Blodpenge – en spændende nydannelse?
Fra : Bent Jensen

Dato : 15-06-05 16:00

»Blodpenge er ikke en spændende nydannelse i dansk ret,« sagde
statsministeren under Folketingets afslutningsdebat.

Det er rigtigt. Blodpenge var noget, man havde i tiden forud for 1241,
da kong Valdemar II udstedte Jyske Lov.

Forud for 1241 var det den myrdedes familie, der havde besværet med
retshåndhævelse. Det foregik typisk på den måde, at den til gengæld
myrdede morderen eller et medlem af morderens familie. Var truslen
stor, fordi den myrdedes familie var en magtfuld familie, valgte
morderens familie ofte at tilbyde den myrdedes familie ét beløb –
blodpenge - i erstatning og derved afvende truslen. I andre tilfælde
udviklede der sig en blodfejde mellem de to familier, som kunne vare
ved i mange år.

Havde man ikke nogen familie, var man et oplagt offer for en
forbrydelse, da der ikke var nogen til at hævne én:

I 1241 skete der imidlertid med udstedelsen af Jyske Lov den ændring,
at kongen – dvs. samfundet – påtog sig opgaven med at at strafforfølge
misdædere. Dette fremgår af fortalens tredje afsnit:

»Det er kongens og landets høvdingers embede at overvåge domme og gøre
ret og frelse dem, der tvinges med vold, såsom enker og værgeløse,
børn, pilgrimme og udlændinge [utlandz mæn] og fattige – dem overgår
der tiest vold – og ikke lade slette mennesker, der ikke vil forbedre
sig, leve i sit land; thi idet han straffer og dræber ugerningsmænd,
da er hans Guds tjener og landets vogter. «

Siden 1241 har det altså været samfundet, der sørgede for at straffe
misdædere. Da straffen var skyldig til samfundet og skulle udstås
under alle omstændigheder, bortfaldt dermed størsteparten af
grundlaget for at kræve blodpenge..

Inidlertid er kongeriget i nyere tid blevet invaderet af fremmede fra
områder i verden, hvor man udviklingsmæssigt stadig befinder sig i
blodpengetiden forud for 1241. Ydermere er ikke så få af dem slette
mennesker, der ikke vil forbedre sig. Det er derfor kommet på tale at
skrue tiden i kongeriget tilbage og genindføre blodpenge.

Bent

Fra : Tim

Dato : 15-06-05 16:20

"Bent Jensen" <kongaead@my-deja.com> wrote in message
> [...]
> statsministeren under Folketingets afslutningsdebat.
>
> Det er rigtigt. Blodpenge var noget, man havde i tiden forud for 1241,

Hvad værre er... store partier (SF og R) i Danmark synes åbenbart villige
til at skrue udviklingen 800 år tilbage.

Hvad endnu værre er, så render der en hob tåber i kølvandet på dem, og
agerer tågehoved-apologeter.

Tim

Fra : #2066

Dato : 15-06-05 18:35

"Bent Jensen" <kongaead@my-deja.com> wrote in message

[...]

> [...]
> misdædere. Da straffen var skyldig til samfundet og skulle udstås
> under alle omstændigheder, bortfaldt dermed størsteparten af

Og det er der ingen rimelig grund til at aendre paa.

Fra : Tim

Dato : 15-06-05 18:50

"#2066" <neslein@hotmail.com> wrote in message

> "Bent Jensen" <kongaead@my-deja.com> wrote in message

> Og det er der ingen rimelig grund til at aendre paa.

Det er der tilsyneladende ret bred uenighed om. "Foruroligende" er ikke et
kraftigt nok ord, når to af landets store partier ikke tager KRAFTIG !!!!!
afstand fra Abu Laban's (og diverse professorers) udtalelser, men ligefrem
bakker op om dele af "idéen".

Det er da slået _fuldstændig_ klik for dem nu.

Tim

Fra : Per Rønne

Dato : 15-06-05 19:34

Tim <thpetersen@hotmail.com> wrote:

> [...]
> bakker op om dele af "idéen".
>
> Det er da slået _fuldstændig_ klik for dem nu.

Prøv så at se hvad den tidligere socialdemokratiske politiske ordfører,
cand.polit. Mogens Camre, MEP, skriver i dagens Jyllandsposten:

http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=3106058

Offentliggjort 15. juni 2005 03:00
Inden det er for sent
Af MOGENS CAMRE medlem af Europa-Parlamentet (DF)
Blodpenge i Danmark. Imam Abu Labans forslag og professor Vagn Greves
opbakning har vakt opsigt i alle kredse. Læserne bidrager med deres
holdninger.
VI ER allerede på vej ned ad glidebanen mod balkanisering af Danmark.
Andengenerationsindvandreres gadebander, ødelagte skoler, lærere, der
trues af indvandrerbørn og deres forældre, massiv skatte- og
momssvindel, socialt bedrageri, voldtægter, menneskehandel, mord på åben
gade og senest mordforsøget mod integrationsminister Rikke Hvilshøj. Læg
hertil, at formørkede imamer med den ikke-dansktalende Abu Laban i
spidsen søger at indføre sharia i Danmark, og at Hizb-ut-Tahrir hverver
unge til hellig krig og udsteder dødstrusler mod frafaldne, mod jøder og
andre, som kommer deres politiske vanvid på tværs.
Ingen ville erkende farerne for 10 år siden. Nu ser vi virkeligheden,
men forholder os som tilskuere til en horrorfilm. Det kan ikke være
sandt - om lidt bliver lyset tændt, og det hele er forbi.
Men det er ikke forbi. Det bliver værre.

