Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitale bilder til papir eller bare behol~
Fra : Jostein Åshammer

Dato : 10-07-05 11:36

Jeg sliter litt med å velge hva jeg bør gjøre med alle mine digitale
bildefiler. Nå har jeg flere hundre bilder, ja om ikke tusen, liggende på
min pc og jeg vet ikke om jeg fortsatt skal få de overført til papir for å
stikke de inn i et album, eller om jeg kun skal satse på det digitale
formatet. Alternativet blir jo da enten bara la de ligge og vise de på min
pc, lage en DVD med bilder for å vise på tv, eller lage et webgalleri som
andre kan klikke seg inn på, gjerne da med passordbeskyttelse. Å lage en DVD
eller en SVCD med bilder på for avspilling på tv blir for dårlig etter mine
krav. Synes et vanlig tv ikke gir god nok kvalitet for å kunne vise bilder
tatt med mitt Nikon D70 kamera. Skal man vise de på en tv kan man jo
likegodt bruke ett 2 megapixel kamera. Å satse på å vise bilder fra min pc
blir jo også litt tungvint, men gir den beste bildekvaliteten. Webgalleri
har jeg brukt endel, men har inntrykk av at de fleste jeg kjenner eller som
er i min familie aldri tar seg tid til å se på disse bildene. Ikke alle har
Internett eller kunnskap til å kikke på webgalleri heller. Å begynne å
overføre alle bildene til papir er vel fortsatt det beste alternativet, men
klart det dyreste også. Da tenker jeg å få de overført på pair av et firma
ala Eurofoto eller tilsvarende.
Jeg kunne godt tenke meg å høre litt fra dere andre om deres erfaringer og
hva dere velger å gjøre med alle bildefilene.

Mvh
Jostein Åshammer

Fra : Sveinar Ånes

Dato : 10-07-05 11:55

Jostein Åshammer skrev i melding
> Jeg kunne godt tenke meg å høre litt fra dere andre om deres erfaringer og hva dere velger å
> gjøre med alle bildefilene.

For meg har det blitt en både-og-løsning. Slideshow på DVD for å vise på
TV og bildefilene i sitt opprinnelige format lagret på DVD - med backup
selvsagt. Selv om jeg har en god fotoskriver (BJC-8200) blir den nesten
ikke brukt etterat jeg "oppdaget" slideshow. Slike slideshow har også vist
seg å være en utmerket måte å distrubuere bilder til venner&kjente.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-07-05 13:17

Jeg printer nogen ud / får dem fremkaldt på nettet, og placerer dem i
store rammer med plads til mange billeder.

Når jeg kommer fra ferie, så får jeg også lavet mange til papir, da det
er noget andet at have dem i papirform. man kan tage dem med sig, og
det er noget andet end TV.

Derudover kopierer jeg originalerne til DVD, og laver ind imellem
slideshows.

Fra : Jostein Åshammer

Dato : 10-07-05 14:18

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i melding
> [...]
> det er noget andet end TV.
>
> Derudover kopierer jeg originalerne til DVD, og laver ind imellem

Hvilket program er å foretrekke til å lage slike slideshow med?

Mvh
Jostein

Fra : Sveinar Ånes

Dato : 10-07-05 14:28

Jostein Åshammer skrev i melding

> Hvilket program er å foretrekke til å lage slike slideshow med?

Etter å ha prøvd det meste endte jeg opp med ULead DVD PictureShow 2.
Kjøpes på nettet til noen hundre - vel verdt pengene. Det er en trailversjon
som du kan teste før du bestemmer deg. Styr unna VCD og SVCD - det er
sære formater som ikke alle DVD-spillere hånterer.
http://www.ulead.com/runme.htm

Fra : Jostein Åshammer

Dato : 10-07-05 14:45

"Sveinar Ånes" <nobody@anywhere.com> skrev i melding

> [...]
> som du kan teste før du bestemmer deg. Styr unna VCD og SVCD - det er
> sære formater som ikke alle DVD-spillere hånterer.

Ok. Takk for svar. dette skal prøves ut.

