Propeller størrelse
Fra : Hanne og Hans

Dato : 04-06-01 09:33

Er der nogen der ved hvordan man regner den ud eller har et program/diagram.
Det er en 25hk motor i en sejlbåd med 7,31m vandlinie.
Og er der forskel på om det er en 2 eller 3 bladet.
Jeg har en 3 bladet 14x11" men det lyder som en der smider småsten i vandet
når den kommer op over 1500 omdr.
Hans

Fra : Lars Bonde Christens~

Dato : 05-06-01 21:36

hej Hans

Det findes ikke nogle måder man kan regne en skruge ud på. Det hele bygger
på erfaringere. Hvor dybt ligger skruen, båden form under vandet, båden
topfart, motorstørrelse, giring og skruens stigning, skruebladet størrelse,
OSV. Hvis du henvender dig til at godt firma vil de kunne hjælpe dig et
langt stykke hen af vejen. Hvis der er et Ordentligt firma vil du have lov
til at bytte skrue til du finder den rigtige. Jeg har prøvet det. Jeg måtte
prøve 3 skruer før jeg fik den rigtige, Men så var det også i orden. Lad vær
med at spar. Det betaler sig ikke.

VH Lars

Fra : Heino Strauss

Dato : 05-06-01 22:18

Hej NG.

Jeg har oplevet samme problem som jer, min skrue blev stjålet og jeg havde
ingen anelse om hvad og hvor stor,, det virkede jo bare.

jeg henvendte min hos en forhandler, og han kunne fortælle mig motoren max.
omdrejning. det var 5500 rpm. og derefter lånte jeg 4 forskellige skruer af
ham, prøvede alle 4, og fandt så ud af hvornår jeg ramte de 5500 rpm.
retunerede de 3 andre og betalte for den ene....

V.H. Heino