra : Konrad

Dato : 24-06-05 13:07

> Hvem havde bestilt Amanda, vel vidende at det ville blive lavet på et
> operativsystem som var på vej til at blive helt skrottet?

Det vidste man ikke, dengang det blev "bestilt". At det til at begynde med
blev baseret på OS2 var faktisk en rigtig fornuftig beslutning - ingen kunne
vide at OS2 ville blive udkonkurreret af Windows. Det var jo de samme
firmaer og programmører som stod bag, og OS2 var dengang lysår foran
Windows.

Fra : JJ

Dato : 24-06-05 13:56

On Fri, 24 Jun 2005 14:06:35 +0200, "Konrad" <davidkonrad@gmail.com>
wrote:

> [...]
>vide at OS2 ville blive udkonkurreret af Windows. Det var jo de samme
>firmaer og programmører som stod bag, og OS2 var dengang lysår foran

Ahh OS2 var mig bekendt IBMs værk. og på det tidspunkt var
hovedmanden brudt med Bill Gates (de stod sammen om dos)

OS/2 var bedre end windows 3.1, uden tvivl. Men det var stadig en stor
gambling at satse på denne platform.

Fra : Per Rønne

Dato : 24-06-05 14:02

> [...]

> vide at OS2 ville blive udkonkurreret af Windows. Det var jo de samme
> firmaer og programmører som stod bag, og OS2 var dengang lysår foran

Det der var tåbeligt var at man baserede det på et bestemt
operativsystem, i stedet for at tage en standardbase som Oracle {eller
freeware: PostgreSQL} hvor serveren kan køre på mange operativsystemer,
og klienterne på endnu flere.

I øvrigt var det naturlige valg at placere database-serveren på en
UNIX-maskine. Hverken på OS/2, Windows eller MacOS.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper

Dato : 24-06-05 14:10

> [...]

> vide at OS2 ville blive udkonkurreret af Windows. Det var jo de samme
> firmaer og programmører som stod bag, og OS2 var dengang lysår foran

Da Amanda blev bestilt stod OS/2 allerede med det ene ben i graven.
Iøvrigt er det altid risikabelt at lænke sit til ét bestemt
operativsystem.

Fra : Tina T.

Dato : 20-06-05 14:28

"Svend" <nobody@noone.com> skrev i en meddelelse
> http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=369942/
>
> Det er at gøre fuldstændigt grin med skatteydernes penge.

Hvad med at sende regningen til forældrerne, det er dem der har forsømt at
opdrage ham, alternativt: det hvide snit!

Tina T.

Fra : NoTrabajo

Dato : 20-06-05 15:05

"Svend" <nobody@noone.com> skrev i en meddelelse
> http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=369942/

> Det er at gøre fuldstændigt grin med skatteydernes penge.

Et lag daglige tæsk indtil ungen lærte at opføre sig på sådan en måde, så han
kunne færdes i samfundet uden at være til gene for os andre.

Hvad lider ungen af? Er der mon tale om muhamedanisme i (mellem)svær grad?
--
NoTrabajo

Fra : Trunte

Dato : 20-06-05 19:36

"NoTrabajo" <trabajono@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kunne færdes i samfundet uden at være til gene for os andre.
>
> Hvad lider ungen af? Er der mon tale om muhamedanisme i (mellem)svær grad?

Nope .. han er pæredansk...ærgerligt ikke?
Trunte

Fra : NoTrabajo

Dato : 20-06-05 20:06

"Trunte" <ap.moeller@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> "NoTrabajo" <trabajono@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nope .. han er pæredansk...ærgerligt ikke?

Hvor ved du det fra? Jeg ved godt at I halalhippier omtaler alle danske
statsborgere (papirdanskere) som "pæredanske", så jeg er stadig ikke overbevist
om, at han ikke er muhamedaner.
--
NoTrabajo

Fra : Trunte

Dato : 20-06-05 20:25

> [...]
>
> Hvor ved du det fra? Jeg ved godt at I halalhippier omtaler alle danske
> statsborgere (papirdanskere) som "pæredanske", så jeg er stadig ikke

Det ved jeg fordi jeg kender historien - det er muligt at den er ny for BT,
men den var i
TV2-nyhederne for nogle måneder siden - den har ligeledes været debatteret i
diverse
fagblade .... han har bl.a. banket sin mormor til lirekassemand. Han har
været placeret
på div. institutioner,som ikke har kunne rumme ham. Jeg mener han hed
Kenneth...

Trunte

ps: jeg er desuden sikker på, hvis det havde været tilfældet at han var en
smule mørklødet,
så ville BT have nævnt det.

Fra : Svend

Dato : 21-06-05 12:06

On Mon, 20 Jun 2005 21:24:53 +0200, "Trunte" <ap.moeller@webspeed.dk>
wrote:

>fagblade .... han har bl.a. banket sin mormor til lirekassemand. Han har

Hans far må da være danmarks største skvat, min søn skulle lige prøve
på at true sin mor eller sine bedsteforældre så kan jeg edderrøvme
love at det sagde KLASK lige på stedet!!!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-06-05 13:01

> Hans far må da være danmarks største skvat, min søn skulle lige prøve
> på at true sin mor eller sine bedsteforældre så kan jeg edderrøvme
> love at det sagde KLASK lige på stedet!!!

Hans far sidder sikkert inde eller er væk i alkohol eller hash.

--
mvh / regards

Christian

Fra : G B

Dato : 21-06-05 16:43

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i meddelelsen

> Hans far sidder sikkert inde eller er væk i alkohol eller hash.

- eller er død?

GB

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-06-05 08:07

"G B" <nonono@nospam.invalid> wrote in message
> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i meddelelsen

> - eller er død?

Kan være.

--
mvh / regards http://makeashorterlink.com/?L27A21C4B
Christian http://makeashorterlink.com/?Q1BA32C4B

Fra : Per Rønne

Dato : 21-06-05 13:37

Svend <nobody@noone.com> wrote:

> Hans far må da være danmarks største skvat, min søn skulle lige prøve
> på at true sin mor eller sine bedsteforældre så kan jeg edderrøvme
> love at det sagde KLASK lige på stedet!!!

Nu er det vist ikke helt ukendt at 17-års drenge kan være stærkere end
deres fædre. Samtidig er han tydeligvis så langt ude, at klø ingen
virkning ville have.
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 21-06-05 14:07

> [...]
> på at true sin mor eller sine bedsteforældre så kan jeg edderrøvme
> love at det sagde KLASK lige på stedet!!!

Det siger jo mere om dig end om ham. Jeg var ikke før nu klar over at du
også var voldelig. I hvert fald er du så rablende uvidende at du vitterlig
tror på at vold løser de problemer han har - han har formentlig fået den
opfattelse at vold er løsningen på verdens problemer, og med typer som dig,
kan det da ikke undre - I mener også at der er en nem løsning på alt. Bare
frem med "køllen", så kan I true jer til hvad-som-helst.

--
ahw

Fra : Allan Riise

Dato : 21-06-05 15:33

> [...]
> på at true sin mor eller sine bedsteforældre så kan jeg edderrøvme
> love at det sagde KLASK lige på stedet!!!

Du må *ikke* slå dit barn.

--
Allan Riise

Fra : Per Rønne

Dato : 21-06-05 16:07

Allan Riise <Ari06@pc.dk> wrote:

> "Svend" <nobody@noone.com> skrev i en meddelelse

> Du må *ikke* slå dit barn.

Det er altså stadig ganske almindeligt at fædrene giver deres sønner en
endefuld; det kan gymnasieskolens gymnastiklærere snakke med om {røde
striper på endeballerne}. Jeg er da også kommet ud for at en 19-årig
dreng skreg, fordi jeg havde måttet give ham en 03-tal i årskarakter;
han havde ikke aflevet en eneste af de obligatoriske opgaver, og havde
kun kommet til timerne fire gange på et år.

Det er så hyppigt forekommende, at der ikke er noget at gøre. Kald det
»civil ulydeighed«.
--
Per Erik Rønne

Fra : Allan Riise

Dato : 21-06-05 17:14

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> kun kommet til timerne fire gange på et år.
>
> Det er så hyppigt forekommende, at der ikke er noget at gøre. Kald det

Selvf. er der noget at gøre.
Hvis man er det mindste i tvivl om at der foregår overgreb på børn, så
melder man det til kommunen, og sikrere sig ved at følge op på det, at der
bliver taget hånd om de evt. problemer.

--
Allan Riise

Fra : Per Rønne

Dato : 22-06-05 08:52

> [...]

> Hvis man er det mindste i tvivl om at der foregår overgreb på børn, så
> melder man det til kommunen, og sikrere sig ved at følge op på det, at der

Du kan ganske simpelt ikke tvangsfjerne måske halvdelen af alle børn
under 18, og de 18-19 årige er fuldstændig afhængig af forældrene, hvis
de går i skole. Prøv at være lidt realistisk.
--
Per Erik Rønne

Fra : Allan Riise

Dato : 22-06-05 09:05

> Du kan ganske simpelt ikke tvangsfjerne måske halvdelen af alle børn
> under 18, og de 18-19 årige er fuldstændig afhængig af forældrene, hvis
> de går i skole. Prøv at være lidt realistisk.

Man starter heller ikke med at tvangsfjerne, man kommer med vejledning og
opfølgning af samme.
Jeg har selv benyttet mig af en familievejleder, da jeg ikke selv har haft
en "far", og derfor var i tvivl om jeg kunne opfylde rollen
tilfredsstillende.
det var forøvrigt Lola Jensen fra TV3 programmet "Hjælp, vi har børn".

Tvangsfjerning er *sidste* udvej, og der gøres, IMHO, rigtig meget, og
bruges rigtig mange ressourcer før det skridt bliver taget.
Dette skrevet med forbehold for, at der selvf. kan findes kommuner der er
hurtigere på "aftrækkeren" her generaliserer jeg!

--
Allan Riise

Fra : Allan Riise

Dato : 22-06-05 09:07

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse news:42b91b74$0$166
> Dette skrevet med forbehold for, at der selvf. kan findes kommuner der er
> hurtigere på "aftrækkeren" her generaliserer jeg!

Genereliserer EVEN

--
Allan Riise

Fra : Per Rønne

Dato : 22-06-05 11:22

Allan Riise <Ari06@pc.dk> wrote:

> Man starter heller ikke med at tvangsfjerne, man kommer med vejledning og
> opfølgning af samme.

Der er ganske simpelt rigtig mange forældrepar der tror på en sjælden
endefuld - som en fornuftig straf. Hvordan tror du at man kan ændre
deres holdninger gennem vejledning og opfølgning? De tror jo ganske
simpelt ikke på disse pædagogiske eksperter, og børnene er også loyale
mod forældrene. Det er da heller ikke så forfærdeligt usædvanligt at
18-års drenge fuldt ud accepterer at få af spanskrøret, og faktisk er
glade for at forældrene kerer sig om dem. I modsætning deres kammerater,
som går for lud og koldt vand; hvor forældrene barer lader dem komme
hjem kl. 3:00 når de skal op og i skole næste dag.

I min egen familie er det holdningen blandt brødre og fætre, og du kan
ganske simpelt ikke ændre den holdning gennem »oplysning« som de
opfatter som »indoktrinering«. At ville nægte dem retten til at få børn
ville være det samme som at dømme det danske folk til selvmord; vi skal
jo helst have 2,1 barn per kvinde.
--
Per Erik Rønne

Fra : Allan Riise

Dato : 22-06-05 11:29

> [...]
> opfatter som »indoktrinering«. At ville nægte dem retten til at få børn
> ville være det samme som at dømme det danske folk til selvmord; vi skal

Min egen opfattelse er at revselsesretten *ikke* burde være fjernet, og da
slet ikke med den begrundelse at der er "nogen der ikke kan finde ud af
det"!

Så var der dælme mange ting vi skulle undvære.
Men nu er loven der, og så må man tage den alvorligt!

--
Allan Riise

Fra : Croc®

Dato : 22-06-05 12:02

On Wed, 22 Jun 2005 12:29:01 +0200, "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote:

>Min egen opfattelse er at revselsesretten *ikke* burde være fjernet, og da
>slet ikke med den begrundelse at der er "nogen der ikke kan finde ud af
>det"!

Det kan du sgu' ikke mene. Hvad med retten til at revse konen eller
tyendet, eller arbejdsgiverens revselsesret overfor svendene, burde de
heller ikke være fjernet? Vi kan jo også skrue tiden tilbage til
hoveriet, der var stort set alt tilladt, bare du kunne betale dig fra
det.

>Så var der dælme mange ting vi skulle undvære.
>Men nu er loven der, og så må man tage den alvorligt!

Den kom ikke en dag for tidligt.

Regards Croc®

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 22-06-05 11:59

> [...]
da
> slet ikke med den begrundelse at der er "nogen der ikke kan finde ud af

Det var ikke begrundelsen - desuden har revselsretten i form at klø til
børnene aldrig formelt eksisteret - men man har med loven præciseret at det
ikke er tilladt at bruge klø i opdragelsen, og det virker i øvrigt heller
ikke.
En voksen, der kan beherske sig er langt mere sikker på sig selv end den
voksne, der tror at klø hjælper.

jeg har fået mange tæsk som barn for samme "forseelser" uden at jeg af den
grund undlod at gøre det igen. Mine egne børn har aldrig fået klø, og jeg
har aldrig som lærer slået en elev.
Jeg kunne da godt indimellem tænke mig at det ville være en god idé, men jeg
erkender at det er godt at jeg ikke i den pågældende situation ikke må
benytte den slags midler, samt at det mere ville hjælpe på mig selv end på
eleven.