Mvh
Jostein

Fra : Jostein Åshammer

Dato : 10-07-05 20:15

> [...]
> som du kan teste før du bestemmer deg. Styr unna VCD og SVCD - det er
> sære formater som ikke alle DVD-spillere hånterer.

Nå har jeg lastet ned ULead DVD PictureShow 3.
Meget bra program som også gir brukbar kvalitet på tv'n.
I trial versjonen får jeg ikke legge inn mere enn 10 bilder pr. slideshow.
Hvor mange slideshow som jeg kan lage pr. plate vet jeg ikke, men jeg har
foreløpig prøvd med 3 og det går bra. Er det noen slike begrensninger i
fullversjonen?

Mvh
Jostein

Fra : Sveinar Ånes

Dato : 10-07-05 20:35

Jostein Åshammer skrev i melding

> Nå har jeg lastet ned ULead DVD PictureShow 3.
> Meget bra program som også gir brukbar kvalitet på tv'n.

Jeg tror ikke det finnes noen som gir bedre bilde på TV - pass
på at du brenner i DVD-format.

> [...]
> foreløpig prøvd med 3 og det går bra. Er det noen slike begrensninger i fullversjonen?

I fullversjonen er den totale plassen på en DVD som er begrensingen. I disse
menysidene som følger med er det vel 4 slideshow pr side - utover det må en
velge neste side under avspillingen. Hvor mange bilder det blir på en DVD vet
jeg ikke - kanskje opp mot 2000?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-07-05 21:21

In article <QMqdnWN5RL355UzfRVnzvA@telenor.com>, Sveinar Ånes wrote:

> Jostein Åshammer skrev i melding

> Jeg tror ikke det finnes noen som gir bedre bilde på TV - pass
> på at du brenner i DVD-format.

Jo, iPhoto / iDVD. Her kan du også lave HDTV slideshows.
Apple har suverænt software her. Der er mulighed for det hele,
også at lave slidshows med Ken Burns effekter etc.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-07-05 16:05

In article <42d1202a$1@news.broadpark.no>, Jostein Åshammer wrote:

> "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i melding

> Hvilket program er å foretrekke til å lage slike slideshow med?

det der følger med computeren. iPhoto/iMovies/iDVD

Fra : Rado

Dato : 10-07-05 18:39

On Sun, 10 Jul 2005 15:17:44 +0200, "Jostein Åshammer"
<aashamme@hotmail.com> wrote:

>"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i melding

>Hvilket program er å foretrekke til å lage slike slideshow med?

Et alternativ er en TV-kortlæser, som viser billederne i fuld
kvalitet:

http://www.bluetinum.net/BlueTinum%20DK/faq/TV_Viewer.htm

Nogle nyere DVD afspillere har også sådan en kortlæser indbygget.

Endelig kan man jo lægge billederne på CD i JPG format, der kan de
afspilles i fuld kvalitet på de fleste DVD afspillere.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-07-05 19:18

In article <m4n2d1d8i15o712ejv9mindqk64c0gmru2@4ax.com>, Rado wrote:

> [...]
>
> Endelig kan man jo lægge billederne på CD i JPG format, der kan de
> afspilles i fuld kvalitet på de fleste DVD afspillere.

Jeg vil ikke kalde 720x576 interlaced for fuld kvalitet, medmindre
du har et meget dårligt kamera.

Fra : Rado

Dato : 10-07-05 23:46

On 10 Jul 2005 18:18:02 GMT, "Povl H. Pedersen"
<povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

>Jeg vil ikke kalde 720x576 interlaced for fuld kvalitet, medmindre
>du har et meget dårligt kamera.

Well, så optimalt opnåelig kvalitet på et TV.

De de der slideshowprogrammer laver er jo den rene elendighed ved
siden af.

Fra : Jarle Hrafn Grindhau~

Dato : 13-07-05 13:06

> Hvilket program er å foretrekke til å lage slike slideshow med?

Picasa er gratis.

..Jarle

Fra : lookaaly@yahoo.com

Dato : 11-07-05 03:13