Hvilke DVD-film har danske undertekster?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-07-05 15:49

Jeg er ny i DVD-faget og køber nu film ind med arme og ben. Ret
hurtigt opstår der dog en problem med at afgøre, om den udgave man har
fundet på en shop i England eller USA har danske undertekster. Kun i
sjældne tilfælde oplyses hvilke sprog der er undertekster på.

Jeg har f.eks. lige budt på en box på QXL. Den er ret dyr og jeg
surfede derfor på nettet for at se hvor den kunne købes billigere. Det
kunne den mange steder i udlandet, men alle/de fleste af de
forekomster jeg stødte på, var enten region 1, eller jeg kunne ikke se
noget om danske undertekster. Den udgave jeg byder på er dog region 2
og med danske undertekster, så det findes altså.

Hvis jeg nu browser diverse udenlandske shops efter f.eks. "Hannibal"
og det ikke på sitet oplyses hvilke undertekster der findes, skal jeg
så i hvert enkelt tilfælde maile en forespørgsel til shoppen? Det ka'
da vist ikke passe, hva'?

Hvordan finder I ud af om en ønesket film har danske undertekster? Er
der en database hvor man kan søge den slags informationer?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Grunt

Dato : 17-07-05 17:05

On Sun, 17 Jul 2005 16:48:48 +0200, Kurt Hansen <kurt@nospamtowle.dk> wrote:
in dk.kultur.film

>Hvordan finder I ud af om en ønesket film har danske undertekster? Er
>der en database hvor man kan søge den slags informationer?

Køb fra danske dvd udbydere.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-07-05 18:42

Den Sun, 17 Jul 2005 18:05:23 +0200, skrev Grunt:

>On Sun, 17 Jul 2005 16:48:48 +0200, Kurt Hansen <kurt@nospamtowle.dk> wrote:
> in dk.kultur.film

>Køb fra danske dvd udbydere.

Ja, det er naturligvis altid en mulighed, men i en verden med internet
og globalisering, hvorfor skulle jeg - som den eneste - afskære mig
fra af shoppe og købe der hvor det er mest fordelagtigt?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Grunt

Dato : 17-07-05 19:36

On Sun, 17 Jul 2005 19:41:39 +0200, Kurt Hansen <kurt@nospamtowle.dk> wrote:
in dk.kultur.film

>Ja, det er naturligvis altid en mulighed, men i en verden med internet
>og globalisering, hvorfor skulle jeg - som den eneste - afskære mig
>fra af shoppe og købe der hvor det er mest fordelagtigt?

Jeg har købt masser af dvd-film i udlandet fordi det er billigere, men jeg har
aldrig fået danske undertekster på de dvd'er. Derimod er der næsten altid
engelske, franske, spanske, og tyske undertekster til filmene.

Vil jeg have danske undertekster kikker jeg ind hos dvdpriser.dk og sammenligner
priserne før jeg køber.

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 17-07-05 17:13

Kurt Hansen skrev:

> [...]
> og det ikke på sitet oplyses hvilke undertekster der findes, skal jeg
> så i hvert enkelt tilfælde maile en forespørgsel til shoppen? Det ka'

Først og fremmest bør du stifte bekendtskab med http://www.dvdcompare.net.
Siden sammenligner forskellige udgivelser af en given film, og der plejer
også at stå, om der er danske undertekster.

Derudover må du holde dig til din sunde fornuft. Region 2-udgivelser fra
Danmark har næsten altid danske undertekster. Region 2-udgivelser i England
har sjældent, og region 1-udgivelser i USA har stort set aldrig. Derudover
findes der ganske ofte danske undertekster på øvrige skandinaviske
udgivelser og (pudsigt nok) australske.

De fornuftige onlinebutikker oplyser altid, hvilke undertekster der findes
på disken, så hvis du holder dig til dem, går du ikke galt i byen.

--
Mvh. Peter

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-07-05 18:42

Den Sun, 17 Jul 2005 18:12:57 +0200, skrev Peter Bjerre Rosa:

>Først og fremmest bør du stifte bekendtskab med http://www.dvdcompare.net.
>Siden sammenligner forskellige udgivelser af en given film, og der plejer
>også at stå, om der er danske undertekster.

Det var svaret på mange af mine bønner. Takker.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : SL

Dato : 18-07-05 08:34

"Kurt Hansen" <kurt@nospamtowle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvordan finder I ud af om en ønesket film har danske undertekster? Er
> der en database hvor man kan søge den slags informationer?

Kan anbefale www.axelmusic.dk - Der er oftest beskrivelse af sprog på
lyd/undertekst og du kan også i det fleste tilfælde, zoome ind på bagsiden
af coveret og se specifikationerne der.

SL

Fra : Jim Andersen

Dato : 18-07-05 08:56

Kurt Hansen wrote:

> [...]
> og det ikke på sitet oplyses hvilke undertekster der findes, skal jeg
> så i hvert enkelt tilfælde maile en forespørgsel til shoppen? Det ka'

Jo.

Og så kan de lære det, kan de.

/jim

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 18-07-05 17:15

> [...]
>
> Hvordan finder I ud af om en ønesket film har danske undertekster? Er
> der en database hvor man kan søge den slags informationer?

Jeg har samlet nogle links her: http://lakjer.dk/mikkel/mlinks.shtml
(nederste afsnit)

Mikkel