Mærkning af sunde og usunde føedvarer - em~
Fra : TBC

Dato : 17-06-05 12:28

http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=383274&TemplateID=5567

http://www.fbr.dk/nyheder/alle/smileymail/

"Ordningen skal drives frem af forbrugernes krav, når den skal være
frivillig. Nu vil vi gerne teste interessen for, at vi får mærket både de
sunde og de usunde fødevarer"

Derfor kan jeg da kun opfordre alle der er interesserede i sundhedsfremme i
samfundet, og har interesse i at reducere samfundsudgifterne til behandling
af livsstilssygdomme til at give sin mening og "stemme" med.

_____________________________________

Personligt har jeg også knyttet følgende kommentar til:

"Det kan ikke være rimeligt at det i et demokratisk samfund skal afhænge af
producenterne og deres indlysende egeninteresser, fremfor samfundets,
forbrugernes, og vælgernes interesser, ønsker og gavn."

TBC

Fra : Allan Knaap

Dato : 17-06-05 12:39

"TBC" <-sutmin@2night.dk> wrote in message
> [...]
> producenterne og deres indlysende egeninteresser, fremfor samfundets,
> forbrugernes, og vælgernes interesser, ønsker og gavn."

Så du vil have at andre skal fortælle mig hvilke varer der sunde og hvilke
der er usunde ?

Tak, men nej tak. Det skal jeg nok klare selv.

Allan Knaap

Fra : TBC

Dato : 17-06-05 14:05

"Allan Knaap" <nauclerus@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Så du vil have at andre skal fortælle mig hvilke varer der sunde og hvilke
> der er usunde ?

Nej, det skal du fortsat selv afgøre. Men jeg vil gerne have tilbudet om et
hurtigt og nemt overblik over hvilke varer i en kategori der holder sig
inden for bestemte parametre relateret til kategorien. Det vil give et
velkomment hurtigt overblik og være en hjælp til dem der ikke lige har tid,
viden eller lyst til selv at stå og lege diætist, og grænske enhver
indholdsdekleration indgående, med viden om hvilke parametrer der er sigende
indenfor for hhv. et brødprodukt, et kødprodukt, et mælkeprodukt osv,
hvilket er meget forskelligt.

> Tak, men nej tak. Det skal jeg nok klare selv.

Ja, naturligvis. Det vil der aldrig være nogen eller noget der forhindrer
dig i. Men vil du virkelig være imod en støttende information til vi mange
forbrugere der ved indkøb ikke har tid. lyst eller overskud til at sætte sig
indgående ind i enhver varedeklaration og på forhånd har kendskab til eller
har husket hvad der er væsentligt for enhver varekategori?

Hvor om alt er, så skal du naturligvis selv klare dit valg selv i alle
tilfælde. Hvad kan du have imod eksistensen af et hurtigere og overskueligt
alternativ til at man med forhåndviden selv skal stå og bruge tid på at læse
enhver indholdsdeklaration indgående, og når begge dele eksisterer i alle
tilfælde selv skal foretage sit valg?

Hvis jeg f.eks skal have rugbrød, ville jeg hurtigt kunne se hvilket rugbrød
der indehold mindst fedt og flest fibre, uden at skulle nærlæse alle
varedeklarationer med min forhåndsviden om at der i rugbrød helst skal være
mindst 8g kostfibre og højst 5g fedt pr 100g for at det er i den bedre
kategori af rugbrød.

....Ja, hvad kan du dog reelt have imod hurtigere og nemmere
tilgængelige forbrugeroplysninger?

Og det ikke mindst i lyset af den betydning det
forhåbentligt ville kunne få for sundhedsfremmen, når det hurtigt
tydeliggøres hvilken vare der indenfor en given kategori har f.eks meget
eller lidt sukker, og selv den mest travle eller overfladiske og
fødevare-ubevidste forbruger dermed får et hurtigt overblik, hvis han vil
nøjes med at lade sig spise af med det i farten?

Endvidre ville det give industrien et incitament til at udvikle sundere
fødevarer, såfremt ordningen bibringer øget valgbevidshed og ville flytte
forbrugere. Det ville alt sammen kun være til gavn for sundhedsfremmen, og
på sigt forhåbentligt medvirkende til at reducere udgifterne til
livsstilssygedomme. Men det syntes du måske er en dårlig ide?

