HELDIGVIS er der nu blevet skabt yderliger~
Fra : Torben Østrup

Dato : 14-06-05 18:09

Den nye franske udenrigsminister, Phi­lippe Douste-Blazy, opfordrer til
"re­fleksion" om en yderligere udvidelse af EU (= Tyrkiet, Rumænien og
Bulgarien)

Den hollandske udenrigsminister mener også at denne udvidelse skal
overvejes.

Jeg har desværre ingen link til at understøtte det følgende men jeg mener at
kunne huske at vedørende den hollanske afstemning var der 49% af dem der
stemte nej for nylig der gjorde det fordi Tyrkiet står over for at blive
optaget i EU

EU sår tvivl om Tyrkiets optagelse

14-06-05: 11:40 | af: dabu

Der er blevet skabt yderligere tvivl om Tyrkiets EU-medlemskab, efter det
nylige franske og hollandske nej til forfatningstraktaten.

Den nye franske udenrigsminister, Phi­lippe Douste-Blazy, opfordrer til
"re­fleksion" om en yderligere udvidelse af EU.

"Der er måske et fravær af debat om den retning, vi fører Europa i. Måske er
der en mangel på debat om udvid­else", sagde Douste-Blazy.

Artikel: http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=2481560

--
Torben Østrup
_________________________

Fra : morten sorensen

Dato : 14-06-05 18:32

Torben Østrup wrote:

> "Der er måske et fravær af debat om den retning, vi fører Europa i. Måske er
> der en mangel på debat om udvid­else", sagde Douste-Blazy

Det har han nok ret i. Nu må udvidelsesfortalerne (hvortil jeg selv nok
hører) på banen og forklare hvad ideen er.

Kan man optage Slovakiet, kan man også optage Bulgarien. Rumænien synes
jeg er længere ude i fremtiden. Kroatien kommer nok også før dem.

Tyrkiet ser jeg ikke som EU-land foreløbig - ligesom det er svært at
forestille sig Rusland blive optaget. De er simpelthen for store.

Det er dog i EUs interesse at associere begge lande - og det kan man
næppe på længere sigt uden at stille mulig optagelse i udsigt.

--

morten sorensen

Fra : Torben Østrup

Dato : 14-06-05 19:00

"morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det er dog i EUs interesse at associere begge lande - og det kan man næppe
> på længere sigt uden at stille mulig optagelse i udsigt.

Vi er nok en del der helst ALDRIG ser at Tyrkiet bliver optaget i EU

Du nævner at du hellere ser Bulgarien og Kroatien som medlemmer af EU før
Tyrkiet i det hele taget bliver optaget.

Til dette vil jeg bare sige det følgende: På det formelle plan har Tyrkiet
ALLERDE NU opfyldt alle de betingelser der stilles for at indlede
optagelsesforhandliger jævnfør det følgende:

"Når protokollen er underskrevet af Tyrkiet, har regeringen i Ankara
for­melt opfyldt alle EUs krav for at en forhandling om tyrkisk medlemskab
af EU kan indledes."

Så det ser altså ud til at Tyrkiet bliver optaget i EU før Bulgarien,
Rumænien og Kroatien.

Artikel:
"EU godkender en justering af toldunio­nen med Tyrkiet, således at Tyrkiet
kan handle frit med også de 10 nye EU-medlemslande.

Når protokollen er underskrevet af Tyrkiet, har regeringen i Ankara for­melt
opfyldt alle EUs krav for at en forhandling om tyrkisk medlemskab af EU kan
indledes.

Dog har EU-Kommissionen ikke formelt fået mandat til at forhandle. Ifølge
EU-diplomater betyder det, at der sta­dig kan opstå vanskeligheder, idet
Tyr­kiet stadig ikke anerkender Cypern.

Artikel: http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=2475331

--
Torben Østrup
_________________________

Fra : morten sorensen

Dato : 14-06-05 19:09

Torben Østrup wrote:

> Vi er nok en del der helst ALDRIG ser at Tyrkiet bliver optaget i EU

Det kunne jeg forestille mig. Personligt er jeg heller ikke vild med
tanken og er kun for fordi jeg finder at alternativet - at afvise dem nu
- fører til en fremtidig situation jeg mener er værre.

Det gælder om at få demokratiseret Mellemøsten og omegn og her vil en
afvisning være noget nær det værst tænkelige, mens et reelt demokratisk
og velfungerende Tyrkiet er et enormt land der ville kunne øve god
indflydelse i hele den mellemøstlige region.

Men der er langt til optagelse - mindst 10 år ville jeg tro og sikkert mere.

> Så det ser altså ud til at Tyrkiet bliver optaget i EU før Bulgarien,
> Rumænien og Kroatien.

Nej nej - der er jo allerede forhandlinger igang med de to andre. Man
har endda talt om 2007 som optagelsestidspunkt. det sker så nok ikke nu
- eller måske kun Bulgarien, der er meget længere frem end det stadigt
stagnerede Rumænien.

--

morten sorensen

Fra : Torben Østrup

Dato : 14-06-05 19:25

> [...]
> endda talt om 2007 som optagelsestidspunkt. det sker så nok ikke nu -
> eller måske kun Bulgarien, der er meget længere frem end det stadigt

Tyrkiet vil blive optaget FØR de andre to lande fordi de allerede NU
opfylder betingelserne (Det gør de to andre lande derimod IKKE. Og ti år er
IKKE lang tid nok til at optage Tyrkiet.Personligt mener jeg i øvrigt heller
IKKE at tusind år er nok) der er blevet sat for at indlede
optagelsesforhandlinger.

Fra : morten sorensen

Dato : 14-06-05 20:02

Torben Østrup wrote:
> "morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> skrev i en meddelelse

> Tyrkiet vil blive optaget FØR de andre to lande fordi de allerede NU
> opfylder betingelserne

Nej - du misforstår. Tyrkiet opfylder betingelser for at *starte*
optagelsesforhandlinger. De to andre har været igang længe.

--

morten sorensen

Fra : Per Rønne

Dato : 15-06-05 08:28

morten sorensen <morten@mortens.net_DELETE> wrote:

> [...]
> indflydelse i hele den mellemøstlige region.
>
> Men der er langt til optagelse - mindst 10 år ville jeg tro og sikkert mere.

Ja, og som fyrst Metternich i sin tid sagde: »Nach uns die Sintflut.«

10 år - det er jo ingen tid.
--
Per Erik Rønne

Fra : contra@tdcspace.dk

Dato : 15-06-05 01:25

Det er sødt af den nye franske udenrigsminister at opfordre til
refleksion over en optagelse af Tyrkiet, Rumænien og Bulgarien i EU.

Lad os forsøge at kikke 20 år frem. Det er lykkedes de franske
aristokrater at udskyde Tyrkiets optagelse i EU med yderligere nogle
år, og EU mærker nu for alvor manglen på pondus i forhold til et
stadigt frembrusende Kina, et Indien, der er ved at "catch up" og et
USA, der på grund af sin enorme R + D (research and development)
stadig er en supermagt.

Var det så særlig klogt at påberåbe sig nogle menneskerettigheder
m.m., som Frankrig - og Danmark - i det skjulte alligevel ikke
overholder, frem for et vedholdende pres mod Tyrkiets åbenlyse omend
noget mere klodsede overtrædelser af menneskerettighederne,
altimedens et stadig mere velhavende Tyrkiet faktisk bliver optaget i
EU og med sine 100 millioner mennesker (i 2025) bidrager væsentligt
til at EU kan holde balancen over for sine rivaler ?

Steen Hjortsø

Fra : Per Rønne

Dato : 15-06-05 08:28

<contra@tdcspace.dk> wrote:

> [...]
> EU og med sine 100 millioner mennesker (i 2025) bidrager væsentligt
> til at EU kan holde balancen over for sine rivaler ?

Der du gerne den europæiske civilisations tilintetgørelse i Europa? Ser
du gerne et islamisk Europa?
--
Per Erik Rønne

Fra : Torben Østrup

Dato : 15-06-05 09:17

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Der du gerne den europæiske civilisations tilintetgørelse i Europa? Ser
> du gerne et islamisk Europa?
> --
> Per Erik Rønne

Med hensyn til den europæiske civilisations ødelæggelse så se det følgende
indlæg af
af Bent Jensen, professor, dr. phil., Syddansk Universitet, Odense i dagens
(15-06-05) JP:

Offentliggjort 15. juni 2005 03:00

Kronik: Europas ødelæggere

Det er ikke franskmændenes og hollændernes nej til eurokraternes
fantasiprojekt, der er problemet. Det er den europæiske magtelites tab af
virkelighedssans, der er årsag til miseren. Det er en sådan "elite", der
skalter og valter med det virkelige Europas fremtid og eksistens. Hvor godt
og nødvendigt, at europæerne siger nej, skriver dagens kronikør.

Så har de europæiske borgere endnu engang fået en opvisning i den
europæiske politiske klasses grænseløse arrogance. En arrogance, der er lige
så omfattende som dens uvidenhed om, hvad de europæiske nationer virkelig er
optaget af. Arrogance og uvidenhed er en både ubehagelig og farlig cocktail.
Den er allerede godt på vej til at føre de europæiske nationer i ulykke.

Det er ikke franskmændenes og hollændernes nej til eurokraternes
fantasiprojekt, der er problemet. Det er den europæiske magtelites tab af
virkelighedssans, der er årsag til miseren.

Politikerne omgås tilsyneladende kun hinanden og deres embedsmænd samt
ukritiske "eksperter" og journalister. I denne forgyldte uvirkelighed,
fjernt fra den almindelige befolknings daglige bekymringer og problemer,
bekræfter de hinanden i, hvor vidunderligt deres projekt er - mens de ryster
opgivende på hovedet af den tilbagestående befolkning, som ikke har sans for
alle de progressive og fremadrettede planer, eurokraterne udtænker. Ifølge
EU-ordføreren for landets største parti, Charlotte Antonsen, er det noget
"bras", når folk stemmer nej til euroelitens nyeste påhit. Eller som hun
frimodigt udtalte i Folketinget - og uden at forstå, hvor fatal hendes
udtalelse var: »Det er jo ikke noget problem, når folk stemmer ja. Det er
kun et problem, når de stemmer nej!«

Euroeliten har altså udtænkt og tilrettelagt en procedure for en
europæisk forfatning, som kun må have ét forløb, og som kun må ende med ét
bestemt resultat - en enstemmig vedtagelse.

Hvis befolkningerne i de lande, som det hele jo faktisk drejer sig om,
har en anden mening og derfor stemmer forkert, taler eliten om en katastrofe
for Europa, hvor "Europa" betyder dem selv og deres projekt - ikke de
nationer, der tilsammen udgør det egentlige Europa.

Som høns løber de kaglende rundt i hønsegården, på én gang forvirrede,
forurettede og opskræmte: Hvad er det her dog for noget, hvad skal vi dog
gøre?

Det eneste, ingen af dem kunne forestille sig at gøre, er at
respektere folkets røst. De forsikrer ganske vist lammefromt, når de bliver
presset tilstrækkeligt hårdt, at de vil respektere et nej fra en
folkeafstemning. Men alt det andet, de siger og gør, modsiger disse tomme
løfter.

Selv om det er klart, at blot ét medlemslands nej til forfatningen
betyder, at forfatningen ikke kan vedtages, er man straks i gang med alle
mulige omgåelsesmanøvrer.

De to førende taskenspillere i dette cirkus er præsident Chirac og
kansler Schröder.

Den ene har indkasseret en rungende lussing fra den franske
befolkning.

Den anden har end ikke ladet den tyske befolkning få mulighed for at
udtale sig om forfatningen - ligesom tyskerne heller ikke fik lov til at
tage stilling til, om de ønskede D-marken udskiftet med euroen. Schröder er
politiker på lånt tid og synger på allersidste vers. Hans mandat hænger i
den tyndeste tråd. Alligevel fremturer de to fallerede politikere, som om
intet var hændt. En bagatel som befolkningens forkastelse af deres projekt
skal ikke få lov til at forstyrre deres fantasier.

I det hele taget er de to EU-stormagter Frankrig og Tyskland dygtige
til at blæse alle principper en lang march.

Stabilitetspagten, som højtideligt blev underskrevet i forbindelse med
euroens indførelse, skulle berolige de skeptiske befolkninger ved at skabe
garantier mod en letsindig finanspolitik i medlemslandene.

Da småstaten Portugal overtrådte stabilitetspagtens bestemmelser om
underskud på statsbudgettet, blev landet straffet, som det skulle. Når
Frankrig og Tyskland år efter år lader hånt om udstedte garantier og
forbryder sig mod stabilitetspagten - sker der ingenting.

EU siges ellers at være enestående derved, at samarbejdet angiveligt
bygger på ret og ikke på magt.

Men når det kommer til stykket, er det alligevel magten, der er trumf.
På samme måde, som når det hedder, at et lille land, som stemmer nej,
betyder ikke noget, men hvis et stort lands befolkning forkaster projektet,
så er det noget helt andet.

Et af unionsprojektets store problemer er naturligvis, at det er dybt
udemokratisk. Det eneste organ i EU-appratet, som har lovgivningsinitiativ,
er et organ bestående af ikke-folkevalgte embedsmænd - kommissionen med dens
kommissærer. EU er kommissærstyret. Hvis man forestillede sig en lignende
politisk struktur i Danmark, ville det svare til, at en kommission af
embedsmænd havde monopol på lovgivningsinitiativ, og ikke som nu Folketinget
og regeringen. Situationen er faktisk så grotesk, at et land, som var styret
efter de samme udemokratiske principper, som EU er, ikke ville kunne være
medlem af EU! EU-systemet udmærker sig også ved at have hemmelige komiteer.
Tænk hvis der fandtes sådan nogle her i landet.

Villy Søvndal, Poul Nyrup Rasmussen og deres ligesindede i Danmark og
andre EU-medlemslande mener, at EU skal være mere "socialt" og "skabe mere
arbejde". Men EU hverken kan eller skal løse problemer med arbejdsløshed i
Frankrig, Tyskland eller andre lande. Det er tværtimod EU's "løsninger"
(bl.a. euroen), der har bidraget til at skabe problemerne. EU kan
naturligvis ikke "skabe" arbejdspladser og økonomisk vækst. EU kan udvide
bureaukratiet og yderligere styrke de planøkonomiske sider af projektet.
Egentlige arbejdspladser og økonomisk vækst kan kun skabes af private
virksomheder i de enkelte lande i samarbejde med disse landes parlamenter og
regeringer, som kan skabe gunstige rammer for erhvervslivet og
beskæftigelsen. Frankrig og Tyskland må selv løse deres selvskabte problemer
med alt for lav pensionsalder og betonstrukturer på arbejdsmarkedet. Det kan
EU ikke.

De mange bestræbelser, der udfoldes på at fortolke
afstemningsresultaterne i Frankrig og Holland er blot desperate forsøg på at
bortforklare virkeligheden og tale om noget andet end det, sagen drejer sig
om. Befolkningerne blev spurgt om deres syn på EU-forfatningen, som ingen
har bedt om - og svaret blev et rungende nej, som ikke kan bortforklares,
uanset hvor meget man "fortolker". Mærkeligt nok fortolkes ja-stemmerne
ikke. Ingen udsætter dem for motivforskning, dvs. gætteri og ønsketænkning.

Euroeliten har meget svært ved at nævne det islamiske Tyrkiet som en
faktor bag det folkelige oprør mod elitens projekt. Når Tyrkiet endelig
nævnes, er det som regel med henvisning til, at det ikke er Tyrkiets
optagelse i EU, der stemmes om. Det er en rent formalistisk betragtning.
Reelt drejer afstemningen om forfatningen sig i højeste grad om uviljen mod
og frygten for Tyrkiets medlemskab. Og både uviljen og frygten er reel.

Befolkningen i de europæiske lande er ikke så dumme, som politikerne
tror. Den politiske elite og dens ideologer spiller hasard med EU-landenes
fremtid. Der foregår optagelsesforhandlinger med Tyrkiet, uden at dette
fatale skridt nogensinde har været forelagt de europæiske befolkninger.

Det store befolkningsflertal i Tyskland og Frankrig for ikke at tale
om Danmark, Italien og langt de fleste EU-lande er imod tyrkisk medlemskab.
Samtidig er det indlysende, at elitens projekt går ud på, at den islamiske
stat Tyrkiet skal være medlem.

Endnu har man ikke hørt et eneste seriøst argument for tyrkisk
medlemskab. Alle seriøse argumenter imod afvises hånligt nedladende. Tyrkiet
skal være "bro til den arabiske verden", lyder en af klicheerne. Hvad det
betyder, kan ingen forklare. Men en muslimsk stat hører naturligvis ikke
hjemme i et europæisk fællesskab. Vi hører hele tiden, at EU er et
fællesskab, der bygger på europæiske værdier. Men europæiske værdier er
kristne værdier i den forstand, at europæisk kultur - også politisk kultur -
er gennemsyret af kristendommen og er utænkelig uden.. Men EU-eliten tør end
ikke nævne den kendsgerning, ja bliver stærkt ophidsede, hvis nogen vover at
sige det. Et europæisk samarbejde, som ikke tør se sig selv i øjnene, og som
fornægter sin historie, er en dødssejler og dømt til undergang.

Den letsindighed og uvidenhed, der præger euroelitens besynderlige
ønske om at få en stor og stærkt voksende muslimsk stat med i fællesskabet,
er foruroligende. En ledende dansk EU-politiker (Karin Riis Jørgensen), som
uden antydning af argument agiterer for tyrkisk medlemskab, afviser i samme
åndedrag, at det europæiske land Ukraine skulle kunne blive medlem. Hvorfor?
"Fordi Ukraine ikke er et europæisk land for mig". Hun mente i øvrigt, at
Ukraine lå i Sibirien.

En anden dansk ledende EU-politiker (Charlotte Antonsen) mener, at "vi
har en masse kultur fælles" med Tyrkiet. Hun tror, at det islamiske Tyrkiet
i en eller anden mystisk forstand repræsenter det kristne Østromerske Rige,
der som bekendt blev erobret i 1453 og derpå islamiseret som de andre
kristne kulturer i middelhavsområdet.

Artikel: http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=3105984

--
Torben Østrup
_________________________

Fra : Per Rønne

Dato : 15-06-05 10:27

Torben Østrup <eastrup@gmail.com> wrote:

> [...]
> det europæiske land Ukraine skulle kunne blive medlem. Hvorfor? "Fordi
> Ukraine ikke er et europæisk land for mig".

Ukraine, Rumænien, Bulgarien og Serbien repræsenterer faktisk østromersk
kultur. I lighed med Hviderusland og Rusland - samt naturligvis
Grækenland og Cypern.

Hviderusland er naturligvis udelukket, så længe Lukasjenko er landets
diktator. Og Rusland er bare for stort; reelt ville det jo være EU der
blev optaget i Rusland, ikke Rusland der blev optaget i EU.

> Hun mente i øvrigt, at Ukraine lå i Sibirien.

Ignorant. Ukraine er Østeuropa.

> [...]
> i en eller anden mystisk forstand repræsenter det kristne Østromerske Rige,

Det er først og fremmest Grækenland og Cypern der repræsenterer der
gamle Østrom.

> der som bekendt blev erobret i 1453

29. maj. En tragisk dato i Europas historie.

> og derpå islamiseret som de andre kristne kulturer i middelhavsområdet.

Tvangsislamiseret, med århundreders kristen-pogromer.
--
Per Erik Rønne

Fra : Torben Østrup

Dato : 15-06-05 08:58

<contra@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Undskyld men det ovenstående er efter min personlige mening en gang pladder.

Det er muligt at EU vil vinde en hel del EKSTERNT set specielt på det
økonomiske område ved at optage Tyrkiet.

Men det overgåes i alle henseender af det som EU står til at TABE INTERNT
ved at optage Tyrkiet først og fremmest på det økonomiske område, men også
det samfundsmæssige specielt vedrørende homogeniteten i de enkelte
medlemslande i EU.

På det økonomiske område er det blandt andet det følgende:

-den udstrakte økonomiske støtte som Tyrkiet skal have med hensyn til sit
landbrug, industri, uddannelsesmæssige osv fra EU (det er af eksperter
anslået at optagelsen af Tyrkiet i EU komme til at koste ligeså meget som
det pt. gør at optage de østeuropæiske lande i EU TILSAMMEN).

-hertil kommer så det store antal mennesker (specietl unge som Tyrkiet har
mange af i bedste stil i lighed med andre muslimske lande med høj
fødselsrate) som vil sætte kursen mod EU (hvilket de har RET til i følge
arbejdskraftens fri bevægelighed) for at slutte sig til allerede mange
tyrkere der allerede opholder sig i EU.

-og mange af disse mennesker kommer på et tidspunkt til at være afhængige af
vores velfærdsordninger i det vi allerede nu ved af erfaring at der IKKE er
brug for den arbejskraft i EU som de kan tilbyde (ufaglært + lavt uddannet)
og i endnu mindre grad vil blive det i fremtiden (brug for denne form for
arbejdskraft).

Alt i alt er det ovenstående noget som vil gaven Tyrkiet internt men vil
være til stor skade for det øvrige EU internt.

Det VED befolkningerne i de enkelte medlemslande udmærket godt og bland
andet derfor stemmer de nu NEJ til det der kommer fra EU uanset om det har
noget at gøre med Tyrkiets optagelse i EU eller ej.

Og en anden grund til at de stemmer nej er formodentlig også, at der ikke
bliver holdt selvstændige afstemninger om Tyrkiets optagelse i EU, så
benytter de chancen til at give deres mening til kende nu hvor de har den.

Og de vil i øvrigt vedblive med at stemme nej indtil vores tungnemme
europæiske politikere "får det ind på lystavlen" at en del af forudsætningen
for at opnå et ja er at optagelsesforhandlingerne med Tyrkiet stilles i bero
øjeblikkelig samt at Tyrkiet senere får at vide at uanset hvad landet er
blevet lovet tidligere så kan landet aldrig nogensinde gøre sig forhåbninger
om at blive optaget.

--
Torben Østrup
_________________________

Fra : Per Rønne

Dato : 15-06-05 09:18

Torben Østrup <eastrup@gmail.com> wrote:

> Undskyld men det ovenstående er efter min personlige mening en gang pladder.

Kan du ikke sørge for at have de korrekte '>'er, så man kan se hvem der
har skrevet hvad? I ordentlige newreaders er de forskellige niveauer så
også markeret med forskellige farver.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 15-06-05 08:28

Torben Østrup <eastrup@gmail.com> wrote:

> Den nye franske udenrigsminister, Philippe Douste-Blazy, opfordrer til
> "refleksion" om en yderligere udvidelse af EU (= Tyrkiet, Rumænien og
> Bulgarien)

Jeg har ingen principielle indvendinger mod optagelse af Rumænien og
Bulgarien. Ej heller mod optagelse af Ukraine, Georgien og Armenien.

Med Tyrkiet sætte jeg grænsen. Som islamisk er det ikke en del af den
europæiske kultursfære.
--
Per Erik Rønne

Fra : Torben Østrup

Dato : 16-06-05 09:52

> [...]
> Bulgarien. Ej heller mod optagelse af Ukraine, Georgien og Armenien.
>
> Med Tyrkiet sætte jeg grænsen. Som islamisk er det ikke en del af den

Fra artiklen:

"Den tyske forbundskansler, Gerhard Schröder, advarer de andre ledere imod
at bruge krisen til at lukke døren for unionens videre udvidelser - først
med Rumænien og Bulgarien, senere med Tyrkiet, Kroatien og andre
Balkanlande.

»Det vil kaste Europa tilbage i en konflikt, vi ikke har godt af«, sagde han
ifølge Reuters.

Kansleren frygter, at tøven med udvidelsen kan udløse »ny nationalisme« og
ryste sikkerheden på Balkan, hvilket vil koste EU dyrere end alt andet.

Men samtidig stod Frankrigs nye regeringsleder, Dominique de Villepin, i den
franske nationalforsamling og forklarede, at forfatningen blandt andet
lægges på is for at give tid til ny debat om udvidelsen.

Den forventede beslutning om en 'tænkepause' på et antal måneder vil derfor
ikke alene betyde aflysning af Danmarks folkeafstemning - men også åbne en
helt ny debat om unionens fremtid.

Også statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) er for første gang begyndt at
tale om en pause. Hvis det bliver resultatet, så er Fogh parat til at »give
det lidt tid« for at finde ud af, hvordan borgerne kan engageres bedre."

1: Hvorfor har man IKKE taget den debat om udvidelsen (Bulgarien, Rumænien,
Tyrkiet, Kroatien osv.) FORUD for at man indleder optagelsesforhandlinger
med de pågældende lande ?
2: Hvis man ønsker at inddrage EUropas befolkninger i processen HVORFOR er
den kommende traktat så IKKE lagt ud til folkeafstemning i ALLE de nuværende
25 lande men kun de 10 af dem ?
3: Og sidst men ikke mindst hvis man også ønsker at inddrage befolkningen i
beslutningen om udvidelsen med eks. Tyrkiet hvorfor er det så KUN i Frankrig
man holder en særskilt afstemning om dette emne ?

Traktatens pause truer EU's videre udvidelser
Frankrig vil bruge 'tænkepause' til at stille spørgsmålstegn ved optagelse
af Tyrkiet og Balkanlande. Men netop det advarer Tyskland imod.
Af Thomas Lauritzen og Martin Aagaard, Bruxelles
Når Europas topledere åbner et krisetopmøde under stor forvirring, synes der
efterhånden at være enighed om én ting: EU skal have en tænkepause for at
finde ud af, hvad der skal ske med forfatningstraktaten.

Men i den oppiskede stemning af traktatkrise og fastlåste forhandlinger om
fremtidens budget, kan der opstå en ny konflikt om, hvad den pause så skal
bruges til.

Tysk advarsel
[...]

Bekymring
»Vi ved, at hastigheden i udvidelsen har bekymret mange af vore borgere«,
sagde han - og pegede på, at mange af nejstemmerne ved den franske
folkeafstemning 29. maj skyldtes utilfredshed med EU's vokseværk.

De Villepin - der er nær ven af Frankrigs præsident, Jacques Chirac -
understregede også, at et meget større EU vil have svært ved at fungere uden
forfatningen.

»Franskmændene vil vide: I hvilket Europa bygger de deres fremtid? Og hvor
vil dets grænser gå?«, sagde han.

Ny debat
[...]

Selv kommissionens formand, José Manuel Barroso, der hidtil har insisteret
på at fortsætte landenes godkendelse af forfatningen, vendte på en tallerken
og anbefalede »tid til at tænke sig om«.

Barroso formanede samtidig ledere om, at alle må give sig for at nå et
kompromis om EU's fremtidige budget for 2007-2013, som også er på topmødets
dagsorden. Men heller ikke her er der tegn på gennembrud, fordi
Storbritannien nægter at forhandle om landets milliardrabat i EU, medmindre
Frankrig accepterer nedskæringer i landbrugsstøtten.

Et nyt udkast fra det luxembourgske formandskab gav sent i aftes ingen nye
bud på at løse den konflikt, men foreslog til gengæld flere penge til andre,
utilfredse lande som Holland og Sverige.

Midtvejsevaluering
Som en sidste satsning for at få i det mindste en delvis aftale i hus,
foreslår formandskabet en midtvejsevaluering af det syvårige budget, som
allerede i 2011 kan bane vejen for en landbrugsreform.

Selv det forslag kan imidlertid få meget svært ved at skabe enighed i den
dårlige stemning, der vil præge unionens måske alvorligste krisetopmøde
nogensinde.

»Jeg er ret sikker på, at vi ikke få budgettet igennem på dette topmøde«,
sagde Luxembourgs regeringsleder, Jean-Claude Juncker.

Artikel : www.politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=383119

--
Torben Østrup
_________________________

Fra : Per Rønne

Dato : 16-06-05 10:28

> [...]

> Balkanlande.
>
> »Det vil kaste Europa tilbage i en konflikt, vi ikke har godt af«, sagde han

Sagen er jo blot at Gerhard Schröder er kansler på lånt tid; efter alt
at dømme udskiftes han til efteråret af Angela Merkel, der er modstander
af tyrkisk medlemskab.

Også Chirac er på vej ud, men om han erstattes af Laurent Fabius fra
socialistpartiet eller af Nicolas Sarkozy fra præsidentens UMP kan man
ikke vide noget om. Fabius vil nok vinde valget med mindre modkandidaten
er Sarkozy, og Sarkozy vil nok vinde valget med mindre modkandidaten er
Fabius. De har dog begge stærke kræfter imod sig i deres respektive
partier - det var jo dem der anbefalede et nej ved den franske
folkeafstemning.
--
Per Erik Rønne

Fra : contra@tdcspace.dk

Dato : 15-06-05 09:54

Næ, det gør jeg ikke, og det har jeg let ved, eftersom jeg ikke
engang tror på et islamisk islam om tyve år.

Jeg tror, muslimernes religion mildt sagt har toppet og vil blive
relegeret til sin berettigede historiske begrænsethed inden længe,
på linie iøvrigt med kristendom og jødedom.

Hvis det kommer sådan, vil et af de væsentligste forbehold,
europæerne har, i princippet fuldstændig bortfalde, og vi vil have en
helt ny situation, også her i vores lille skræmte og racistiske
kongerige. Og gudskelov for det.

Steen Hjortsø

Fra : Per Rønne

Dato : 15-06-05 10:27

<contra@tdcspace.dk> wrote:

> [...]
> relegeret til sin berettigede historiske begrænsethed inden længe,
> på linie iøvrigt med kristendom og jødedom.

Og der tror jeg så at du er præget af blåøjet naïvitet.
--
Per Erik Rønne

Fra : contra@tdcspace.dk

Dato : 15-06-05 11:14

Ja, det gør du jo - for tiden. Og lidt senere tror du nok noget andet.
Og jeg indser på min side begrænsetheden af nytten af en debat, som
skriger på de begivenheder, der må indtræffe, og som vil vende op og
ned på en lang række tilvante forestillinger.

Vi skal formentlig snart sige goddag til en ETI. Denne rystende
oplevelse vil have nogle 'repercussions' for vores egen globale
civilisation, bl.a. formentlig en global situation, der består af en
7-8 'players', som kunne være nogenlunde jævnbyrdige men ikke
nødvendigvis er det.

Vi kan så vælge 'Margrethe-snøftet', den fornemme historisk
betingede distance til folk som det tyrkiske, der har svært ved at
lære de helt rigtige europæiske manerer - og dermed belave os på at
blive kørt over af Kina og Indien i den anden halvdel af det 21.
århundrede. Og så kan du iøvrigt kalde mig naiv lige så længe, du
gider.

Steen Hjortsø

Fra : Torben Østrup

Dato : 15-06-05 11:32

<contra@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

kliippppp

[...]

Jeg og en masse andre både i DK samt resten af EUropa vil blæse Tyrkiet,
tyrkerne osv. en lang march.

Så længe politikerne fortsat står fast på at optage Tyrkiet lige så længe
vil jeg og en masse andre stå fast på at stemme nej til alt hvad der kommer
fra EU (UANSET om det er direkte relatere til Tyrkiets optagelse eller ej).

Hermed er denne opfordring så givet videre.

Og uanset om vi optager Tyrkiet i EUropa så vil vi med dine ord "blive kørt
over af Kina og Indien i den anden halvdel af det 21.århundrede."

Og for min og en masse andre EUropæeres vedkommende kan dette lige så ske
UDEN Tyrkiet.

--
Torben Østrup
_________________________

Fra : Per Rønne

Dato : 15-06-05 11:34

<contra@tdcspace.dk> wrote:

> Vi skal formentlig snart sige goddag til en ETI.

Extra Terrestial Intelligence.

Nu er du altså bare /for/ langt ude. Og allerhøjst vil der være tale om
at man vil kunne kommunikere med dem, med en hastighed som siger et
århundrede fra spørgsmål til svar. Det er hvad det vil tage med en
afstand på kun 50 lysår.

Tyrkerne er som muslimer ganske simpelt ikke europæere.
--
Per Erik Rønne

Fra : Tim

Dato : 15-06-05 11:41

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> [...]
> at man vil kunne kommunikere med dem, med en hastighed som siger et
> århundrede fra spørgsmål til svar. Det er hvad det vil tage med en

Kun, hvis du går ud fra, at Einstens relativitetsteori holder stik, og at
objekter ikke kan bevæge sig med over lysets hastighed.

Hvis fysikken har lært os noget er det vist, at man aldig skal sige aldrig.
Så hvis der eksisterer intelligens andre steder i universet, kan de sagtens
være millioner af år længere fremme end os...

> Tyrkerne er som muslimer ganske simpelt ikke europæere.

Enig.

Tim

Fra : Per Rønne

Dato : 15-06-05 13:33

Tim <thpetersen@hotmail.com> wrote:

> "Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> Kun, hvis du går ud fra, at Einstens relativitetsteori holder stik, og at
> objekter ikke kan bevæge sig med over lysets hastighed.

Jeg går naturligvis ud fra at kontakten foregår gennem elektromagnetiske
bølger. Og at Einsteins relativitetsteori holder stik.
--
Per Erik Rønne

Fra : contra@tdcspace.dk

Dato : 15-06-05 12:23

<Jeg og en masse andre både i DK samt resten af EUropa vil blæse
Tyrkiet, tyrkerne osv. en lang march.>

Jamen er det ikke lidt naivt ? og måske også lidt brutalt for ikke at
sige uklogt ?
S.H.

<Og uanset om vi optager Tyrkiet i EUropa så vil vi med dine ord
"blive kørt over af Kina og Indien i den anden halvdel af det
21.århundrede.">

Se, det var jo et synspunkt, som beror på et jugement, jeg godt kan
respektere. Jeg tror bare ikke, det er rigtigt. Eller sagt på en anden
måde: Det er jo det, vores børn skal slås med og om, hvis det
interesserer dem at slås. Og det gør det nok.

Nogle simple demografiske og territoriale overvejelser afgør sagen.
Over for det enorme pres fra "the newcomers", Kina og Indien, vil
Europa hverken slå hånden af Rusland eller Tyrkiet - og så holder
Europa, og verden, balancen. Og det er alle bedst tjent med. Hvis man
lis'som synes, at vi skal være her et stykke tid endnu.

Og så skal der iøvrigt ske noget nyt !!! Oh rædsel !! Vi skal til at
se i øjnene, at jødedom, kristendom og Islam er her, fordi nogen uden
for vor egen kreds var klogere - og frem for alt ældre - end os selv
og forstod, at det var det, vor civilisation trængte til på det
tidspunkt i dens udviklingshistorie. Og at disse religioner naturligt
vil blive relegeret til historiske foreteelser, noget der var engang,
når der ikke længere - rigtigt - er behov for dem. Og når vi selv
skal til at tage os af vores galaktiske forpligtelser, skal til at tage
os af "globale børn" få lysår fra vores egen position i Mælkevejen.

Vores klode er ved at blive voksen ! Og Margrethe-snøftet duer ikke
længere !!

Steen Hjortsø

Steen Hjortsø