> Så var der dælme mange ting vi skulle undvære.
> Men nu er loven der, og så må man tage den alvorligt!

Klø er ikke noget, der hjælper, men noget der skader - alene det forhold at
man tror at man kan løse problemer med vold og at man lærer børnene at det
er den rigtige måde at løse sine konflikter på, og at børn skal opleve at
være rædselsslagne for at få et par på huden, gør at ethvert tænkende
menneske bør tage afstand fra den slags. AT benytte sig af sin overlegenhed
i legemsstyrke ved at slå, finder jeg simpelthen forkasteligt. Vold avler
kun vold - og jeg hører i den situation ikke til de frelste, der aldrig har
prøvet at få nogle på huden eller oplevet at nogle har fået det - de har
alle taget skade i en eller anden grad,som er vanskeligt at udrede, men som
ikke desto mindre kan undersøges, hvis man gider at bruge midlerne dertil.

Derfor er forbuddet mod at anvende klø som opdragelsesmiddel en god ting -
især for forældre, der ikke kan beherske sig - det kan de stadigvæk ikke,
men nu er det lettere at føre dem for retten, når de forløber sig, fordi de
ikke længere kan undskylde sig med at det blot var inden for
revselsesrettens regi, at det skete.
Det er også godt at jeg og mine kolleger er hindret i at slå eleverne - vi
skal ikke kunne dække vores eventuelle mangel på psykologisk eller
pædagogisk indsigt ved at slå.

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 22-06-05 12:52

Arne H. Wilstrup <detfaarduejatvide@invalid.dk> wrote:

> Det var ikke begrundelsen - desuden har revselsretten i form at klø til
> børnene aldrig formelt eksisteret

Børn der nægtede at få klø, kunne ganske officielt blive anholdt af
politiet, og blev først løsladt når de havde fået deres endefuld. Også
selv om de i mellemtiden var fyldt 18.

Jeg har siddet ved bordet på en DSU-sommerlejr, hvor en tidligere
landsformand udspurgte en 14-årig dreng om klø. Drengen mente at de
fleste af drengene i hans klasse {han skulle op i 8. klasse} stadig fik
klø, og at det samme var tilfældet med drengene i 9. klasse, da der
altid var nogle der havde røde striper på endeballerne ved omklædning -
og aldrig de samme hver gang. I øvrigt lykkedes det Jan P, der i dag er
i folketinget, at gøre drengen til tilhænger af klø, da det åbenbart
virkede. Han havde dog aldrig selv fået det - men Jan havde fået sin
sidste omgang dagen før han fyldte 18, /fordi/ han fyldte 18 næste dag.

Han inddrog så mig i samtalen, da han ikke mente at en
»middelklassedreng« havde fået det, men selv professorer ved Københavns
Universitet bruger det altså stadig. Jeg kunne nu godt få det, men med
års mellemrum, og ikke siden jeg var en 10-12 år gammel.
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 22-06-05 13:36

> [...]

Jeg retter lige ovenstående - det jeg mener er at revselsretten i form at
klø til børn har aldrig formelt eksisteret efter 1866-loven Det var således
at man før 1866 med Christian den femtes Danske Lov af 1683 kunne straffe
børn, der forsyndede sig mod deres forældre - fx ved at gøre dem arveløse.
Der var endda dødsstraf for at anvende fysisk vold mod forældrene.

> Børn der nægtede at få klø, kunne ganske officielt blive anholdt af
> politiet, og blev først løsladt når de havde fået deres endefuld. Også
> selv om de i mellemtiden var fyldt 18.

Forkert - de kunne straffes af øvrigheden indtil de var 15 år, der var den
kriminelle lavalder. Og det var meget strengt. Ifølge Christian d. 5. Danske
lov af 1683, kunne man som barn endog få livstid hvis man blot tiltalte sine
forældre uærbødigt.

Hvis de var under 15 år efter samme lov, kunne de blive straffet først
hjemme og ved gentagelsestilfælde af øvrigheden. Udøvede forældrene ikke den
straf som øvrigheden satte, blev de selv straffet på samme måde som var det
dem selv, der havde begået forbrydelsen i fuld offentlighed.

Men i 1866 blev med straffelovens paragraf 308 de øvrige bestemmelser
ophævet, altså den med at forældre havde fysisk ret til at straffe deres
børn.

I Danmark er det forbudt, men ikke strafbart at slå sine børn. Det betyder
altså at "børn er den eneste gruppe i samfundet, der kan udsættes for fysisk
afstraffelse, uden at det behøver at få retsvirkninger for forældrene" (jf.
Ole Varming, Børneopdragelse i Danmark, Gyldendal 2. opl. 1992 s.25)

(Ole Varming er opdragelsesforsker)

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 23-06-05 09:26

> [...]

> lov af 1683, kunne man som barn endog få livstid hvis man blot tiltalte sine

Indtil 1967 havde også lærerne ret til at give eleverne med spanskrøret
{der skulle dog være et lag mellem ende og spanskrør, typisk
underbukser, men det blev nu ikke altid overholdt}. Det gjaldt for
skoleelever til og med 3g - men i 1967 havde de fleste kommuner dog
afskaffet muligheden. Undtagelser var mig bekendt små landkommuner og en
kommune som Frederiksberg, hvor også gymnasierne er kommuneskoler.

Desværre er det det svært at google sig ind på relevante hjemmesider, da
de fleste søgeresulater er sex-sider. Men se dog:

http://da.wikipedia.org/wiki/Revselsesret

Hvor der står:

Revselsesretten er en i Danmark indtil 1997 bestående ret for forældre
til korporligt at afstraffe deres børn idet en sådan vold inden 1997
fandtes at falde uden for straffelovens § 244 (om simpel vold). Retten
eksisterer fortsat i en række lande, heriblandt USA, hvor smæk o.lign.
stadig er meget udbredt.
Revselsesretten har aner tilbage til Christian den Femtes Danske Lov,
hvor Danske Lov 6-5-5 siger: "Husbond maa refse sine Børn og Tyende med
Kæp, eller Vond, og ej med Vaaben; Men giør hand dem Saar med Aad, eller
Eg, eller slaar dem Lemmer sønder, eller skader dem paa deris Helbred,
da straffis hand saa som hand een fremmet hafde gjort Skade".
==

Og i SDE:

revselsesret, ret til at tugte, dvs. opdrage og straffe, undergivne, fx
familiemedlemmer, tjenestefolk og institutionsanbragte. I Christian 5.s
Danske Lov 6-5-5, 6-5-6 og 6-9-4 var der bestemmelser om husbondens og
hans hustrus revselsesret over for børn og tyende, mens loven afskaffede
husbondens ret til at revse hustruen. Reglerne i Danske Lov om
revselsesret blev ophævet ved Straffeloven af 1866, men det var ikke
hermed meningen at ophæve revselsesretten. Medhjælperloven fra 1921
ophævede retten til at revse tyende, men først i 1951 blev legemlig
afstraffelse ophævet i de københavnske kommuneskoler, og med
"spanskrørscirkulæret" i 1967 afskaffedes klø generelt i skolevæsenet.
Samme år blev det forbudt at afstraffe klienter i døgninstitutioner for
børn og unge. I perioden fra 1979 til 1987 afskaffede de øvrige nordiske
lande de sidste rester af forældres ret til at revse deres børn. I
Danmark blev der i 1985 indsat en bestemmelse i Myndighedsloven om, at
forældremyndighedens indehaver har pligt til at "beskytte barnet mod
fysisk og psykisk vold og anden krænkende behandling", men først i 1997
ophævedes den sidste rest af den revselsesret, som tidligere tilkom
indehavere af forældremyndighed over for deres børn.

JørnV
==
Se i øvrigt det helt uoverskuelige link:

http://www.google.com/search?client=safari&rls=da-dk&q=revselsesret&ie=U
TF-8&oe=UTF-8
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 22-06-05 12:22

Allan Riise <Ari06@pc.dk> wrote:

{Revselsesrettens afskaffelse}

> Men nu er loven der, og så må man tage den alvorligt!

Det er så en lov hvorefter der mig bekendt aldrig er rejst en sag her i
landet, og hvor folketingsmedlemmer der stemte for fra talerstolen
argumenterede for, at man stadig skulle kunne give små drenge der løb ud
på vejen efter en bold, et klask bagi.

De sager der er rejst har jo været helt horrible, og var også tidligere
fuldstændigt ulovlige. Som at anbringe et barn på en kogeplade.

Man har heller aldrig taget forbuddet mod prostitution alvorligt. I
realiteten betød kriminaliseringen i 1906 kun at de prostituerede måtte
forlade bordellerne, og i stedet fik usle forhold som gadeprostituerede,
med de alfonser og voldtægter det førte til. Siden 2000 er bordellerne
igen blevet lovlige, idet prostituerede ikke må arbejde der som ansatte.
De skal være medejere af bordellet. Udsmider og kontordame kan dog godt
være ansatte.
--
Per Erik Rønne

Fra : JJ

Dato : 20-06-05 18:36

On Mon, 20 Jun 2005 12:13:06 +0200, Svend <nobody@noone.com> wrote:

>http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=369942/
>
>Det er at gøre fuldstændigt grin med skatteydernes penge.

Sludder. 14 pædagoger i rundkreds, hånd i hånd med den voldelige
dreng, mens man spørger hvad han selv mener, skal nok gøre
underværker, og få ham væk fra den voldelige tilværelse.

Eller noget.

Fra : news.inet.tele.dk

Dato : 20-06-05 20:40

"JJ" <Jsins@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Sludder. 14 pædagoger i rundkreds, hånd i hånd med den voldelige
> dreng, mens man spørger hvad han selv mener, skal nok gøre
> underværker, og få ham væk fra den voldelige tilværelse.

Mon ikke politikerne hellere skulle "klappe hesten" til han er atten.
Herefter kunne man forhåbentlig smide ham i spjældet og smide nøglen væk.

Det virker alligevel som om, at knægten er totalt tabt for samfundet, og
aldrig vil blive til gavn for nogen. -

Ja, selvfølgelig ud over 15 pædagoger som p.g.a. psykopaten får fast
arbejde. Ja, og selvfølgelig nogle politibetjente, som skal fange ham og
køre ham tilbage til institutionen når han har været på springtur - for man
må vel ikke låse ham inde. Og så glemte jeg selvfølgelig lige i farten hans
faste forsvarsadvokat, som skal forsvarer psykopaten, når han har tævet en
eller anden sagesløs borger til lirekassemand. Og så er der dommeren,
psykologer, læger, diverse sociale sagsbehandlere o.s.v. o.s.v.

Ja, sådan en psykopat kan virkelig skaffe mange mennesker i arbejde.

Men husk på, at det er dig og mig der betaler - og jeg gider snart ikke
mere.

Karsten.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-06-05 13:37

news.inet.tele.dk <karsten-hansen@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]

> aldrig vil blive til gavn for nogen. -

> Ja, selvfølgelig ud over 15 pædagoger som p.g.a. psykopaten får fast

14 pædagoger, og de skal højst være tre ad gangen om ham.

Derudover skal han være så ekstremt voldelig, at pædagogerne får tæv.
Hvad han fejler ved jeg dog ikke, det er højst muligt at han skal
tilbringe hele livet på et lukket, psykiatrisk hospital.
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 21-06-05 14:04

"news.inet.tele.dk" <karsten-hansen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> mere.

Så rejs bort -ingen vil savne dig.

--
ahw

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 21-06-05 14:04

> [...]
> dreng, mens man spørger hvad han selv mener, skal nok gøre
> underværker, og få ham væk fra den voldelige tilværelse.

Nu har du jo ikke noget at prale af omkring opdragelse - din er lige så
elendig. Om du er blevet tævet eller har tævet andre er ikke oplyst, og jeg
ved ikke om du har været anholdt for vold, men dine udtalelser lugter langt
væk af mangel på disciplin -især selvdisciplin, siden du udtrykker så meget
had til dine medmennesker - især dem, hvis baggrund du ikke kender til.

--
ahw

Fra : JJ

Dato : 21-06-05 16:12

On Tue, 21 Jun 2005 15:03:43 +0200, "Arne H. Wilstrup"

> [...]
>had til dine medmennesker - især dem, hvis baggrund du ikke kender til.

Hmmmm, ser du ligefrem had i mit indlæg? Jeg skriver bare lidt ironisk
at jeg ikke helt tror på at 14-15 pædagoger er løsningen, men jeg har
da aldrig sagt at der skal bruges vold?

Fra : G B

Dato : 21-06-05 16:45

JJ <Jsins@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Hmmmm, ser du ligefrem had i mit indlæg? ...

Arne Herzsprung Wilstrup ser had overalt. Om du så aldrig har skrevet til
ham, kan du risikere, at han angriber dig for "dit ubændige had" imod ham.
Det har jeg selv været ude for - det var indholdet af den første msg. fra
ham til mig...

GB

Fra : morten sorensen

Dato : 20-06-05 20:15

Svend wrote:
> http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=369942/
>
> Det er at gøre fuldstændigt grin med skatteydernes penge.

Hvorfor er han ikke bare i fængsel?

