Nævn din top 10 over...
Fra : Thor

Dato : 15-07-05 21:56

film eller trilogier som du ville ønske at du kunne slette fra din
hukommelse og at gense for oplevelsens skyld. Film som har blæst dig ud af
biografsædet, moret dig ud over alle grænser eller bare ramt en nerve i dig.

Her er mine 10, i uvilkårlig rækkefølge :

1. Forrest Gump
2. Høj pistolføring
3. LOTR
4. MP - Life of Brian
5. Seven
6. Star Wars
7. Pulp Fiction
8. Amélie
9. The Shawshank Redemption
10. Matrix

Hilsen Thor

Fra : Ole Laursen

Dato : 15-07-05 22:30

> Her er mine 10, i uvilkårlig rækkefølge :

1. Fight Club
2. 12 Angry Men (1957)
3. Festen
4. Good Will Hunting
5. Clockwork Orange
6. One flew over the cuckoo's nest
7. Batman (1966)
8. Boyz'n the Hood
9. Seven
10. Dark Water (2002)

Der er mange flere, men dette er et udpluk fra varrierende genre.

Med venlig hilsen
Ole Laursen

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 15-07-05 22:48

On Fri, 15 Jul 2005 22:55:40 +0200, "Thor" <m@xxxx.dk> wrote:

>Her er mine 10, i vilkårlig rækkefølge :

The Godfather
Dr. Zhivago
Cabaret
Seven
Magnolia
City of God
Frailty
The Fisher KIng
Kill Bill 1+2
The Good, the Bad and the Ugly

Og mange, mange flere

mvh
Niels Søndergaard

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-05 08:52

Kære Niels. Jeg nyder altid at læse dine indlæg - og jeg har absolut aldrig
troet at jeg kunne sætte dig i bås. Men jeg troede at jeg efterhånden kendte
til din filmsmag, og er meget overrrasket - på den fede måde - over at se
"Magnolia" på din top-ti. Er du ikke rar at fortælle, hvad det er der - i
dine øjne - gør det til en fantastisk film?
Jeg har den nok selv med på min top-fem, hvis jeg nogensinde laver sådan én.

Venlig hilsen, Martin Skovbo

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 16-07-05 10:55

On Sat, 16 Jul 2005 09:52:18 +0200, "Martin Skovbo"
<ms/snabel-a/rudekuvert/punktum/dk> wrote:

> [...]
>"Magnolia" på din top-ti. Er du ikke rar at fortælle, hvad det er der - i
>dine øjne - gør det til en fantastisk film?

Jeg synes, det er ret fantastisk, at nogen kan lave en laaaang film,
der ikke handler om noget som helst, og som stadig er totalt
fascinerende. "25th Hour" og "Spanglish" er i samme kategori: Nul
historie, men dybt fascinerende personskildringer, der kan få selv
forhærdede handlingsnarkomaner som mig til at blive hængende.

mvh
Niels Søndergaard

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-05 13:12

> [...]
> historie, men dybt fascinerende personskildringer, der kan få selv
> forhærdede handlingsnarkomaner som mig til at blive hængende.

Tak. Jeg mente nok at kunne huske en vis afsmag for film uden handling
Så vil jeg da få set de to andre, du nævner. Ed Norton er jeg ret vild med
men Adam Sandler har jeg kun kunnet holde ud i "Punch Drunk Love" - som
heller ikke har ret meget handling.

Venlig hilsen, Martin Skovbo

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 16-07-05 13:51

On Sat, 16 Jul 2005 14:11:49 +0200, "Martin Skovbo"

> [...]
>men Adam Sandler har jeg kun kunnet holde ud i "Punch Drunk Love" - som

Sandler er fremragende og perfekt castet som blødt skvat i Spanglish,
men det er Téa Leoni, der stjæler rampelyset i den film som noget, der
bedst kan beskrives som USAs svar på Bettina Heltberg - og det er ikke
elskværdigt ment.

Har du heller ikke set Anger Management, så kan den anbefales. Den har
masser af handling - lidt for meget, måske. Men Nicholson er alle
pengene værd som bindegal vredesterapeut.

mvh
Niels Søndergaard

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 25-07-05 10:45

"Niels Søndergaard" skrev i en meddelelse
"Martin Skovbo" wrote:

> [...]
> men det er Téa Leoni, der stjæler rampelyset i den film som noget, der
> bedst kan beskrives som USAs svar på Bettina Heltberg - og det er ikke

Det var Sørens - he he, nu har du virkelig vakt min nysgerrighed. Er den
film nem at få fat i på dvd? Hvad hedder den på dansk, hvis den
pludselig skulle dukke op i et tv-program?

> Har du heller ikke set Anger Management, så kan den anbefales. Den har
> masser af handling - lidt for meget, måske. Men Nicholson er alle
> pengene værd som bindegal vredesterapeut.

Orrv, det lyder også godt det dér.

Ruth

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 25-07-05 11:10

"Ruth Nielsen" skrev i en meddelelse

Spanglish,
..

Jeg kan se, der er rift om de vureringer du giver om de forskellige
film. Kunne jeg formå dig til at sige et par ord om een af de film jeg
nævnte i MIN top 10?

Det drejer sig om "Sea of Love" med Al Pacino. Da jeg skrev noget om den
i en anden tråd, var der een der fejede det til side med at den var da
bare ordinær.
Men jeg synes Al Pacinos mimik er helt ubetalelig - hele filmen igennem.
Jamen han kan da noget, som ingen andre kan. Alle de små finurligheder,
der dukker op sammen med Ellen Barkin er også helt på toppen. For mig at
se, dukker der hele tiden gode små gys op, men det gør der nok ikke for
dem, der er vilde med film som "Silence of Lambs" og lign.

Det er muligt, oplægget til filmen kommer fra en meget ordinær bog, men
jeg synes godt nok Al Pacino og Ellen Barkin (plus den store lyshårede
politimand) løfter det hele op og gør det til en film man kan fryde sig
over fra første til sidste minut. Ja måske bortset fra den lidt tunge
indledning - jeg forstår ikke rigtig, hvad den skal med for, eller
hvorfor den skal være netop sådan. Men det er måske bare for at føre os
ind i miljøet.

Jamen jeg ville være glad for et par ord.

Ruth

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 25-07-05 12:44

On Mon, 25 Jul 2005 12:09:43 +0200, "Ruth Nielsen"
<cfs29093a@post.cybercity.dk> wrote:

> [...]

>Det drejer sig om "Sea of Love" med Al Pacino. Da jeg skrev noget om den
>i en anden tråd, var der een der fejede det til side med at den var da

"Sea of Love" er en fremragende film. Jeg har den skam i min samling.

mvh
Niels Søndergaard

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 25-07-05 18:38

"Ruth Nielsen" wrote:

> "Sea of Love" er en fremragende film. Jeg har den skam i min samling.

Tak skal du have. Det er rart at få bekræftet, at man ikke er helt på
forkert på den.

Ruth

Fra : Sune

Dato : 15-07-05 23:00

"Thor" <m@xxxx.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dig.
>
> Her er mine 10, i uvilkårlig rækkefølge :

Der er nu så mange, men her er 10 der gjorde indtryk på mig på den ene eller
anden måde.

1. Ace Ventura, pet detective
2. Top secret
3. Team america
4. The mask
5. Find Nemo
6. Pulp Fiction
7. Terminator
8. Back to the future
9. Shattered
10. Indiana Jones

Fra : Jesper

Dato : 16-07-05 00:45

Thor <m@xxxx.dk> wrote:

> [...]
> biografsædet, moret dig ud over alle grænser eller bare ramt en nerve i dig.
>
> Her er mine 10, i uvilkårlig rækkefølge :

10 fra toppen af, ikke i bestemt rækkefølge:

A Chinese Ghost Story (Ching Siu Tung, 1987)
The Woman In The Window (Fritz Lang, 1944)
Nightmare Alley (Edmund Golding, 1947)
Prisoner of Shark Island (John Ford, 1936)
Inferno (Dario Argento, 1980)
Pink Flamingos (John Waters, 1972)
Creation of the Humanoids (Wesley Barry, 1962)
Cat People (Paul Schrader, 1982)
The Black Hole (Gary Nelson, 1979)
You're Telling Me! (Erle C. Kenton, 1934)

Fra : Thomas

Dato : 16-07-05 01:59

> [...]
> biografsædet, moret dig ud over alle grænser eller bare ramt en nerve i

Ved ikke om jeg lige kan komme på 10 på stående fod...

hmmm... 8 kan jeg klare - resten må jeg tænke over

1. Fight Club
2. Lord Of The Rings 1-3
3. The Boondock Saints
4. Pulp Fiction
5. Seven
6. Star Wars
7. Forrest Gump
8. The Crow
9. ?
10. ?

