Navnevolapük på Grønland
Fra : Per Rønne

Dato : 14-06-05 14:58

I Berlingske Tidende kan man på:

http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=589194/

set at grønlandiseringen nu slår kraftigt igennem, også i vejnavnene.
ikke have /to/ navne, og /to/ vejskilte? Og dobbeltsprogede bykort?

Tidligere har man set at børn af danske udstationerede, der kun skal
være på Grønland i få år, kun får undervisning på grønlandsk - hvilket
naturligvis har ledt til oprettelse af en dansksproget privatskole.
Samtidig vil man fjerne muligheden for at bruge dansk i de politiske
forsamlinger som landstinget, så dansksprogede også fjernes der. Der er
faktisk grønlændere der ikke mester grønlandsk, da de har en dansk far
og grønlandsk mor.

Mon de danske gymnasielærere og eksperter skal smides helt ud af
Grønland, før de grønlandske politikere bliver klare over
konsekvenserne? I forvejen har Grønland mistet en generation, som er
undervist på grønlandsk i skolen, og som derfor ikke kan dansk nok til
at få en dansk uddannelse.
--
Per Erik Rønne

Fra : Rune

Dato : 14-06-05 15:15

Det svare vel til man helst ser der bliver undervist på dansk (og ikke
f.eks. arabisk, eller tyrkisk) i danske folkeskoler, og vejskiltene også i
Gellerupparken skal stå på dansk.

Fra : Knud Larsen

Dato : 14-06-05 16:11

"Rune" <rune@slambam.dk> wrote in message
> Det svare vel til man helst ser der bliver undervist på dansk (og ikke
> f.eks. arabisk, eller tyrkisk) i danske folkeskoler, og vejskiltene også i
> Gellerupparken skal stå på dansk.

Vi har vel ikke en historie tilfælles med Tyrkiet eller Arabien, og de
betaler ikke 260.000 kr pr dansk familie.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 14-06-05 21:57

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> wrote in message

> "Rune" <rune@slambam.dk> wrote in message
>
> Vi har vel ikke en historie tilfælles med Tyrkiet eller Arabien, og de
> betaler ikke 260.000 kr pr dansk familie.

og vi hasr heller ikke koloniseret Tyrkiet eller albanien (bortset fra
vikingetiden)

PEter

Fra : Knud Larsen

Dato : 14-06-05 22:54

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> wrote in message

> "Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> wrote in message

> og vi hasr heller ikke koloniseret Tyrkiet eller albanien (bortset fra
> vikingetiden)

Det er rigtigt, men det er da lidt sjovt, at vi får lov at betale for
grønlænderne, og vi får lov at betale for invandrerne, og vi bliver skældt
ud af begge grupper. I Grønland må danskere jo gå med meget bløde sko for
ikke at vække uro og harme, og danskerne deroppe er *meget* forsigtige med
at udtale sig om noget som helst grønlandsk, for ikke at få et bjerg af
kritik i nakken. Det er åbenbart vores skæbne, at skulle skældes huden fuld,
af dem hvis velfærd vi betaler, man har ligefrem hørt i hjemmestyret at
dansktalende er blevet opfordret til at rejse "hjem", selv om de aldrig har
sat sutterne i Danmark. Måske kunne vi indføre en blanding af sharia og
fangerret i Danmark, for ikke at irritere folk for meget, og evt. vedtage at
gå med bøjet hoved.

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 16-06-05 14:02

> Det er rigtigt, men det er da lidt sjovt, at vi får lov at betale for
> grønlænderne, og vi får lov at betale for invandrerne, og vi bliver skældt
> ud af begge grupper.

Jah - man får jo ikke Respekt for hvad man *gør for* folk men for hvad man
kan *gøre ved* dem!

Fra : Per Rønne

Dato : 15-06-05 07:04

Peter K. Nielsen <nixen@bixen.dk> wrote:

> "Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> wrote in message

> og vi hasr heller ikke koloniseret Tyrkiet eller albanien (bortset fra
> vikingetiden)

Faktisk koloniserede vi heller ikke Albanien i vikingetiden. Og til
Tyrkiet {i Centralasien} kom vikingerne aldrig. I vikingetiden var det
nuværende Tyrki et græsktalende, kristent rige som kaldte sig Imperium
Romanum, og hvis hovedstad kaldtes Konstantinopel. Svenske vikinger
besøgte som købmænd hovedstaden, som de kaldte Miklagård, og den
østromerske kejser ansatte mange af dem i en prætorianergarde,
væringerne.
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 15-06-05 19:47

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> [...]
> besøgte som købmænd hovedstaden, som de kaldte Miklagård, og den
> østromerske kejser ansatte mange af dem i en prætorianergarde,

jo vikingerne kom faktisk jævnligt (hvis man skal tro bl.a. Saxo) til
Tyrkiet (dog ikke som eroberer), også Samarkand er nævnt som et sted der
ofte blev besøgt.

Peter

Fra : Per Rønne

Dato : 15-06-05 21:04

> [...]