Faktisk syntes jeg i forvejen meget godt om "i" mærkerne på mange "Dansk
Supermarked" og lign produkter, som f.eks kan lyde "Bemærk [produktet] har
et højt indhold af fedt i forhold til "anbefalet i dagskost", men den slags
syntes du altså ikke om at man bliver informeret om?

Jeg så gerne den lettere tilgængelig "grafik" på alle fødevarerne i den
forbindelse, som kunne gøre indkøbet hurtigere og lettere for den
sundhedskritiske forbruger, og samtidig visualisere hvad der er det mest
fedt eller sukkerfattige/rige for den overfladiske.

TBC

Fra : Allan Knaap

Dato : 17-06-05 14:33

> [...]
> sundhedskritiske forbruger, og samtidig visualisere hvad der er det mest
> fedt eller sukkerfattige/rige for den overfladiske.

Det jeg ikke ønsker er at eks. sunhedsstyrelsen skal vurdere hvad der inden
for bestemte parametre er sundt og ikke sundt. Det ønsker jeg selv uden
indblandning at vurdere, og sætte mine parametre for, der i blandt også hvad
jeg måtte anse som anbefalet i dagskost.

At der kommer en mere forståelig deklaration kan der i mod jeg kun bifalde.
Det kan til tider være endog meget svært at læse hvad der står.

Allan Knaap

Fra : TBC

Dato : 17-06-05 16:42

> [...]
> hvad
> jeg måtte anse som anbefalet i dagskost.

Fair nok, men en mærkning må nu engang have nogle parametre og et benchmark
for hvad der er at betragte som f.eks et fedt brødprodukt, og hvad der er at
betragte som et til sammenligning magert, for at mærkningen kan befordre en
umiddelbar og given differentiering. Det er ikke ensbetydende med at du
tvinges til at benytte dette benchmark til noget for dit eget vedkommende.
Men alle, også du, ville nemt kunne gøre sig hurtig en orientering udfra de
besluttede benchmark, og danne et hurtigt og nemt indtryk af om f.eks
fedtenergi procenten i et pålægsprodukt er høj, middel eller lav. Det kan
jeg kun se som et gode.

> At der kommer en mere forståelig deklaration kan der i mod jeg kun
> bifalde.
> Det kan til tider være endog meget svært at læse hvad der står.

Glimrende, så er vi for den part enige.

TBC

Fra : Allan Knaap

Dato : 18-06-05 09:27

"TBC" <this.is@fake.emailadress> skrev i en meddelelse
> [...]
> og nemt indtryk af om f.eks fedtenergi procenten i et pålægsprodukt er
> høj, middel eller lav. Det kan jeg kun se som et gode.

Ja, og i et forum hvor det for nogle, kan være svært så meget som at blive
enige om at være uenige er det jo noget af en bedrift :)))

Allan Knaap

Fra : Egon Stich

Dato : 17-06-05 13:43

"TBC" <-sutmin@2night.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> producenterne og deres indlysende egeninteresser, fremfor samfundets,
> forbrugernes, og vælgernes interesser, ønsker og gavn."

Det afhænger ikke så meget af producenterne, som af politikerne.
Og disse vil jo, som sædvanlig, være et dikkende vedhæng til kapitalens
interesser.
Sundheden og varernes kvalitet er de ligeglade.
Men rygere kan omkostningsfrit jages.

MVH
Egon

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 17-06-05 17:32

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> interesser.
> Sundheden og varernes kvalitet er de ligeglade.

Der er sgu ikke noget omkostningsfrit ved rygere....
Når du ligger og raller, så koster du kassen i sygepleje, det på trods at du
selv har valgt påføre dig disse lidelser..

Michael

Fra : Bo Warming

Dato : 17-06-05 18:39

"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Når du ligger og raller, så koster du kassen i sygepleje, det på trods at
> du selv har valgt påføre dig disse lidelser..

Vor viden er for usikker til at vi kan blande folks levevis ind i hvad
sygeplejen koster.
Selv tobak-gir-rygerlunger er ikke veldokumenteret nok. Staten skal være vor
gensidige forsikring vedr alvorlig sygdom, uanset vor levevis .

Civilisationssygdom og psykosomatik/stress sygdom er alt for kompliceret til
at lægevidenskaben kan oplyse noget brugbart. Der er overlap mellem usunde
levevaner og usundt liv på mere åndeligt plan. Forebyggelsespropagandaen er
religion, der skal give skyldfølelse for at spise, drikke, ryge. Glem den.