Og The Matrix skulle bare slettes fra min hukommelse, generelt...

..Thomas

Fra : Michael Westi

Dato : 16-07-05 04:20

Fra : Brian P

Dato : 16-07-05 08:11

Wow, Jespers liste fortjener en hånd for uforudsigelighed og
diversitet!

"Nightmare Alley" har jeg aldrig fået set, men den lyder
interessant..!

Fra : Jesper

Dato : 16-07-05 10:57

Brian P <kanal@klog.dk> wrote:

> Wow, Jespers liste fortjener en hånd for uforudsigelighed og
> diversitet!

Jeps, den ligner ikke de andres.

> "Nightmare Alley" har jeg aldrig fået set, men den lyder
> interessant..!

Er lige udkommet på DVD i USA og jeg har den, kan på det varmeste
anbefales.

http://www.foxhome/filmnoir/

Fra : Brian P

Dato : 16-07-05 09:01

Ok, her er lidt benzin til Niels:

"Magnolia" er en overgjort og pseudo-intellektuel musikvideo. Den er
ikke noget særligt, men bliver ofte forvekslet med stor filmkunst.

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-05 10:20

"Brian P" <kanal@klog.dk> skrev i en meddelelse
Ok, her er lidt benzin til Niels:

"Magnolia" er en overgjort og pseudo-intellektuel musikvideo. Den er
ikke noget særligt, men bliver ofte forvekslet med stor filmkunst.

nej nej nej :oI

nu svarer Niels jo aldrig! Behøver så meget her på usenet være provokationer
og drillerier? Vent dog i det mindste til jeg har fået et svar før du
sprøjter din ungdommelige debat-benzin til højre og venstre!

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 16-07-05 10:59

On 16 Jul 2005 01:00:47 -0700, "Brian P" <kanal@klog.dk> wrote:

>Ok, her er lidt benzin til Niels:
>
>"Magnolia" er en overgjort og pseudo-intellektuel musikvideo. Den er
>ikke noget særligt, men bliver ofte forvekslet med stor filmkunst.

Og det har du naturligvis lov til at synes. Jeg plejer nu ikke at lade
mig dupere af musikvideoer, og jeg har absolut ingen erindring om
musikken i den film, så jeg forstår ikke, hvad du mener. Men jeg er
enig med dig i, at Magnolia ikke er spor intellektuel. Hvis den havde
prøvet at være det, var jeg straks stået af.

mvh
Niels Søndergaard

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 16-07-05 15:21

Brian P skrev:

> "Magnolia" er en overgjort og pseudo-intellektuel musikvideo. Den er
> ikke noget særligt, men bliver ofte forvekslet med stor filmkunst.

Det er sjovt med dig. Når du jorder en film som "Million Dollar Baby", der
af alle respekterede kritikere regnes for en objektivt set god film,
mistænker jeg dig for at mangle enhver form for kvalitetssans. Men når du så
sønderbomber en forfærdelig film som "Magnolia", er det som at læse de Vise
Ord(tm).

Tråden her glimrer dog ved fraværet af /dine/ drømmefilm. For du ryger
forhåbentlig også af og til over også over i den ekstatiske grøft, hvor alt
er oppe at ringe?

--
Mvh. Peter

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 16-07-05 18:15

On Sat, 16 Jul 2005 16:20:32 +0200, "Peter Bjerre Rosa"
<usenet@filmsvar.dk> wrote:

> Men når du så
>sønderbomber en forfærdelig film som "Magnolia", er det som at læse de Vise
>Ord(tm).

http://www.rottentomatoes.com/m/magnolia/

mvh
Niels Søndergaard

Fra : Brian P

Dato : 21-07-05 21:40

"Peter Bjerre Rosa" <usenet@filmsvar.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Tråden her glimrer dog ved fraværet af /dine/ drømmefilm. For du ryger
> forhåbentlig også af og til over også over i den ekstatiske grøft, hvor

Nu handlede denne tråd så vidt jeg har forstået ikke om drømmefilm, men om
film man gerne ville genopleve efter et hypotetisk mind-wipe. Selv har jeg
ikke noget som helst ønske om at udsætte mig selv for noget så umenneskeligt
alene for at kunne genopleve en film. Men hvis jeg nu ikke havde noget valg,
ville jeg nok i første omgang ønske, at mind-wipen begrænsede sig til film
med overraskende plottwists og/eller surprise-endings. Og dog. For egentlig
er disse film, som ikke har ret meget andet at byde på end
overraskelsesmomentet, jo netop ret forglemmelige og derfor ikke værd at
gense, hvorfor det på en måde ville være dobbelt spild af tid at gøre det.
"Million Dollar Baby" om igen? Fri mig! Så, okay, måske bør det virkelig
være de gode oplevelser, man ønsker slettet i en sådan tvangssituation. Men
at slette en positiv filmoplevelse alene med henblik på at kunne gentage
denne, ville det ikke også være spild af kostbar levetid?

Nå, nevermind. Hvis denne tråd handler om subjektivt set gode
filmoplevelser - som i mine øjne altid er mere interessante end
uforpligtende "objektivt set gode film" - ville jeg nok have svært ved at
hamle om med Jespers top ti. Den er original. Respekt!

Men jo, masser af film har været og er oppe at ringe for mig. Kan dog ikke
begrænse dem til én top ti med mindre jeg får nogle begrænsninger i genre,
nationalitet, årstal, instruktør osv. Af det der går i biografen i
øjeblikket (som jeg har set) er kun dokumentarfilmene "Fog of war" og
"American Splendor" oppe at ringe (men to er vel ikke så ringe endda!), mens
jeg endnu har "Attentat på Nixon" tilbage på listen over aktuelle film, jeg
har lyst til at se. Hvis det er en top ti over Eastwood-film du beder mig
om, vil "Million Dollar Baby" sandsynligvis ikke være at finde på den, mens
"Unforgiven" med garanti vil være det.

Fra : ML-78

Dato : 21-07-05 22:25

Brian P skrev:

> [...]
at
> gense, hvorfor det på en måde ville være dobbelt spild af tid at gøre

"Rear Window" er en rigtig god film, men som unægtelig mister noget af
sin spænding ved gensyn. Den ville jeg gerne se for første gang igen.

ML-78

Fra : Brian P

Dato : 22-07-05 06:39

"ML-78" <nneewwss@DELETETHISkabelmail.dk> skrev i en meddelelse

> "Rear Window" er en rigtig god film, men som unægtelig mister noget af
> sin spænding ved gensyn. Den ville jeg gerne se for første gang igen.

Jeg forstår udmærket, men du har jo set filmen første gang éen gang, så
hvorfor se den engang til? "Vertigo" og "Psycho" ville også være oplagte at
se igen-igen, hvis tavlen blev visket ren. Måske vil der være en chance
herfor, når alzheimeren sætter ind - og så er det måske en god idé at
efterlade en liste.

Minder mig om historien Luis Bunuel fortæller i sin selvbiografi, hvor han
overrasker sin gamle mor med et kulørt ugeblad, som hun bliver enormt glad
for. Da hun er færdig med at læse det, tager han bladet, går udenfor og
kommer ind igen - og overrasker hende med samme ugejournal, som hun blev
overstrømmende glad for. Han elskede at se sin mor glad.

Fra : ML-78

Dato : 22-07-05 22:27

Brian P skrev:

> Jeg forstår udmærket, men du har jo set filmen første gang éen gang,

> hvorfor se den engang til?

Jeg er af den mening, at den bedste filmoplevelse er den første gang man
ser en film. Der findes nogle film hvor man faktisk får noget ekstra ud
af at se dem igen, men det er stadig ikke det samme som at se den for
første gang.

> "Vertigo" og "Psycho" ville også være oplagte at
> se igen-igen, hvis tavlen blev visket ren.

Bestemt, og hvis jeg kunne se dem igen 'for første gang' ville jeg
hellere det end endnu et gensyn. Sådan har jeg det med næsten alle film.
De to nævnte kan dog sagtens genses selv om man kender handlingen, da de
indeholder mere end bare spændingen ved, at man ikke ved hvad der sker.
"Rear Window" derimod er næsten ulideligt spændende første gang man ser
den, men jeg synes i højere grad den lider hvis man kender
handlingsforløbet i forvejen. En stor del af dens spænding bygger på at
man ikke ved om der er foregået et mord i nabobygningen eller ej.

> Måske vil der være en chance
> herfor, når alzheimeren sætter ind

Jeg forsøger mig faktisk med noget lignende. Jeg genser ingen film med
mindre end et års mellemrum, og der skal helst gå 3-5 år. Så har man
typisk glemt tilpas meget af detaljerne til at gensynet bliver for meget
gentagelse.

