Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Århusiansk strøgtur
Fra : Jonas Kongslund

Dato : 11-07-05 20:11

Hej

Jeg var på en strøgtur i dag og knipsede lidt rundt på må og få.
Nedenstående billeder synes jeg blev nogenlunde, men hvad synes I?

http://www.kongslund.dk/photos/displayimage.php?album=3&pos=5
http://www.kongslund.dk/photos/displayimage.php?album=3&pos=11
http://www.kongslund.dk/photos/displayimage.php?album=3&pos=13

Et kuriosum taget årstiden i betragtning:
http://www.kongslund.dk/photos/displayimage.php?album=3&pos=4

--
Jonas Kongslund

Fra : Ole Larsen

Dato : 11-07-05 20:28

Jonas Kongslund skrev:
> [...]
>
> Jeg var på en strøgtur i dag og knipsede lidt rundt på må og få.
> Nedenstående billeder synes jeg blev nogenlunde, men hvad synes I?

Et rigtigt godt billede om det var skarpt

> http://www.kongslund.dk/photos/displayimage.php?album=3&pos=11

Næsten lige så godt om det var skarpt

> http://www.kongslund.dk/photos/displayimage.php?album=3&pos=13

Ualmindeligt kedeligt og også uskapt

> Et kuriosum taget årstiden i betragtning:
> http://www.kongslund.dk/photos/displayimage.php?album=3&pos=4

Bare pigeben kan aldrig blive et kuriosum. Den evt. beklædningen ej heller.
Kedeligt og uskarpt

Normalt hænger jeg mig ikke så meget i skarphed, men her er tale om en
epidemi af en tilsyneladende kronisk lidelse. Synd, for går ud over to
gode skud.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 11-07-05 21:02

On Mandag 11 juli 2005 21:27, Ole Larsen wrote:

> Et rigtigt godt billede om det var skarpt

Billedet er en nedskaleret udgave af
http://www.kongslund.dk/pics/IMG_0814_1.JPG

Synes du det ser lige så uskarpt ud?

> Normalt hænger jeg mig ikke så meget i skarphed, men her er tale om en
> epidemi af en tilsyneladende kronisk lidelse. Synd, for går ud over to
> gode skud.

Hmm, såfremt det er kronisk, så må jeg hellere få set på et par
briller...

--
Jonas Kongslund

Fra : Ole Larsen

Dato : 11-07-05 21:13

Jonas Kongslund skrev:

> Billedet er en nedskaleret udgave af
> http://www.kongslund.dk/pics/IMG_0814_1.JPG
>
> Synes du det ser lige så uskarpt ud?

Ikke lige så meget

> Hmm, såfremt det er kronisk, så må jeg hellere få set på et par
> briller...

Måske en ide, når du ikke selv bemærkede uskarpheden ;-O

Fra : .J.S...

Dato : 11-07-05 22:28

"Jonas Kongslund" <dont@mail.me.at.all> skrev i en meddelelse

> Billedet er en nedskaleret udgave af
> http://www.kongslund.dk/pics/IMG_0814_1.JPG

Det er smag og behag hvordan det skal se ud, om det skal være realistisk
eller se ud som om vejret var fantastisk, her er et forslag som er lysnet
lidt og med en smule USM
http://home5.inet.tele.dk/joska/pics/IMG_0814_JS.jpg

mvh/JS

Fra : News

Dato : 11-07-05 21:29

> Et rigtigt godt billede om det var skarpt

Uskarpe, det var også min første tanke, da jeg så billederne,
men er det ikke sådan at stort set alle billeder taget med DSLR,
måske specielt 10D, 20D og 350D skal efterbehandles for skarphed,
mener at have læst her at de fleste her laver USM.
(UnSharp Mask, ikke at forveklse med Ultra Sonic Motor)

Men også noget underligt lys, måske ikke ligefrem overbelyste,
men alligevel virker det forkert på billederne, synes jeg.

/Peter

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-07-05 21:40

In article <42d2d67f$0$84605$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, News wrote:

> [...]
> mener at have læst her at de fleste her laver USM.
> (UnSharp Mask, ikke at forveklse med Ultra Sonic Motor)

Når jeg sætter billederne ned i størrelse, så vælger jeg
bicubic sharper. Derved kan jeg meget ofte spare USM og
deslige. Men det kræver et nogenlunde udgangspunkt.

> Men også noget underligt lys, måske ikke ligefrem overbelyste,
> men alligevel virker det forkert på billederne, synes jeg.

Enig. Den fulde version viser også der er anvendt meget
høj ISO på det første.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 11-07-05 21:48

"News"
> [...]
>
> Men også noget underligt lys, måske ikke ligefrem overbelyste,
> men alligevel virker det forkert på billederne, synes jeg.

Jeps det hjælper lidt at give det en go gang USM, sådan circa
200% radius 0,5 pixel og threshold 0,3.. Men jeg tror også
du har skudt i lav eller mellem kvalitet, der er meget jpg snavs,
det snupper sefølig en masse detaljer. Brug bedste kvalitet altid,
og gå ned i størrelse hvis du ikke har brug for store print eller
beskæring.