> jo vikingerne kom faktisk jævnligt (hvis man skal tro bl.a. Saxo) til
> Tyrkiet (dog ikke som eroberer), også Samarkand er nævnt som et sted der

Jeg har altså aldrig hørt om at danske vikinger kom til Tyrkiet, der som
bekendt dengang lå i Centralasien, og i dag typisk kaldes Turkestan.
--
Per Erik Rønne

Fra : Rune

Dato : 15-06-05 21:11

> Jeg har altså aldrig hørt om at danske vikinger kom til Tyrkiet, der som
> bekendt dengang lå i Centralasien, og i dag typisk kaldes Turkestan.

Skandinaviske vikinger kæmpede i Byzantins hære mod tyrkerne. Nogle på ret
høje positioner som generaler.

Fra : Per Rønne

Dato : 15-06-05 23:34

Rune <spam@spam.spam> wrote:

> Skandinaviske vikinger kæmpede i Byzantins hære mod tyrkerne. Nogle på ret
> høje positioner som generaler.

/Svenske/ vikinger.Jeg har aldrig hørt at /danske/ vikinger blev
indrulleret i væringergarden. Danskerne drog fortrinsvist til Gallien og
England, og derefter til Irland og Middelhavet {gennem Gibraltar}.
--
Per Erik Rønne

Fra : Rune

Dato : 16-06-05 08:30

> /Svenske/ vikinger.Jeg har aldrig hørt at /danske/ vikinger blev
> indrulleret i væringergarden. Danskerne drog fortrinsvist til Gallien og
> England, og derefter til Irland og Middelhavet {gennem Gibraltar}.

Er din distinktion mellem landende ikke en anakronisme der ikke eksisterede
på det tidspunkt. Så vidt jeg ved snakkede skandinaver i vikingetiden det
samme sprog, havde den samme kultur og religion, etc. Ideen om danskere,
nordmænd og svenskere er den ikke af nyere dato?

Fra : Torben Østrup

Dato : 16-06-05 09:22

"Rune" <rune@slambam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vikingetiden det samme sprog, havde den samme kultur og religion, etc.
> Ideen om danskere, nordmænd og svenskere er den ikke af nyere dato?

Jo ideen om danskere nordmænd og svenskere er ganske rigtigt af nyere dato i
det ifølge Gads historieleksikon (vedrørende Vikinger uddrag) var
"vanskeligt at skelne mellem de nordiske folk, idet der ofte deltog daner,
svenskere og nordmænd i de samme togter, de talte nogenlunde de samme sprog,
kaldet den danske tunge".

--
Torben Østrup
_________________________

Fra : Per Rønne

Dato : 16-06-05 09:58

Rune <rune@slambam.dk> wrote:

> [...]
> samme sprog, havde den samme kultur og religion, etc. Ideen om danskere,
> nordmænd og svenskere er den ikke af nyere dato?

Nej, og allerede tidligt kan man se grænsesten ved den dansk-svenske
landegrænse. De tre lande er i deres udgangspunkt defineret af
geografien, og kun den svenske 1600-tals imperialisme har gjort at
grænserne i dag ikke følger den.
--
Per Erik Rønne

Fra : G B

Dato : 16-06-05 06:02

"Rune" <spam@spam.spam> skrev i meddelelsen

> Skandinaviske vikinger kæmpede i Byzantins hære mod tyrkerne. Nogle på
> ret høje positioner som generaler.

Man kan jo læse Frans Bengtssons meget morsomme - og iøvrigt historisk
korrekte - bøger "Røde Orm". Kan kun anbefales.

GB

Fra : Trunte

Dato : 15-06-05 23:50

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg har altså aldrig hørt om at danske vikinger kom til Tyrkiet, der som
> bekendt dengang lå i Centralasien, og i dag typisk kaldes Turkestan.
.....og hvis du ikke har hørt om det så er det ikke sket?
Vikingerne kæmpede mod tyrkerne ....deres handelsruter gik øst på..
hovedstaden i det byzantinske rige blev af vikingerne kaldt Mikligard...
Trunte

Fra : Per Rønne

Dato : 16-06-05 04:28

Trunte <ap.moeller@webspeed.dk> wrote:

> [...]

> Vikingerne kæmpede mod tyrkerne ....deres handelsruter gik øst på..
> hovedstaden i det byzantinske rige blev af vikingerne kaldt Mikligard...

Der var norske, danske og svenske vikinger, og de tre folkeslag
opererede i forskellige retninger. Og Østrom var altså ikke tyrkisk,
tyrkerne boede stadig i Turkestan og det første tyrkiske sammenstød med
østromerne fandt først sted 1071 i slaget ved Manzikert. Altså efter
vikingetidens afslutning.

Og du mener at du har belæg for at danske vikinger kom til Turkestan,
Centralasien? Til byer som Tashkent eller Samarkand?
--
Per Erik Rønne

Fra : Torben Østrup

Dato : 16-06-05 09:18

> [...]
> tyrkerne boede stadig i Turkestan og det første tyrkiske sammenstød med
> østromerne fandt først sted 1071 i slaget ved Manzikert. Altså efter

Svare på det ovesntående er at den garde der tales rigtigt nok kaldes
væringer.