Han har vel begået vold nok til at ryge ind?

--

morten sorensen

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 20-06-05 20:48

"morten sorensen" skrev i en meddelelse

> Hvorfor er han ikke bare i fængsel?
>
> Han har vel begået vold nok til at ryge ind?

Det er vel fordi han er mindreårig - blandt andet.....

Ruth

Fra : JJ

Dato : 20-06-05 20:55

On Mon, 20 Jun 2005 21:47:39 +0200, "Ruth Nielsen"
<cfs29093a@post.cybercity.dk> wrote:

>Det er vel fordi han er mindreårig - blandt andet.....

De har sagt henholdsvis 17 og 18 år i medierne. Det skulle uanset hvad
da være nok til at komme ind og ruske?

Fra : Per Rønne

Dato : 21-06-05 13:37

JJ <Jsins@hotmail.com> wrote:

> De har sagt henholdsvis 17 og 18 år i medierne. Det skulle uanset hvad
> da være nok til at komme ind og ruske?

Han /er/ mindreårig, og efter FNs børnekonvention må han ikke sættes i
fængsel med voksne, som i denne sammenhæng defineres som personer over
18. Der er nogle måneder til han fylder disse 18 år.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jim

Dato : 21-06-05 19:26

"Ruth Nielsen" <cfs29093a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Det er vel fordi han er mindreårig - blandt andet.....

Don´t do the crime, if you can´t do the time.

Hvis han er gammel nok til at begå kriminalitet, er han vel også gammel
nok til at sidde i fængsel.

J.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 21-06-05 19:44

"Jim" <Nospam4Admin@moneyman.dk> skrev i en meddelelse
> " > Don´t do the crime, if you can´t do the time.
>
> Hvis han er gammel nok til at begå kriminalitet, er han vel også gammel
> nok til at sidde i fængsel.

Vrøvl - det højrerabiate udsagn har du fra USA - hvis en 3-årig tager en
pose slik fra en butik uden at forældrene ser det, men det ses af
personalet, skal den treårige så i spjældet - og hvis det er sket tre gange,
skal han så have livstid?
--
ahw

Fra : #2066

Dato : 21-06-05 22:30

http://www.sptimes.com/2005/webspecials05/child-video-streaming/classroom/small.shtml

Fra : Knud Larsen

Dato : 20-06-05 20:53

"morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> wrote in message

> Hvorfor er han ikke bare i fængsel?
>
> Han har vel begået vold nok til at ryge ind?

Ingen fængsler tør vel tage ham. Igen mener jeg, at det er meget mærkeligt,
at man åbenbart ikke har lov til at medicinere sådan en syg dreng til at
falde til ro. Han kan måske blive til et menneske når nogle år er gået, det
er set før, at folk med alderen pludselig har ændret sig.

Fra : Pjensen73

Dato : 20-06-05 21:05

Knud Larsen skrev:
> [...]
> falde til ro. Han kan måske blive til et menneske når nogle år er gået, det
> er set før, at folk med alderen pludselig har ændret sig.

Jeg forstår heller ikke, hvorfor man ikke kan medicinere ham.
Man kan tvangsindlægge folk på Pykiatrisk afdeling, hvis de er til fare
for sig selv. Knægten er til fare for andre og burde også
tvangsindlægges for at blive medicineret.

Fra : Svend

Dato : 21-06-05 12:08

On Mon, 20 Jun 2005 22:04:44 +0200, Pjensen73

>Jeg forstår heller ikke, hvorfor man ikke kan medicinere ham.

Nemlig bæltefiksering og tvangsmedicinering til det punkt hvor ikke
længere udgør en trussel mod borgere eller personale.

Og så et par flade øretæver med jævne mellemrum til den er feset ind
på lystavlen.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 21-06-05 14:09

> [...]
> længere udgør en trussel mod borgere eller personale.
>
> Og så et par flade øretæver med jævne mellemrum til den er feset ind

Med primitive primater som dig, så forstår jeg ikke hvorfor du ikke allerede
er ansat på en psykiatrisk afdeling. Du vil sikkert mene at man kan banke
sindsyge mennesker til at blive raske?

Du har da et ubehageligt primitivt menneskesyn, så jeg er personlig glad for
at du ikke har magt som du mangler agt, for så så det da slemt ud.

--
ahw

Fra : morten sorensen

Dato : 21-06-05 07:32

Knud Larsen wrote:
> "morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> wrote in message

> Ingen fængsler tør vel tage ham.

Det skal de vel bare gøre - for fængsler er vel til at spærre folk inde.

Hvis han er så voldelig ryger han vel også hurtigt i isolation?

> [...]
> falde til ro. Han kan måske blive til et menneske når nogle år er gået, det
> er set før, at folk med alderen pludselig har ændret sig.

Enig.

Jeg kan slet ikke se ideen med at ansætte 15 folk til ham. Skal de gå
med ham alle steder? Skal de lave mad, rydde op osv? Det ville han næppe
blive bedre af.

Der må alligevel være grænser for hvor mange penge samfundet bruger på
folk der ikke vil hjælpe sig selv.

--

morten sorensen

Fra : Knud Larsen

Dato : 21-06-05 09:00

> Det skal de vel bare gøre - for fængsler er vel til at spærre folk inde.
>
> Hvis han er så voldelig ryger han vel også hurtigt i isolation?

Det må man sikkert ikke for så unge mennesker.

> [...]
> ham alle steder? Skal de lave mad, rydde op osv? Det ville han næppe blive

Ja, han kommer til at leve bedre end en godsejer i gamle dage, og han er
ikke den første, vi har haft andre "teams" af pædagoger til oppasse andre
utilpassede unge.

> Der må alligevel være grænser for hvor mange penge samfundet bruger på
> folk der ikke vil hjælpe sig selv.

Man skulle synes der var en grænse. Drengen ER jo syg på en eller anden
måde, men vores psykiatriske hospitaler kan heller ikke tage sådanne som
ham.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-06-05 10:31

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> wrote in message
> Man skulle synes der var en grænse. Drengen ER jo syg på en eller anden
> måde, men vores psykiatriske hospitaler kan heller ikke tage sådanne som
> ham.

Hvad med Nykøbing Sjælland ?

--
mvh / regards

Christian

Fra : Per Rønne

Dato : 21-06-05 13:37

morten sorensen <morten@mortens.net_DELETE> wrote:

> Hvorfor er han ikke bare i fængsel?
>
> Han har vel begået vold nok til at ryge ind?

Der er vist ingen institution der vil have ham.
--
Per Erik Rønne

Fra : morten sorensen

Dato : 21-06-05 14:17

Per Rønne wrote:

> Der er vist ingen institution der vil have ham.

Jeg var ikke klar over at kriminalforsorgen havde et valg omkring hvem
de vil bure inde.

--

morten sorensen

Fra : Per Rønne

Dato : 21-06-05 15:34

morten sorensen <morten@mortens.net_DELETE> wrote:

> Jeg var ikke klar over at kriminalforsorgen havde et valg omkring hvem
> de vil bure inde.

Han er for ung til kriminalforsorgen, og i øvrigt kunne det godt tænkes
at han i givet fald skulle sidde i isolation i årevis.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper

Dato : 21-06-05 22:59

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Han er for ung til kriminalforsorgen, og i øvrigt kunne det godt tænkes
> at han i givet fald skulle sidde i isolation i årevis.

Altså der er det vi har Sikringsanstalten i Nykøbing Sjælland til:
Ekstremt voldelige og farlige personer med psykisk sygdom eller
karakterafvigelse.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-06-05 08:09

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message

> Altså der er det vi har Sikringsanstalten i Nykøbing Sjælland til:
> Ekstremt voldelige og farlige personer med psykisk sygdom eller
> karakterafvigelse.

Lige mine ord.

Fra : Allan Riise

Dato : 22-06-05 08:13

> "Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message

> Lige mine ord.

Såfremt han kan sidde på en afd. hvor der ikke er kriminelle over 18 år!

--
Allan Riise

Fra : morten sorensen

Dato : 22-06-05 08:20

Allan Riise wrote:

> Såfremt han kan sidde på en afd. hvor der ikke er kriminelle over 18 år!

Er det et dansk lovkrav eller er der tale om en 'menneskerret'?

Det sidste ville jeg ignorere, da denne 17-årige næppe kommer til skade
fordi han er på en afdeling for 18+

Hvis han har begået vold og sandsynligvis vil gøre det igen, ville jeg
uden at tøve bure ham inde, i det jeg antager der ikke kan gøres noget
medicinsk.

--

morten sorensen

Fra : Allan Riise

Dato : 22-06-05 08:37

"morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> skrev i en meddelelse

> Er det et dansk lovkrav eller er der tale om en 'menneskerret'?

Dansk ret.

> Det sidste ville jeg ignorere, da denne 17-årige næppe kommer til skade
> fordi han er på en afdeling for 18+

Nu er det jo så ikke dig der ska tage stilling til hvad der er, eller ikke
er godt.

> Hvis han har begået vold og sandsynligvis vil gøre det igen, ville jeg
> uden at tøve bure ham inde, i det jeg antager der ikke kan gøres noget
> medicinsk.

Nu er det jo så ikke dig der ska tage stilling til, hvad der skal ske med
denne person.
Men mener du virkelig alvorligt at det er medicinering der skal til, og hvis
ja, hvad har du af dokumentation for at det virker, uden at skade personen?

--
Allan Riise

Fra : morten sorensen

Dato : 22-06-05 09:34

Allan Riise wrote:
> "morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> skrev i en meddelelse

> Dansk ret.

Hvilken lov? Er den kriminelle lavalder ikke 15? har umyndige *aldrig*
været i fængsel i DK?

> Nu er det jo så ikke dig der ska tage stilling til hvad der er, eller ikke
> er godt.

Men jeg tilader mig at udtale mig alligevel, da dette er en politisk NG.

> Nu er det jo så ikke dig der ska tage stilling til, hvad der skal ske med
> denne person.

Igen.... dette er en politisk diskussionsgruppe.

> Men mener du virkelig alvorligt at det er medicinering der skal til, og hvis
> ja, hvad har du af dokumentation for at det virker, uden at skade personen?

Jeg skriver ordret: "i det jeg antager der ikke kan gøres noget
medicinsk" - hvilket er lige modsat at hvad du vil have mig til at mene.

Kan medicin hjælpe ham (og samfundet) ville jeg da mene det var relevant
at prøve. Bedømmes han at være hinsides hjælp, skal han spærres inde.

Det kan ikke passe at han skal have sin egen institution. Det er
simpelthen krænkende for andre.

--

morten sorensen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 22-06-05 10:52

> [...]
> at prøve. Bedømmes han at være hinsides hjælp, skal han spærres inde.
>
> Det kan ikke passe at han skal have sin egen institution. Det er

?hvorfor i alverden skulle det være krænkende for andre at en psykisk syg
skal være på en institution? De skal da kun være glade for at han får noget
hjælp i stedet for at man blot håner de mennesker, der skal hjælpe ham?

Selv EB der udtaler sig kritisk om tingene, vil ikke anvise nogen anden
løsning. Det blad - eller skulle jeg sige "sprøjte" - skriver at det koster
årligt fem mio kr. -nuvel, men det koster adskillige mio OM DAGEN at holde
det unyttige militær i live.

Det er så nemt at kritisere fra lænestolen, men prøv at komme ud i livet og
have med sådanne mennesker at gøre, så vil du måske opdage at tingene ikke
er så sort-hvide, som du forestiller dig.

Og nej, man kan ikke spærre folk inden på en sikringsanstalt fordi de har
været voldelige. Der skal langt alvorligere forbrydelser til, som fx mord.

--
ahw

Fra : morten sorensen

Dato : 22-06-05 10:59

Arne H. Wilstrup wrote:
> "morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> skrev i en meddelelse

> ?hvorfor i alverden skulle det være krænkende for andre at en psykisk syg
> skal være på en institution?

Der står *sin* egen institution.

Det er imho krænkende at man fortsat kaster så mange gode penge efter
noget der er dømt til ikke at lykkes.

Et velfærdssamfund kan sagtens 'give op' efter man har prøvet alle
medicinske og behandlingsmæssige tiltag uden succes. Er manden stadig
voldelig, må han bures inde.

--

morten sorensen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 22-06-05 11:16

> Der står *sin* egen institution.
>
> Det er imho krænkende at man fortsat kaster så mange gode penge efter
> noget der er dømt til ikke at lykkes.

hvor ved du det fra? ER du da psykiater eller psykolog? Og hvad er
alternativet udover de helt ulovlige og utilstrækkelige tiltag som at sætte
ham på sikringsanstalten?

> Et velfærdssamfund kan sagtens 'give op' efter man har prøvet alle
> medicinske og behandlingsmæssige tiltag uden succes. Er manden stadig
> voldelig, må han bures inde.