ML-78

Fra : AJC

Dato : 22-07-05 22:54

"ML-78" <nneewwss@DELETETHISkabelmail.dk> wrote in news:42e16491$0$60335
$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> [...]
> mindre end et års mellemrum, og der skal helst gå 3-5 år. Så har man
> typisk glemt tilpas meget af detaljerne til at gensynet bliver for meget

Det gælder desværre ikke for mig. 3-5 år er for kort tid.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 23-07-05 00:07

On 22 Jul 2005 21:54:15 GMT, AJC <stillvirgin@age42> wrote:

>"ML-78" <nneewwss@DELETETHISkabelmail.dk> wrote in news:42e16491$0$60335
>$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

>Det gælder desværre ikke for mig. 3-5 år er for kort tid.

Sådan havde jeg det også, da jeg var yngre. Men glæd dig, til du
bliver ældre. Jeg er 57 og ser nu med stor fornøjelse de samme film
igen og igen. Lige nu skal jeg se Face Off. Jeg så den for et par år
siden og kan ikke huske en pind - ud over at det var en god film.

Til gengæld kan jeg huske, hvem morderen er, i hver eneste af de
krimier, jeg slugte som ung.

Hukommelse er noget sært noget.

mvh
Niels Søndergaard

Fra : Brian P

Dato : 23-07-05 00:19

"Niels Søndergaard" <Niels.Sondergaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Sådan havde jeg det også, da jeg var yngre. Men glæd dig, til du
> bliver ældre. Jeg er 57 og ser nu med stor fornøjelse de samme film
> igen og igen.

Kan du ikke lige tage og gense "Magnolia" ved lejlighed og fortælle hvad du
synes om den inden der er gået alt for lang tid? ;)

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 23-07-05 00:37

On Sat, 23 Jul 2005 01:19:13 +0200, "Brian P" <kanal@klog.dk> wrote:

>"Niels Søndergaard" <Niels.Sondergaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Kan du ikke lige tage og gense "Magnolia" ved lejlighed og fortælle hvad du
>synes om den inden der er gået alt for lang tid? ;)

Gerne. Jeg vil kaste mig over den i næste uge, hvis jeg får tid til
det.

mvh
Niels Søndergaard

Fra : Brian P

Dato : 23-07-05 00:49

> Gerne. Jeg vil kaste mig over den i næste uge, hvis jeg får tid til
> det.

Fedt. Jeg vil gøre prøve at gøre det samme :)

Fra : Brian P

Dato : 23-07-05 00:26

> [...]

> handlingsforløbet i forvejen. En stor del af dens spænding bygger på at
> man ikke ved om der er foregået et mord i nabobygningen eller ej.

Well, jeg har det sådan, at jeg altid nyder et gensyn og synes ofte, at
netop et gensyn kan afsløre dårlige film, idet de ofte ikke holder anden
gang. "Rear Window" genser jeg ofte og gerne, og det generer mig faktisk
ikke at jeg ved, at mordet fandt sted. Hvis spænding er en udvendig
størrelse bliver det kedeligt anden gang, men i "Rear Window" er tvivlen
netop indarbejdet i fortællingen og hovedpersonen på en måde, så det i
virkeligheden er ret ligegyldigt om udfaldet bliver det ene eller det andet,
spændingen er der hele vejen til den nødvendige afslutning. Synes jeg. Har
dog ikke genset filmen siden dens repremiere for nogle år siden, og det var
fjerde gang, jeg så den.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 23-07-05 00:09

On Fri, 22 Jul 2005 07:38:37 +0200, "Brian P" <kanal@klog.dk> wrote:

> [...]
>kommer ind igen - og overrasker hende med samme ugejournal, som hun blev
>overstrømmende glad for. Han elskede at se sin mor glad.

Alzheimer kaldes af samme grund "de pårørendes sygdom". Patienten selv
er tit lykkeligt uvidende om sin tilstand.

mvh
Niels Søndergaard

Fra : sniper_Nolight

Dato : 22-07-05 11:04

> [...]
> at slette en positiv filmoplevelse alene med henblik på at kunne gentage
> denne, ville det ikke også være spild af kostbar levetid?

haha - jeg elsker disse tråde
meget velformuleret og superunderholdende læsning og jeg kan kun være

> [...]
> har lyst til at se. Hvis det er en top ti over Eastwood-film du beder mig
> om, vil "Million Dollar Baby" sandsynligvis ikke være at finde på den,

Unforgiven er god, faktisk rigtig god, men er den så original igen?
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : sniper_Nolight

Dato : 22-07-05 18:16

>og jeg kan kun være

enig

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 23-07-05 00:14

On Thu, 21 Jul 2005 22:40:01 +0200, "Brian P" <kanal@klog.dk> wrote:

> [...]
>gense, hvorfor det på en måde ville være dobbelt spild af tid at gøre det.

Jeg er dybt uenig med dig. Jeg elsker film med overraskende twists og
pointer og labyrintiske plots. Karakterstudier interesserer mig kun
sjældent, nok mest fordi der er så pokkers langt mellem snapsene.
Historier uden handling finder jeg generelt dybt, dybt uinteressante.
Jo mere kringlet og original handlingen er, jo bedre. Jeg var vild med
"Identity" og "Frailty", for bare at nævne et par af de seneste.

mvh
Niels Søndergaard

Fra : Brian P

Dato : 23-07-05 00:37

> [...]
> Jo mere kringlet og original handlingen er, jo bedre. Jeg var vild med
> "Identity" og "Frailty", for bare at nævne et par af de seneste.

Jamen, jeg var også vild med "Identity" og "Frailty", men de har da også så
meget andet end overraskelsen at byde på. Der er elegant orkestreret
spænding lige til slutningen, dvs. at filmene var tænkt som en organisk
helhed, hvor det hele falder på plads til sidst - og det er fedt (jf fx
"Sixth Sense", "Usual Suspects", "Les Diaboliques", "Vertigo"). Det der ikke
er fedt, er når filmen knækker på midten efter en overraskelse, der nok er
en overraskelse (første gang!), men ikke har anden funktion end at overraske
og sige bøh. Som det eksempelvis ses i "Million Dollar Baby".

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 23-07-05 00:48

On Sat, 23 Jul 2005 01:36:44 +0200, "Brian P" <kanal@klog.dk> wrote:

> [...]
>spænding lige til slutningen, dvs. at filmene var tænkt som en organisk
>helhed, hvor det hele falder på plads til sidst - og det er fedt (jf fx

Jamen så er vi måske enige et stykke hen ad vejen.

>"Les Diaboliques"

Den har jeg aldrig set, men tit hørt om den. Er den ude på dvd?

>, "Vertigo"

Jeg kan naturligvis godt lide plottet i Vertigo, som jeg lige har
genset, men synes, at persontegningen halter grusomt. Den ville være
nul og niks uden plottet. Men jeg er i øvrigt ret vild med den scene,
hvor Stewart kysser Novak for første gang, og en skumsprøjtende bølge
rejser sig perfekt synkronisteret bag dem i brændingen. Jeg mener
ikke, baggrunden er tricket ind (det kunne man ikke gøre særlig
overbevisende dengang), men det er næsten for perfekt til at kunne
være tilfældigt.

>Det er fedt, er når filmen knækker på midten efter en overraskelse, der nok er
>en overraskelse (første gang!), men ikke har anden funktion end at overraske
>og sige bøh. Som det eksempelvis ses i "Million Dollar Baby".

M$B er da ikke en pointefilm. Det er en ren karakterstudie, og efter
min mening en fremragende af slagsen, men det bliver vi jo nok aldrig
enige om.

mvh
Niels Søndergaard

Fra : ML-78

Dato : 23-07-05 01:20

Niels Søndergaard skrev:

> Den har jeg aldrig set, men tit hørt om den. Er den ude på dvd?

Ja, i en del udgaver endda. Her er et par af dem:

Den engelske:
http://www.bensonsworld.co.uk/v2/dvd-6/7000000067551.asp

Den amerikanske:
http://www.laserdisken.dk/html/visvare.dna?vare=27137

ML-78

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 23-07-05 01:33

On Sat, 23 Jul 2005 02:20:14 +0200, "ML-78"
<nneewwss@DELETETHISkabelmail.dk> wrote:

>Ja, i en del udgaver endda. Her er et par af dem:

> [...]

Tak, men de er alt for dyre. Min smertegrænse går normalt ved en
halvtredser. Enhver pris over 100 kroner bør efter min mening
boykottes. Det er meget, meget billligere at lave dvd'er end bånd, og
pioducenternes griskhed kender ingen grænser. Vi må have de kunstige
priser presset ned ...

.... men det er naturligvis en helt anden diskussion.

mvh
Niels Søndergaard

Fra : ML-78

Dato : 23-07-05 10:33

Niels Søndergaard skrev:

> Tak, men de er alt for dyre. Min smertegrænse går normalt ved en
> halvtredser.

Det er lidt en skam, for det er næsten umuligt at skaffe nogen
ordentlige DVD-udgivelser til den pris. Det eneste der koster under en
halvtredser er sædvanligvis det i tilbudskasserne, og de er i de fleste
tilfælde noget bras.

ML-78

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 23-07-05 12:05

On Sat, 23 Jul 2005 11:32:48 +0200, "ML-78"
> [...]

>ordentlige DVD-udgivelser til den pris. Det eneste der koster under en
>halvtredser er sædvanligvis det i tilbudskasserne, og de er i de fleste

Det passer ikke. Hvis man venter længe nok, kommer de alle sammen
derned på et tidspunkt. Missisippi Burning er fx en af dem, jeg har
ventet på, og som nu kan fås for en 50'er.

Jeg køber også dvd'er brugt på netauktioner og hos antikvarer.
En brugt dvd er lige så god som en ny.

mvh
Niels Søndergaard

Fra : ML-78

Dato : 23-07-05 13:09

Niels Søndergaard skrev:

> Det passer ikke. Hvis man venter længe nok, kommer de alle sammen
> derned på et tidspunkt.

Jamen held og lykke med at finde "Les diaboliques" på DVD til den pris
Jeg tror det bliver vanskeligt.

ML-78

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 24-07-05 12:07

On Sat, 23 Jul 2005 14:08:35 +0200, "ML-78"
<nneewwss@DELETETHISkabelmail.dk> wrote:

>Jamen held og lykke med at finde "Les diaboliques" på DVD til den pris
>så

Tak.

>Jeg tror det bliver vanskeligt.

Næppe. Nu holder min Ebay-prisagent øje med den. Før eller senere
dukker der en brugt dvd op.

mvh
Niels Søndergaard

Fra : Just Johnny

Dato : 16-07-05 09:22

>film eller trilogier som du ville ønske at du kunne slette fra din
>hukommelse og at gense for oplevelsens skyld. Film som har blæst dig ud af
>biografsædet, moret dig ud over alle grænser eller bare ramt en nerve i dig.

OK, ti styks, med korte komentarer, til hvorfor jeg har valgt dem.

1. Raiders of the lost ark
(Selve essensen af rendyrket underholdning!)

2. Blade Runner
(En fremtidsverden som over 20 år senerer stadig virker både troværdig
og skræmmende mulig.)

3. Lord of the Rings
(Imponerende stort og imponerende flot.)

4. The Killer (John Woo's)
(En lejemorder med samvittighedskvaler. Nok min absolute favorit
blandt Woos film.)

5. Titus
(Shakespeare, på den måde som bør han filmatiseres - Med en billedside
der kan stå mål med dialogen.)

6. Beauty and the Beast (Disney's)
(Disney-film kan godt give en "Sukker-chok", men denne her er
fremragende. Sammen med The Lion King en af Disney's bedste.)

7. Casablanca
(Film i sort/hvid er bare så umulige at leve sig ind i, på nær lige
denne her!)

8. Ghost in the Shell
(En sexet cyborgs søgen efter en super-hacker, og sig selv, i en
computer domineret verden.)

9 Aliens
("We're on an express elevator to hell... Going Down!")

10. 2001: A space odyssey
(HAL9000: "I am sorry Dave, I can not allow you to skip this one!")

Fra : Jesper

Dato : 16-07-05 12:08

Just Johnny <just.johnny@your.service> wrote:

> OK, ti styks, med korte komentarer, til hvorfor jeg har valgt dem.
>
> 1. Raiders of the lost ark
> (Selve essensen af rendyrket underholdning!)

Jeg er mere til toeren.

> 2. Blade Runner
> (En fremtidsverden som over 20 år senerer stadig virker både troværdig
> og skræmmende mulig.)

En rigtigt fremragende film.

> 3. Lord of the Rings
> (Imponerende stort og imponerende flot.)

Meget, meget stort og meget, meget imponerende!

> 4. The Killer (John Woo's)
> (En lejemorder med samvittighedskvaler. Nok min absolute favorit
> blandt Woos film.)

Min personlige Woo favorit er Hard-Boiled

> 5. Titus
> (Shakespeare, på den måde som bør han filmatiseres - Med en billedside
> der kan stå mål med dialogen.)

Har aldrig været vild med Shakespeare filmatiseringer, men har set nogle
stykker med stor fornøjelse i teater.

> 6. Beauty and the Beast (Disney's)
> (Disney-film kan godt give en "Sukker-chok", men denne her er
> fremragende. Sammen med The Lion King en af Disney's bedste.)

Jeg vil personligt foretrække Jean Cocteaus La Belle et la Bête

> 7. Casablanca
> (Film i sort/hvid er bare så umulige at leve sig ind i, på nær lige
> denne her!)

Det passer ikke, se at få set Frank Tuttles "This Gun For Hire" og Fritz
Langs "The Woman In the Window", sidstnævte vises ikke helt sjældent på
Cinematektet, en must see!

Ellers har du ret, Casablanca er en fremragende film og DVDen er af
forbløffende kvalitet, så godt har den film aldrig set ud før!

> 8. Ghost in the Shell
> (En sexet cyborgs søgen efter en super-hacker, og sig selv, i en
> computer domineret verden.)

Kender ikke (var det forresten en Bourne eller Bash shell? )

> 9 Aliens
> ("We're on an express elevator to hell... Going Down!")

Den bedste i serien, genså den fornyligt i min Alien Quadrilogy box,
vanvittig god!

> 10. 2001: A space odyssey
> (HAL9000: "I am sorry Dave, I can not allow you to skip this one!")

Klassik musik til dén film? Har aldrig kunne forlige mig med det. Ellers
en interessant film.

Fra : Michael

Dato : 16-07-05 10:09

> [...]

>biografsædet, moret dig ud over alle grænser eller bare ramt en nerve i dig.

Der er vel ikke rigtigt nogen forskel på denne top10 og de mange
top10 over dine yndlingsfilm der har været så mange af herinde i
tidens løb.

Fra : Thor

Dato : 16-07-05 11:12

> Der er vel ikke rigtigt nogen forskel på denne top10 og de mange
> top10 over dine yndlingsfilm der har været så mange af herinde i
> tidens løb.

Næh, måske ikke, men denne liste giver plads til andre "mindre seriøse" film
som i en eller anden grad har påvirket dig. Jeg ville feks. aldrig sætte
"Høj Pistolføring" på en top10 over mine yndlingsfilm, men med tanke på hvor
meget jeg morede mig første gang jeg så den, fortjener den afgjort en plads
på min liste. Det er ud fra det synspunkt at jeg tænkte at tråden måske
kunne blive interessant.

Hilsen Thor

Fra : IMB

Dato : 16-07-05 11:17

"Thor" <m@xxxx.dk> wrote in

> [...]
> nerve i dig.
>
> Her er mine 10, i uvilkårlig rækkefølge :

"Den sjette sans" og "american beauty" og "usual suspects"

Fordi disse film er helt specielle førstegangoplevelser og fordi filmene
er lavet med en overraskelse eller to undervejs. Det er film hvor man
virkelig sidder på kanten af stolen!

Aliens I og II har den samme kvalitet, helt klart. Gode gysere generelt
- men jeg er ikke så meget til gysere!

Nå ja, Babylon 5 og Star Trek (alle serier).

Star wars? Kun hvis jeg kunne komme i biffen og se dem igen for første
gang. SW og LOTR synes jeg faktisk var mindst lige så gode 2. gang. Og
3. og så videre..

--
Inger Marie Brunsgaard
Please remove "nospam_" from my email adress if you reply to my message

Fra : sniper_Nolight

Dato : 16-07-05 11:23

1. Sin City
2. LotR trilogien
3. Once upon a time in the west
4. Matrix
5. Das Boot
6. Saving Private Ryan
7. Band of Brothers
8. Goodfellas
9. Dawn of the Dead (1978)
10. The Pianist

der er nok flere, men umiddelbart er listen her ikke helt ved siden af - der
er nogle gamle på listen, men ikke alle gamle film ville have samme virkning
ved første gennemsyn idag... tror jeg. Eksempler kunne være:

E.T.
Raiders of the Lost Ark
Jaws

Der er osse film der bliver bedre ved flere gennemsyn - eksempler kunne
være:

Pulp Fiction (det meste af Tarantinos arbejde faktisk).
Irreversible
L.A. Confidential

.... damn der er mange gode film når man først vrider hjernen

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-05 11:51

> [...]
af
> biografsædet, moret dig ud over alle grænser eller bare ramt en nerve i

Mine 10 film må være: ( i tilfældig rækkefølge)

Passion of Christ
Der Untergang
A Beautifull Mind
Forrest Gump
Philadelphia
Shindlers List
Bænken
Good Will Hunting
Erin Brockovich
Outbreak

Og der er en del flere, dette er bare de 10 der først dukkede op i mit
hoved...

Louise

Fra : -V-

Dato : 16-07-05 12:24

Louise wrote:
> Outbreak

You. Must. Be. Kidding.

-V-

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 16-07-05 13:53

On Sat, 16 Jul 2005 13:24:04 +0200, "-V-" <Diplomaten@snotmail.com>
wrote:

>You. Must. Be. Kidding.

You took the words right out of my mouth.

Hvordan kan "Outbreak" være en stor oplevelse? Det bliver du sgu nødt
til at forklare.

mvh
Niels Søndergaard

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-05 16:19

> You took the words right out of my mouth.
>
> Hvordan kan "Outbreak" være en stor oplevelse? Det bliver du sgu nødt
> til at forklare.

JEg kan stille samme spørgsmål til mange af de film andre har skrevet på
deres lister...

Det er vel individuelt hvordan man oplever film??

Du/I synes åbenbart ikke at Outbreak er en film der er værd at bruge tid på,
men det synes jeg altså...
Omvendt forstår jeg fx ikke hvordan nogen kan synes om Ace Venture er en
film som bør komme på denne liste..

Louise

Fra : -V-

Dato : 16-07-05 16:48

Louise wrote:
> JEg kan stille samme spørgsmål til mange af de film andre har skrevet
> på deres lister...
>
> Det er vel individuelt hvordan man oplever film??

Det er det vel, ellers ville vi alle synes at Lars v T var genial.
Alle, måske pånær én.

> Du/I synes åbenbart ikke at Outbreak er en film der er værd at bruge
> tid på, men det synes jeg altså...

OK, det er forstået, men kan du ikke forklare hvori din fascination ligger?

En katastrofefilm, som foregiver at være realistisk, men som vælter sig i
usandsynligheder, og med en rollebesætning, som imo ikke er optimal.

Jovist, Dustin klarer sig igennem, og René Russo er altid skøn at skue, men
helt ærligt:
Cuba Gooding Jr. som den pligtopfyldende neger, og Donald S som den
psykotiske general er hardly originalt, vel?

Nej, frk, du bliver nødt til at sætte nogle ord på din fornøjelse over
Outbreak.

> Omvendt forstår jeg fx ikke hvordan nogen kan synes om Ace Venture er
> en film som bør komme på denne liste..

Nej, den er måske ikke en almengyldig 'god' film, men man kan fandme ikke
klandre den for at være uoriginal, og uanset filmens kvaliteter er Jim
Carrey om ikke så meget andet, så ihvertfald unik og en oplevelse i sig
selv.

-V-

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-05 17:37

> [...]
> psykotiske general er hardly originalt, vel?
>
> Nej, frk, du bliver nødt til at sætte nogle ord på din fornøjelse over

Jeg ved godt at den ikke er 100% realistisk, men for mig er det en film
som
rører ved mig ift hvordan vi ret hurtigt risikerer at komme i en situation
hvor vi er i en ukontrollerbar situation.
Men det er svært at forklare præcist. Men den rører noget i mig.......

Fra : Jim Andersen

Dato : 18-07-05 09:32

Louise wrote:
> [...]
> situation hvor vi er i en ukontrollerbar situation.
> Men det er svært at forklare præcist. Men den rører noget i mig.......

Men gør den ikke også det anden gang ?

Jeg synes da også det er en god film, men det er da ikke en "den ville jeg
gerne se for FØRSTE gang, igen"

Jeg synes også at film som Godfather virker 100% (eller ok... 90%) 4. gang
man ser den, og derfor heller ikke passer i denne tråd.

Dér mener jeg da at film som
6. sans
Unforgiven
Seven
Fight Club
Tron (hvis jeg fik slettet AL hukommelse efter 1982)
Million Dollar Baby
Shawshank Redemption (jeg skal så også lige glemme at jeg har læst bogen)
Helt vild med Mary (Åbningsscenen hen til "We got a bleeder!" er genial)

passer bedre.

/jim

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 18-07-05 12:37

On Mon, 18 Jul 2005 10:31:58 +0200, "Jim Andersen"
<jimVÆÆK@officeconsult.dk> wrote:

>Jeg synes også at film som Godfather virker 100% (eller ok... 90%) 4. gang
>man ser den, og derfor heller ikke passer i denne tråd.

Godfather miniSPOILER:

Godfather kan ganske rigtigt ses et hav af gange, men første gang er
noget særligt. Specielt den scene, hvor Michael er på restaurant med
politimanden og "Tyrken", er første gang så ulideligt spændende, at
det næsten ikke er til at holde ud. Anden, tredje og fjerde gang osv.
ved man, hvad det ender med, og følelsen er ikke den samme.

mvh
Niels Søndergaard

Fra : -V-

Dato : 18-07-05 17:00

Louise wrote:

> [...]
> situation hvor vi er i en ukontrollerbar situation.
> Men det er svært at forklare præcist. Men den rører noget i mig.......

OK, du har svært ved at sætte ord på.
Fuldstændigt ligesom når man er forelsket. Indse det, du æææælsker Outbreak.

Men hvis emnet 'hvordan vi ret hurtigt risikerer at komme i en situation
hvor vi er i en ukontrollerbar situation' er det vigtige, så fatter jeg ikke
at du ikke også bliver fascineret af andre film med samme (under)tema, fx.
Fahrenreit 451, Bambi og Virus?

-V-

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-05 20:16

> [...]
> ikke at du ikke også bliver fascineret af andre film med samme
> (under)tema, fx. Fahrenreit 451, Bambi og Virus?

Jeg kan sige meget præcist hvorfor disse film ikke er på min liste...
Jeg har aldrig set nogen af disse film...

Louise

Fra : -V-

Dato : 18-07-05 22:30

Louise wrote:
> Jeg kan sige meget præcist hvorfor disse film ikke er på min liste...

De ville skam heller ikke være på min liste, men jeg prøvede at illustrere
min opfattelse af din fascinationssfære med eksempler på 3 vidt forskellige
film.
De svinger betydeligt i emne og kvalitet.

> Jeg har aldrig set nogen af disse film...

Så ved du jo godt, hvad du skal bruge morgendagen til.

Kom ikke tilbage i gruppen, før du har set mindst én af dem. Jeg anbefaler
Fahrenreit 451.

-V-

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 22-07-05 18:34

> Kom ikke tilbage i gruppen, før du har set mindst én af dem. Jeg anbefaler
> Fahrenreit 451.

Den har aldrig kunnet fange mig, og den har været vist i fjernsynet et par
gange.

Mark

Fra : ML-78

Dato : 22-07-05 22:15

Mark Thomas Gazel skrev:

> Den har aldrig kunnet fange mig, og den har været vist i fjernsynet et
par
> gange.

Enig. Tør og stiliseret, og den formår med sin slutning at forplumre den
sympati den forsøger at skabe for hovedpersonerne.

ML-78

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 23-07-05 00:21

On Fri, 22 Jul 2005 23:14:43 +0200, "ML-78"
> [...]

>Enig. Tør og stiliseret, og den formår med sin slutning at forplumre den
>sympati den forsøger at skabe for hovedpersonerne.

Jeg fandt også romanen langt mere interessant. Mon ikke tiden er inde
til en remake? Med nutidens teknik burde man kunne lave en
overbevisende udgave af den mekaniske hund, der forfølger
hovedpersonen. Den havde Truffaut helt strøget.

Til gengæld var jeg ret vild med Cyril Cusack som den lede brandmajor.

(Pause, hvor jeg konsulterer Imdb for at se, om jeg har stavet Cusacks
navn rigtigt)

Halløjsa! Remaken er på vej, endda instrueret af Frank Darabont (En
verden udenfor). Den glæder jeg mig til!

mvh
Niels Søndergaard

Fra : Morbid Angel

Dato : 16-07-05 12:17

> [...]

>biografsædet, moret dig ud over alle grænser eller bare ramt en nerve i dig.
>
>Her er mine 10, i uvilkårlig rækkefølge :

Det kunne være disse, som er nogle af mine største favoritter:

Mullholland Drive
Oldboy
The Conversation
Harakiri
Donnie Darko
Deep Red
Seven Samurais
Fight Club
Twelve Monkeys
Once Upon A Time In The West

Mvh

MA

Mine DVDfilm: http://www.intervocative.com/DVDCollection.aspx/MorbidAngel

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 16-07-05 13:53

Her er mine 10

1: Clercks
2: Delicatessen
3: Underground
4: Spanking the monkey
5: De fortabte børns by
6: Trust af Hall Heartly
7: Night of the living dead (1968)
8: The Matrix
9: Life of Brian
10: De skrigende halse (der skal jo også lige være en Dansk film med)

MVH
Kasper Malmberg

Fra : Brian P

Dato : 16-07-05 14:40

"nej nej nej :oI

nu svarer Niels jo aldrig! Behøver så meget her på usenet være
provokationer
og drillerier?"

Tilsyneladende. At dømme efter din kommentar.

"Vent dog i det mindste til jeg har fået et svar før du
sprøjter din ungdommelige debat-benzin til højre og venstre!"

Lad venligst være med at blande dig i hvad jeg gør eller lader.

Fra : Brian P

Dato : 16-07-05 14:47

Niels Søndergaard:

"Og det har du naturligvis lov til at synes. Jeg plejer nu ikke at lade
mig dupere af musikvideoer, og jeg har absolut ingen erindring om
musikken i den film, så jeg forstår ikke, hvad du mener."

Aimee Mann. Filmen er plastret til med hendes musik.

"Men jeg er enig med dig i, at Magnolia ikke er spor intellektuel. Hvis
den havde
prøvet at være det, var jeg straks stået af."

Det prøver den sgu da at være i kraft af sin bl.a. religiøse
symbolladethed og tunge tematikker om skæbne og tilfældighed, fædre
og sønner, synd og tilgivelse, etc.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 16-07-05 18:06

On 16 Jul 2005 06:47:24 -0700, "Brian P" <kanal@klog.dk> wrote:

> [...]
>musikken i den film, så jeg forstår ikke, hvad du mener."
>
>Aimee Mann. Filmen er plastret til med hendes musik.

Kender hende ikke. Og musikken har ikke gjort noget som helst indtryk
på mig.

> [...]
>
>Det prøver den sgu da at være i kraft af sin bl.a. religiøse
>symbolladethed og tunge tematikker om skæbne og tilfældighed, fædre

Vi har åbenbart hæftet os ved vidt forskellige ting ved den film.

mvh
Niels Søndergaard

Fra : Brian P

Dato : 21-07-05 21:42

> Kender hende ikke. Og musikken har ikke gjort noget som helst indtryk
> på mig.

Man tvivler på, om det overhovedet er samme film vi har set. Men måske har
du haft tv-apparatetet på "mute", da du så den?

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 22-07-05 23:56

On Thu, 21 Jul 2005 22:42:11 +0200, "Brian P" <kanal@klog.dk> wrote:

>Man tvivler på, om det overhovedet er samme film vi har set. Men måske har
>du haft tv-apparatetet på "mute", da du så den?

God underlægningsmusik er ligesom gode tekstninger. Man lægger ikke
mærke til dem, hvis der ikke er noget, der skurrer.

Den musik har åbenbart ikke skurret i mine ører.

mvh
Niels Søndergaard

Fra : Brian P

Dato : 23-07-05 00:12

> God underlægningsmusik er ligesom gode tekstninger. Man lægger ikke
> mærke til dem, hvis der ikke er noget, der skurrer.
>
> Den musik har åbenbart ikke skurret i mine ører.

Musikken er skam fin nok, men underlægningsmusik kan du ikke kalde den. Der
er snarere tale om overlægningsmusik. I en meget berømmet sekvens bevæger
flere af skuespillerne læberne til teksten - så vidt jeg husker er det
stykket "Don't give up".

Fra : Brian P

Dato : 16-07-05 14:53

> Wow, Jespers liste fortjener en hånd for uforudsigelighed og diversitet!

Jeps, den ligner ikke de andres.

Præcis.

>Er lige udkommet på DVD i USA og jeg har den, kan på det varmeste
>anbefales.

>http://www.foxhome/filmnoir/--

Tak for tippet.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 16-07-05 19:33

Brian P skrev:
> Jeps, den ligner ikke de andres.
>
> Præcis.

Næh, det gjorde han ikke.

Kan du lokkes til at koncentrere dig lidt mere om din citatteknik?
Altid citat i svarindlæg, altid med >'er.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Brian P

Dato : 16-07-05 14:59

Jesper skrev:

>Det passer ikke, se at få set Frank Tuttles "This Gun For Hire" og Fritz
>Langs "The Woman In the Window", sidstnævte vises ikke helt sjældent på
>Cinematektet, en must see!

Enig - behøver alt på usenet være provokationer? ;)

"This Gun for Hire" er en fantastisk film, som har det hele, inklusive
lak og læder!

Fra : Jesper

Dato : 16-07-05 15:48

Brian P <kanal@klog.dk> wrote:

> Enig - behøver alt på usenet være provokationer? ;)
>
> "This Gun for Hire" er en fantastisk film, som har det hele, inklusive
> lak og læder!

Ja, det er det er et meget overset mesterværk, jeg viste den engang på
video for Nicolas Winding Refn (Pusher instruktøren), han var helt i
ekstase!

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 16-07-05 18:50

"Thor" skrev i en meddelelse

> film eller trilogier som du ville ønske at du kunne slette >fra din
> hukommelse og at gense for oplevelsens skyld.

1 M (Fritz Lang)
2 The Time Machine (1960)
3 Soylent Green
4 The Omega Man
5 The Thing
6 The Fog
7 The Good The Bad The Ugly
8 Children of the damned (1963)
9 The Flight of the Phoenix (1965)
10 Murder on the Orient Express

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : sniper_Nolight

Dato : 16-07-05 18:59

> 4 The Omega Man

Den film så jeg på tysk tv som barn og den skræmte mig fra vid og sans - den
er idag en af mine yndlingsfilm!.. hvon kunne jeg glemme den?

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 16-07-05 19:20

"sniper_Nolight" skrev i en meddelelse

> Den film så jeg på tysk tv som barn og den skræmte >mig fra vid og sans -

Sjovt det gjore jeg også :)

gad vide om du husker denne her
http://www.tyrants.de/Vorspann_VCD.mpg

Fra : sniper_Nolight

Dato : 16-07-05 21:31

> Sjovt det gjore jeg også :)

der gik mange år - ja faktisk ikke før jeg havde haft internet i lang tid,
inden jeg fandt ud af hvilken film der var tale om - jeg huskede bare en
mand på motorcykel og negerdamen der får hvidt hår og seføli de hvide
albinoøjne.... efter mange indlæg i nyhedsgrupper, fandt jeg ud af at det
var Omega Man - gensynet første gang efter alle de år var fantastisk! - ikke
siden en tilfældig aften dengang havde ejg set den.. jeg glemmer aldrig hvor
spændende og uhyggelig jeg synes den film var - jeg talte om den i ugevis.

> gad vide om du husker denne her
> http://www.tyrants.de/Vorspann_VCD.mpg

haha - nej den kender jeg ikke. en du husker fra barnsben af?

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 16-07-05 22:03

> haha - nej den kender jeg ikke. en du husker fra barnsben af?

Det var fordi du sage tysk tv og dengang i 1972 til 1974
sendte den tyske station ZDF, hver fredag aften en film
de kaldte "der fantastiche Film" , bla andet The Omega Man.
Den lille tegne film som er tegnet af den samme som tegnede "Yellow
Submarine"
blev vist lige før filmen , i tyskland er det rent kult nu..

Fra : sniper_Nolight

Dato : 16-07-05 22:20

> [...]
> Submarine"
> blev vist lige før filmen , i tyskland er det rent kult nu..

aaah på den måde!
så meget husker jeg desværre ikke - jeg tror faktisk at vi slog over på
filmen da den var igang - jeg mindes vi sad hele familien og så fjerner og
det var sent og jeg skulle i seng - der blev lige kørt en tur gennem
kanalerne (man rejste sig og gik til tv'et vel at mærke) og der på en tysk
kanal - højst sandsynligt zdf, eftersom vi kun havde 3 tyske kanaler
dengang - var filmen igang og vi endte med at se den allesammen - dengang
var der ikke så meget underholdning som nu, så det var jo fedt at finde en
fed film og dengang så man gerne tysk tv - det gør jeg sjældent idag

jeg havde lidt samme oplevelse med Dawn of the Dead - den så min ældre
søster en højlys eftermiddag da jeg var omkring 10 år - jeg kom ind udefra
og kiggede på tv'et - hun og hendes venner sagde ingenting og pludselig tog
en blå neger en bid af sin kones skulder! - optakten, kaosset i den her
bygning og endeligt manden der spiste af sin kone, brændte sig fast i min
hukommelse og da jeg mange år senere i starten af 90'erne købte en
"zombiefilm" på laserdisc, viste det sig tilfældigvis at være den - og hele
den optakt og skulderbidning foregik nøjagtig som jeg huskede det

Egentlig voldsomt som film kunne gøre indtryk på en i den alder - Dawn of
the Dead, Omega Man, Westworld, Jaws i det hele taget en lille flok film der
sidst i 70'erne og tildels først i 80'erne - Raiders of the Lost Ark, E.T.,
Empire Strikes Back - gjorde stort indtryk på mig og er den dag i dag
blandt mine favoritter... men introen der husker jeg ikke

Fra : Silver

Dato : 16-07-05 18:55

> [...]
dig.

> Her er mine 10, i uvilkårlig rækkefølge :

LOL thor!, jeg læste forkert i din mail da jeg først så den, læste kun lige
til det med hukommelse og kiggede så på listen :D, jamen hvad er der dog
galt med manden?!??! er det her en joke eller hvad?! hehe. Nå! on with the
show

Dem som kunne komme med :

1. Braveheart. (fordi det er en storfilm som virkelig fængede og var helt
væk)
2. Star Wars nr 4 (do i need to explain?)
3. Shawshank Redemption. (osse en film som fuldstændig blæste mig væk)
4. Bubba Ho-Tep. (HAHAHA! Bruce Campbell som gammel Evis..priceless!)
5. Raiders of the lost Ark (husker vi så den til en fødselsdag på lejevideo)
6. Top Secret. (Fnis....genial humor)
7. Boondock Saints (nok den film jeg har set flest gange...)
8. Fight Club. (den overraskede mig godt nok!)
9. Forrest Gump. (god film, kanon underholdning og kan ses flere ga....hov!)
10. Kelly's Heroes. (de kunne lave fede film dengang :D)

Fra : Jesper

Dato : 17-07-05 11:18

Silver <dsl46016@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>
> Dem som kunne komme med :
>
> 1. Braveheart. (fordi det er en storfilm som virkelig fængede og var helt

Yuck! Mel Gibsons selvfedme er jeg ikke betaget af.

> 2. Star Wars nr 4 (do i need to explain?)

Jeg foretrækker nr 5

> 3. Shawshank Redemption. (osse en film som fuldstændig blæste mig væk)

Se at få set "Birdman From Alcatraz" og "Prisoner of Shark Island"

> 4. Bubba Ho-Tep. (HAHAHA! Bruce Campbell som gammel Evis..priceless!)

Jo, den er munter, men lidt tynd af en Don Coscarelli film at være: Her
foretrækker jeg klart Phantasm, Phantasm II og The Beastmaster.

> 5. Raiders of the lost Ark (husker vi så den til en fødselsdag på lejevideo)

"Indiana Jones And the Temple of Doom" er bedre

> 6. Top Secret. (Fnis....genial humor)

Ja, fnis, den er rigtig sjov, f.eks. den med "Anal Intruder"!

> 7. Boondock Saints (nok den film jeg har set flest gange...)

Tja..synes den var sjov første gang jeg så den. Jeg synes ikke rigtig
den kunne klare et gensyn.

> 8. Fight Club. (den overraskede mig godt nok!)

Interessant film og meget anderledes og så er den flot!

> 9. Forrest Gump. (god film, kanon underholdning og kan ses flere ga....hov!)

"Life is like a box of chocolates...you never know what you get!"
> 10. Kelly's Heroes. (de kunne lave fede film dengang :D)

Meget 60'er agtig. Donald Sutherland ligner mere en hippie end en WW II
soldat. Men sjov er den.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 17-07-05 12:07

On Sun, 17 Jul 2005 12:17:33 +0200, spambuster@users.toughguy.net
(Jesper) wrote:

> 5. Raiders of the lost Ark (husker vi så den til en fødselsdag på lejevideo)
>
>"Indiana Jones And the Temple of Doom" er bedre

No way, José. Indledningssekvensen indtil de når Indien er
uforlignelig. Resten er ikke værd at samle på.

mvh
Niels Søndergaard

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-07-05 13:08

Den 17-07-05 12.17 skrev Jesper følgende:

>7. Boondock Saints (nok den film jeg har set flest gange...)
>
> Tja..synes den var sjov første gang jeg så den. Jeg synes ikke rigtig
> den kunne klare et gensyn.

Så har den jo det rette potentiale til at være på sådan en liste - prøv
lige at læse det øverste citat igen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug filtre i Outlook Express til at holde styr på dine mails og til at

Fra : sniper_Nolight

Dato : 17-07-05 16:52

> Jeg foretrækker nr 5

samme her og osse den jeg havde min føste store filmoplevelse i biffen med -
jeg var kun 5 år da ep 4 kom, så den glippede i biffen første gang

> "Indiana Jones And the Temple of Doom" er bedre

Laaangt fra enig, men Doom ER helt sikkert fed og dyster - jeg så boksen med
alle 3 sammen med min dreng (på det tidspunkt 10 år) og det var dejligt at
se samme glæde over filmene hos ham som jeg selv oplevede dengang

Fra : Nick Bødker Holmberg

Dato : 16-07-05 19:22

Thor <m@xxxx.dk> wrote:

> [...]
> biografsædet, moret dig ud over alle grænser eller bare ramt en nerve i dig.
>
> Her er mine 10, i uvilkårlig rækkefølge :

1: Star Wars filmene
2: LOTR filmene
3: Indiana Jones filmene
4: Contact
5: Bowfinger
6: Nothing to loose
7: Braveheart
8: Unbreakable
9: Beverly Hills Cop filmene
10: Where Eagles Dare

--
Nick Bødker Holmberg
nick AT ravnekrogen.dk

Fra : Anders C. Nielsen

Dato : 16-07-05 19:33

A prayer for the dying
Heat
Black Rain
Midnight Express
Angel Heart
The Mission
Manhunter
LOTR trilogi
Glaspusterens Børn
The Name of The Rose
Godfather Part III
Den forsvundne Fuldmægtig
Der Untergang

....osv....

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 16-07-05 22:35

"Nick Bødker Holmberg" skrev i en meddelelse

skyld. Film >> som har blæst dig ud af biografsædet, moret dig ud over
alle grænser eller

Måske vil jeg få nogen over nakken, fordi mit udvalg/valg slet ikke
ligner Jeres.
Men det er vel meningen, vi skal skrive hvad der virkelig ER vores
allerbedste
filmoplevelser.

Mens jeg sad og satte listen sammen, gik det op for mig at der er nogle
film, hvor det i høj grad er musikken, som er med til at gøre dem til en
helt extremt fin oplevelse for mig. Jeg sætter ¤, der hvor jeg synes at
musikken er med til at gøre filmen uforglemmelig.

1 Picnic at hanging rock. (Udflugten) ¤ ¤
Fyldt med underskøn panfløjtemusik, som i høj grad understreger
uhyggen.

2 Englegaard
Igen har svenskerne vist, hvad de dur til.

3 Lord of the rings
Storslået og bare så skøn.

4 Ghost
Fabelagtigt godt spillet af både Whopy Goldberg og Patrick Swayze

5 Farven Lilla
Storslået film om livets grumhed og m.a.

6 Deliverance (Udflugt med døden) ¤ ¤
Da jeg så den første gang, for længe siden, kunne jeg ikke snuppe dét
der sker, så jeg stod af midt i handlingen. Da den kom på tv i
foråret, tænkte jeg: Jeg MÅ altså høre den banjo igen, og derved blev
jeg klar over at det er en enormt god, ja rent fantastisk thriller.

7 Driver dug falder regn ¤ ¤
Efterhånden har man meget lidt lyst til at se en sort/hvid film. Men gid
jeg dog kunne gense denne vidunderligt smukke film om de lyse svenske
sommernætter, og om sigøjneren/tateren "Spille Jon", som er udstødt af
landsby-sammenholdet, men spiller så dårende dejligt, at storbondens
datter drages ud mod fossen, hvor han sidder alene og spiller i
sommernatten - og det bliver skæbnesvangert.

8 Pretty Woman
Bare helt suveræn.

9 Sidste stik ¤ ¤
For musikken og fordi jeg elsker at se dem, som spiller
hovedrollerne.

10 Sea of Love
Jeg fik at vide for nylig, at det var jo bare en ordinær film. Men
min menng er, at både Al Pacino og Ellen Barkin spiller deres roller så
fabelagtigt godt, at hvert minut af den film er underholdning i
allerbedste stil. For mig var det en film, som jeg havde lyst at se igen
allerede en uge efter. En højspændt thriller, hvor spændingen ikke
forlader os et eneste øjeblik.

Ruth

Fra : IMB

Dato : 17-07-05 08:33

"Ruth Nielsen" <cfs29093a@post.cybercity.dk> wrote in news:42d97d6e$0
$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk:

> Måske vil jeg få nogen over nakken, fordi mit udvalg/valg slet ikke
> ligner Jeres.

Mmm.. ikke over nakken. Bare en kommentar i al venskabelighed.

> [...]
at
> musikken er med til at gøre filmen uforglemmelig.

Jeg læste også først den oprindelige post som en opfordring til at
fortælle hvilke film vi ville have ønsket vi ikke har set alligevel.
Pretty woman ville have lagt på min liste. Musikken var god, det er jeg
enig med dig i. Men filmen er ... absolut på min liste over værste film.

(Og i den forbindelse er jeg vist i mindretal for som jeg husker det, så
blev filmen en megasucces)

Fra : Brian P

Dato : 16-07-05 20:22

Lettere sagt end gjort.

Prøver at vende mig til google groups, der ikke automatisk citerer de
indlæg, jeg svarer på ved "reply" og laver noget andet i det endelige
indlæg end i "preview". Kan godt se det ikke ser så smukt ud, men jeg
kan ikke hitte ud af det og derfor går der desværre ofte koks i den,
når jeg forsøger at citere. Beklager.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 17-07-05 11:51

Brian P skrev:
> Lettere sagt end gjort.

Okay, jeg havde ikke lige bemærket, at du skrev fra Google Groups.

Held og lykke med det.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 18-07-05 21:28

Brian P wrote:
> Lettere sagt end gjort.
>
> Prøver at vende mig til google groups, der ikke automatisk citerer de
> indlæg, jeg svarer på ved "reply"

Så brug "options" -> "reply" y google groups og den vil citere korrekt.
Fjollet måde de har lavet det på.

Fra : Klavs Rommedahl

Dato : 17-07-05 09:37

"Thor" <m@xxxx.dk> wrote in message news:<42d82171$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...
> [...]
> biografsædet, moret dig ud over alle grænser eller bare ramt en nerve i dig.
>
> Her er mine 10, i uvilkårlig rækkefølge :

LOTR
Paw
Star Wars
MDB
Guruen
Monsters Inc.
De Utrolige.
Team American
Fluernes Herre
Top Gun

Der er klart flere, men nu sagde du jo ti .

Mvh
Klavs.

Fra : Jesper

Dato : 17-07-05 11:18

Klavs Rommedahl <klaro@mailcircuit.com> wrote:

> "Thor" <m@xxxx.dk> wrote in message

> LOTR
> Paw
> Star Wars
> MDB

Say what?

> Guruen
> Monsters Inc.
> De Utrolige.
> Team American
> Fluernes Herre

Hvilken version? (Der er 2)
> Top Gun

You must be kidding, right?

Fra : sniper_Nolight

Dato : 17-07-05 16:58

> You must be kidding, right?

Top Gun var da en fed oplevelse - om den skal på min top 10 er jeg dog ret
usikker på, men jeg vil dog lige genere jer med en anekdote om min første
oplevelse med Top gun - det var lige da jeg begyndte at interesssere mig
mere end almindeligt meget for film og havde købt mig en mitsubishi STEREO
video til over 6000,-! (geez) og den var tilsluttet min Denon stereo
forstærker og med Top Gun i maskinen kunne en elevator dør der åbner, høres
fra en side af rummet til en anden og det var helt fantastisk! - og så
er det jo en dejlig feel good film, så jo, jeg var ret godt tilfreds med Top
Gun.... jeg har dog ikke set den i meget lang tid nu

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 17-07-05 22:44

> [...]
høres
> fra en side af rummet til en anden og det var helt fantastisk! -

Nå er det dét, det ville jeg måske ikke have gættet på. jeg må helere se
at få set den. Men man kan vel ikke lige uden videre rende ind den på
dvd.

så jo, jeg var ret godt tilfreds med Top
> Gun.... jeg har dog ikke set den i meget lang tid nu

Somme tider kan der gå lang tid imellem, at man ser de film, man synes
bedst om. Men jeg kan høre på Jan Larsen, at jeg også hellere må få set
hvad "Blade runner" er for en film. Forresten har een af mine nevøer for
nylig lagt en dvd herover for at jeg kan se den. Den hedder "Sling
Blade", jeg ved ikke noget om den, men der var een der sagde, da hun så
den lå her: Wouw, den er meget uhyggelig.

Men det er måske et plus, jeg ikke ved noget om den på forhånd.

Ruth

Fra : Klavs Rommedahl

Dato : 18-07-05 09:09

"Ruth Nielsen" <cfs29093a@post.cybercity.dk> wrote in message news:<42dad103$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...

> [...]
>

> Nå er det dét, det ville jeg måske ikke have gættet på. jeg må helere se
> at få set den. Men man kan vel ikke lige uden videre rende ind den på
Jo hos min DVD Pusher er den der altid .

> [...]
> Blade", jeg ved ikke noget om den, men der var een der sagde, da hun så
> den lå her: Wouw, den er meget uhyggelig.
Blade Runner er en udemærket film, men jeg kan absolut ikke finde ud
af hvorfor den for mig ikke er mere end udemærket, når de fleste andre
forguder den. Sling Blade lyder som en der skal prøves .

> Men det er måske et plus, jeg ikke ved noget om den på forhånd.
Absolut. Det giver et par overraskelser ind imellem.

Fra : Klavs Rommedahl

Dato : 18-07-05 09:23

Dine mellemrum gør det middelmådigt svært at gætte hvad du referer til. Prøv
lige igen.

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message

> Say what? ....... Til hvad ???

> Hvilken version? (Der er 2)....... 2 Fluernes Herre eller 2 Top Gun ? Jeg
kender kun en af hver.

> You must be kidding, right? ....... Hmmm næh hvorfor ?
Der er en fordel ved sådanne lister, man kan få øjnene op for film man
aldrig skænkede en tanke, og man kan komme i tanke om film man egenetligt
gerne ville se igen, men havde glemt.
Nu var det jo lagt op til en liste over film man gerne ville opleve for
første gang igen og i den sammenhæng der kan der være mulliarder af ting der
gør at en er på listen frem for andre (hmmm jeg så den med hende *snøft*
eller deslige) og det kunne jo være at man ville reagere anderledes nu end
dengang ???.

Efter at have kigget lidt på andres lister, ville jeg nok skifte TA ud med
POTO = Phantom Of The Opera.

Mvh
Klavs.

Fra : Søren Nielsen

Dato : 17-07-05 20:30

Thor wrote:
> [...]
> hukommelse og at gense for oplevelsens skyld. Film som har blæst dig
> ud af biografsædet, moret dig ud over alle grænser eller bare ramt en

I vilkårlig rækkefølge:

Heat
Seven
King Pin
What Lies Beneath
Matrix
Shrek
Fight Club
The Green Mile
The Ninth Gate
Bænken

Søren

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-05 21:30

Min top ti vil nok umiddelbart se nogenlunde sådan ud

2001
- (Et utroligt stykke visuelt håndværk i 1968)

Star Trek - The Motion Picture
- (1. film. for historiens skyld)

Goonierne
- (Jeg rullede rundt på gulvet af grin)

Star Wars
- (Original Trilogi)

Bjergkøbing Grand Prix
- (Stadig en af de bedste dukkefilm, der nogensinde er lavet)

Blade Runner
- (Vidunderligt dystert miljø)

Akira/Venus Wars
- (De introducerede mig til de Japanske Animé-Film)

Brewster's Millions (Av min Arv???)
- (Det bedste fra Pryor. Jeg har flere gange, haft ondt i maven af
grin.)

LOTR trilogien (P. Jackson's)
- (Det er historiefortælling på et højt visuelt plan.)

Zardoz
- (Science Fiction fylder meget i mit hjerte/interessefelt.)

Disse ti film er nok dem, der til dato har givet mig de største
oplevelser i biografsalen og hjemme foran fjernsynet.

De ville dog i de fleste tilfælde ikke kunne findes på en top ti, over
de 10 bedste film jeg har set. En sådan liste ville se helt anderledes
ud. Det ville kun være LOTR og Blade Runner der ville være med.

Med mange venlige hilsener

Jan Larsen

Fra : Søren Nielsen

Dato : 17-07-05 23:32

Jan Larsen wrote:
> Min top ti vil nok umiddelbart se nogenlunde sådan ud

En top 20? ;)

Søren

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-05 02:04

On Mon, 18 Jul 2005 00:32:08 +0200, "Søren Nielsen"
<kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

>En top 20? ;)
>
>Søren

LOL

Ja det blev det jo næsten til...

Gad godt vide, hvad der er sket her...

Jeg postede den kun en gang.

Men skidt pyt, de guldkorn deler jeg gerne med alle jer andre...

;o}

Jan Larsen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 18-07-05 21:44

Thor wrote:
> film eller trilogier som du ville ønske at du kunne slette fra din
> hukommelse og at gense for oplevelsens skyld.

Udover SW, matrix og alle de andre blockbusters der er blevet nævnt kan jeg da
komme med:

Oldboy
Usual suspects
Versus