Ifølge Gads historieleksikon er: "det betegnelsen for en byzantinsk
eliteenhed/garde af nordboer. I begyndelsen var vikinger fra Rusland
givetvis i flertal, men efter Vilhelm Erobrerens indtagelse af England i
1066 kom gardens flertal til at bestå af flygtede angelsaksere og folk fra
Danelagen. Garden ophørte med at eksistere efter det 4 korstog i 1204".

Så ja vikingerge kan sagtens have været med i slaget mellem tyrkerne i og
østromerne i 1071 i det så det nævnes ovenover at det var efter 1066 var en
del af dem flygtede fra Danelagen i 1066 (vikingernes koloni i England) som
indgik i garden selvom flertallet af garden ikke længere bestod at vikinger.

Så ja vikingerne kan altså udmærket tænkes at have kæmpet mod tyrkerne
selvom vikingetiden var slut i 1066

--
Torben Østrup
_________________________

Fra : Per Rønne

Dato : 16-06-05 10:28

Torben Østrup <eastrup@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Så ja vikingerne kan altså udmærket tænkes at have kæmpet mod tyrkerne

1. Og derfor har der så ikke været tale om vikinger.

2. Læs i øvrigt så Sir Walter Scotts /Tales of the Crusaders/.

http://en.wikipedia.org/wiki/Walter_Scott
--
Per Erik Rønne

Fra : Torben Østrup

Dato : 16-06-05 10:49

> 1. Og derfor har der så ikke været tale om vikinger.
>
> 2. Læs i øvrigt så Sir Walter Scotts /Tales of the Crusaders/.
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Walter_Scott

Det er muligt at de i vores øjne ikke er viknger primært pga. nogle årstal
(for hvornår vikingetiden stopper 1050-1066) men i deres egne øjne har
sandsynligsvist stadigvæk (i 1071) betragtet/anset som værende vikinger.

Så jeg mener stadigvæk godt at man kan sige at vikinger sandsynligsvist har
deltaget i det byzantinske riges kamp mod tyrkerne i 1071.

Men der har ikke været mange af dem men det er heller ikke spørgsmålet for
sandsynligvist var de der, men ok senere end 1071 kan man vel heller ikke
kalde dem vikinger længere.

--
Torben Østrup
_________________________

Fra : Per Rønne

Dato : 16-06-05 11:06

> [...]

> (for hvornår vikingetiden stopper 1050-1066) men i deres egne øjne har
> sandsynligsvist stadigvæk (i 1071) betragtet/anset som værende vikinger.

De har nu næppe betragtet sig som »vikinger«, da det ord også i
Per Erik Rønne

Fra : Torben Østrup

Dato : 16-06-05 11:22

> De har nu næppe betragtet sig som »vikinger«, da det ord også i
> Per Erik Rønne

Ja måske har du ret men på den anden side har de pågældende personer som kom
fra vikingernes gamle kokoni i Danelagen og indgik i garden, næppe heller
betragtet sig som korsfarere i 1071.

Og jeg vil stadigvæk fastholde at vikingetiden ikke slutter fra den ene dag
til den anden der derimod snarere tale om en glidende overgang over en
årrække som starter ca. år 1050 og er næsten afsluttet i 1066.

Derfor kan der sagtens være nogen af disse som 5 år senere (i år 1071) som
betragter sig selv værende "vikinger" i deres egne øjne, uden at de dog
bruger denne betegnelse om sig selv.

--
Torben Østrup
_________________________

Fra : Per Rønne

Dato : 16-06-05 15:27

> [...]

> fra vikingernes gamle kokoni i Danelagen og indgik i garden, næppe heller

Hvis du nu læste det af Sir Walter Scott som jeg henviste til [Tales of
the Crusades], så ville du også vide at angelsaxere og danere godt kunne
være flygtet fra Vilhelm Erobreren. Danere fra Danelagen har i øvrigt
næppe anset sig som vikinger. Og har i øvrigt næppe følt sig så fremmede
fra danerne fra Normandiet: normannerne.

> [...]
> betragter sig selv værende "vikinger" i deres egne øjne, uden at de dog

Hvordan skulle de dog kunne være vikinger i »egne øjne« hvis de ikke
bruger betegnelsen om dem selv?
--
Per Erik Rønne

Fra : Torben Østrup

Dato : 16-06-05 16:38

> [...]
> næppe anset sig som vikinger. Og har i øvrigt næppe følt sig så fremmede
> fra danerne fra Normandiet: normannerne.

Jeg vil stadigvæk fastholde at de personer som kom fra Danelagen samt e
angelsaksere der også indgik i garden næppe (læs: IKKE) har anset sig selv
som værende korsfarerere i slaget mellem byzantinerne og tyrkene
i 1071

> Hvordan skulle de dog kunne være vikinger i »egne øjne« hvis de ikke
> bruger betegnelsen om dem selv?

De har formodentlig brugt anset som værende personer der "talte nogenlunde
de samme sprog,
kaldet den danske tunge" (Gads leksikon) det vil konkret så sige daner,
svenskere eller normænd.

I nutiden bruger vi så bare betegnelsen vikinger.

--
Torben Østrup
_________________________

Fra : Per Rønne

Dato : 21-06-05 12:07

> [...]

> angelsaksere der også indgik i garden næppe (læs: IKKE) har anset sig selv
> som værende korsfarerere i slaget mellem byzantinerne og tyrkene

De anså ikke sig selv som /vikinger/, sørøvere.
--
Per Erik Rønne

Fra : Torben Østrup

Dato : 21-06-05 12:53

> De anså ikke sig selv som /vikinger/, sørøvere.
> --
> Per Erik Rønne

De ANSÅ sig altså stadigvæk (fastholder jeg til gengæld) heller ikke som
korsfarere.

Denne diskussion er nu for mit vedkommende slut. Vi bliver ikke enige på
dette punkt så lad os derfor i stedet blive enige om vi er uennge.

Derfor EOD for dette område for mit vedkommede.

--
Torben Østrup
_________________________

Fra : Per Rønne

Dato : 21-06-05 14:07

Torben Østrup <eastrup@gmail.com> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> De ANSÅ sig altså stadigvæk (fastholder jeg til gengæld) heller ikke som
> korsfarere.

Det er dig der hele tiden har villet opfatte dem som korsfarere i 1071,
men første korstog blev først indledt 1096.
--
Per Erik Rønne

Fra : Torben Østrup

Dato : 21-06-05 14:59

> Det er dig der hele tiden har villet opfatte dem som korsfarere i 1071,
> men første korstog blev først indledt 1096.

Jeg har svaret en gang at for mit vedkommende er denne diskussion:

EOD

= End Of Discussion

--
Torben Østrup
_________________________

Fra : Trunte

Dato : 16-06-05 16:46

> [...]
>
> Og du mener at du har belæg for at danske vikinger kom til Turkestan,
> Centralasien? Til byer som Tashkent eller Samarkand?

Ja - ihvertfald Samarkand......... men er dybest set græsk-katolsk.
Mere imponeret over at det er petitesserne frem for emnet i tråden
du bruger indlæg på. Det er ren flueknepperi pga af en parentes fra
Peter: "(bortset fra i vikingetiden)"
Trunte

Fra : Rune

Dato : 17-06-05 08:53

> [...]
> Mere imponeret over at det er petitesserne frem for emnet i tråden
> du bruger indlæg på. Det er ren flueknepperi pga af en parentes fra

flueknepperi? Hov, du der Trunte! Det er vist ikke lovlig i følge DFs nye
dyresexlove!

Fra : Per Rønne

Dato : 21-06-05 12:07

Rune <rune@slambam.dk> wrote:

> flueknepperi? Hov, du der Trunte! Det er vist ikke lovlig i følge DFs nye
> dyresexlove!

De er ikke vedtaget, og bliver det næppe nogensinde.
--
Per Erik Rønne

Fra : Trunte

Dato : 15-06-05 23:42

Fra : Rune

Dato : 14-06-05 22:29

> Vi har vel ikke en historie tilfælles med Tyrkiet eller Arabien, og de
> betaler ikke 260.000 kr pr dansk familie.

Vi har historie tilfælles med både Tyrkiet og Arabien. Mange skandinaver
kæmpede i Byzantins hære mod tyrkerne og tog på korstog mod araberne. Så
vidt jeg ved bor der flere arabere og tyrkere i det danske kongerige end
grønlændere - og de er sgu heller ikke billige i drift.

Men jeg kan altså ikke se noget galt i at grønlænderne prøver at beskytte
deres sprog og kultur. Der er ganske naturligt at danskere der tager til
Grønland lære sig grønlandsk.

Fra : Torben Østrup

Dato : 14-06-05 15:24

> [...]
> konsekvenserne? I forvejen har Grønland mistet en generation, som er
> undervist på grønlandsk i skolen, og som derfor ikke kan dansk nok til

Ikke for at sige noget men høre dette emne (ovenstående) egentlig ikke også
retteligen i stedet hjemme under dk.politik.indvandring?

Det handler jo om danske indvandrere i Grønland og den racisme disse er
udsat for der fra det resterende grønlanske samfunds side.

Og så lige et emne til debat:

Det kan ikke undre at de grønlændere der pt. opholder sig i DK bliver udsat
for racisme specielt når danske indvandrere der pt. opholder sig i Grønland
både er udsat for det fra den almindelig grønlanske befolknings side samt
også fra det grønlanske (politiske osv.) systems side.

Så spørgsmålet er i lyset af disse eksempler er om rigsfællesskabet mellem
Grønland og DK ikke snart bør ophæves og grønlænderne dermed fra dag ! af
ophævelsen skal overlades til at sejle deres egen sø (primært økonomisk samt
politisk)?

Samt at der herfra udgår en opfordring til at at ALLE etniske danskere i
stedet tager hjem OGSÅ når rigsfællesskabet slutter.

Så kan grønlænderne undervise lige så meget på grønlandsk som de lyster samt
navngive alle de veje de vil udelukkende på grønlandsk.

Hvis de ellers kan få deres system til at fungere efter ophævelsen af
rigsfællesskabet. Personligt tvivler jeg imidlertid meget på om de kan det.