Vi skal ikke spærre sindssyge inde i fængsler - det er de ikke gearet til og
det er i øvrigt en menneskeforagtende holdning, du her indtager - det er et
barn ifølge loven, under 18 - han er psykisk syg og skal behandles - og det
skal naturligvis ske på institutioner, der har den fornødne erfaring og med
mennesker, der har den fornødne erfaring og viden om disse ting.
De almindelige psykiatriske afdelinger er ikke gearet til at klare sådanne
personer, og fængslerne er IKKE gearet til at håndtere psykiske syge på den
måde. Sikringsanstalten har ikke det formål og har i øvrigt mange farligt
sindssyge, der er voksne og som har begået mord - jeg har selv arbejdet på
stedet i en periode for mange år siden - så jeg kan roligt sige at stedet
IKKE er velegnet.
Der er altså tale om et ungt menneske, hvor der skal foretages nogle
ekstraordinære foranstaltninger helt i overensstemmelse med loven og med
mulighederne. Jeg kan ærlig talt ikke hidse mig meget op over at man bruger
nogle få millioner om året til at hjælpe et ungt menneske på ret køl - han
er nok psykisk syg men ikke sindssyg, hvorfor man ikke kan bure ham inde på
en psykiatrisk afdeling - for hvor skulle det være? Sct. Hans? næppe -det er
han ikke sindssyg nok til, hvilket fremgår af pressen.

Afskaf betalingen til militæret blot et par uger, så har vi tilstrækkelige
midler til at huse flere af hans slags.

Og vær så hellere forarget over at der findes firmaer herhjemme der ikke
betaler skat, men som kanaliserer deres indtjening over til andre lande,
hvor der heller ikke betales skat, men hvor indtjeningen heller ikke er så
attraktiv som i Danmark. DET kan gøre MIG forarget at man ikke fra politisk
hold vil gøre noget ved de ting,selvom de hævder at ville gøre det.

Og de mange millioner de bruger løs af til opvisningsflyvninger m.v., uden
at en kæft gør af det.

Nej, der er nok at tage fat på,hvis man virkelige er forarget, men lad være
med at være forarget over at man hjælper mennesker i nød. Det er for sølle.

--
ahw

Fra : morten sorensen

Dato : 22-06-05 11:30

Arne H. Wilstrup wrote:
> [...]
>

> hvor ved du det fra? ER du da psykiater eller psykolog? Og hvad er
> alternativet udover de helt ulovlige og utilstrækkelige tiltag som at sætte

Han virker opgivet af systemet; han er voldelig. det er ret åbenlyst at
han skal i fængsel, da fængsel er det eneste der egner sig til den
situation.

> Vi skal ikke spærre sindssyge inde i fængsler

Jamen - så sæt ham ind på et hospital! Jeg har intet imod at han
behandles. By all means go ahead - men det var mit indtryk at man havde
prøvet dette og nu opgivende slog ud med armene.

Pointen er at man ikke skal lave en institution til *een* eneste person.
Har man konstateret at man ikke kan gøre noget for en voldmand, skal
vedkommende spærres inde. Længere synes jeg ikke den er.

> Afskaf betalingen til militæret blot et par uger, så har vi tilstrækkelige
> midler til at huse flere af hans slags.

De penge kan bruges klart bedre. Her skyller man dem direkte ud i
lokummet. Man har angiveligt prøvet alt - og har man det, mener jeg det
er fint at resignere og bure vedkommende inde.

morten sorensen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 22-06-05 12:19

> Han virker opgivet af systemet; han er voldelig. det er ret åbenlyst at
> han skal i fængsel, da fængsel er det eneste der egner sig til den
> situation.

Nej, det er nemlig helt skrupravende forkert -fængsler egner sig IKKE til
voldelige elementer, der er syge - jeg er ked af at berøve dig din
uvidenhed, men i vort samfund straffer vi ikke syge mennesker, men behandler
dem m.h.p. at de enten kan blive raske eller få et tåleligt liv. At sætte
dem i fængsel er en straf. I et fængsel sker der ingen behandling -nogle kan
få nogle piller, men man kan ikke sætte børn og unge i fængsel fordi de er
psykisk syge - blot for at vi kan spare nogle få håndører.

> Jamen - så sæt ham ind på et hospital! Jeg har intet imod at han
> behandles. By all means go ahead - men det var mit indtryk at man havde
> prøvet dette og nu opgivende slog ud med armene.

Man kan ikke spærre ham inde på et hospital fordi han er meget voldelig. Det
er hospitalerne ikke gearet til at håndtere.
Jeg formoder at du aldrig har været på en psykiatrisk afdeling -jeg har
arbejdet på flere af slagsen som ung medicinsk student, og jeg kender også
nogle i min bekendtskabskreds som har prøvet turen. Det er altså ikke stedet
hvor man ustandselig mandsopdækker folk - det er der simpelthen ikke
kapacitet til . Desuden er drengen formentlig ikke sindssyg, men psykisk
afvigende - noget, der muligvis kan rettes eller forbedres. Og så er han
under 18 år - der er altså ingen grund til at sætte ham i fængsel, da han
ikke begår sine voldelige handlinger "bevidst" men som følge af sin pyskiske
lidelse, hvilket ikke er det samme som at sige at han er sindssyg i den
almindelige opfattelse (fx skizofren )

> Pointen er at man ikke skal lave en institution til *een* eneste person.
> Har man konstateret at man ikke kan gøre noget for en voldmand, skal
> vedkommende spærres inde. Længere synes jeg ikke den er.

Det er en forenkling af tingene og en måde at "løse" problemerne på som
svarer til middelalderens metoder mod sindssyge.

> De penge kan bruges klart bedre.

Nej?!

Her skyller man dem direkte ud i
> lokummet. Man har angiveligt prøvet alt - og har man det, mener jeg det er
> fint at resignere og bure vedkommende inde.

Det er rystende så inhuman tankegang du her afslører: bur blot avigerne
inde, så er vi fri for at bekoste på dem på anden vis. AFskaf behandling af
de sindssyge, giv dem nogle tørre tæsk.

Hvorfor ikke blot henrette dem med det samme, det vil spare både tid og
penge?

Det koster det danske samfund højst 1 krone pr. borger om året at have ham
på en sær-institution - og hvis du for alvor mener at 1 krone er et
væsentligt beløb at spare til en person, et barn, der har nogle psykiske
afvigelser, så egner du dig ikke til at tage stilling til situationer,hvor
det drejer sig om menneskelige lidelser og deres afhjælpning.

Vi kan jo tage autister - gør de nytte i samfundet? er de til gavn for
nogen? Vil de en gang kunne fungere i samfundet på normale vilkår? Nå,
ikke -så henret dem eller smid dem i fængsel eller ind på et hospital til
opbevaring.

Psykisk handicappede? gør de nytte i samfundet? er de til gavn for nogen?
Vil de en gang kunne fungere i samfundet på normale vilkår?Nå, ikke- så
henret dem eller smid dem i fængsel eller ind på et hospital til opbevaring.

Handicappede i øvrigt, fx spastikere: gør de nytte i samfundet? er de til
gavn for nogen? Vil de en gang kunne fungere i samfundet på normale vilkår?
Nå, ikke- så henret dem eller smid dem i fængsel eller ind på et hospital
til opbevaring.

Det er ikke en gang værd at debattere - dine synspunkter her er så inhumane,
og vidner om et uhyggeligt menneskesyn på linje med nazisternes
racehygiejnetanker at ethver selvstændigt tænkende menneske bør tage afstand
fra det.

Den dag vi ender med at afvigere blot skal smides i fængsel til opbevaring,
er vi kommet så langt ud i råhed og umenneskelighed at det vil være
uhyggeligt at være til. Så langt ud i forrået tankegang som den du advokerer
for, håber jeg aldrig nogensinde at jeg eller mine geråder ud i.

Hvad bliver det næste? politiske afvigere som mig, der jo går ind for
socialisme? skal jeg ikke også smides på et eller andet hospital til
opbevaring eller henrettes? Jeg er faktisk sikker på at der er flere der vil
hilse dette velkomment, men det er stadig et udtryk for en primitiv, forrået
tankegang som burde være os fjernt i dette rige samfund.

--
ahw

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-06-05 12:25

Ja: http://www.webavisen.dk/showarticle.php?id=1697

http://www.specialisterne.dk/

> [...]
> og vidner om et uhyggeligt menneskesyn på linje med nazisternes
> racehygiejnetanker at ethver selvstændigt tænkende menneske bør tage

Men ovennævnte er ikke så voldelige så man ikke kan have dem rendende rundt.

Hvad er problemet med at lukke vedkomne inde på Sikringsanstalten ? Er det
ikke det man har den til ?
Er der ikke behandling der ?

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 22-06-05 13:04

> [...]
> rundt.
>
> Hvad er problemet med at lukke vedkomne inde på Sikringsanstalten ? Er det

Sikringsanstalten har mange forskellige funktioner - men man har fra
kompetent hold skønnet at det ikke er der, han skal anbringes - i hvert
fald ikke p.t.
Man har en ungdomsafdeling på Sikringsanstalten, men det vil være urimeligt
at man anbringer et ungt menneske der, hvis vedkommende ikke får reel
mulighed for at have blot nogen kontakt med familien - vi ved intet om hans
familiebaggrund og aviserne ved heller ingenting.

I det hele taget tilskriver human patientbehandling at man bruger andre
midler end blot opbevaring sådan som det er blevet foreslået. At nogle folk
her ikke aner hvilken udvikling psykiatrien har gennemløbet gennem tiden,
kan man ikke klandre dem, hvis de så blot ville sætte sig ind i tingene, men
det, jeg harcellerer over er at mange her synes at mene at den eneste
løsning blot er indespærring til opbevaring med det ene formål at have de
pågældende væk fra gaden -så skidt med dem i øvrigt eller hvem, der skal
tage sig af dem. Og det blot for nogle få kroner årligt- penge som de
gladeligt smider ud til folkekirken, til militæret etc.

Tænk hvis vi skulle tænke sådan om folkekirken, at fordi der ikke er særlig
mange mennesker, der frekventerer den, så skal vi blot nedlægge den fordi
den koster mange millioner årligt i form af lønninger og vedligeholdelse?

Mig ville det bestemt ikke gøre noget- og her kunne pengene virkelig komme
de svageste til gavn.

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 22-06-05 12:52

Arne H. Wilstrup <detfaarduejatvide@invalid.dk> wrote:

> Desuden er drengen formentlig ikke sindssyg, men psykisk
> afvigende

I en avisartikel stod der nu direkte at han var »psykotisk« - ikke at
man altid kan stole på avisernes nøgagtighed.
--
Per Erik Rønne

Fra : morten sorensen

Dato : 22-06-05 12:57

Arne H. Wilstrup wrote:
> "morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> skrev i en meddelelse

> Nej, det er nemlig helt skrupravende forkert -fængsler egner sig IKKE til
> voldelige elementer, der er syge

Hør nu..... der står at man har opgivet alt andet. det er det jeg tager
udgangspunkt i - at man altså er ved vejs ende. Behandling er altså opgivet.

Hvad gør man så? Her er mit forslag at voldsmanden skal i brummen (idet
jeg antager at han har voldssager bag sig).

Jeg taler ikke om hvad man generelt skal gøre ved voldelige psykopater -
for de skal naturligvis behandles så de holder op med at være det.

> Det er en forenkling af tingene og en måde at "løse" problemerne på som
> svarer til middelalderens metoder mod sindssyge.

Metoderne er ikke stort bedre idag.

> Det er rystende så inhuman tankegang du her afslører: bur blot avigerne
> inde, så er vi fri for at bekoste på dem på anden vis. AFskaf behandling af
> de sindssyge, giv dem nogle tørre tæsk.

Nix - det er dig der strækker det jeg skriver til at gælde alle - og det
er ikke tilfældet. jeg udtaler mig om hvad man gør i denne sag hvor
behandling åbenbart er opgivet.

--

morten sorensen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 22-06-05 13:13

Nix - det er dig der strækker det jeg skriver til at gælde alle - og det
> er ikke tilfældet. jeg udtaler mig om hvad man gør i denne sag hvor
> behandling åbenbart er opgivet.

Man har jo ikke givet op - man vil åbne en institution til ham -det er da
for fanden ikke at give op?

Det, du er sur over at det koster penge - javist koster det penge -det er
ikke gratis at have et velfærdssamfund, men det ændrer ikke ved det faktum
at jeg er mere interesseret i at han bliver ordentligt behandlet end at jeg
mister et par årlige kroner - noget der ser ud til at bekymre dig mere.

--
ahw

Fra : morten sorensen

Dato : 22-06-05 14:32

Arne H. Wilstrup wrote:
> [...]
>

> Man har jo ikke givet op - man vil åbne en institution til ham -det er da

Jo - at bruge 15 folk på een mener jeg er dårlig prioritering af folk,
penge og tid.

> Det, du er sur over at det koster penge

Nej - det er måden det koster penge på. det virker ikke som om man
overvejer om de er brugt ordentligt.

Samme holdning var der på miljøområdet - 'man kan aldrig betale for
meget for miljø'. Jo man kan!

--

morten sorensen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 22-06-05 19:28

> og tid.

> Nej - det er måden det koster penge på. det virker ikke som om man
> overvejer om de er brugt ordentligt.

Det er vi ikke enige om - jeg synes at det er en strålende løsning.

> Samme holdning var der på miljøområdet - 'man kan aldrig betale for meget
> for miljø'. Jo man kan!

nej, man kan ikke. Menneskeliv er vigtigere end hensynet til erhvervslivet.
At Jura-Lene igen har afvist et forslag vedrørende miljøet på Amager og har
udtalt at det er dårligt for erhvervslivet, siger jo alt - det er penge,der
regerer verden, men sådan bør det ikke være.

--
ahw

Fra : morten sorensen

Dato : 22-06-05 19:37

Arne H. Wilstrup wrote:
> "morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> skrev i en meddelelse

> Det er vi ikke enige om - jeg synes at det er en strålende løsning.

