Skærme
Fijala 3554
Hvad er "moire"??
Fra : Mikkel Holm Schou

Dato : 04-06-01 00:10

Jeg har set dette ord tusindvis af gange i forbindelse med
skærmindstillinger, jeg har dog aldrig fundet ud af hvad det er og hvad det
gør godt for!! hvad er det egentlig??

hilsen mikkel

Fra : Dr. Ralph

Dato : 04-06-01 01:03

On Mon, 4 Jun 2001 01:10:25 +0200, "Mikkel Holm Schou"
<mikkelschou@post.tele.dk> wrote:

>Jeg har set dette ord tusindvis af gange i forbindelse med
>skærmindstillinger, jeg har dog aldrig fundet ud af hvad det er og hvad det
>gør godt for!! hvad er det egentlig??
>
>hilsen mikkel

Hér er et link til en site, der giver en forklaring på moiré-effekten:

http://members.edventures.com/terms/m/moire_effect/definition.html

Et andet sted står der:
Definition: A pattern produced when two sets of lines of line grids
are slightly inclined to one another. This results in the appearance
of dark bands.

Moiré indtillingerne på en skærm er kun til for én ting:
At fjerne moiréen - eller ihvert fald gøre den så lidt synlig som
muligt.

Med danske ord og som forklaring på, hvordan jeg oplever moiré selv,
så kan jeg sige dig, at moiré IKKE er ret sjovt at kigge på.
Visse typer skærme og billedrør har bare større tendesn til moiré end
andre - og nogle skærme har bare bedre muligher for via indstillinger
at fjerne det.

Moiré oplever som jeg som et billede, der generelt står hamrende
uroligt - man kan blive helt søsyg af at kigge på det.
Der vil være flagrende linier over hele skærmen - som om billedet
prøver at flagre ind i sig selv.

Alt afhængig af, hvilken skærm man anvender, så er baggrundsfarven
også tit afgørende for styrken af moireen.
Jeg havde for år tilbage en 19' Eizo, der kun viste kraftigt moiré på
hvid baggrund dette kunne reguleres, men helt væk kom det aldrig.

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

Email: dr.ralph@SPAMmail.com
Remove "SPAM" when mailing me.

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 04-06-01 01:06

"Mikkel Holm Schou" <mikkelschou@post.tele.dk> wrote in message
> Jeg har set dette ord tusindvis af gange i forbindelse med
> skærmindstillinger, jeg har dog aldrig fundet ud af hvad det er og hvad
det
> gør godt for!! hvad er det egentlig??

Først moire gør ikke noget godt, men her er et par links der fortæller lidt
om moire:
http://www.exploratorium.edu/snacks/moire_patterns.html
http://diwww.epfl.ch/w3lsp/publications/books/moire/
http://www.techcolor.com/help/moire.html
http://www.bu.edu/smec/lite/moire/
http://www.vakcer.com/oberon/dtp/moire/

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Ole Nielsby

Dato : 19-06-01 20:31

Mikkel Holm Schou <mikkelschou@post.tele.dk> skrev:

> Jeg har set dette ord tusindvis af gange i forbindelse med
> skærmindstillinger, jeg har dog aldrig fundet ud af hvad
> det er og hvad det gør godt for!! hvad er det egentlig??

Moire er urolige mønstre der ligner årer i træ, og som
opstår fordi skærmens elektronstråler løber en smule
skævt i forhold til de kulørte klatter der danner billedet.

ON