--
Torben Østrup
_________________________

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 14-06-05 16:16

"Torben Østrup" <eastrup@gmail.com> wrote in message

> Ikke for at sige noget men høre dette emne (ovenstående) egentlig ikke
> også retteligen i stedet hjemme under dk.politik.indvandring?

nej

> Det handler jo om danske indvandrere i Grønland og den racisme disse er
> udsat for der fra det resterende grønlanske samfunds side.

ja og?? prøv at læse fundatsen for denne gruppe, så vil du se at emnet ikke
hører hjemme i dpi

> [...]
> Grønland både er udsat for det fra den almindelig grønlanske befolknings
> side samt også fra det grønlanske (politiske osv.) systems side.

okay. Dem der bestemmer på grønland er racister, så derfor er det OK at vi
er racister overfor dem som ikke har noget med denne racisme at gøre

> [...]
> Grønland og DK ikke snart bør ophæves og grønlænderne dermed fra dag ! af
> ophævelsen skal overlades til at sejle deres egen sø (primært økonomisk

ja det kan man så diskutere, og her er vi nok meget tæt på at være enige

> Samt at der herfra udgår en opfordring til at at ALLE etniske danskere i
> stedet tager hjem OGSÅ når rigsfællesskabet slutter.

Det tror jeg kommer helt af sig selv

> Så kan grønlænderne undervise lige så meget på grønlandsk som de lyster
> samt navngive alle de veje de vil udelukkende på grønlandsk.

ja ligesom vi navngiver danske veje på dansk

> Hvis de ellers kan få deres system til at fungere efter ophævelsen af
> rigsfællesskabet. Personligt tvivler jeg imidlertid meget på om de kan
> det.

ellers så er jeg sikker på at amerikanerne rigtig gerne vil hjælpe dem

Peter

Fra : Torben Østrup

Dato : 14-06-05 17:48

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> ja ligesom vi navngiver danske veje på dansk

> ellers så er jeg sikker på at amerikanerne rigtig gerne vil hjælpe dem

Med hensyn til det sidste finder jeg at for det første at dette er helt
naturligt (primært grundet de amerikanske interesser i Grønland) samt for
det andet helt i orden det har jeg absolut ingen problemer med.

Med hensyn til hvor emnet retteligen høre hjemme skrev jeg jo IKKE FUT
dk.politik.indvandring men kom i stedet med en høflig forespørgsel om om
emnet måske retteligen høre hjemme her (dk.politik).

Sidst men ikke mindst forstår jeg ikke at du har problemer med at fastslå at
der findes racisme i Grønland (udøvet af grønlænderne selv) ligesåvel som
der findes racisme i DK.

--
Torben Østrup
_________________________

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 14-06-05 21:52

> Med hensyn til det sidste finder jeg at for det første at dette er helt
> naturligt (primært grundet de amerikanske interesser i Grønland) samt for
> det andet helt i orden det har jeg absolut ingen problemer med.

enig

> Med hensyn til hvor emnet retteligen høre hjemme skrev jeg jo IKKE FUT
> dk.politik.indvandring men kom i stedet med en høflig forespørgsel om om
> emnet måske retteligen høre hjemme her (dk.politik).

ja jeg kan godt se at mit svar kunne virke lidt stødende - det var ikke
meningen. Det ændrer dog ikke på at jeg mener emnet hører hjemme her

> Sidst men ikke mindst forstår jeg ikke at du har problemer med at fastslå
> at der findes racisme i Grønland (udøvet af grønlænderne selv) ligesåvel
> som der findes racisme i DK.

Det har jeg heller ikke. Men jeg har problemer med: "fordi de er nogle dumme
svin, så må vi også være det"

PEter

Fra : Trunte

Dato : 14-06-05 16:07

> [...]
>
> set at grønlandiseringen nu slår kraftigt igennem, også i vejnavnene.
> ikke have /to/ navne, og /to/ vejskilte? Og dobbeltsprogede bykort?

Grønlandiseringen - hvad fanden er det for ord?? .... En sjov problematik.
Når muhammedanerne kommer til Danmark - skal det lære dansk og helst glemme
deres eget sprog - når vi danskere kommer til Grønland.... skal alt
oversættes til dansk

> Tidligere har man set at børn af danske udstationerede, der kun skal
> være på Grønland i få år, kun får undervisning på grønlandsk - hvilket
> naturligvis har ledt til oprettelse af en dansksproget privatskole.
Passer ikke - mine forældre var udstationerede i Sukkertoppen nu Manitsoq
og jeg gik i en ren dansk klasse - der var et rent dansk spor.
De meste af undervisningen foregår iøvrigt på dansk også for de grønlandske
børn.
> [...]
> forsamlinger som landstinget, så dansksprogede også fjernes der. Der er
> faktisk grønlændere der ikke mester grønlandsk, da de har en dansk far
De er vel rimelig nok.... at der tales grønlandsk i Grønland

> [...]
> konsekvenserne? I forvejen har Grønland mistet en generation, som er
> undervist på grønlandsk i skolen, og som derfor ikke kan dansk nok til

Hvad er det for en generation de har mistet???? ... der er desuden pænt
mange
grønlandske lærere og gymnasielærer sååå.... Hvis du er udsendt som
nødhjælpsarbejder
i Afrika forventer du vel heller ikke at afrikanerne skal undervises på
fynsk.
Trunte

Fra : Jim

Dato : 14-06-05 17:22

"Trunte" <ap.moeller@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nødhjælpsarbejder
> i Afrika forventer du vel heller ikke at afrikanerne skal undervises

Trunte, Grønland er en del af Danmark, det er Afrika ikke.
Man taler også glimrende dansk i andre dele af vor rigsfællsskab, så som
på Færøerne.
Inuit sproget skal bevares, men at forbyde dansk i en del af det danske
rigsfællesskab er krukkeri.