Ligefrem strålende`? Så er vi ganske langt fra at blive enige.

At ansætte 15 folk til een person er næppe måden at
rehabilitere/resocialisere een.

> nej, man kan ikke.

Jo - for ellers kunne vi per definition bruge *samtlige* penge og al
vores tid på miljø. Der må rent logisk være en grænse.

Man kommer til at prioritere. Vil du hellere bruge penge på regnskov
eller AIDS-vaccine? Eller halvt til dem begge?

Miljø - og 15-folk-per-psykopat - er begge prioriteringsspørgsmål -
ligesom alt andet. det skal vejes op imod hvad man ellers kunne have
fået for pengene.

Og her ville jeg mene at 15 social-folk kunne gøre en forskel for langt
flere end den ene psykopat.

> Menneskeliv er vigtigere end hensynet til erhvervslivet.

Jeg har heller ikke sagt andet. Min påstand er at der er en grænse for
hvor meget man skal betale for miljø. Det er ren logik; mener du det
modsatte, bør du da aflevere hele din løn til Greenpeace.

--

morten sorensen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 22-06-05 20:24

> Ligefrem strålende`? Så er vi ganske langt fra at blive enige.
>
> At ansætte 15 folk til een person er næppe måden at
> rehabilitere/resocialisere een.

hvad ved du om det? ER du psykolog/psykiater/socialpædagog? næppe-

> Jo - for ellers kunne vi per definition bruge *samtlige* penge og al vores
> tid på miljø. Der må rent logisk være en grænse.

muligvis, men den grænse er hverken du eller jeg kompetente til at trække.

> Man kommer til at prioritere. Vil du hellere bruge penge på regnskov eller
> AIDS-vaccine? Eller halvt til dem begge?

Det er et politisk spørgsmål -

> [...]
> for pengene.
>
> Og her ville jeg mene at 15 social-folk kunne gøre en forskel for langt

lad os lige slå et par ting fast:

1. du er IKKE kompetent til at afgøre denne sag som vi stort set kun kender
fra medierne
2. vi ved at drengen er psykisk syg, men ikke at han er psykopat - det er
nemlig ikke en sindssygedom, hvis vi nu skærer igennem og siger at drengen
er sindssyg -selvom det nok er upræcist.
3. Vi har med menensker at gøre, ikke maskiner. Vi har med et barn at gøre
(en ung) på omkring 17. år,som kompetente mennesker har måttet anbefale
anbringelse som man har gjort det - at nogle forargede personer vil gøre det
til et problem at det koster nogle få kroner årligt kan jeg ikke tage
alvorligt - vi kunne fx spare på militæret, brandbeskatte firmaer, der
unddrager sig beskatning ved at lave nogle mere effektive love etc. DET vil
batte noget.
Hvis fx A.P.Møller-konceren bugner af så mange milliarder som det hævdes og
at de ikke beskattes, hvad der er en kendsgerning, så kunne vi fx begynde
der. Og så gå videre til MacDonald, BurgerKing m.v. og vupti ville vi ikke
have den slags problemer der hedder penge.

> Jeg har heller ikke sagt andet. Min påstand er at der er en grænse for
> hvor meget man skal betale for miljø. Det er ren logik; mener du det
> modsatte, bør du da aflevere hele din løn til Greenpeace.

Det er primitivt argumenteret - jeg er kommunist og derfor vil du formentlig
mene at jeg skal aflevere hele min løn til samfundet - men den slags
argumentation holder jo ikke - miljø og psykisk syge mennesker er en
samfundsopgave som vi skal påtage os at løse - der er ingen nemme løsninger
her, men vi kan begynde nogle steder,som jeg fx har foreslået ovenover - og
så kan vi afskaffe militæret, folkekirken etc.,så skal pengene nok komme ind
og gør nytte de rigtige steder. Og nu vi er ved det, afskaf kongehuset og
spar milloner.

--
ahw

Fra : morten sorensen

Dato : 22-06-05 22:22

Arne H. Wilstrup wrote:
> "morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> skrev i en meddelelse

> hvad ved du om det? ER du psykolog/psykiater/socialpædagog? næppe-

Næ - det er jeg ikke; der er dog også noget der hedder sund fornuft -
for ikke at tale om cost-benefit.

> muligvis, men den grænse er hverken du eller jeg kompetente til at trække.

Jeg taler om at den findes samt at det er et rent politisk spørgsmål
hvor den ligger.

Den er ren logik at den findes - for ellers skulle alle penge i hele
verden hele tiden bruges på miljø. Det antager jeg du mener ikke er
hensigtsmæssigt. Ergo er der en grænse.

> Det er et politisk spørgsmål -

Nemlig.

> lad os lige slå et par ting fast:
>
> 1. du er IKKE kompetent til at afgøre denne sag som vi stort set kun kender
> fra medierne

Enig - og det er du heller ikke. Jeg har hele tiden foret mine udsagn
med 'hvis alle behandlinger er prøvet', og 'hvis han er gentagen
voldsmand', osv

> Det er primitivt argumenteret - jeg er kommunist og derfor vil du formentlig
> mene at jeg skal aflevere hele min løn til samfundet

Næ - du må da gøre hvad du vil med din løn; det skal jeg da ikke blande
mig i. Men hvis du mener at der ingen grænse er for hvor mange penge
miljøet skal have, bør du da donere løs.

> - men den slags
> argumentation holder jo ikke - miljø og psykisk syge mennesker er en
> samfundsopgave som vi skal påtage os at løse

Enig. Jeg forstår bare problemet som at man her har een der er bedømt
uhelbredelig - og så er jeg ikke i tvivl om at jeg ville bure ham inde.

> - der er ingen nemme løsninger
> her,

Enig. Jeg ville også helbrede hvis det lod sig gøre; men det gør det
åbenbart ikke - og så synes jeg stregen skal trækkes her.

Et sted skal den trækkes. Hvor meget vil du bruge? 15 millioner om året?
100 millioner? Beløbet må da blive absurd på et tidspunkt.

--

morten sorensen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 22-06-05 23:02

> Næ - det er jeg ikke; der er dog også noget der hedder sund fornuft - for
> ikke at tale om cost-benefit.

Og det mener du er passende at anvende når det drejer sig om mennesker i nød
? hvorfor siger du ikke ligeud at vi skal henrette de handicappede,
afvigerne etc. når det er det, du mener - cost-benefit.

> Enig - og det er du heller ikke.

Om den nævnte sag? nej, det har jeg ikke og har heller ikke hævdet det. Men
jeg har kompetence inden for det pædagogisk- psykologiske felt dels via min
uddannelse og dels via mange års praktisk erfaring med lignende tilfælde.

> Næ - du må da gøre hvad du vil med din løn; det skal jeg da ikke blande >
> mig i. Men hvis du mener at der ingen grænse er for hvor mange penge
> miljøet skal have, bør du da donere løs.

hvorfor dog det? Det kan da aldrig blive mit aleneproblem- det er et
samfundsproblem, som vi naturligvis må løse i fællesskab.

> Enig. Jeg forstår bare problemet som at man her har een der er bedømt
> uhelbredelig - og så er jeg ikke i tvivl om at jeg ville bure ham inde.

Ja, det ville du jo nok og det er det jeg angriber: du vælger at dømme et
menneske, du ikke kender, og lader hånt om de kompetencer der skal til for
at afgøre en sådan sag.
Og igen: hvem skal tage sig af ham i fængslet - hvor længe skal han blive
der? Hvilke foranstaltninger mener du at der findes i fængslet der kan
håndtere ham så han ikke får det værre? Er du fuldkommen ligeglad med
hvordan han har det, blot du bliver fri for at betale? hvorfor mener du at
fængsel er det rette sted for ham?
Og hvorfor mener du at han blot skal opbevares?
og hvad bygger du det på at man har opgivet ham? Det står der jo ingen
steder?

Og i øvrigt: kan vi sætte ham i fængsel for noget som helst? Kan man dømme
ham til livstidsforvaring uden at han har gjort noget kriminelt?

Igen. må jeg bede om at du tager disse ting alvorligt og forklarer den
undrende læserskare her, hvordan det kan være at du er parat til at
overtræde omtrent samtlige konventioner på området, blot for at spare nogle
håndører?

> Enig. Jeg ville også helbrede hvis det lod sig gøre; men det gør det
> åbenbart ikke - og så synes jeg stregen skal trækkes her.

Man kan heller ikke helbrede spastikere, psykisk handicappede, visse former
for sindssyge etc. Betyder det så at de ikke skal hjælpes, men blot
opbevares eller skal de alligevel behandles?

> Et sted skal den trækkes. Hvor meget vil du bruge? 15 millioner om året?
> 100 millioner? Beløbet må da blive absurd på et tidspunkt.

Spørg det samme om militæret, kongehuset etc. Der findes altid en grænse for
tingene i et samfund- men grænsen er IKKE ved blot sølle 4-5 mio om året -
det er for latterligt. 1 krone pr. borger i samfundet - ingenting i forhold
til de mange millioner OM DAGEN man ofrer på militæret og mister i indtægter
på grund af utilstrækkelig lovgivning over for firmaer der unddrager det
danske samfund skat.

--
ahw

Fra : morten sorensen

Dato : 23-06-05 08:02

Arne H. Wilstrup wrote:
> "morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> skrev i en meddelelse

> Og det mener du er passende at anvende når det drejer sig om mennesker i nød
> ?

Ja - og det mener du også - med mindre du altså vil bruge 1 milliard
kroner på hver eneste trængende person. Også *du* har en grænse for hvor
meget du vil bruge; du vil bare ikke snakke om denne grænse.

> hvorfor siger du ikke ligeud at vi skal henrette de handicappede,
> afvigerne etc. når det er det, du mener - cost-benefit.

Fordi de har individuelle frihedsrettigheder som det ville være en
krænkelse af. Utroligt at jeg skal sige det.

> Om den nævnte sag? nej, det har jeg ikke og har heller ikke hævdet det.

Og det har jeg heller ikke. Det er dig der hævder løs: Jeg mener at have
kompetence; jeg vil henrette. Alt sammen forkert, forvrængende, osv.

> hvorfor dog det? Det kan da aldrig blive mit aleneproblem- det er et
> samfundsproblem, som vi naturligvis må løse i fællesskab.

Tænkte det nok; du vil have at de er andres folks penge der skal løse det.

> Ja, det ville du jo nok og det er det jeg angriber: du vælger at dømme et
> menneske, du ikke kender, og lader hånt om de kompetencer der skal til for
> at afgøre en sådan sag.

Næ - jeg undrer mig bare dybt over hvorfor en mand der bedømmes som
farlig og hvor alle behandlinger ikke har haft effekt, ikke blot puttes
i brummen - for det er det eneste et fængsel kan bruges til: At fjerne
voldelige, uhelbredelige kriminelle fra samfundet så de ikke begår
yderligere vold.

> [...]
> undrende læserskare her, hvordan det kan være at du er parat til at
> overtræde omtrent samtlige konventioner på området, blot for at spare nogle

*Samtlige* konventioner? Altså børnekonventionen?

Skal det forstås sådan at du er villig til at smide ham i fængsel så
snart han er 18?

> Man kan heller ikke helbrede spastikere, psykisk handicappede, visse former
> for sindssyge etc. Betyder det så at de ikke skal hjælpes, men blot
> opbevares eller skal de alligevel behandles?

De skal behandles. Der er den enorme forskel at de ikke er til fare for
deres omgivelser.

> Spørg det samme om militæret, kongehuset etc.

Det *gør* man jo! Men du vil åbenbart friholde nogle områder fordi du
ikke bryder dig om at sætte pris på det. Jeg vil hellere se realiteterne
i øjnene og erkende at det er et prioriteringsspørgsmål.

Og her ville jeg hellere prioritere pengene så de kom flere til gode end
bare een eneste voldsperson.

> Der findes altid en grænse for
> tingene i et samfund- men grænsen er IKKE ved blot sølle 4-5 mio om året -
> det er for latterligt.

Enig. Det er latterligt at give det for en eneste person.

> [...]
> på grund af utilstrækkelig lovgivning over for firmaer der unddrager det

Men der er jo masser af tilfælde der potentielt ligner dette - hvor du
altså ikke vil snakke om prioritering, men bare vil betale. Det løber op
- og der er ingen naturlig overgrænse hvis du ikke bryder dig om at
sætte pris på.

Og lad os bare stoppe her.

--

morten sorensen

Fra : Knud Larsen

Dato : 23-06-05 08:25

> [...]

> menneske, du ikke kender, og lader hånt om de kompetencer der skal til for

Det er jo det rene og skære vås, vi på dp er netop IKKE dommere, vi
diskuterer på basis af, hvad vi ved om en sag, og vi har fuld ret til at
ændre mening i morgen, når/hvis andre oplysninger kommer frem.
Hvis man skulle bruge ahw's regler, så måtte kun han, diskutere pædagogik,
og psykologi, og hvad var de fjorten andre felter, hvor han er ekspert? med
sig selv, - eller rettere, docere for os andre uuddannede tåber.

HAN kan bedømme denne sag korrekt på afstand, for han har gået i skole og er
blevet "lægeeksamineret" i de nødvendige fag, - en helt utrolig
autoritetstro, eller selvtro.

