Kopiering af CD'er til Mp3?
Fra : Falcon

Dato : 06-07-05 17:52

Jeg har gennem årene samlet omkring 500 CD'er, som jeg har konverteret
til MP3. Hvordan er lovgivningen, hvis jeg vil sælge min CD samling,
men stadig beholder MP3'erne på HD'en.

mvh Falcon

Fra : Iddqd

Dato : 06-07-05 18:04

Falcon wrote:
> Jeg har gennem årene samlet omkring 500 CD'er, som jeg har konverteret
> til MP3. Hvordan er lovgivningen, hvis jeg vil sælge min CD samling,
> men stadig beholder MP3'erne på HD'en.

Det må du ikke, man kan ikke både blæse og havde mel i munden.

Mvh

Bruno

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 06-07-05 18:14

Iddqd skrev:

> Det må du ikke, man kan ikke både blæse og havde mel i munden.

Hvorfor ikke ?

Man må f.eks gerne sælge en lp efter den er konverteret til cd, så lang
tid det ikke fra start af har været formålet at sælge lp'en efter
konverteringen.

Men hvad der kan få folk til at ville nøjes med skodlyden fra mp3 når
adgangen til cd er muligt kan jeg dog ikke forstå, men de er måske så
døve så de ikke kan høre forskellen

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Søren Nielsen

Dato : 06-07-05 19:57

Ivan V. Klattrup wrote:
> Hvorfor ikke ?
>
> Man må f.eks gerne sælge en lp efter den er konverteret til cd, så
> lang tid det ikke fra start af har været formålet at sælge lp'en efter
> konverteringen.

Jeg mener, det er fordi konverteringen foregår fra analog til digital og
ikke som ved CD, hvor den foregår fra digital til digital. Hæng mig ikke op
på det, for reglerne er mildest talt enormt indviklede :)

Søren

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-07-05 20:06

Den 06-07-05 20.56 skrev Søren Nielsen følgende:

> Jeg mener, det er fordi konverteringen foregår fra analog til digital og
> ikke som ved CD, hvor den foregår fra digital til digital. Hæng mig ikke op
> på det, for reglerne er mildest talt enormt indviklede :)

Det betyder ikke noget i dette tilfælde. Det er fuldt lovligt at sælge
cd'erne og beholde mp3-kopierne. Man må såmænd også godt lave direkte
kopier - altså rigtige audio-cd'er - og beholde dem, selvom man sælger
originalerne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Leg med verdens første regneark, VisiCalc, og mærk historiens vingesus.

Fra : Søren Nielsen

Dato : 06-07-05 20:14

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> cd'erne og beholde mp3-kopierne. Man må såmænd også godt lave direkte
> kopier - altså rigtige audio-cd'er - og beholde dem, selvom man sælger

Er du helt sikker på det?

Søren

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-07-05 21:25

Den 06-07-05 21.14 skrev Søren Nielsen følgende:

> Er du helt sikker på det?

Absolut! Se også Ivans svar fra Kulturministeriet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Din ven i nøden, lær at bruge Joblisten i Windows XP.

Fra : Søren Nielsen

Dato : 06-07-05 22:06

Kim Ludvigsen wrote:
> Absolut! Se også Ivans svar fra Kulturministeriet.

Ja, det efterlader jo ikke megen tvivl.

Søren

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 06-07-05 20:10

Søren Nielsen skrev:

> digital til digital.

Jeg kom lige til at tænke på at jeg på et tidspunkt mailede
kulturministeriet om noget lignende, og så et spørgsmål i
dk.videnskab.jura omhandlende noget i samme stil, hvor jeg lagde svaret
ind
http://tinyurl.com/73q44

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Iddqd

Dato : 07-07-05 00:25

Ivan V. Klattrup wrote:

> [...]
> kulturministeriet om noget lignende, og så et spørgsmål i
> dk.videnskab.jura omhandlende noget i samme stil, hvor jeg lagde svaret

Er du sikker på at dette stadig holder!?

Mig bekendt så er der jo sket en regel ændrig på et tidspunkt, der var
jo engang hvor det faktisk var lovligt at låne en skive og kopiere den
digitalt når blot det var til eget brug.

Uanset om det er lovligt, så vil jeg forøvrigt mene at det er moralsk
problematisk at tage en kopi og så sælge originalen. Man kan jo spørge
sig selv, hvorvidt man vil synes det var ok nogen gjorde det med ens
arbejde.

