Hvad hedder de og hvor fås de?
Fra : Bo

Dato : 04-06-01 07:28

Hej NG

En af mine venner efterlyser de danske navne og oplysninger om hvor de kan
købes på flg. (undskyld stavning):

Placidochrumis pleurotania
Placidochrumis Taeniolatus "Marsrocus"
Cynotilapia afra "silverblace" mnamba vf
Metriaclima esterae
Aulonocara marleri "albino"

Håber i kan hjælpe.

--Bo

Fra : Carsten Gall

Dato : 04-06-01 10:06

Bo <bo@outzen.dk_slet> skrev i en news:9ffa9f$7pb$1@news.cybercity.dk...
> [...]
>
> Placidochrumis pleurotania
> Placidochrumis Taeniolatus "Marsrocus"
> Cynotilapia afra "silverblace" mnamba vf

En hver akvarie butik der gør noget i Malawiciklider (formoder jeg det
er)
vil kunne give et svar, ellers prøv i den blå avis.

Carsten

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-06-01 13:01

"Bo" <bo@outzen.dk_slet> wrote in message

> En af mine venner efterlyser de danske navne og oplysninger om hvor de kan
> købes på flg. (undskyld stavning):

De nævnte fisk er malawicichlider, og der er ikke nogle danske navne (der
kan bruges til noget).

mvh
Jan

Fra : Gert

Dato : 05-06-01 15:31

Hej,

Når du taler om Malawi cichlider som du gør, er det eneste navn du kan bruge
til noget de latinske. Hvor du kan få fingre i dem ved jeg ikke.

Mvh

Fra : Tom Manczak

Dato : 05-06-01 17:14

> Metriaclima esterae

Er det ikke Ps. estherae, altså den der ofte er helt orange? Den findes
ofte i butikker med malawier..

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

Fra : Carsten Gall

Dato : 05-06-01 23:19

Tom Manczak <tom_manczak@mobilixnet.dk> skrev i en

> Er det ikke Ps. estherae, altså den der ofte er helt orange? Den findes
> ofte i butikker med malawier..

Det var den der hed Ps. esterae, Metriclima kom den til at hedde for et
par år siden.

Carsten

Fra : Tom Manczak

Dato : 07-06-01 00:03

> Det var den der hed Ps. esterae, Metriclima kom den til at hedde
for et
> par år siden.

Er der nogen der ved hvorfor den har fået en navneændring? Altså hvilke
karakterer ved den som har betydet navneændring?

Fra : Carsten Gall

Dato : 07-06-01 11:12

> for et
>
> Er der nogen der ved hvorfor den har fået en navneændring? Altså hvilke
> karakterer ved den som har betydet navneændring?

Jeg bliver dig svar skyldig. Først kom den til at hedde Maylandia, men da
man tilsynelandende
ikke kunne opkalde en slægt efter en mand, blev alle dem der var "døbt"
Maylandia, flyttet over
i den ny oprettet slægt Metriclima.
Jeg har lige fundet et par henvisninger til dig.

Meyer, M.K., & W. Foerster: 1984
Un nouveau Pseudotropheus du lac Malawi avac des remaques sur le complexe
Pseudotropheus-
Melanochromis(pisces,perciformes,cichlidae).
Revue Francaise d'Aquariologie et de herpetologie 10 (4) 1983; 107-112
[Pseudotropheus (Maylandia) new subgenus; P.(M) greshaki n. sp.]

Stauffer, J.R., Jr., N.J.Bowers, K.A.Kellogg, and K.R. McKaye 1997
A revison of the blue-black Pseudotropheus zebra complex from Lake
Malawi, Africa,
wiht a description of a new genus and ten new species. Proceedings of the
Academy
of Natural Sciences of Philadelphia 148: 189-230
[Description of Metriclima new genus(a junior synonym of Maylandia
.....................]

Det er nok ikke noget de lige har på lager, på det lokale bibliotek, men
på UB2 kan du finde det,
og der har du vel lånekort til.

Carsten

Fra : Jan Boegh

Dato : 07-06-01 18:58

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Det er nok ikke noget de lige har på lager, på det lokale bibliotek,
men
> på UB2 kan du finde det,

Totalt off-topic, man hvad i alverden betyder UB2 - det er nok ikke
syngedrengene, der her er tale om?

mvh
Jan

Fra : Martin Heller

Dato : 07-06-01 20:29

Jan Boegh <jan@boegh.X_net> skrev i en
> Totalt off-topic, man hvad i alverden betyder UB2

UB2 er den del af Danmarks Natur- og Lægevidenskablige
Bibliotek som ligger på Nørre Allé.
Se www.ub2.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 08-06-01 00:03

> [...]
> men
>
> Totalt off-topic, man hvad i alverden betyder UB2 - det er nok ikke

UB2 betyder Universet Bibliotek 2, som omhandler de naturvidenskabelige
emner.

Carsten

Fra : Tom Manczak

Dato : 07-06-01 21:56

> Jeg har lige fundet et par henvisninger til dig.

Jeg takker meget. Peter Arctander (lærer i evolutionsbiologi) nævnte
også at jeg skulle prøve på ub2 (Det må være det som hedder DNLB på
Nørre Alle, som jeg har lånerkort til), ang disse navnændringer.