INGEN kan naturligvis bedømme en sådan sag udtømmende, uden at have
sagsakterne liggende, men man kan diskutere fænomenet: meget store udgifter
til en enkelt voldelig person, og dermed almene prioriteringsspørgsmål.

Fra : morten sorensen

Dato : 23-06-05 08:42

Knud Larsen wrote:

> INGEN kan naturligvis bedømme en sådan sag udtømmende, uden at have
> sagsakterne liggende, men man kan diskutere fænomenet: meget store udgifter
> til en enkelt voldelig person, og dermed almene prioriteringsspørgsmål.

Tak. Nu ved jeg hvad jeg skulle have skrevet første gang.

--

morten sorensen

Fra : Tina T.

Dato : 22-06-05 15:30

> [...]
> vil hilse dette velkomment, men det er stadig et udtryk for en primitiv,
> forrået tankegang som burde være os fjernt i dette rige samfund.

Tja, det var jo meget almindeligt i dit højt elskede sovjet, der havde man
noget man kaldte Gulag, hvor alle politiske afvigere blev sendt hen, man
påstod godt nok at det var arbejdslejre, men i realiteten var det rene
udryddelseslejre.

Tina T.

Fra : G B

Dato : 22-06-05 17:30

"Tina T." <tina-t@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> man noget man kaldte Gulag, hvor alle politiske afvigere blev sendt
> hen, man påstod godt nok at det var arbejdslejre, men i realiteten var

- og hvis Arne havde besøgt Sovjet under Stalin, kunne han have risikeret
at havne i Gulag, mistænkt for spionage. Det er jo sket for andre danske,
rettroende kommunister.

GB

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 22-06-05 20:02

"Tina T." <tina-t@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> noget man kaldte Gulag, hvor alle politiske afvigere blev sendt hen, man
> påstod godt nok at det var arbejdslejre, men i realiteten var det rene

Vrøvl - igen udtaler du dig om ting du ikke har forstand på - du er ikke
alene en racistblondine men en dum gås, der blot snakker de voksne efter
munden.

At der fandtes nogle arbejdslejre, hvor betingelserne var hårde, er
velkendt og bestemt ikke noget jeg går ind for, men jeg har dog ikke den
berøringsangst for arbejdspligt sådan som du har det med dine udtalelser.

Solsjenitsyns højrerabiate beskrivelse af Gulag er blevet til i en
kæmpekæfert - men det er korrekt at nogle blev sendt i sådanne lejre hvor
betingelserne var barske - at det så skete under Stalin-perioden, vidner
blot om at man så på den slags mennesker på samme måde som man så på
børneopdragelse herhjemme, hvor man kunne miste livet som barn hvis man
udtalte sig negativt om forældrene eller var voldelig over for dem.

Men at påstå at det var almindeligt at man sendte psykiske afvigere i
arbejdslejre, er noget rent sludder - det skete, og der skete formentlig
også fejl, set med nutidens målstok, men det var langt mindre end du
åbenbart tror -

Men all right - arbejdslejre af den slags i Stalintiden, er bestemt ikke
noget Sovjetunionen burde være stolt af, og det er man heller ikke dér. Men
det er helt hen i vejret at sammenligne nutidens behandling af psykiske
afvigere med datidens Sovjetunionen, hvor tingene skete under helt andre
betingelser. Det ville være lige så forkert som at sammenligne datidens
børneopdragelse med ferle og ris og pisk og gabestok og dødsstraf i Danmark
med nutidens opdragelsesmetoder.

Prøv noget nyt og forsøg at forholde dig til nutiden. Hvad der skete i
Sovjet i 50'erne kan aldrig være en undskyldning for hvordan vi skal
behandle vores afvigere her.
Prøv at få det ind i knolden, racistblondine - nu også uvidende gås.

--
ahw

Fra : Tina T.

Dato : 22-06-05 20:41

> [...]
> arbejdslejre, er noget rent sludder - det skete, og der skete formentlig
> også fejl, set med nutidens målstok, men det var langt mindre end du

Nu har jeg ikke skrevet noget om psykiske afvigere, men om politiske
afvigere, men nu du selv nævner det, sendte man også sociale afvigere og
bl.a. sigøjnere i lejrene, så de var altså også racister. Det var faktisk
Lenin der oprettede lejrene, Stalin udbyggede bare forretningen, for det VAR
en forretning, fangerne blev udlejet som slaver.
Om omfanget var mindre end jeg tror er jeg nu ikke så sikker på, det var
millioner der døde i disse koncentrationslejre.

Tina T.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 22-06-05 22:50

> Nu har jeg ikke skrevet noget om psykiske afvigere, men om politiske
> afvigere, men nu du selv nævner det, sendte man også sociale afvigere og >
> bl.a. sigøjnere i lejrene, så de var altså også racister.

udokumenteret sludder.

Det var faktisk
> Lenin der oprettede lejrene, Stalin udbyggede bare forretningen, for det
> VAR en forretning, fangerne blev udlejet som slaver.

også udokumenteret.

> Om omfanget var mindre end jeg tror er jeg nu ikke så sikker på, det var >
> millioner der døde i disse koncentrationslejre.

ligeledes udokumenteret, for ikke at sige at det er det rene vrøvl, i stil
med din påstand om at der kun fandtes et parti i DDR.

--
ahw

Fra : Knud Larsen

Dato : 23-06-05 08:28

> [...]
>
> ligeledes udokumenteret, for ikke at sige at det er det rene vrøvl, i stil
> med din påstand om at der kun fandtes et parti i DDR.

Og ahw godtager ingen som helst dokumentation, der ikke kommer direkte fra
kommunistpartiets centralbureau, så det bliver en kold dag i helvede, før
han ville indse sine venners forbrydelser.

Fra : Tina T.

Dato : 23-06-05 15:49

"Arne H. Wilstrup" <detfaarduejatvide@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> ligeledes udokumenteret, for ikke at sige at det er det rene vrøvl, i stil
> med din påstand om at der kun fandtes et parti i DDR.

Du er jo ikke en skid bedre end de der benægter at holocaust nogensinde har
fundet sted, desuden findes der masser af dokumentation, du VIL bare ikke se
det.

Tina T.

Fra : Tina T.

Dato : 23-06-05 17:23

> Det var faktisk
>
> også udokumenteret.
..

http://www.historie-online.dk/nyt/bogfeature/gulag.htm

http://www.gyldendals-bogklub.dk/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&langId=1000&productId=10321

http://www.historie-nu.dk/nordkoreas_gulag.htm

http://www.sdu.dk/Hum/studier/slavisk/Begemot/gulag.html

Har du brug for mere dokumentation?

Tina T.

Fra : Jesper

Dato : 23-06-05 17:49

Tina T. <tina-t@hotmail.com> wrote:

> [...]
>

> http://www.gyldendals-bogklub.dk/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDispa
> y?catalogId=10001&storeId=10001&langId=1000&productId=10321

Spildte Guds ord på Balle-Lars!

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 23-06-05 23:18

> .

> [...]

nr. 1. partindlæg - historie er ikke en eksakt videnskab og der findes mange
andre opfattelser af den tid.

nr. 2. Bent Jensen - hans værker giver jeg ikke ret meget for -han er
tidligere blevet grebet i løgne i sine "videnskabelige" værker -

3. En højreorienteret gruppe - kan man ikke fæstne lid til .

4. Igen Bent Jensen - uvederhæftig , professionel antikommunist.

Ikke dokumentation, men ren politik med en hensigt.

--
ahw

Fra : Jesper

Dato : 24-06-05 05:14

http://en.wikipedia.org/wiki/Gulag

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 24-06-05 05:22

"Jesper" == Jesper <spambuster@users.toughguy.net> writes:

> http://en.wikipedia.org/wiki/Gulag

Glem det. Alt hvad der ikke understøtter AHW i hans politiske
opfattelse er uvederhæftige partsindlæg fra højreorienterede
grupperinger. Alle disse partsindlæg er iøvrigt blevet massivt
tilbagevist af folk der deler Arnes selektive verdensopfattelse,
hvilket beviser at AHW har den eneste rigtige mening.

--
/Wegge
Min holdning til politik - <http://wiki.wegge.dk/Politik>

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 24-06-05 10:09

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@wegge.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilbagevist af folk der deler Arnes selektive verdensopfattelse,
> hvilket beviser at AHW har den eneste rigtige mening.

Åh, dig glemte jeg i farten og det er jo ikke pænt af mig. Men hvorfor mon
jeg gjorde det? (måske fordi det kun er betydningsfulde folk man normalt
husker - så kan du selv gætte hvor du rangerer henne) - men dig og Morten er
de eneste der endnu har udtrykt surhed over mine afsløringer af jer og jeres
motiver - du er en nar, som ikke har argumenter, men ynder at tilsvine folk
og overtræde de mest elementære debatetiske forhold her i gruppen ved at
hænge folk, du ikke kan lide, ud med adresse på deres arbejdspladser m.v.,
men hvis du får orgasme af det, så er det vel godt.
Hav en sur sommerferie!

EOD
--
ahw

Fra : Knud Larsen

Dato : 24-06-05 10:11

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@wegge.dk> wrote in message

> [...]
> tilbagevist af folk der deler Arnes selektive verdensopfattelse,
> hvilket beviser at AHW har den eneste rigtige mening.

Og der findes jo ikke én historiker i verden, hvor man ikke kan være uenig i
nogle detaljer, men hvis folk beretter om kommunsmens historie, så er bare
én eneste bagatel i 5000 kilder, nok til at folk som ahw, forkaster det
hele. Han tror formodentlig heller ikke på holocaust, for der er tre
detaljer som man er uenige om, og så er det hele løgn.

Fra : Tina T.

Dato : 24-06-05 14:02

> [...]
>
> 4. Igen Bent Jensen - uvederhæftig , professionel antikommunist.
>
> Ikke dokumentation, men ren politik med en hensigt.

Jeg kan så konstatere at du er dybt useriøs, du VIL bare ikke se
kendsgerningerne i øjnene, du ville formodentligt benægte fakta, om de så
kom fra Stalin himself, og ja, jeg ved godt han er død, eller det er måske
også antikommunistisk propaganda?

Tina T.

Fra : Per Rønne

Dato : 22-06-05 12:22

morten sorensen <morten@mortens.net_DELETE> wrote:

> Det er imho krænkende at man fortsat kaster så mange gode penge efter
> noget der er dømt til ikke at lykkes.

Det skulle så ske i 100-150 tilfælde hvert år. Har du set nogen
rapporter om virkningen af behandlingen? Næppe.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 22-06-05 11:22

morten sorensen <morten@mortens.net_DELETE> wrote:

> Hvilken lov? Er den kriminelle lavalder ikke 15? har umyndige *aldrig*
> været i fængsel i DK?

Det drejer sig om FNs børnekonvention, som forbyder at børn under 18
anbringes sammen med voksne og ung kriminelle. En konvention Danmark i
øvrigt jævnligt bryder, da der er for få surrogatfængsler.
--
Per Erik Rønne

Fra : morten sorensen

Dato : 22-06-05 11:33

Per Rønne wrote:

> Det drejer sig om FNs børnekonvention, som forbyder at børn under 18
> anbringes sammen med voksne og ung kriminelle. En konvention Danmark i
> øvrigt jævnligt bryder, da der er for få surrogatfængsler.

Tænkte det nok; i dette tilfælde virker det heller ikke som om
hovedpersonen ville tage væsentlig skade af at være i fængsel.

--

morten sorensen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 22-06-05 12:04

> Tænkte det nok; i dette tilfælde virker det heller ikke som om
> hovedpersonen ville tage væsentlig skade af at være i fængsel.

Hvad er "væsentlig skade" ? hvorfor går du ikke ind for i samme åndedrag at
tæske sindssyge, at spærre dem inde i mørke rum etc. De tager nok ikke
væsentlig skade, kan du jo altid påstå.

Du ved ærlig talt ikke hvad du snakker om. Drengen er SYG - og det hjælper
ikke at spærre ham inde i et fængsel, hvor han risikerer at få tæsk af andre
medfanger -inklusive personalet (der jo "kun" bruger den nødvendige magt.)
JO, det er skadeligt - meget skadeligt endda. Og det er helt ude af trit med
human retspleje og vor måde at betragte folk, der er psykisk afvigende på.

Drengen er ikke nødvendigvis sindssyg, men har en psykisk brist- denne
brist kan man muligvis hjælpe ham af med i meget høj grad -at sætte ham i
fængsel er IKKE løsningen - det er et overgreb, som IKKE hjælper ham. Går du
virkelig ind for at sætte syge mennesker i fængsel?

--
ahw

Fra : morten sorensen

Dato : 22-06-05 13:04

Arne H. Wilstrup wrote:
> "morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> skrev i en meddelelse

> Hvad er "væsentlig skade" ?

Årsagen til at man ikke vil have børn i fængsel er OK og velbegrundet,
da de kan tage klar skade af det.

Hvilken skade denne person kan tage af at komme i fængsel nogle måneder
før han må ifølge konvenstioner, kan jeg ikke se; han er jo allerede
kørt af sporet i en sådan grad at man har opgivet ham.

> hvorfor går du ikke ind for i samme åndedrag at
> tæske sindssyge, at spærre dem inde i mørke rum etc. De tager nok ikke
> væsentlig skade, kan du jo altid påstå.

Og her brygger du lystigt videre på hvad jeg rent faktisk skriver.

> Du ved ærlig talt ikke hvad du snakker om. Drengen er SYG

.... og man har OPGIVET behandling.

> Drengen er ikke nødvendigvis sindssyg, men har en psykisk brist- denne
> brist kan man muligvis hjælpe ham af med i meget høj grad

Men man har OPGIVET det.

> -at sætte ham i
> fængsel er IKKE løsningen - det er et overgreb, som IKKE hjælper ham. Går du
> virkelig ind for at sætte syge mennesker i fængsel?

Næ - jeg går ind for at behandle dem - men det er OPGIVET.

-------

Når man har OPGIVET behandling og en voldsperson stadig er til fare for
samfundet, må vedkommende spæres inde.

--

morten sorensen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 22-06-05 14:03

"morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> skrev i en meddelelse
" ?

> Årsagen til at man ikke vil have børn i fængsel er OK og velbegrundet, da
> de kan tage klar skade af det.

nåh, det mener du? hvorfor dog det?

> Hvilken skade denne person kan tage af at komme i fængsel nogle måneder
> før han må ifølge konvenstioner, kan jeg ikke se; han er jo allerede kørt
> af sporet i en sådan grad at man har opgivet ham.

Igen: man har ikke opgivet ham -man har blot sat nogle tiltag i værk, der
koster penge - længere er den ikke.

Og det med hvad skade det kan gøre - jamen, herrejemini - det er jo netop
det, der er humlen. Man vil ikke være i stand til at sige præcis hvilken
skadevirkning det har - det kan man da heller ikke med klø til børn - hvis
jeg stikker dig et par på lampen, tager du så skade af det? hvordan skal jeg
dog bære mig ad med at bevise det? eller modbevise det?` Det vil tage så
lang tid og kræve så mange ressourcer at det ikke vil være formålstjeneligt.

Men lad ikke mine ord stå alene. Ole Varming er opdragelsesforsker og han
skriver i sin bog om børneopdragelse blandt andet;:
"...det, der karakteriserer mange voksne [er autoritærianisme].." som
betyder, "at vi har autoritære værdier, dvs. at vi opfatter over- og
underordning som et naturligt og rigtigt fænomen i forholdet mellem
mennesker., og at vi nærer beundring for magtudøvere og magtens
symboler" --- og han skriver videre:

Både forældrenes og lærernes holdninger går for meget i retning af, at børn
skal tilpasse sig "fordi jeg siger det". Denne lydighedsopdragelse, som børn
udsættes for, hæmmer den demokratiske medlevelsesproces, og hvis den skal
udryddes, skal vi beskæftige os mere med, hvorledes børn opdrages. Den
fremherskende opdragelse fører til tilpasningsocialisering, der modvirker
børnenes selvstændighed. ... og jeg kan da tilføje, at selvom jeg ikke er
enig i alt, hvad Varming skriver, så har han da et pointe, at vi er så
optaget af at børn skal lyde, at når vi så opgiver fordi det ikke lykkes os,
så griber vi til panikløsninger som dem, du foreslår.

Troen på straf som middel - og det er jo det, du foreslår: indespærring i
fængsler eller på et hospital - fordi du mener at myndighederne har opgivet,
hænger jo ikke sammen med din omsorg for de svageste, men alene har at gøre
med dit ønske om at spare penge.

> Og her brygger du lystigt videre på hvad jeg rent faktisk skriver.

Næ, jeg drager blot de konsekvenser af dine holdninger, som du har.

> ... og man har OPGIVET behandling.

Nej, man har IKKE opgivet behandling, så jo jeg ved hvad jeg snakker om.
Hvis man havde opgivet behandling så havde man jo netop blot sat ham til
opbevaring -det er jo netop IKKE det ,der sker i denne sag.

> Men man har OPGIVET det.

Nej, hvorfor fremturer du med noget du ved er positivt forkert?

> Næ - jeg går ind for at behandle dem - men det er OPGIVET.

igen og igen: NEJ HAN ER IKKE OPGIVET FOR HVIS DET VAR TILFÆLDET HAVDE MAN
JO IKKE ANSAT FOLK TIL AT HJLPE HAM, VEL?? Hvad er det nu liiiiige her du
ikke forstår?

> -------
>
> Når man har OPGIVET behandling og en voldsperson stadig er til fare for
> samfundet, må vedkommende spæres inde.

vrøvl! Du ved ikke hvad du taler om - du er simpelthen ikke kompetent til at
udtale dig om denne sag - du har ret til det, javist, men ikke kompetencen.

---
ahw

Fra : morten sorensen

Dato : 22-06-05 14:38

Arne H. Wilstrup wrote:

> Igen: man har ikke opgivet ham -man har blot sat nogle tiltag i værk, der
> koster penge - længere er den ikke.

Og hvad hvis dette ikke virker? Flere folk? Er der nogen grænse?

> [...]
> jeg stikker dig et par på lampen, tager du så skade af det? hvordan skal jeg
> dog bære mig ad med at bevise det? eller modbevise det?

Nu tillægger du mig *igen* holdninger der ikke kan læses ud af det jeg
skriver.

Og jeg siger intet sted at han skal i brummen for at helbredes. Ingen
bliver helbredt af at komme i fængsel eller få tæsk osv. Han skal i
brummen fordi han er uforbedrelig voldsforbryder (så vidt jeg har
forstået) - og der hører sådanne hjemme hvis man intet
behandlingsmæssigt kan gøre for dem.

Min anke er at man tilsyneladende vil kaste penge efter noget der
åbenlyst er håbløst.

--

morten sorensen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 22-06-05 19:54

> Og hvad hvis dette ikke virker? Flere folk? Er der nogen grænse?

Den eventuelle grænse er hverken du eller jeg i stand til at trække på
kvalificeret grundlag.

> Nu tillægger du mig *igen* holdninger der ikke kan læses ud af det jeg
> skriver.

Nej, jeg tillægger dig intet udover hvad du selv meddeler. Hvis jeg
misforstår dig, må det være op til dig at gøre dine svar tydeligere.

> [...]
> brummen fordi han er uforbedrelig voldsforbryder (så vidt jeg har
> forstået) - og der hører sådanne hjemme hvis man intet behandlingsmæssigt

Der er ikke nogen mennesker man "intet" kan gør for - at sætte folk i
spjældet, der er syge er simpelthen blot opbevaring, intet andet.
Ham,der truede Pernille Rosenkrantz-Theil fik just 5 måneder betinget
fængsel fordi han er psykisk syg - dommeren sagde direkte at havde han ikke
haft de problemer, så var det blevet til ubetinget fængsel.
Den unge mand der er på tale er voldelig, men vi aner intet om hvorvidt det
er kriminelt, det han har lavet og som ikke vil medføre en betinget dom i
retten - det vil sige at man derved netop ville lade ham i stikken: han er
syg i sindet eller psykisk afvigende, og her får han mulighed for at blive
behandlet, medens det ikke vil være tilfædet, hvis han blot får en betinget
dom i retsalen.

> Min anke er at man tilsyneladende vil kaste penge efter noget der åbenlyst
> er håbløst.

Det er også "håbløst" at have folk på institutioner for sindslidende, hvis
de anses for uhelbredeligt syge, men vi kan ikke vælge og vrage her - vi må
naturligvis i humanismens tjeneste sikre at også disse mennesker kommer til
at leve en så tålelig tilværelse som muligt. Hvis det ikke er sådan vort
samfund skal fungere, kan vi jo lige så godt henrette dem.

Det er udsigtsløst at vi behandler folk med nyt hjerte, hvis vi på forhånd
ved at det blot vil medføre en forlængelse af livet på 3-5 år - det er
udsigtsløst at vi behandler folk med hiv med dyr medicin blot for at
forlænge deres liv med nogle år - det er udsigtsløst at have psykisk
handicappede eller fysisk handicappede som fx spastikere, der altid vil være
afhængig af hjælp udefra - vi kan lige så godt aflevere dem på en
institution eller henrette dem, hvis det er pengene, der er problemet.

Det er konsekvenserne af dit menneskesyn - du kan ikke vide om den
behandling den unge mand gennemgår ikke kan føre til at han bliver bedre og
hvis der er det mindste håb om det, skal det forsøges - også selvom der ikke
er noget håb -for det er mennesker vi har med at gøre og ikke maskiner.

Hvis du ikke ønsker at tage den fulde konsekvens at henrette folk, der er
afvigere fordi de koster penge, så bliver vi nødt til at indse at det netop
koster penge at føde på disse mennesker, at behandle dem -for de ville være
mere ilde faren uden behandling end med. Og kan det hjælpe den unge mand til
en mere tålelig tilværelse, så er pengene givet godt ud. Ingen kan spå om
fremtiden - vi ved kun at vi bliver d ygtigere til at behandle folk med fx
psykiske lidelser, så jeg ser ingen grund til at stoppe med at give de få
ører vi giver til psykisk syge blot fordi det kan betyde langvarig
behandling.

Pskykiatrien herhjemme får ikke for meget. Et brækket ben kan folk forstå og
der kan man ofte se helbredelsen inden for en kort tid, men når det drejer
sig om psykiske lidelser som folk ikke kan se, så skal det pludselig være et
problem at det koster penge, så skal vi blot til at opbevare disse mennesker
fordi det er da "rasende dyrt" - I udlandet fx i Sverige, er man langt
længere med en tidssvarende behandling fordi man har vovet at satse på
mennesket fremfor kapitalen - og det har givet pote inden for det
psykiatriske område, også selvom man her må erkende at det langt fra er nok.

En psykiater foreslog for en række år siden, at hvis man blot udsatte
implementeringen af farve-tv et par år, så ville vi kunne få tidssvarende
psykiatribehandling her i landet, men da psykiske lidelser ofte er usynlige
og kun opdages ved de handlinger patienterne begår, så er man straks ved at
falde over hinanden af forargelse fordi det så pludselig koster. Hvor var
det politiske systems opbakning, da man indså de psykisk syges vilkår her i
landet? Vi har stadig en masse politikeres tomme ord og løfter, men
ligemeget sker der - hvordan gik det med distriktspsykiatrien? Man skar blot
ned på sengepladser, børn med psykiske lidelser venter i gennemsnit i 8
måneder før de kan komme i behandling, og imens er skaden sket - og kan være
temmelig uoprettelig.
Den unge mand i dette spørgsmål har garanteret været i søgelyset gennem sin
opvækst, men man har intet foretaget sig.

Jeg ved som skolelærer hvor lang tid det kan tage førend systemet virker -
jeg har personlig været involveret i børn med psykiske traumer som
flygtninge, traumer som har resulteret i at de har været særdeles voldelige,
og jeg har oplevet hvordan systemet har skubbet ansvaret fra sig den ene
gang efter den anden.

Jeg har oplevet hvordan man har skubbet "aben" videre fra den ene instans
efter den anden fordi man ikke ville tage et ansvar.

Eksempelvis var jeg involveret i et flygtningebarn, der havde traumatiske
oplevelser, der gjorde ham vanskelig og agressiv.
Han hørte oprindelig til under to-sprogskonsulenterne, men da han havde
intellektuelle retarderinger, hørte han under det psykologiske område.

Begge instanser forsøgte at skubbe ansvaret fra sig ved henholdsvis at sige,
at det var ikke deres bord - han hørte under to-sprogsområdet, da han var
fremmed, men de kunne ikke håndtere hans psykologiske forhold, da det ikke
var deres område, men henviste til psykologerne, der sagde at han ikke hørte
til dem, da han var tosproget. Og der var kun få psykologer, der tog sig af
tosprogede. Det tog næsten tre år at få ham videre i systemet - og da viste
det sig at det meget vel kunne være for sent. Men vi havde massevis af møder
og massevis af papirer vi skulle skrive, og bunken af beretninger voksede og
voksede uden at der kom noget ud af det.

Nej, du - systemet er ikke gearet til at håndtere disse sager, og gør det
kun når de ikke ser andre muligheder, når alle andre instanser har givet
fortabt- af mangel på penge, af mangel på kompetencer af mangel på tid.

Og hvem har skab disse situationer? Politikerne, der hellere vil lefle for
borgerne omkring skatten og sætte den ned fremfor at tydeligt sige, at hvis
man vil have et velfærdssamfund, så må man til lommerne. Også selvom man
ikke selv kan se at man kan blive ramt af en sygdom i fremtiden.

Da vores datter kom ud for en trafikulykke, er jeg meget glad for at vi
havde forsikret os i hovede og r.., for ellers havde vi været ilde faren.

--
ahw

Fra : morten sorensen

Dato : 22-06-05 22:30

Arne H. Wilstrup wrote:

> Den eventuelle grænse er hverken du eller jeg i stand til at trække på
> kvalificeret grundlag.

Joda - for der findes da eksempler på hvad tilsvarende beløb kan gøre på
andre områder.

Beløbet der bruges på denne person kunne bruges på operationer der
stensikkert virker. det ville jeg klart hellere.

Jeg er faktisk ikke ude på at spare penge; jeg vil bare bruge dem mere
fornuftigt.

Og jeg bryder mig ikke om denne modvilje mod at tænke på at ting altså
koster penge. Det er ikke inhumant at overveje om DKK 2-3M brugt på een
person er pengene værd ift hvad man ellers kunne få.

> Nej, jeg tillægger dig intet udover hvad du selv meddeler. Hvis jeg
> misforstår dig, må det være op til dig at gøre dine svar tydeligere.