Mvh

Bruno

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-07-05 00:38

Den 07-07-05 01.25 skrev Iddqd følgende:

> Er du sikker på at dette stadig holder!?

Der er ikke sket nogen ændringer i loven siden da.

> [...]
> problematisk at tage en kopi og så sælge originalen. Man kan jo spørge
> sig selv, hvorvidt man vil synes det var ok nogen gjorde det med ens

Som det fremgår af svaret fra Kulturministeriet, er det heller ikke
tilladt: "Hvis original-eksemplaret købes med henblik på kopiering og
efterfølgende videresalg".

Men der er ingen lov, der forbyder folk at destruere sine kopier, når de
sælger originalen, hvis de føler det moralsk problematisk at beholde kopien.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Oversigt over alle de praktiske tastaturgenveje i Windows.

Fra : Iddqd

Dato : 07-07-05 18:00

Kim Ludvigsen wrote:
> Som det fremgår af svaret fra Kulturministeriet, er det heller ikke
> tilladt: "Hvis original-eksemplaret købes med henblik på kopiering og
> efterfølgende videresalg".

En formulering som bare skriger på at blive prøvet i retten imho., det
er simpelthen for langt ude hvis hvis der i den grad er mulighed for
fortolkning. Men skidt det er vist en debatder mere høre hjemme over i
jura gruppen.

> Men der er ingen lov, der forbyder folk at destruere sine kopier, når de
> sælger originalen, hvis de føler det moralsk problematisk at beholde
> kopien.

Mvh

Bruno

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-07-05 19:31

Den 07-07-05 18.59 skrev Iddqd følgende:

> En formulering som bare skriger på at blive prøvet i retten imho., det
> er simpelthen for langt ude hvis hvis der i den grad er mulighed for
> fortolkning.

Nja, det er faktisk ret grundlæggende at lovene tager hensyn til den
tiltaltes forsæt.

Bare tag sådan noget som at lave portscanning. Har man ikke til hensigt
at tilskaffe sig adgang til den fremmede computer, er det lovligt. Har
man til hensigt at bryde ind, er det ulovligt. Det er samme handling.

Problemet er, som du er inde på, at bevise om der var forsæt eller ej.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om nyhedsgrupperne, hvordan de opstod, hvordan de bruges, og læs

Fra : Benny Mortensen 9700

Dato : 08-07-05 10:55

"Søren Nielsen" <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:42cc2977$0$151$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
op
> på det, for reglerne er mildest talt enormt indviklede :)

Det spiller ingen rolle, hvad du kopierer fra, men hvad du kopierer til.
Analog kopi er tilladt. Du må gerne kopiere en CD ind på et cassette bånd,
fordi båndet er analogt. Men den modsatte vej, så bliver det en digital
kopi, fordi cd'en er digital. Man regner således ikke med, om musikken er
analog eller digital. Det hele afgøres ved, om slutmediet er analogt eller
digitalt. Men sidst vi diskuterede dette, var der en som skrev til
ministeriet, og havde du kopieret din cd, så måtte du godt sælge din
originale skive, og beholde kopien.... Men sådan helt præcist, hvordan, man
så vil afgøre, om man står med en lovlig, eller ulovlig kopi, har jeg ingen
ide om. Så set i det lys, så forekommer alle disse underlige regler, som
aldeles latterlige.

M.V.H.....Benny..

M.V.H.....Benny..

Fra : Giraf

Dato : 06-07-05 21:33

> Men hvad der kan få folk til at ville nøjes med skodlyden fra mp3 når
> adgangen til cd er muligt kan jeg dog ikke forstå, men de er måske så
> døve så de ikke kan høre forskellen

Kommer altså lidt an på om du for det første har rippet cd'en ordentligt
til wav. Dernæst hvilke algoritme eller hvad det hedder, til at lave det
om til mp3. Hvis det hele er lavet optimalt tror jeg du vil få svært ved
at høre forskel i en blind test.

Fra : Sune Salminen

Dato : 06-07-05 21:39

Giraf wrote:

> [...]
> til at lave det om til mp3. Hvis det hele er lavet optimalt tror jeg
> du vil få svært ved at høre forskel i en blind test.

Så prøv at rippe Neil Young nummeret Cinnamon Girl fra Everybody Knows
This Is Nowhere.

