Million Dollar Baby (SPOILER)
Fra : Brian P

Dato : 15-07-05 22:31

Nu har jeg fået den set.

Den mindede mig mest af alt om en af de der problemorienterede
tv-movies, hvor omdrejningspunktet er et "alvorligt emne" og målet er
at få seeren til at knibe en tåre eller to. Stilen var ligeså
tv-agtig og ufilmisk, blot var der ikke indlagt reklamepauser. Desuden
var følelsespornoen noget mere afdæmpet, end den ville have været
på tv (softcore snarere end hardcore).
Historien var hul og postuleret, karaktererne (sic!) endimensionale.
På den positive side lyste Hilary Swank, mens Clinten og Morgan
Freeman spillede på rutinen.

Ok, så er det heller ikke værre. Det er middle of the road,
mainstream. Men "Million Dollar Baby" føjer sig til Clintens svageste
præstationer, der bl.a. tæller "True Crime" (om dødsstraf) og
"Mystic River" (om seksuelle overgreb på børn).

For mig sluttede Clinten sin karriere på toppen med "Unforgiven". Hans
krop må være bleven overtaget af Alan Smithee.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 16-07-05 18:16

On 15 Jul 2005 14:30:56 -0700, "Brian P" <kanal@klog.dk> wrote:

> [...]
>præstationer, der bl.a. tæller "True Crime" (om dødsstraf) og
>"Mystic River" (om seksuelle overgreb på børn).

http://www.rottentomatoes.com/m/million_dollar_baby/

mvh
Niels Søndergaard

Fra : Brian P

Dato : 16-07-05 20:38

Og?

Mange lige glade = høj rating.

I øvrigt: http://www.rottentomatoes.com/m/1094723-celebration/ - får
det dig til at skifte mening om "Festen"? Nej, vel?

Dette bliver af forsk. grunde mit sidste indlæg her.

Over & out.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 17-07-05 00:13

On 16 Jul 2005 12:38:20 -0700, "Brian P" <kanal@klog.dk> wrote:

>Og?
>
>Mange lige glade = høj rating.
>
>I øvrigt: http://www.rottentomatoes.com/m/1094723-celebration/ - får
>det dig til at skifte mening om "Festen"? Nej, vel?

Nej. Jeg ville bare lige lige minde dig om, at mange ikke er enige med
dig.

Apropos Festen og min generelle depression over dansk film: Jeg så
"Brødre" i dag og blev positivt overrasket. Susanne Bier kan altså
godt lave film, når hun får et godt manus, og danske skuespillere kan
altså få det til at ringe - sikkert også på grund af manuskriptet,
selv om det havde svært ved at finde en ordentlig slutning. Jeg er
glad for, det ikke røg i Pearl Harbor-grøften, sådan som jeg en
overgang frygtede.

Det er lidt sjovt, at den film rørte mig, for Anders Thomas Jensen har
ikke just scoret point på min lystavle tidligere. Jeg hader hans
"morsomme" film, men det her var jo prima følelsesporno i ordets
bedste betydning.

Det gik også op for mig, hvor god en skuespiller Nikolai Lie Kaas
(tilgiv evt. stavefejl i navnet) er. Jeg havde en mistanke, da jeg så
ham spille røven ud af bukserne på Mads Mikkelsen i De Grønne
Slagtere, og nu fik jeg det altså bekræftet. Connie Nielsen var endnu
en gang fremragende, og Ulrich Thomsen klarede det til et 10-tal. Der
var et par scener, der trak ham lidt ned (fx hans tale til soldaterne
i starten, som var alt for teatralsk), men jeg skal love for, han kom
efter det.

mvh
Niels Søndergaard

Fra : Peter B. Juul

Dato : 17-07-05 13:18

Niels Søndergaard <Niels.Sondergaard@gmail.com> writes:

> [...]
> selv om det havde svært ved at finde en ordentlig slutning. Jeg er
> glad for, det ikke røg i Pearl Harbor-grøften, sådan som jeg en

Jeg kan godt lide slutningen. Det virker som om alle bare har
accepteret, at brødrene har "byttet plads" i livet og at livet går
videre derfra.

Ikke desto mindre savner jeg en afklaring af pigernes fadderskab. Da
både Connie og Ulrich har blå øjnene, kan det jo ikke være deres...

--
Peter B. Juul, o.-.o "De fleste danskere i dag er vokset op med TV,
The RockBear. ((^)) og har derfor ikke længere tålmodighed til et

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 17-07-05 13:45

On 17 Jul 2005 14:18:26 +0200, p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

>Jeg kan godt lide slutningen. Det virker som om alle bare har
>accepteret, at brødrene har "byttet plads" i livet og at livet går
>videre derfra.

Jeg synes, den udramatiske hale fik det hele til at falde til jorden.
Lidt synd. Man kunne sagtens have ladet den dramatiske scene med
strømerne glide over i et sammenbrud med nøjagtig samme slutreplik.

>Ikke desto mindre savner jeg en afklaring af pigernes fadderskab.

Faderskab, mener du.

>Da
>både Connie og Ulrich har blå øjnene, kan det jo ikke være deres...

Nej, men det har vi jo haft en diskussion om her i gruppen. Herregud -
den yngste var adopteret. Det betød bare ikke så meget for handlingen,
at de gad nævne det.

mvh
Niels Søndergaard

Fra : Morten Bowman

Dato : 25-07-05 12:44

> [...]
>var et par scener, der trak ham lidt ned (fx hans tale til soldaterne
>i starten, som var alt for teatralsk), men jeg skal love for, han kom

Lie Kaas er bedre end Mads, helt enig. Men han skal snart droppe de
mentalt-retarederet-roller!!
Brødre var ok, men slutningen alt for hurtig og påtaget. Der var virkelig
stof til meget mere.

Fra : Klavs Rommedahl

Dato : 17-07-05 08:42

"Brian P" <kanal@klog.dk> wrote in message news:<1121463056.853623.191490@g43g2000cwa.googlegroups.com>...
> Nu har jeg f=E5et den set.
>
> Den mindede mig mest af alt om en af de der problemorienterede
> tv-movies, hvor omdrejningspunktet er et "alvorligt emne" og m=E5let er
> at f=E5 seeren til at knibe en t=E5re eller to. Stilen var liges=E5
> tv-agtig og ufilmisk, blot var der ikke indlagt reklamepauser. Desuden
> var f=F8lelsespornoen noget mere afd=E6mpet, end den ville have v=E6ret
> p=E5 tv (softcore snarere end hardcore).
> Historien var hul og postuleret, karaktererne (sic!) endimensionale.
Jeg er næsten sikker på at den version du har set er klippet i forbuds
Sverige, for den jeg så, var hverken hul eller med endimensionelle
skuespillere. At historien er postuleret, gælder det ikke alle film
der ikke er dokumentar film ? .
Jeg er tilbøjelig til igen at sige 2 forskellige versioner, hvad mener
du med at følelserne var afdæmpede. Absolut nej da.

> P=E5 den positive side lyste Hilary Swank, mens Clinten og Morgan
> Freeman spillede p=E5 rutinen.
Og de gjorde det perfekt.

> Ok, s=E5 er det heller ikke v=E6rre. Det er middle of the road,
> mainstream. Men "Million Dollar Baby" f=F8jer sig til Clintens svageste
> pr=E6stationer, der bl.a. t=E6ller "True Crime" (om d=F8dsstraf) og
> "Mystic River" (om seksuelle overgreb p=E5 b=F8rn).
Det er da absolut IKKE en mainstream. I mainstream, så ville gud
(eller en anden komme og redde hende og Clint'en og Hillary ville
være lykkelige fremover. Den er da meget dybere end det.
Mystic River har jeg også som en skod film.

> For mig sluttede Clinten sin karriere p=E5 toppen med "Unforgiven". Hans
> krop m=E5 v=E6re bleven overtaget af Alan Smithee.
Jeg synes faktisk det var "modigt" i mellem alle disse mainstream
movies at lave en så dyster, så ond, så følelses betonet og i øvrigt
det gør det hele, hele vejen igennem filmen perfekt.

Men ok heldigvis er vores idéer og holdninger ikke ens, det er den
absolut bedste, og mest gennemtænkte non-mainstream film jeg
nogensinde har set.

Fra : Brian P

Dato : 21-07-05 22:01

"Klavs Rommedahl" <klaro@mailcircuit.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg er tilbøjelig til igen at sige 2 forskellige versioner, hvad mener
> du med at følelserne var afdæmpede. Absolut nej da.

Det gælder vel ret besæt også doks. Point taken. Men mht. de afdæmpede
følelser. Har du nogensinde set en RIGTIG følelsesporno-film. Både DR og TV2
er gode til at vise dem, men jeg har desværre ikke lige nogle titler på rede
hånd. Det er dem, hvor tårerne ruller og violinerne spiller. Jeg foretrækker
den ægte vare. Ægte følelsesporno, ægte porno.

> [...]
> være lykkelige fremover. Den er da meget dybere end det.
> Mystic River har jeg også som en skod film.

Der er lang tradition for unhappy endings i melodramaet, som er en absolut
mainstream-genre. "Million Dollar..." er dog ikke engang melodramatisk...
øh...

> Men ok heldigvis er vores idéer og holdninger ikke ens, det er den
> absolut bedste, og mest gennemtænkte non-mainstream film jeg
> nogensinde har set.

Det er vi enige i. Men jeg synes stadig det er mainstream. Mainstream er
det, der vil gøre alle (lige) glade.