Du brygger videre med at jeg vil spærre afvigere inde osv. Det er totalt
grebet ud af luften af dig. Det er ren fiktion som baserer sig 0% på
hvad jeg skriver.

> Der er ikke nogen mennesker man "intet" kan gør for - at sætte folk i
> spjældet, der er syge er simpelthen blot opbevaring, intet andet.

Nemlig. Men er så vidt jeg forstår ved vejs ende og han skal bare
opbevares. Voldforbrydere opbevares i fængsel.

> Ham,der truede Pernille Rosenkrantz-Theil fik just 5 måneder betinget
> fængsel fordi han er psykisk syg - dommeren sagde direkte at havde han ikke
> haft de problemer, så var det blevet til ubetinget fængsel.

Ham kan man åbenbart gøre noget for - så det synes jeg da man skal.

> [...]
> at leve en så tålelig tilværelse som muligt. Hvis det ikke er sådan vort
> samfund skal fungere, kan vi jo lige så godt henrette dem.

Nu er der så vidt jeg forstår tale om en voldforbryder; deri ligger
forskellen.

> [...]
> afhængig af hjælp udefra - vi kan lige så godt aflevere dem på en
> institution eller henrette dem, hvis det er pengene, der er problemet.

Sammenligningen holder ikke - for disse folk kan vi netop gøre noget
for. Deres liv forlænges osv.

> [...]
> er noget håb -for det er mennesker vi har med at gøre og ikke maskiner.

Mit menneskesyn er at man ved at vælge at bruge ekstraordinært mange
penge på voldforbryderen dermed fravælger operationer til andre.

> Hvis du ikke ønsker at tage den fulde konsekvens at henrette folk, der er
> afvigere fordi de koster penge,

Det er for langt ude..... gider jeg simpelthen ikke svare på.

--

morten sorensen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 22-06-05 23:19

> [...]
>
> Beløbet der bruges på denne person kunne bruges på operationer der
> stensikkert virker. det ville jeg klart hellere.

Er du egentlig klar over hvad du skriver?`Det du skriver er jo at du vil
droppe psykiatrien fordi du mener at du ikke kan se resultaterne hurtigt
nok?
Jeg vil for dig håbe at du aldrig nogensinde bliver psykisk syg eller får
familiemedlemmer der bliver det - for et så kynisk menneskesyn skal man sgu
lede længe efter -
Du vil kun betale for det du umiddelbart kan se - men det er nu en gang
sådan at man IKKE kan se psykiske sygdomme, og man bruger uendeligt lidt på
den slags lidelser netop fordi de ikke har den store bevågenhed i samfundet.
Man kan ikke se på et menneske umiddelbart at det lider, men det kan være
lige så smertefuldt og invaliderende som enhver fysisk sygdom -men det er du
ligeglad med i dit kyniske menneskesyn - blot du sparer penge. Du vil kun
betale hvis der er udsigt til at du kan SE at folk bliver raske, som fx et
brække ben - skidt med de psykisk syge, de gamle og de affældige eller de
psykisk handicappede - de rummer for dig ingen værdier, der er værd at bruge
penge på -

Så nu spørger jeg dig for sidste gang. VIL DU GÅ MED TIL AT HENRETTE DE
MENNESKER, DER IKKE LEVER OP TIL DINE KYNISKE STANDARDER OM AT DE SKAL BLIVE
BEDRE INDEN FOR EN RIMELIG TID? OG HVIS NEJ, HVORFOR VIL DU IKKE TAGE
KONSEKVENSEN AF DET, DU SKRIVER?

> Jeg er faktisk ikke ude på at spare penge; jeg vil bare bruge dem mere
> fornuftigt.

Prøv at se det for dig - din kone får en psykose og lægen siger::
behandlingen er langvarig og måske udsigtsløs - lad os i stedet for henrette
hende, for hendes liv har ingen mening. Så kan vi i stedet bruge pengene på
folk der brækker benene, for dem kan vi hurtigt helbrede.

> Og jeg bryder mig ikke om denne modvilje mod at tænke på at ting altså
> koster penge. Det er ikke inhumant at overveje om DKK 2-3M brugt på een
> person er pengene værd ift hvad man ellers kunne få.

Og hvad er det nu lige du kan få? Vil du gå med til at brandbeskatte
A.P.Møller -koncernen så vi kan få de penge som de blandt andet har i deres
fond? Vil du gå med til at nedlægge kongehuset, der jo blot forbruger penge?
Vil du gå med til at nedlægge folkekirken, der blot er en forsamling af
troede, da deres tro jo ikke gavner samfundet?

Og hvad vil du gøre ved syge børn, der ikke har stor udsigt til at blive
"raske"? Spørg Peter K. Nielsen om han synes at dit forslag med at spærre
afvigere inde - hans eget barn er handicappet i samfundets øjne- der bruges
mange millioner hvert år på børn som hans - og udsigten til at de bliver
meget bedre er ringe - eller spørg du min datter om hun synes at hendes
spastiske veninde skal henrettes fordi hun ikke gør samfundet gavn, men blot
ligger det til byrde.

Forhåbentlig kommer du aldrig nogensinde til at opleve at nogle af dine
nærmeste bliver sindssyge eller handicappede på den ene eller anden måde,
for så vil du med dit kyniske menneskesyn være ilde faren.

Jeg havde troet - åbenbart naivt - at den primitive og inhumane tankegang,
du lægger for dagen, var passé for mange år siden, men du er virkelig
skræmmende med dine horrible opfattelser af mennesker - det er lige før at
jeg vil mene at DFs Pia Kjærsgaard har en mere human indstilling end din.
Hun taler i det mindste om omsorg for de gamle og de syge, selvom de sidste
ikke er "til gavn" for samfundet - de ligger jo bare på plejehjjem eller
befinder sig i deres eget hjem meget afhængig af andre mennesker.
Hvorfor ikke bare henrette dem når de bliver gamle? Det har man jo gjort i
andre samfund før i tiden? Sæt de handicappede børn ud til ulvene, sæt de
gamle ud for at dø i kulden i mangel på bedre -for som du siger: vi kan
sikkert bruge pengene mere fornuftigt andre steder.

Javist - vi kan da føre endnu en rask krig i Irak eller i Iran eller hvor nu
din herre og mester George Bush ønsker det.

Gudfaderbevarmigvel for et kynsik menneskesyn du har. Det er ubehagligt
udover alle grænser, og jeg kan mærke på mig selv at jeg bliver meget
påvirket af det, så jeg tror det er bedst at holde inde med skydningen - jeg
får virkelig kvalme af dig og dem, hvis syn du deler - jeg er overbevist om
at selv Jonni Hansen vil tage afstand fra dig - nåeh, nej, det vil netop HAN
måske ikke, men andre ...

EOD

--
ahw

Fra : morten sorensen

Dato : 23-06-05 08:02

Arne H. Wilstrup wrote:
> [...]
>

> Er du egentlig klar over hvad du skriver?`Det du skriver er jo at du vil
> droppe psykiatrien fordi du mener at du ikke kan se resultaterne hurtigt

Nej. Det skriver jeg ikke. Jeg spilder min tid, når du ikke vil læse det
jeg skriver, men digter videre.

--

morten sorensen

Fra : Knud Larsen

Dato : 23-06-05 08:38

> [...]

> overbevist om at selv Jonni Hansen vil tage afstand fra dig - nåeh, nej,
> det vil netop HAN måske ikke, men andre ...

Her er en typisk ahw for fuld udblæsning, når han suggererer sig selv mere
og mere op, og det ender altid samme sted for "gå aldrig efter manden"
ahw, - han ER sgu utrolig, og da heldigvis en ener. Jeg gad vide, om det er
fordi han selv er bange for, at have disse onde tanker om hvad man burde
gøre med andre mennesker, som er erklæret "forhenværende mennesker" af
partiet, han bruger jo megen hjerne-energi på at holde tankerne om hans
partifællers rædselsgerninger væk, og det må koste i det lange løb, i fx
mareridt om natten? Mon han så filmen i går aftes om Pol Pots dødsmaskine?
man må gætte tre gange, - selv kan jeg ikke holde ud at se mere af disse
rædsler, men han er jo ikke overbevist om at det VAR nogen rædsler, så han
burde have givet filmen en chance, og så evt meddelt her på dp, om han
stadig støtter Pol Pots ret til at skalte og valte med et helt folkeslag
fordi manden kaldte sig selv kommunist.

Fra : JJ

Dato : 23-06-05 11:10

On Wed, 22 Jun 2005 20:53:51 +0200, "Arne H. Wilstrup"
<detfaarduejatvide@invalid.dk> wrote:

>"morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> skrev i en meddelelse
man kan se på tv2s text-tv side 121 at en rapport fra
socialforsningsinstituttet viser at den såkaldte "ungdomssanktion" for
15-17årige kriminelle ikke hjælper og i flere tilfælde virker stik
imod hensigten

Fra : Per Rønne

Dato : 23-06-05 13:32

JJ <Jsins@hotmail.com> wrote:

> [...]
> socialforsningsinstituttet viser at den såkaldte "ungdomssanktion" for
> 15-17årige kriminelle ikke hjælper og i flere tilfælde virker stik

Danmark har en af verdens mest velfungerende kriminalsystemer, og faldet
i kriminalitet blandt etniske danskere er så stort, at det stadig
opvejer den beklagelige stigning blandt grupper af indvandrere.
Kriminaliteten er faldende, og har været det i årtier.
--
Per Erik Rønne

Fra : G B

Dato : 22-06-05 17:28

morten sorensen <morten@mortens.net_DELETE> skrev i meddelelsen

> Årsagen til at man ikke vil have børn i fængsel er OK og velbegrundet,
> da de kan tage klar skade af det.

Så må de sgu lære at opføre sig ordentligt eller tage konsekvenserne.

GB

Fra : Per Rønne

Dato : 22-06-05 12:22

morten sorensen <morten@mortens.net_DELETE> wrote:

> Tænkte det nok; i dette tilfælde virker det heller ikke som om
> hovedpersonen ville tage væsentlig skade af at være i fængsel.

Mig bekendt er han ikke kriminel som sådan, men psykotisk. Sindssyg.
--
Per Erik Rønne

Fra : morten sorensen

Dato : 22-06-05 13:05

Per Rønne wrote:

> Mig bekendt er han ikke kriminel som sådan, men psykotisk. Sindssyg.

Har han voldsdomme? Hvis ikke, skal han jo ikke i fængsel - det er klart.

--

morten sorensen

Fra : Per Rønne

Dato : 23-06-05 09:26

morten sorensen <morten@mortens.net_DELETE> wrote:

> Har han voldsdomme? Hvis ikke, skal han jo ikke i fængsel - det er klart.

Jeg aner ikke om han har domme, men hvis han har haft en børnepsykose
siden sin sidste barndom, anklager personalet ham vel ikke.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-06-05 08:33

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote in message
> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse

> Såfremt han kan sidde på en afd. hvor der ikke er kriminelle over 18 år!

Det burde vel også kunne lade sig gøre.

Fra : Jesper

Dato : 22-06-05 15:01

Allan Riise <Ari06@pc.dk> wrote:

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse

> Såfremt han kan sidde på en afd. hvor der ikke er kriminelle over 18 år!

Intet krav for psykiatriske hospitaler (som Sikringsanstalten er), det
er kun et krav der gælder for fængsler jfr EMRK.

Fra : G B

Dato : 21-06-05 16:31

> Jeg var ikke klar over at kriminalforsorgen havde et valg omkring hvem
> de vil bure inde.

Jo, hvis de ikke kan iværksætte det forsvarligt.

GB

Fra : morten sorensen

Dato : 21-06-05 19:53

G B wrote:
> morten sorensen <morten@mortens.net_DELETE> skrev i meddelelsen

> Jo, hvis de ikke kan iværksætte det forsvarligt.

Men de er vel vant til at have voldforbrydere? Det kan vel ikke komme
som et chok for dem at det er sådanne folk de får som kunder?

--

morten sorensen

Fra : G B

Dato : 21-06-05 21:31

> Men de er vel vant til at have voldforbrydere? Det kan vel ikke komme
> som et chok for dem at det er sådanne folk de får som kunder?

Pågældende unge pragt-eksemplar er ret ekstrem, efter det man får
præsenteret. Ingen institutioner vil have ham.

Måske kunne han få et fedt job som muhamedaner-afkoms-opdrager?

GB

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 20-06-05 20:51

"Svend" <nobody@noone.com> skrev i en meddelelse
> http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=369942/
>
> Det er at gøre fuldstændigt grin med skatteydernes penge.

Det er en Religionsting:

Velfærdstaten er jo Guddommelig og derfor også almægtig, så der må
simplethen ikke findes problemer som ikke kan løses med mere "velfærd" - for
så er der jo grænser for Velfærdstaten og man kunne komme for skade at
debattere hvor grænserne burde gå.

Så hellere blindt lade millionerne rulle ... det er jo "velfærd" og derfor
per definition til befolkningens bedste.

Så bare betal din skat med glæde, andre end dig ved bedre at bruge dine
penge.

Fra : Jesper

Dato : 20-06-05 22:07

Svend <nobody@noone.com> wrote:

> http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=369942/
>
> Det er at gøre fuldstændigt grin med skatteydernes penge.

Hvad med at sende knægten til Nordgrønland? Eller en øde ø på Færøerne?