dcc/chat i Mirc under speedstream 2601
Fra : Soren Mogensen

Dato : 04-06-01 11:06

Nogen der har fået subj. til at virke ??

Kører med åben configuration og host mapping/NAT til en ip, men det virker
bare ikke. hvor skal jeg tilføje og hvordan ?
Håber nogen kan hjælpe

Søren

Fra : Morten B

Dato : 04-06-01 13:58

"Soren Mogensen" <thedaneNOSPAM@gmx.net> wrote in message
> Nogen der har fået subj. til at virke ??
>
> Kører med åben configuration og host mapping/NAT til en ip, men det virker
> bare ikke. hvor skal jeg tilføje og hvordan ?
> Håber nogen kan hjælpe

I mIRC under DCC>Options kan du se den portrange som mIRC lytter efter DCC
på. Den er som stadard port 1024-5000 hvilket er en meget stor range at
åbne!! Jeg kører selv med 20 porte hvilket er rigeligt til mig. Jeg vil
anbefale dig det samme, så du bør ændre det så mIRC lytter på port
1024-1044.

Dernæst skal du på routeren under Avanceret konfiguration>Specielle internet
applikationer åbne for de samme porte. Altså 1024-1044 TCP, både ind og ud.

Til sidst skal du ændre IP-adressen på den computer du bruger mIRC på til at
være 192.168.1.2.

Så burde det virke! Ellers spørg igen.

/Morten

P.S. Hvis du har andre NAT-entries skal du huske at ændre disse så de peger
på den nye IP du giver din computer. Ellers vil det ikke virke.

Fra : Soren Mogensen

Dato : 04-06-01 14:06

> Til sidst skal du ændre IP-adressen på den computer du bruger mIRC på
> til at være 192.168.1.2.

Hvorfor lige 192.168.1.2 ?

Jeg har mit sat op på denne måde:

IP adressen på den eksponerede computer på dit LAN: 192.168.1.101
med host mapping/nat slået til

Virker det så både med dcc chat og send, hvis man gør det på den måde du
siger?

Har faktisk ikke så meget ide om havd jeg laver, så sorry hvis det er dumme
spørgsmål, det er bare irriternede at det pludselig ikke virker efter at jeg
har fået adsl :)

Søren

Fra : Morten B

Dato : 04-06-01 15:30

"Soren Mogensen" <thedanNOSPAM@gmx.net> wrote in message
> IP adressen på den eksponerede computer på dit LAN: 192.168.1.101
> med host mapping/nat slået til

Med den "almindelige" NAT i routeren kan du kun lave 7 entires. Dvs. du kan
kun åbne 7 enkelte porte.
På den anden måde jeg beskrev før kan du åbne en hel portrange på f.eks. 20
porte, men det kan den kun gøre til den computer der har IP 192.168.1.2.
Du kan godt gøre det på den anden måde, men 7 porte er ikke meget til DCC,
og så har du ikke flere porte at åbne til andre programmer!

> Virker det så både med dcc chat og send, hvis man gør det på den måde du
> siger?

Ja det virker perfekt!

Bortset fra at jeg glemte en lille detalje før.
Under Avanceret konfiguration skal du flytte knappen "Specielle Internet
Applikationer" til "TIL". Ellers virker det ikke.

> [...]
dumme
> spørgsmål, det er bare irriternede at det pludselig ikke virker efter at

Usenet er her til det formål. Jeg har selv kun haft min router i en god uge
så jeg har selv lige været det hele igennem.
Skriv endelig igen hvis du har flere problemer.

/Morten

Fra : Soren Mogensen

Dato : 04-06-01 15:54

"Morten B" <mortenb@trashcan.dk> wrote in

> Usenet er her til det formål. Jeg har selv kun haft min router i en god
> uge så jeg har selv lige været det hele igennem.
> Skriv endelig igen hvis du har flere problemer.

Ja, det virker nu ikke her :(

Jeg er lige blevet ringet op af en fra TDC som skulle hjælpe med min
upstream, der ligger alt for lavt, og han blev så enig med sig selv om, at
der nok var noget galt med routeren, dog skulle jeg forvente, at det tog en
del af farten når jeg slog host mapping/nat til og sat til det at pege på en
bestemt ip !?
Hvordan f..... skal jeg så åben for de porte, hvis jeg ikke kan slå host
mapping/nat til grundet upload stream.

Måske jeg skulle forklare hvad jeg har til at stå i de forskellige menu'er
under routeren, hvis det er pga. noget andet, men det er måske nok lidt
meget at sende ud her :)

Søren

Fra : Morten B

Dato : 04-06-01 16:27

> Hvordan f..... skal jeg så åben for de porte, hvis jeg ikke kan slå host
> mapping/nat til grundet upload stream.

Host mapping åbner så vidt jeg ved ALLE portene og peger dem ind til
192.168.1.2. Det er du ikke umiddelbart interesseret i da formålet med den
ekstra sikkerhed der ligger i at sidde bag en router så er helt væk.
Du skal kun åbne for den lille portrange på 20 porte. Det burde heller ikke
give langsommere upstream.

Før du går i panik så gennemgå lige tjeklisten så du er sikkert på at du har
været det hele igennem.
- Åbnet for port 1024-1044 TCP ind og ud (Avanceret konfiguration>Specielle
internet applikationer). Har du sat hak i "TIL" og har du filføjet reglen
eller bare tastet det ind og glemt at tilføje?