J.

Fra : Per Rønne

Dato : 14-06-05 17:20

> [...]

> og jeg gik i en ren dansk klasse - der var et rent dansk spor.
> De meste af undervisningen foregår iøvrigt på dansk også for de grønlandske

Mit »tidligere« henviser til en situation for få år siden, ikke til din
barndom. Mig bekendt er der ikke ændret på beslutningen, så de danske
familiers børn går i dag på privatskole, og senere på eksempelvis
Herlufsholm. For nogle af dem må det også i Grønland dreje sig om en
privatskole.

I øvrigt kan de danske gymnasielærere ikke grønlandsk, og dermed er de
fleste grønlandske unge udelukket fra gymnasieskolen. Et resultat af
grønlandiseringen.

> De er vel rimelig nok.... at der tales grønlandsk i Grønland

Men der er altså et stort mindretal som ikke talre sproget. I øvrigt er
Grønland en del af Kongeriget Danmark.

> Hvad er det for en generation de har mistet???? ...

Den grønlandiserede generation, der er udelukket fra en videregående
uddannelse i Danmark. Fordi de ikke er gode nok til dansk.

> der er desuden pænt mange grønlandske lærere og gymnasielærer sååå....
> Hvis du er udsendt som nødhjælpsarbejder i Afrika forventer du vel heller
> ikke at afrikanerne skal undervises på fynsk.

Næh, men realiteten er altså at det grønlandske samfund ikke kan fungere
uden de danske akademikere.
--
Per Erik Rønne

Fra : Trunte

Dato : 14-06-05 19:34

> [...]
> familiers børn går i dag på privatskole, og senere på eksempelvis
> Herlufsholm. For nogle af dem må det også i Grønland dreje sig om en
Ikke destomindre er der stadig danske spor på de grønlandske kommuneskoler.
At nogle deriblandt udsendte vælger at sætte deres børn i privatskoler er
således et
valg de foretager ligesom en stor del i DK vælger privatskoler til deres
børn.

> I øvrigt kan de danske gymnasielærere ikke grønlandsk, og dermed er de
> fleste grønlandske unge udelukket fra gymnasieskolen. Et resultat af
> grønlandiseringen.

For det første er der efter uddannet en del tosprogede akademikere og for
det andet
er grønlændernes danske ikke så ringe som du gør det til.

> [...]
>
> Den grønlandiserede generation, der er udelukket fra en videregående
> uddannelse i Danmark. Fordi de ikke er gode nok til dansk.
Det er en aldeles ikke-underbygget påstand som ikke holder.

> Næh, men realiteten er altså at det grønlandske samfund ikke kan fungere
> uden de danske akademikere.

så er det jo godt at de grønlandske børn der vælger gymnasiale uddannelser
faktisk taler et udemærket dansk og at flere og flere grønlændere faktisk
får
en uddannelse.

Forstår ikke din problematik..........
Trunte

Fra : Knud Larsen

Dato : 14-06-05 22:57

"Trunte" <ap.moeller@webspeed.dk> wrote in message

> [...]

> faktisk taler et udemærket dansk og at flere og flere grønlændere faktisk

Men det er jo ikke ret mange, og de HAR jo samme problemer mht dansk som
indvandrere har i DK.

Fra : Trunte

Dato : 15-06-05 23:40

> "Trunte" <ap.moeller@webspeed.dk> wrote in message

> Men det er jo ikke ret mange, og de HAR jo samme problemer mht dansk som
> indvandrere har i DK.
Men den store forskel er at indvandrenes kommer til et land hvor dansk er
hovedsproget...
og de derfor må forventes at lære at tale dansk.
På Grønland er det danskerne der er "indvandrene"...
Trunte

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 14-06-05 16:10

> [...]
>
> set at grønlandiseringen nu slår kraftigt igennem, også i vejnavnene.
> ikke have /to/ navne, og /to/ vejskilte? Og dobbeltsprogede bykort?

hvorfor dog det?

> Tidligere har man set at børn af danske udstationerede, der kun skal
> være på Grønland i få år, kun får undervisning på grønlandsk

Ja er det ikke forfærdeligt at man som dansker skal integrere sig i det
samfund man vælger at flygte til for at undgå at betale skat

> [...]
> Samtidig vil man fjerne muligheden for at bruge dansk i de politiske
> forsamlinger som landstinget, så dansksprogede også fjernes der.

way to go grøndlændere

>Der er
> faktisk grønlændere der ikke mester grønlandsk, da de har en dansk far
> og grønlandsk mor.

og?? er det samfundets skyld?? det er ikke et ukendt fænomen at 2.G ikke
mestrer sproget i det land de bor i.