Jeg garanterer dig for at ligemeget hvilken bitrate eller encoder du
bruger, så lyder det af lort.

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk

Fra : Giraf

Dato : 06-07-05 21:42

Sune Salminen wrote:

> [...]
> This Is Nowhere.
>
> Jeg garanterer dig for at ligemeget hvilken bitrate eller encoder du

hehe ok, det må jeg prøve så.

Fra : Falcon

Dato : 06-07-05 22:03

On 06 Jul 2005 17:14:20 GMT, "Ivan V. Klattrup"
<ivan.klattrup@gmail.com> wrote:

>Men hvad der kan få folk til at ville nøjes med skodlyden fra mp3 når
>adgangen til cd er muligt kan jeg dog ikke forstå, men de er måske så
>døve så de ikke kan høre forskellen

Nu stillede jeg spørgsmålet på en høflig måde, så er der jo ingen
grund til at svine folk til på den måde. Det er vel op til mig hvilken
kvalitet jeg er tilfred med (320 kbps) og desuden ved du jo ikke
hvorfor jeg vil sælge mine Cd'er, så spis lige brød til inden du
udtaler dig på den måde

Mvh Falcon

Bemærk, JEG er stadig høflig

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 06-07-05 22:48

Falcon skrev:

> Det er vel op til mig hvilken
> kvalitet jeg er tilfred med (320 kbps)

ja det er det da, at mine ører ikke vil acceptere det i en
sammenligning er så en anden sag, men jeg har også selv en dårlig
hørelse og kræver derfor selv en ordenlig lydkvalitet.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Giraf

Dato : 07-07-05 00:16

Ivan V. Klattrup wrote:

> ja det er det da, at mine ører ikke vil acceptere det i en
> sammenligning er så en anden sag, men jeg har også selv en dårlig
> hørelse og kræver derfor selv en ordenlig lydkvalitet.

Hvis du har dårlig hørelse kan du jo alligevel ikke høre forskel ? Kunne
forstå det hvis du skrev du havde god hørelse og derfor krævede en
ordentlig lydkvalitet ;)

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 07-07-05 00:20

Giraf skrev:

> Hvis du har dårlig hørelse kan du jo alligevel ikke høre forskel ?

Jo jeg kan høre forskel og jo dårligere lydkvalitet jeg bliver sat til
at høre, desto mere lyder det som støj.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 07-07-05 10:10

Falcon wrote:
> Jeg har gennem årene samlet omkring 500 CD'er, som jeg har konverteret
> til MP3. Hvordan er lovgivningen, hvis jeg vil sælge min CD samling,
> men stadig beholder MP3'erne på HD'en.
>
> mvh Falcon

Ja underligt nok må man gerne det.

-Rune Jensen

Fra : Falcon

Dato : 07-07-05 10:55

On Thu, 07 Jul 2005 11:09:43 +0200, Rune Jensen <rune@FJERNmcdaddy.dk>
wrote:

>Ja underligt nok må man gerne det.
>
>-Rune Jensen

Ok, men hvordan beviser man at man faktisk har haft original Cd'en
,hvis AGP eller hvem det nu er skulle banke på døren. Det er jo ikke
nemt at se om det er ulovlige MP3 filer downloadet fra nettet, eller
mine originale MP3'er?

mvh Falcon

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 07-07-05 11:21

Falcon skrev:

> Ok, men hvordan beviser man at man faktisk har haft original Cd'en

Dags dato blanketter i massevis
Altså en kvittering pr solgt cd så skulle den være holdbar.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Max

Dato : 07-07-05 12:08

Hej

> Ok, men hvordan beviser man at man faktisk har haft original Cd'en
> ,hvis AGP eller hvem det nu er skulle banke på døren. Det er jo ikke

Læg dem ud på gulvet inden du sælger dem og tag et billede.

Mvh Max

Fra : Jannick Nielsen

Dato : 08-07-05 08:58

>Ok, men hvordan beviser man at man
> [...]

Jo, det er det. Der er nemmelig kode på dem lovlige, som du
downloader.

Fra : Steen Jensen

Dato : 09-07-05 20:15

Falcon <falcon1@email.dk> wrote:

> Hvordan er lovgivningen

Jeg tror de har mest tjek på den slags i jura-gruppen.

--
Bedste hilsener

Steen Jensen