- Under Avanceret konfiguration>Operation skal du sætte hak i "TIL" for
"Specielle internet applikationer" og "NAPT server". "Host mapping/NAT" skal
være "FRA"!

- Har du indstillet mIRC til at bruge de port 1024 til 1044?

- Har din computer IP 192.168.1.2? Tjek det under Start>kør>skriv "command"
og tryk enter>skriv "ipconfig" og tryk enter. (Uden "). Her burde det ligne
noget i stil med:

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix . :
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.2
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1

> Måske jeg skulle forklare hvad jeg har til at stå i de forskellige menu'er
> under routeren, hvis det er pga. noget andet, men det er måske nok lidt
> meget at sende ud her :)

Prøv at gennemgå de ting jeg har skrevet til dig. Virker det stadig ikke må
du gerne prøve at skrive hvad du har instillet.
Jeg går ud fra at du bruger "Basic opsætning" på routeren, og at DCC virkede
før du fik router?

Det virker her, så det burde ogå komme til at virke hos dig. Jeg har derimod
store problemer med ICQ men det er en helt anden historie :)

/Morten

Fra : Soren Mogensen

Dato : 04-06-01 17:00

> Det virker her, så det burde ogå komme til at virke hos dig. Jeg har
> derimod store problemer med ICQ men det er en helt anden historie :)

Ok.. gennemgår lige det hele fra starten og vender tilbage :)

med hensyn til ICQ.. har du prøvet det der blev foreslået i denne ng, med at
sætte det bag en firewall og lytte på bestemte porte ?
Jeg har gjort det, man har dog ikke testes om det virker endnu :)

Sønre

Fra : Morten B

Dato : 04-06-01 17:03

> [...]
> sætte det bag en firewall og lytte på bestemte porte ?
> Jeg har gjort det, man har dog ikke testes om det virker endnu :)

Ja jeg har åbnet for port 5000-5100 TCP ind, samt 4000 UDP ud. Og ICQ er
indstillet til at lytte på de porte.Virker stadig ikke.

/Morten

Fra : Soren Mogensen

Dato : 04-06-01 17:34

> Det virker her, så det burde ogå komme til at virke hos dig. Jeg har
> derimod store problemer med ICQ men det er en helt anden historie :)

ok.. nu virker det her, dog er det slet ikke sat op på den måde du bad mig
om :)

No idea, hvad der foregår her, men det ser ud til at virke

Søren

Fra : Soren Mogensen

Dato : 04-06-01 23:51

Fuck..

Det virker stadigvæk ikke, og nu blev jeg da lidt forvirret da du sagde
basis configuration, eftersom jeg kører med en åben configuration!?

Søren

Fra : Morten B

Dato : 05-06-01 15:51

> Det virker stadigvæk ikke, og nu blev jeg da lidt forvirret da du sagde
> basis configuration, eftersom jeg kører med en åben configuration!?

Hvilke programmer bruger du ellers end mIRC?

Jeg vil anbefale dig at have en basis configuration og så nøjes med at åbne
for de porte der er brug for. Det er lang mere sikkert!

Jeg har også glemt om du har flere computere på nettet eller kun en?

/Morten

Fra : Soren Mogensen

Dato : 05-06-01 16:46

> [...]
> åbne for de porte der er brug for. Det er lang mere sikkert!
>
> Jeg har også glemt om du har flere computere på nettet eller kun en?

Bruger IRC, ICQ, IE + andre 'normale' programmer.

Det er kun en computer der er sat til

VIl det sige at hvis jeg kører med åben configuration, så skulle alle porte
være åbne? også til irc
Jeg har snakked med support et par gange om det, og får faktisk forskellig
svar hvergang, nogen af dem siger ja, andre siger nej.. Det er faktisk ved
at være en smule træls :)

Søren

Fra : Morten B

Dato : 05-06-01 17:30

> Bruger IRC, ICQ, IE + andre 'normale' programmer.

Ok, IRC og ICQ er de eneste programmer der har brug for at få åbnet
indgående porte. Har du fået ICQ til at virke endnu eller skaber det også
problemer?

Måske skal du ind og se på opsætningen af mIRC.

Du skal ikke være forbundet til en server når du gør dette.
Prøv i mIRC at åbne File>Options>Connect>Local Info
Slet hvad der står i de to felter og sæt kryds i "Local host" og "Server".
Denne indstilling virker for mig. Det er muligt at det også virker med kryd
i "IP address" og "Server", men prøv dig frem og se om du kan få det til at
virke sådan...

/Morten

Fra : Soren Mogensen

Dato : 05-06-01 17:46

> [...]
> "Server". Denne indstilling virker for mig. Det er muligt at det også
> virker med kryd i "IP address" og "Server", men prøv dig frem og se om

ok,, prøver at rode lidt mere rundt med det.. tak for hjælpen forresten :)

Jeg har fået det sådan at jeg kan sende filer på ICQ, ikke modtage, og det
virker lige omvendt på IRC *G*

Søren

Fra : Morten B

Dato : 05-06-01 18:02

> Jeg har fået det sådan at jeg kan sende filer på ICQ, ikke modtage, og det
> virker lige omvendt på IRC *G*

Hvis du ikke kan sende på mIRC tror jeg ikke problemet ligger hos dig. Kan
du ikke maile en server og et nick så kan vi prøve at se om vi kan få det
til at virke....

/Morten