Der sker ikke meget i billederne, det er ikke nok at folk har
åben mund, duer slet ikke hvis de ligger og sover og harmonika
skilleren stirrer lige ud i ja hva syns du selv - ingenting - der mangler
enten noget interaktion eller noget flot lys, komposition og animation
i udtrykket.. Og som allerede er nævnt de står for flat og kedeligt,
hiv lidt i kurven.. Exif info vil være hjælpsomt. -max-

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 11-07-05 22:44

On Mandag 11 juli 2005 22:48, -max- wrote:
> [...]
> det snupper sefølig en masse detaljer. Brug bedste kvalitet altid,
> og gå ned i størrelse hvis du ikke har brug for store print eller

Jeg har brugt højeste JPEG-kvalitet (8 megapixel).

> [...]
> i udtrykket.. Og som allerede er nævnt de står for flat og kedeligt,
> hiv lidt i kurven.. Exif info vil være hjælpsomt. -max-

Jeg har uploadet originaludgaverne af de første to billeder. Der forefindes
EXIF-info i dem begge.

Musikeren:
http://www.kongslund.dk/pics/IMG_0814.JPG

Den sovende mand:
http://www.kongslund.dk/pics/IMG_0827.JPG

--
Jonas Kongslund

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-07-05 20:37

In article <xvzAe.103$V_5.91@news.get2net.dk>, Jonas Kongslund wrote:
> [...]
> http://www.kongslund.dk/photos/displayimage.php?album=3&pos=13
>
> Et kuriosum taget årstiden i betragtning:

Jeg er absolut enig med Ole Larsen. Alle dine pilleder er piv uskarpe.
Du burde overveje et kamera i stedet for en mobiltelefon med et
objektiv smurt ind i leverpostej. For det er hvad det ligner.

Jeg bryder mig ikke om beskæringen på nummer 1.
Numer 2 kunne dog være godt. God komposition.

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 11-07-05 21:06

On Mandag 11 juli 2005 21:36, Povl H. Pedersen wrote:

> Jeg er absolut enig med Ole Larsen. Alle dine pilleder er piv uskarpe.
> Du burde overveje et kamera i stedet for en mobiltelefon med et
> objektiv smurt ind i leverpostej. For det er hvad det ligner.

Det er nok snarere fotografen det er galt med

Kameraet er et Canon EOS 350D. Objektivet der blev brugt var kitobjektivet
55-200mm.

> Jeg bryder mig ikke om beskæringen på nummer 1.

Hvad præcis er det som du ikke bryder dig om?

--
Jonas Kongslund

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-07-05 21:24

In article <1jAAe.115$5K6.87@news.get2net.dk>, Jonas Kongslund wrote:

> Det er nok snarere fotografen det er galt med
>
> Kameraet er et Canon EOS 350D. Objektivet der blev brugt var kitobjektivet
> 55-200mm.

jeg har kigget på den fulde størrelse. Du har kørt ret høj ISO. Er du
oppe i 1600 ? Når du er så højt oppe, så er det svært at vurdere skarphed.
Men det er ikke rigtigt skarpt. Hvad var din brændvidde og lukketid ?
Der er ingen EXIF data. Kunne foretille mig at din lukketid er for
langsom, dvs langsommere end 1/(1.5x brændvidde)

> Hvad præcis er det som du ikke bryder dig om?

Svært at sige. Det er for firkantet. Det vigtige i billedet er alt for
tæt på kanterne. En meter mere til højre ville nok hjælpe, så kom den
røde tættere på en magisk 1/3-del inde, og man ville kunne se hvad han
skuede ud på. Luft er godt, specielt i den retning figurer kigger.

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 11-07-05 22:38

On Mandag 11 juli 2005 22:23, Povl H. Pedersen wrote:
> [...]
> Der er ingen EXIF data. Kunne foretille mig at din lukketid er for
> langsom, dvs langsommere end 1/(1.5x brændvidde)

Brændvidde: 120mm
Eksponeringstid: 1/400
ISO: 1600

Det var en fejl at billedet blev taget med ISO 1600. Jeg havde glemt at
rette indstillingen tilbage efter at taget nogle vejbilleder aftenen
forinden.

Ok.

--
Jonas Kongslund

Fra : Mogens Hansen

Dato : 11-07-05 21:31

"Jonas Kongslund" <dont@mail.me.at.all> wrote in message

[8<8<8<]
> ..., men hvad synes I?

Du spurgte selv.

Desværre: Jeg syntes at de er dårlige.
Uskarpe, dårligt eksponerede, kedelige farver og dårlig kontakt med
motiverne.
Måske skal du går tættere på.

[8<8<8<]
> http://www.kongslund.dk/photos/displayimage.php?album=3&pos=5

Indeholder muligvis begyndelsen til en ide - men det er ikke godt udført.

Bare klø på og øv dig mere.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-07-05 22:20

Jonas Kongslund wrote:

> Jeg var på en strøgtur i dag og knipsede lidt rundt på må og få.
> Nedenstående billeder synes jeg blev nogenlunde, men hvad synes I?

Det er jo helt fint, hvis du selv er tilfreds, for jeg synes det er
nogle talentløse og uinteressante knipserier af motiver, der godt
kunne være blevet til billeder...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen