Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
kritik ønskes
Fra : Morten Mortensen

Dato : 11-07-05 00:28

Hej,

Her har jeg så de første skud fra mit nye kamera, et par talentløse
knipserier, som jeg dog selv syntes er blevet rimelige.
Ikke den store fotokunst, men tekniken er da kommet lidt på plads, syntes
jeg da selv, eller er den?

http://www.debedste.dk/350d/oekse.jpg

http://www.debedste.dk/350d/portal.jpg

Med venlig hilsen

Morten

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 11-07-05 00:41

On Mon, 11 Jul 2005 01:28:22 +0200, Morten Mortensen wrote:

> [...]
> knipserier, som jeg dog selv syntes er blevet rimelige.
> Ikke den store fotokunst, men tekniken er da kommet lidt på plads, syntes

Kan du ikke lokkes til at gøre dem noget mindre. Min skærm er ikke 3456
pixel bred. Ser der gerne ned på omkring 1000 px på den bredeste led og en
fil størrelse på omkring 150 - 250 kb. Det er tilstrækkeligt.
--
M.v.h
Jens Stadsgaard

Fra : Morten Mortensen

Dato : 11-07-05 01:15

"Jens Stadsgaard" <jensstadsgaaard@post.invalid> wrote in message

> Kan du ikke lokkes til at gøre dem noget mindre. Min skærm er ikke 3456
> pixel bred. Ser der gerne ned på omkring 1000 px på den bredeste led og en
> fil størrelse på omkring 150 - 250 kb. Det er tilstrækkeligt.

Selvfølgelig, og det er også gjort. Jeg tænkte bare ikke lige over det her
de sene nattetimer og så når jeg sider på samme netværk som webserveren
spiller størrelse på linier ikke ind her, så jeg beklager. Og så det med
breden, så retter IE 6 jo selv ind så den passer så derfor så jeg ikke lige
at det kunne være et problem.

Men nu skulle de begge være på 900 pix i breden og en størrelse på
100-200kb.

Mvh.

Morten

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-07-05 06:06

In article <svhxvppt84cf$.5ngi1hq09m4q$.dlg@40tude.net>, Jens Stadsgaard wrote:

> Kan du ikke lokkes til at gøre dem noget mindre. Min skærm er ikke 3456
> pixel bred. Ser der gerne ned på omkring 1000 px på den bredeste led og en
> fil størrelse på omkring 150 - 250 kb. Det er tilstrækkeligt.

Hey, Microsoft kalder det for et hardwareproblem. Det er derfor størrelsen
af start menuen er afhængig af skærmstørrelsen.

Hvis du køber 4x Apple skærme, eksempelvis i 1920x1200 så er du ved at
være der :) Deres 30" 2650x1600 er desværre ikke helt nok.

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 11-07-05 07:47

On 11 Jul 2005 05:06:05 GMT, Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
>
> Hvis du køber 4x Apple skærme, eksempelvis i 1920x1200 så er du ved at
> være der :) Deres 30" 2650x1600 er desværre ikke helt nok.

Ved du hvor jeg kan købe dem billigt, samt et grafikkort der kan styre
det. Nej spøg til side, selv om jeg sidder ved end 2mb linie tager det
stadigvæk en del tid at hente 1,5 - 4 Mb. Min søster fik skæld ud over at
hun sendte en fødselsdagsinvitaion på 5 mb, hvor der var lavet noget
makværk i Word. Kunne laves i Word så det fyldte omkring 300 kb.

Jeg vil sige tænk på modtageren og ikke sig selv.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-07-05 08:10

Povl H. Pedersen wrote:
> Hvis du køber 4x Apple skærme, eksempelvis i 1920x1200 så er du ved at
> være der :) Deres 30" 2650x1600 er desværre ikke helt nok.

Man skal yderligere være opmærksom på at højere opløsning på skærmen
typisk betyder at man vil kigge på sine egne fotos i tilsvarende
højere opløsning, og så kan man godt smide alle sine
ikke-helt-så-skarpe objektiver ud

// Hans
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!

Fra : ;o\)-max-

Dato : 11-07-05 01:59

"Morten Mortensen"
> [...]
> knipserier, som jeg dog selv syntes er blevet rimelige.
> Ikke den store fotokunst, men tekniken er da kommet lidt på plads, syntes

Tillykke med kameraet --
Men må jeg så høre hvad det er du syns er
rimeligt ved dem, så kan vi måske snakke
om dem bagefter. -max-

Fra : Morten Mortensen

Dato : 11-07-05 02:45

"-max-" <max@amarzone.dk> wrote in message

> "Morten Mortensen"

> Tillykke med kameraet --
> Men må jeg så høre hvad det er du syns er
> rimeligt ved dem, så kan vi måske snakke
> om dem bagefter. -max-

Øksen først, så har jeg fået en nogen lunde dybde skarphed, noget jeg har
arbejdet en del med da jeg havde fået vendt det lidt på hovedet. En anelse
mere og så havde håndtaget været helt skarpt. Der er ikke rigtigt noget som
genere mit øje, det skulle da lige være flisen til venstre. Jeg kunne måske
godt bruge lidt mere knald på farverne på øksen, men omvendt så kan jeg også
godt lide at den er meget lig den rigtige farve, så den står rå som den nu
skal.

Portal billedet, igen en dybdeskarphed som jeg mener er okay, en lille smule
mere og jeg havde fået den bagerste pæl rigtigt med. Belysningen syntes jeg
selv er som den skal være, for jeg kan se de to skruer som sider i hængslet
uden at de falde i et med mørket bagved. Jeg har en lille smugle problemer
med det/den søm/hæfteklamme som sider lige 5 cm. over hængslet, som har det
med at fange min opmærksomhed, ellers er der ikke noget jeg syntes tager min
opmærksomhed væk fra hængslet.

Håber det var svar nok til at du kan uddybe din meninge....

Morten

Fra : ;o\)-max-

Dato : 11-07-05 03:39

"Morten Mortensen"

> Håber det var svar nok til at du kan uddybe din meninge....
>
> Morten

Det er meget fint - jeg må lige ha' et par timer på øjet,
hvis jeg skal gi en menening der gir mening..Senere..-max-

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-07-05 06:11

In article <42d1cf29$0$20783$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Morten Mortensen wrote:
> [...]
> godt lide at den er meget lig den rigtige farve, så den står rå som den nu

Der er for meget knald på lyset, så dermed bliver billedet fladt og kedeligt.
Farverne bliver også for flade. Hvis flisen generer, så klip den væk.
Skarphed alene giver ikke et godt billede.

> [...]
> med at fange min opmærksomhed, ellers er der ikke noget jeg syntes tager min

Enig i at lyset er bedre her. Måske for lukket i det mørke.
Billedet kæntrer til højre. Skruehovederne ser forkerte ud, som om de
er uskarpe. Skyldes muligvis mønsteret. Både clipsen og den røde skrue
generer lidt. generelt unimnteressant.

Fra : Morten Mortensen

Dato : 11-07-05 09:08

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message

> Der er for meget knald på lyset, så dermed bliver billedet fladt og
> kedeligt.
> Farverne bliver også for flade. Hvis flisen generer, så klip den væk.
> Skarphed alene giver ikke et godt billede.

Hej Poul,

Tak for dine kommentare.
Jeg ved godt at emnet er uinteressandt og som jeg skriver, det er ikke den
store fotokunst, men det var helle ikke meningen her i første omgang. Dog
giver portal billedet nok lidt mere til mig, end jer, for jeg kende historie
bagved, hvorfor det er som det er. Der sad en låge på, som blev flået af på
grund af den kraftige blæst/storm vi havde her december eller var det først
i januar, hvor den samtidig, hvilket man ikke lige kan se billedet, drejede
den foreste stolpe ca. 30 grader mens den stod gravet ned, hvilket jeg
syntes var lidt imponerende

Jeg havde godt nok tænkt lidt på det med lyset, for jeg kan godt se der er
for meget knald på, men uden det får jeg ikke det "look" som jeg gerne vil
have på øksen, så det var lidt et valg, og nok ikke det rigtige.
Jeg kunne godt skære flisen væk, men det vil betyde at jeg tager en del af
træstubben væk, og det ville jeg være ked

> [...]
> Billedet kæntrer til højre. Skruehovederne ser forkerte ud, som om de
> er uskarpe. Skyldes muligvis mønsteret. Både clipsen og den røde skrue

Det er meget tungt i det mørke. Skruehovederne står faktisk ret skarpe, men
det kan godt være at mønsteret får det til at se anderledes ud, det ved jeg
ikke. Jeg ved heller ikke, om jeg er så ked af at du kan se den ene røde
skrue, for det henleder netop opmærksomheden på at der faktisk sider to
skruer der, og med henvisning til det, jeg skrev før om hvorfor det ser
sådan ud, så var det vigtigt for mig at netop de blev synlige i billedet, så
det kunne være med til at fortælle at, det ikke var helt efter meningen at
det hængsel skulle hænge der i den tilstand.

Men ellers tak for kritikken.

Morten

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 11-07-05 08:25

On Mon, 11 Jul 2005 03:44:56 +0200, Morten Mortensen wrote:

Størrelsen passer meget bedre og man kan se det samme ud af det. Kunne
måske godt have tænkt mig at EXIF informationerne var bevaret i begge
billeder (Er kun i portal billedet) så man kunne se hvilke indstillinger
du havde brugt.

> [...]
> godt lide at den er meget lig den rigtige farve, så den står rå som den nu

Virker meget fladt. Lidt mere spræl i farverne. Den røde farve på øksen
tror jeg er mere rød end den vises som på billedet og buskene er mere
grønne. Græsset i forgrunden dur ikke og baggrunden virker meget rodet. En
brændestabel af gammelt træ ville passe godt. Og så lige beskære billedet
lidt i højre side. Flisen ved jeg ikke helt med, passer ikke helt til
motivet, men så igen den er med til at give lidt overraskelse i billedet.

> [...]
> med at fange min opmærksomhed, ellers er der ikke noget jeg syntes tager min

Farverne her er meget bedre og virker slet ikke så fladt. Hæfteklammen kan
du klone væk. Jeg kan se ud fra EXIF at du har brugt en brændvide på
200mm. Gå noget tættere på og brug en kortere brændvide. 200 mm på 1/80
sek. er ikke nem at holde, kan dog lade sig gøre og det viser du jo her.
Du ville nemmere have fået det hele skarpt ved en mindre brændvide, men så
havde du miste bokeh'en med træerne helt uskarpe i baggrunden.

> Håber det var svar nok til at du kan uddybe din meninge....
>
> Morten

Det kræver noget træning at tage gode billeder. Jeg kan se på mine billede
at de går væk fra egentlige knipserier og bliver meget mere velovervejde
med hensyn til komposition. Er også blevet bedre til at beskære allerede i
kameraet. Men ikke sagt at jeg er god til det endnu, bare bedre end jeg
var. Kig på de billeder der bliver lagt frem i gruppen. Der er en del der
tager rigtig gode billeder, som man kan lære meget af at kigge på.

Fra : ab©

Dato : 11-07-05 09:21

"Morten Mortensen" <mam@ingenspamdebedste.dk> i en meddelelse

> http://www.debedste.dk/350d/oekse.jpg
>
> http://www.debedste.dk/350d/portal.jpg

Ja, det er jo helt fint at springe ud og prøve grejet af, men for at du kan
forvente en saglig tilbagemelding, skal der være et vist minimum af indhold.
Du må kunne finde noget mere attraktivt at videregive. At nogen så forledes
til at begynde at kommentere diverse tekniske fejl og mangler i et par
ligegyldige fotos, må du ikke lade dig pøvirke af - om så dybdeskarpheden
havde været 110% og farvemætningen til UG o.s.v., ja, så var der jo ikke
kommet et seværdigt motiv ud af det.

At så for mange af bemærkningerne fortoner sig i "hat, stok og briller" der
intet har med dine fotos at gøre er jo ærgerligt, hvilket du formentlig ikke
kan bruge til så meget.

ab

-- Skær dog det væk I ikke svarer på (hvor svært kan det være ?

Fra : Morten Mortensen

Dato : 11-07-05 09:52

"ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> wrote in message

> [...]
>
> At så for mange af bemærkningerne fortoner sig i "hat, stok og briller"
> der intet har med dine fotos at gøre er jo ærgerligt, hvilket du

Jeg ved godt at motiverne ikke er de mest interessandte, men det har jeg nu
heller ikke gået efter, for jeg føler at jeg bliver nødt til at have et vist
minimum af check på tekniken, for at kunne tage et ordenligt billede, For
jeg kan have det nok bedste motiv, men hvis jeg ødelægger det til
ukendelighed på grund af dårlig teknik, kan det jo være lige meget, men jeg
kan da godt følge dig langt henad vejen, for det må være træls for jer
herinde, som sidder og giver kritik at I skal se det ene billede efter det
andet som bare ikke giver noget igen.
Og så har jeg min datter på ferie i øjeblikket, så jeg kan ikke lige tage
ind til byen eller i skoven eller hvor jeg nu kunne tage hen og kigge efter
nogle gode "skud" i flere timer som jeg godt kunne tænke mig, så jeg er for
tiden lidt begrænset af hvad jeg kan finde her hjemme.

Jeg mener nu nok, jeg kan bruge de bemærkninger jeg har fået indtil nu, i
det jeg er HELT newbie på det her område, og det giver mig et praj om om jeg
er på vej i den rigtig retning. Og hvis jeg ikke får nogle"lussinger" over
mine billeder generalt bliver de jo ikke bedre.

Men ellers tak for at henlede min opmærksomhed, på det at finde nogle bedre
motiver.

Morten

> -- Skær dog det væk I ikke svarer på (hvor svært kan det være ?

Ps. Det havde jeg ikke lige tænkt over, skal prøve at huske det.

Fra : Morten Mortensen

Dato : 11-07-05 09:34

> [...]
> lidt i højre side. Flisen ved jeg ikke helt med, passer ikke helt til
> motivet, men så igen den er med til at give lidt overraskelse i billedet.

Den røde farve på øksen er fatisk noget mat i det, på hovedet, og hvis du
kigge lidt på skarftet så har det en mere varm rød farve og sådan er den
også rigtigt.
Græsset i forgrunden havde jeg ikke set som et problem da de ikke er særligt
kraftige, udover måske den tot som sidder på selve stubben, og den har jeg
det fint med at den er der. Baggunden har du helt ret i er noget rodet og
jeg havde håbet lidt på at det blevet en del mere uskrapt og havde haft en
lidt varmere farve.
Ja, det ville have været dejligt med en brændestabel der, men jeg flytter
ikke lige 6 rummeter træ for at få et godt billede, og dog jeg kunne måske
ligge en lidt mindre stak ved siden af stuppen, hvilket også ville kunne
fjerne trappen, det tror jeg at jeg måske vil lege med.
Jeg havde ikke tænkt over at beskrære det i højre side, men jeg kan godt se
hvad du mener.

> [...]
> Du ville nemmere have fået det hele skarpt ved en mindre brændvide, men så
> havde du miste bokeh'en med træerne helt uskarpe i baggrunden.

Jeg kan forsøge at få den væk på den måde. Jeg var faktisk slet ikke klar
over at jeg havde fået bevaret EXIF på det billede, men det er jo kun godt,
nu skal jeg så bare finde ud af hvordan jeg gjorde det?
Ja, og netop det at baggrunden er helt uskrapt, var det der var vigtigste
for mig, for som jeg startede med at skrive, havde jeg fået vendt det lidt
på hovedet og derfor har jeg brugt en del tid på at finde ud af hvordan jeg
fik dette resultat. Men du har ret, det er svært at holde med 1/80, men det
problem syntes jeg faktisk jeg har haft tit, i mit forsøg på at få til
strækkeligt lys og en uskarp baggrund.

> [...]
> var. Kig på de billeder der bliver lagt frem i gruppen. Der er en del der
> tager rigtig gode billeder, som man kan lære meget af at kigge på.