> Mon de danske gymnasielærere og eksperter skal smides helt ud af
> Grønland, før de grønlandske politikere bliver klare over
> konsekvenserne?

konsekvensene, kunne tænkes at blive at grønlænderne som andet sprog i
stedet for et lille ubetydeligt skandinavisk sprog vælger englesk

> I forvejen har Grønland mistet en generation, som er
> undervist på grønlandsk i skolen, og som derfor ikke kan dansk nok til
> at få en dansk uddannelse.

nøjjjjj hvor er det synd. nu skal de så nøjes med at læse på amerikanske
universiteter i stedet.

sarkasme off

Helt ærligt Per, så synes jeg det er en ret så imperialistisk holdning du
lægger for dagen. Grønlænderne har da lov at træffe deres valg.

Peter

Fra : John Doe

Dato : 14-06-05 16:46

> Ja er det ikke forfærdeligt at man som dansker skal integrere sig i det
> samfund man vælger at flygte til for at undgå at betale skat

Skattefordelen ved at arbejde i Grønland er long gone.

Hilsen Sten

Fra : Per Rønne

Dato : 14-06-05 17:20

Peter K. Nielsen <nixen@bixen.dk> wrote:

> Helt ærligt Per, så synes jeg det er en ret så imperialistisk holdning du
> lægger for dagen. Grønlænderne har da lov at træffe deres valg.

Naturligvis har de da det, og med den udvikling der er på vej vil det så
være naturligt at afvikle rigsfællesskabet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Torben Østrup

Dato : 14-06-05 17:53

> [...]

Naturligvis har de det MEN de har først lov til at træffe dem den dag de
understøtter sig selv 100% økonomisk.
(= NUL kroner i bloktilskud fra DK).

Indtil dette er forandret skal vi hernede tages med på råd i de vigtigste af
beslutningerne.

--
Torben Østrup
_________________________

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 14-06-05 21:55

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Naturligvis har de det MEN de har først lov til at træffe dem den dag de
> understøtter sig selv 100% økonomisk.
> (= NUL kroner i bloktilskud fra DK).

hvorfor dog det. De har ikke bedt os om at sætte os på deres samfund, så vi
må pænt betale indtil de kan klare sig selv.

> Indtil dette er forandret skal vi hernede tages med på råd i de vigtigste
> af beslutningerne.

Det tror jeg grønlænderne vil opfatte som et fremskridt. I dag er det
grønllænderne der bliver taget med på råd i de vigtigste beslutninger som
Danmark træffer på deres vegne

Peter

Fra : Torben Østrup

Dato : 15-06-05 09:02

> "Torben Østrup" <eastrup@gmail.com> wrote in message

> hvorfor dog det. De har ikke bedt os om at sætte os på deres samfund, så
> vi må pænt betale indtil de kan klare sig selv.

Svar: og der er jo i øvrigt også det vi gør pt.

> Det tror jeg grønlænderne vil opfatte som et fremskridt. I dag er det
> grønllænderne der bliver taget med på råd i de vigtigste beslutninger som
> Danmark træffer på deres vegne

Svar: jeg vil mene at dette allerede pt. ER under ændring. Det vil sige at
grønlænderne selv får større og større selvbestemmelse på de områder hvor vi
før tog beslutningerne for dem.

--
Torben Østrup
_________________________

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 15-06-05 16:49

> Svar: og der er jo i øvrigt også det vi gør pt.

jep

> Svar: jeg vil mene at dette allerede pt. ER under ændring. Det vil sige at
> grønlænderne selv får større og større selvbestemmelse på de områder hvor
> vi før tog beslutningerne for dem.

hvilket vel ikke er urimeligt?

Peter

Fra : Torben Østrup

Dato : 15-06-05 17:19

> "Torben Østrup" <eastrup@gmail.com> wrote in message

> jep

> hvilket vel ikke er urimeligt?

Nix og i øvrigt en hel naturlig videre-udvikling af det grønlandske
hjemmestyre.

MEN

og det er et stort men: større selvbestemmelse for grønlænderne som sådan
bør/skal være ensbetydende med at de også samtidig med selv får/påtager sig
et større ansvar for deres økonomi (noget for noget om man vil) i lighed med
den ordning som Færøerne har.

--
Torben Østrup
_________________________

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 15-06-05 19:48

> [...]
> sig et større ansvar for deres økonomi (noget for noget om man vil) i
> lighed med den ordning som Færøerne har.

jamen det er vi forså vidt også enige om, MEN dog med skyldig respekt for at
det er et leve/bæredygtigt samfund vi i den sidste ende overlader til sig
selv

PEter

Fra : Torben Østrup

Dato : 15-06-05 20:29

> [...]
> at det er et leve/bæredygtigt samfund vi i den sidste ende overlader til

DET er helt op til grønlænderne SELV at vurdere om deres samfund er
bæredygtigt eller ej måske vil de hellere have større selvbestemmelse også
være mindre økonomisk afhængige af DK.

