Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
UV alert seddel i cirk-pol filter æske
Fra : Jan Strægaard

Dato : 13-07-05 12:41

Jeg har anskaffet et cirk. polfilter (HOYA HMC). I æsken lå der en
seddel med teksten UV Alert ! UVA 320-380 nm !! UVB 280-320 nm.

Hvad betyder det?

Mvh Jan Strægaard
--
web: http://www.straegaard.dk (se denne for brugbar mailadresse)

Fra : .J.S...

Dato : 13-07-05 13:48

"Jan Strægaard" <noreply@straegaard.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har anskaffet et cirk. polfilter (HOYA HMC). I æsken lå der en seddel
> med teksten UV Alert ! UVA 320-380 nm !! UVB 280-320 nm.
>
> Hvad betyder det?

Ja det undrede også mig, lidt underligt formuleret, men mon ikke det skal
forståes sådan et filteret lader UV lys gå uhindret igennem, altså skal man
ikke tro det giver en beskyttelse hvis man ser direkte på solen.

mvh/JS

Fra : Jacob

Dato : 13-07-05 19:05

> [...]
> Jeg har anskaffet et cirk. polfilter (HOYA HMC). I æsken lå der en seddel
> med teksten UV Alert ! UVA 320-380 nm !! UVB 280-320 nm.

det der står er området for uva og uvb stråler. dem der skrives om på
solfaktor cremen.
er dit polfilter med uv beskyttelse ?

Jacob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-07-05 19:15

In article <42d557d4$0$18638$14726298@news.sunsite.dk>, Jacob wrote:

> "Jan Strægaard" <noreply@straegaard.dk> skrev i en meddelelse

> det der står er området for uva og uvb stråler. dem der skrives om på
> solfaktor cremen.
> er dit polfilter med uv beskyttelse ?

Det er alt glas i meget høj grad.

Fra : Jacob

Dato : 13-07-05 20:21

> Det er alt glas i meget høj grad.

ikke alt glas spærrer for uv stråler. jeg kunne mistænke polfiltret for at
være af så høj kvalitet at uv kan passere.
Hvis alt glas spærrer for uv stråler hvad er så pointen med et uv filter ?

Jacob

Fra : Jan Strægaard

Dato : 13-07-05 20:33

Jacob wrote:

> er dit polfilter med uv beskyttelse ?

Ikke mig bekendt. Jeg tolker oplysninger som at lys med de pågældende
bølgelængder ikke stoppes i filteret.

Mvh Jan Strægaard

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-05 20:41

"Jan Strægaard" <noreply@straegaard.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har anskaffet et cirk. polfilter (HOYA HMC). I æsken lå der en seddel
> med teksten UV Alert ! UVA 320-380 nm !! UVB 280-320 nm.

Det har ikke den store betydning ved digital-kameraer da de nærmest er imune
over for UV lys. Men hvis det utænkelige skulle ske, at du vil anvende
filteret med traditionel film, så kan de traditionelle UV-fejl (ved f.eks
sne-optagelser) ikke elimineres med dette filter.

Læs evt. Politikens bog om Fotografering hvis du vil se hvilke fejl der kan
opstå pg.a UV-lys ved film-fotografering

--
Tom

Fra : HpeA

Dato : 13-07-05 21:40

"Tom" skrev i en meddelelse

> Læs evt. Politikens bog om Fotografering hvis du vil se hvilke fejl der
> kan opstå pg.a UV-lys ved film-fotografering
>
> --
> Tom

Tak Tom, det er lige noteret som et gøremål.

Nu er Politikens fotobog ikke lige det bedste at lade sig lære fra,har
jeg
ladet mig læse til! . Og kvaliteten fra div. firmaer af pol. filter
er
osse lidt sådan........nogle sætter der ?. ved.
Self. kan man altid købe det dyreste, men hvad så ?. Betyder det er det
virker......

MvH.

Hp ( B & W / Hama og sikkert osse russisk optik bruges )

Fra : HpeA

Dato : 13-07-05 21:47

> [...]
seddel
> med teksten UV Alert ! UVA 320-380 nm !! UVB 280-320 nm.

Mit bedste bud er at det er de bølgelængder indenfor UVA/UVB-lys filteret
ikke kan gøre noget ved. Lys er jo som lyd, lavet i bølger.

MvH.

Hp

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-07-05 06:26

In article <db3ukp$2ltf$1@newsbin.cybercity.dk>, HpeA wrote:

> [...]
>
> Mit bedste bud er at det er de bølgelængder indenfor UVA/UVB-lys filteret
> ikke kan gøre noget ved. Lys er jo som lyd, lavet i bølger.

Jeg har samme alert på et UV(N) og et UV(0) filter, selvom UV(0) har en
beskrivelse bag på der siger den stopper stort set al UV stråling.
UV(N) filteret stopper kun UVB, UVC og IR.