Totalt knæfald
Indvandrerne i Danmark har meget høj fødselshyppighed, og antallet af
unge i alderen 16-24 år med baggrund i Mellemøsten, Nordafrika og Asien
bliver mangedoblet i de næste 20 år. Der bliver fortsat 10.000 flere
muslimer i Danmark hvert år. Prognosen fra Visionsudvalget for politiets
arbejde peger på en voldsomt stigende kriminalitet og er et klart
alarmsignal om, at det danske samfund er ved at blive revet op indefra.
Dele af retssystemet har allerede foretaget det totale knæfald -
juraprofessor Vagn Greve, forstander for Det juridiske Fakultet i
København, mener, at strafferetsplejen skal "privatiseres" og
muslimernes blodpengesystem indføres. Han får selvfølgelig støtte af de
radikales Elisabeth Arnold og SF's Anne Baastrup - sidstnævnte kan blot
ikke lide ordet "blodpenge" og vil helst kalde det noget andet.
Vagn Greve mener, at vi skal lære af muslimerne. Det er muslimsk
tradition at forsøge at stoppe konflikter, siger han.
Man spørger sig selv, om han overhovedet har øjne og ører, siden han
overser virkeligheden i Irak, Iran, Pakistan, Afghanistan, Bosnien osv.
osv.

Afstand til folket
I 30 år har Vagn Greve arbejdet for at svække det danske retssystem. At
han kan sidde som fakultetsforstander på Københavns Universitet synes at
bevise, at der er kræfter, som ønsker at begå mord på retssikkerheden.
Et flertal af politikerne er i forhold til indvandringen på lige så stor
afstand af folket, som de er i EU-spørgsmålet.

Hårdt mod hårdt
Hvis vi holdt en folkeafstemning om det muslimske forsøg på at overtage
Europa, ville 90 pct. stemme for at smide såvel imamer som andre
fundamentalister og de kriminelle udlændinge ud.
De er her ikke i lovligt ærinde, og vi overtræder end ikke de forældede
menneskerettighedskonventioner fra FN eller Europarådet ved at sende dem
hjem uden adgang til at vende tilbage.
Det er på tide, at politikerne i alle partier begynder at lytte til,
hvad deres vælgere mener.
Flertallet er træt af sødsuppeholdningen til mennesker, som vi dag for
dag kan se ødelægger landet. Der skal sættes hårdt mod hårdt; det er på
tide, at vi viser, at grænsen er nået.
==

Ja, Mogens Camre har jo aldrig været kendt for at UNDERdrive
problemernes omfang.
--
Per Erik Rønne

Fra : Lars

Dato : 16-06-05 10:48

In article <1gy7rv9.h7nmx054kjwuN%spam@husumtoften.invalid>, spam@husumtoften.invalid says...
> [...]

> momssvindel, socialt bedrageri, voldtægter, menneskehandel, mord på åben
> gade og senest mordforsøget mod integrationsminister Rikke Hvilshøj.

Jeg vil på ingen måde forsvare diverse gadebander, men er gerningsmanden vedr. Rikke Hvilshør
fundet?

Er der en dom for mordforsøg? Er gerningsmanden en andengenerationsindvandrer som det indirekte
kan udledes af artiklen af Mogens Camre?

--
Best regards

Lars

Fra : morten sorensen

Dato : 15-06-05 22:01

Bent Jensen wrote:

> [...]
> misdædere. Da straffen var skyldig til samfundet og skulle udstås
> under alle omstændigheder, bortfaldt dermed størsteparten af

Præcis - og der er ingen grund til at ændre den praksis.

En af ideerne med integrationen (set fra et etnisk dansk synspunkt) er
at gøre hver indvandrer individuelt stærk nok til at bryde med den del
af deres kultur de ville bryde med hvis de kunne.

Problemet er at mange kommer fra en stærkt patriarkalsk kultur med
stærke familie/klan-traditioner - og dette forslag er en forlængelse af det.

At gøre individuelle forhold til klananligender er en fejl.

At involvere imamer fordi der er muslimer involveret er enendnu støre fejl.

--

morten sorensen

Fra : Jim

Dato : 16-06-05 02:08

"morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> At gøre individuelle forhold til klananligender er en fejl.
>
> At involvere imamer fordi der er muslimer involveret er enendnu støre

Spørgsmålet er så, om man vil involvere en biskop som mægler, når
banditos og hells angels har været i totterne på hinanden?

J.

Fra : Bo Warming

Dato : 16-06-05 03:40

"Jim" <Nospam4Admin@moneyman.dk> wrote in message
> "morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> skrev i en meddelelse

> Spørgsmålet er så, om man vil involvere en biskop som mægler, når banditos
> og hells angels har været i totterne på hinanden?

Alle ved at mægler helst skal være en person, som begge parter har tillid
til.
1. En hæderlig og ærlig og magtfuld Bismarck-type, hvis renome lider
overlast, hvis han er partisk -
- eller 2. en go-between a la Henry Kissinger, der fører
"stik-i-renddrengs-diplomati" indtil en for begge parter fordelagtig handel,
er faldet på plads.
Offentlighed om kompromisset kan i sidstnævnte tilfælde træde i stedet for
at mellemmanden har respekt at tabe, hvis fredsaftalen lider skibbrud.

At vise respekt for Islam-grupperinger ved overhovedet at lade en dansk
offentlig instans gå i anden dialog end forhørets, er et vildspor.

Fra : G B

Dato : 16-06-05 06:00

"Jim" <Nospam4Admin@moneyman.dk> skrev i meddelelsen news:42b0d0db$0$230
$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> Spørgsmålet er så, om man vil involvere en biskop som mægler, når
> banditos og hells angels har været i totterne på hinanden?

Hvad med Kjeld Holm fra Århus? Det ville han sikkert være god til. Han
ville få alle rockerne omvendt til islam på ingen tid.

GB

Fra : Jim

Dato : 16-06-05 11:59

"G B" <nonono@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> "Jim" <Nospam4Admin@moneyman.dk> skrev i meddelelsen
> $edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> Hvad med Kjeld Holm fra Århus? Det ville han sikkert være god til. Han
> ville få alle rockerne omvendt til islam på ingen tid.

Ja, mon ikke rockerne samtidig kan møde Reino..Han sidder sikkert og
ryger en fed med Bispen.
"Skal der soja i rullen?... Fu'k!"

Fra : Bo Warming

Dato : 16-06-05 03:32

"morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> wrote in message

> Præcis - og der er ingen grund til at ændre den praksis.
snip
> At involvere imamer fordi der er muslimer involveret er enendnu støre
> fejl.

Fornuften i blodhævn var
1. hævn forebygger - ofte er ruinering af en slægt mere afskrækkende end at
en af deres mange unge mænd (og rivaler om magten) henrettes.
2. I et fattigt samfund behøvedes et alternativ til vort socialsystem, så
for at den myrdedes bondegård kunne drives videre , måtte der kompenseres.
Ligeledes indførtes børnepenge dengang der ikke var stat til at kompensere
for at en pige , der før var et værdifuldt handelsobjekt, nu efter
graviditet var et "afsuttet bolsje".

Konfuzianske kulturer (Kina, Japan mm) har slægtssammenhold, der
selvfølgelig har rødder fra før stenalderen, MEN HAR OGSÅ TRADITION FOR
AFSKY FOR HÆVN (når bortses fra krig og mafia-underverden - og begge dele
har aldrig haft samme store betydning som i Vesten).
Når kvinder giftes, indprentes ved brylluppet det forkastelige i jalousi.
Men de har højtudviklet tradition for mægling , og det kan Vesten med fordel
lære af, for vore højttravende ideologiske principper om centraliseret
retfærdighed er jo ikke realiseret så fint som vi praler af.
Der er _ikke_ i Vesten lighed for loven (se blot charachter witness i USA,
hvor "gode" vidner let købes) - rige beskyttes bedst af politiet -

- og dørmandsinstitution og værtshusbevilginger er eksempel på, at
retsvæsenet helt spiller del og hersk med fattig og fuldemands retfærdighed
og kun blander sig , når politiet ser fordel ved det. Man uddelegerer -
ligesom man før kvindesagen lod sexisme og familiespetakler være privatsag.
Vi kan derfor,
uden der går skår i noget ideelt,
lege med mæglingstanken, hvilket dommere i årtier har været til kursus i -
og de har anerkendt inspiration fra Japan.
Det er ikke sorthvidt - og Vagn Greve har lov at se en sag fra to sider og
"ikke lade nogen sten være uvendt".At han og Politiken bruger lejligheden
til at være islam-apologeter, altså farligere end nogen andre apologeter, er
en anden sag.

Fra : morten sorensen

Dato : 16-06-05 07:31

Bo Warming wrote:

> Fornuften i blodhævn var
> 1. hævn forebygger - ofte er ruinering af en slægt mere afskrækkende end
> at en af deres mange unge mænd (og rivaler om magten) henrettes.

Sig du det til klansamfundene i Albanien, Sicilien, Montenegro osv. Hævn
forebygger intet men lægger frø til næste overgreb.

Nu er dokumentaion ikke noget du 'bruger' - men skulle det ske, måtte du
meget gerne afsløre hvad du bygger din udtalelse på.

> Det er ikke sorthvidt - og Vagn Greve har lov at se en sag fra to sider
> og "ikke lade nogen sten være uvendt".

Det er jeg enig i. Lad os få debatten.

Fjernet XPOST til dk.videnskab.jura

--