Dette indebære sandsynligvist at samfundet bliver mindre bæredygtigt MEN som
før nævnt hvis de vil have mere selvbestemmelse indbefatter dette som sagt
også at selv får et større ansvar for deres økonomi.

Og det tror jeg i øvrigt også udmærket de ved (fra det færørske eksempel)
samt er indstillet på.

Og for øvrigt skal man jo behandle Tor og Loke lige (=ens) ikke det vil sige
de betingelser der pt. gælder for Færøerne på dette område (selvbestemmelse
og dermed større økonomisk ansvar) bør (læs: skal) jo så selvfølgelig også
gælde for Grønland.

--
Torben Østrup
_________________________

Fra : Knud Larsen

Dato : 15-06-05 20:54

> [...]
> sagt også at selv får et større ansvar for deres økonomi.
>
> Og det tror jeg i øvrigt også udmærket de ved (fra det færørske eksempel)

De ved det, men er ikke indststillet på at sætte tæring efter næring. De
bliver formodentlig ikke selvstændige økonomisk medmindre man finder olie
eller guld, når man først vænner sig til at pengene bare flyder ind, uanset
hvad man gør, så er det nærmest umuligt at komme væk fra. Som
grønlandsforskeren Paldam siger så er de jo verdens mest socialistiske
samfund, staten sidder på praktisk taget alt, og da de jo ikke skal tænke så
meget på penge så kan de udleve deres sociale ideer i praksis. Socialisme
virker kun hvis man har et donorland, som vil betale det halve af BNP, nu
har Castro jo forresten gjort hoserne grønne hos den venezuelanske
præsident, og får nu igen olie og andet til vennepriser, så går den lidt
igen.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 14-06-05 21:52

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> Naturligvis har de da det, og med den udvikling der er på vej vil det så
> være naturligt at afvikle rigsfællesskabet.

jamen det er vi da enige om.

Kolonitiden er forlængst forbi

Peter

Fra : JJ

Dato : 15-06-05 00:18

On Tue, 14 Jun 2005 22:52:22 +0200, "Peter K. Nielsen"
<nixen@bixen.dk> wrote:

>""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

>jamen det er vi da enige om.
>
>Kolonitiden er forlængst forbi

Måske

Men er du så færdig de vil lide nød, hvis vi kappede den økonomiske
livline.

Fra : Knud Larsen

Dato : 14-06-05 18:48

> [...]

> Helt ærligt Per, så synes jeg det er en ret så imperialistisk holdning du
> lægger for dagen. Grønlænderne har da lov at træffe deres valg.

Og naturligvis for vores penge.

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 15-06-05 10:15

> [...]
> konsekvenserne? I forvejen har Grønland mistet en generation, som er
> undervist på grønlandsk i skolen, og som derfor ikke kan dansk nok til

Nu er Grønland ikke medlem af EU og derfor behøver de ikke at respektere
blot den simpleste beskyttelse af mindretal (En af de få gode ting ved EU.
Se på svenskfinnnernes situation i Finland som følge af Finlands indtræden i
EU. De gode forhold på det seneste var en af de virkelig meget bitre piller,
som Finlands restbefolkning måtte æde for at blive optaget.).

I forvejen er der internt i Grønland markant forskel på spædbørnsdødligheden
på henholdsvis øst og vest-grønland. Onde tunger siger at det er fordi at
der i virkeligheden er to folkeslag på Grønland. Vi betragter dem udefra som
et, men internt så rager vestsiden hele sundhedssektoren til sig.

Sekundært har vi så problemet med det danske mindretal, som nu engang
berettiget eller uberettiget har været drivkraften i samfundet deroppe, men
må se at deres tid på sigt er forbi.

Meget kunne tyde på at kræfter deroppe gerne vil accpetere at der er nogle
ting der i en periode ikke vil fungere fordi at der opstår et vakuum, hvor
der ikke er knowhow tilstede for at drive disse ting indtil at de selv får
denne viden. Så heller stilstand fremfor afventen af uddannelsen "egen"
knowhow.

Men det må de selv om fremover. Vi har jo også at mange afrikanske lande har
fået nedbrudt både industri og infrastruktur i frigørelsesprocessen fra at
være en koloni til et selvstændigt land. Jeg tror faktisk at mange
Grønlændere er parate til at betale denne pris. Vi kan blot udefra mene at
det er lidt synd, når befolkningen kunne have være lige så glade, hvis vi
havde forøget deres ølration fremfor at tilbyde dem selvstændighed, men det
tæller ikke rigtigt noget. Sket er sket.

Carsten Overgaard

Fra : Jesper

Dato : 16-06-05 15:30

> [...]

> konsekvenserne? I forvejen har Grønland mistet en generation, som er
> undervist på grønlandsk i skolen, og som derfor ikke kan dansk nok til

Nu er der jo ikke noget i vejen for at man gør bloktilskuddet til
Grønland betinget af en rimelig mindretalsbeskyttelse. Det betyder at
både danske og grønlandsk skal være gangbart.