Jeg forventer heller ikke at jeg kunne bygge rom på en dag, og som jeg
skriver i mit tidligere indlæg "Tak for hjælpen" kunne jeg godt bruge noget
litteratur som beskriver noget mere i dybden, om hvordan jeg laver en god
komposition af et billede. samt det mere tekniske.

Jeg har kigget en del på de billeder, som bliver sendt hertil gruppen, og ja
man lære faktisk en del af dem og den kritik de får. Uden det havde jeg
heller ikke selv kunne se hvad der er galt med disse billeder.

Men tak for indlægget og kritikken

Morten

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 11-07-05 10:00

On Mon, 11 Jul 2005 10:34:29 +0200, Morten Mortensen wrote:
> [...]
> man lære faktisk en del af dem og den kritik de får. Uden det havde jeg
> heller ikke selv kunne se hvad der er galt med disse billeder.

Det var så lidt. Det er ned på biblioteket og se hvad de har, selv gamle
bøger er gode. Tekniken er den samme. Har selv lige lånt Politiken store
bog og digitalfoto af Tom Ang. Den er meget anbefalet her i gruppen og så
skulle jeg lige låne den da den var hjemme på biblioteket. Og den er god.
Men mange af de gamle bøger er ligeså gode.

Fra : Morten Mortensen

Dato : 11-07-05 10:16

> [...]
> skulle jeg lige låne den da den var hjemme på biblioteket. Og den er god.
> Men mange af de gamle bøger er ligeså gode.

Tak for anbefalingen og det var også det råd jeg fik på mit tidligere
indlæg, og jeg har selv kigget på Politikens bøger, men min vudering er at
de bruger rigtigt meget af pladsen til efterbehandling af billederne i
f.eks. Phoshop, hvor jeg gerne ville have det at komponere et billede, samt
den egentlige teknik, var en større del af bogen, men jeg tager måske fejl
når jeg fornemmer at ca. 80% af bogen bliver brugt til efterbehandling?

Morten

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-07-05 22:23

Morten Mortensen wrote:
> [...]
> knipserier, som jeg dog selv syntes er blevet rimelige.
> Ikke den store fotokunst, men tekniken er da kommet lidt på plads, syntes

Hej Morten jeg har set dine billeder og takker for kikket, jeg har
flg. kommentarer.

Generel bedømmelse:
[ ] Jeg synes billedet er godt...!
[ ] Jeg synes billedet er halvgodt.
[ ] Jeg synes billedet er på det jævne.
[x] Jeg synes billedet er decideret dårligt.

Bedømmelse af idé og formidling:
[ ] Billedet rummer en god idé, og den er formidlet godt...!
[ ] Man fornemmer en idé, men den er slet ikke formidlet.
[x] Det er et idé- og formålsløst knipseri.

Bedømmelse af komposition:
[ ] Kompositionen er god...!
[ ] Kompositionen kunne godt være bedre.
[ ] Kompositionen er intetsigende.
[x] Kompositionen er decideret ringe.

Bedømmelse af motiv:
[ ] Motivet er godt...!
[ ] Motivet er kun halvgodt.
[ ] Motivet er rodet og uoverskueligt.
[ ] Motivet er intetsigende.
[x] Motivet er decideret ringe.

Teknisk bedømmelse:
[ ] Billedet er teknisk set perfekt...!
[x] Billedet er dårligt beskåret
[x] Billedet er underbelyst
[ ] Billedet er overbelyst
[x] Billedet er kontrastløst
[x] Billedet er uskarpt
[ ] Billedet er rystet
[ ] Billedet er skævt
[ ] Billedet har styrtende linier
[ ] Billedet har farvestik
[x] Lyslægningen er dårlig

Samlet bedømmelse (point på en skala fra 0 til 10)
[0] Point

[x] Jeg vil anbefale, at du går en tur på biblioteket, og låner en
stor stak bøger om fotografi for nybegyndere, melder dig ind i en
fotoklub, tager et kik på www.fotoskole.dk ...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen