Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tak for hjælpen
Fra : Morten Mortensen

Dato : 09-07-05 12:50

Hej NG

Jeg vil gerne takke alle i denne NG, da jeg har været den anonyme læser af,
hvad der føltes nok som et par tusind, indlæg i denne her NG (overdrivelse
fremmer forståelse) , igennem de sidste par uge omkring, hvad jeg skulle
købe af kamera, for jeg havde kig på et Canon 350D. I stedet for bare at
lave et nyt indlæg om "hvad skal jeg købe".

Og jeg er blevet klogere, for min endelige konklusion var, efter at have
læst en masse om kvalitet, priser, størrelse, teknik og en hel masse mere,
at jeg blev nød til at tage ind og holde det i hånden, for at finde ud af om
det var for lille, efter de anbefalinger der var her i gruppen.

Så jeg tog ind og fik det i hånden, og fandt hurtigt ud af, at selv til min
hånd med små korte tykke pølsefingre var det for lille. Jeg fik samtidig
muligheden for at holde et Nikon D70 i hånden, hvilket jeg syntes var for
stort.

Så nu gik jagten lidt ind på at finde et Canon 20D, som jeg syntes var lige
en anelse for dyr til mit budget. Det lå absolut bedre i hånden end de to
andre, og var klart det mest attraktive rent teknisk, men pengene havde jeg
svært ved at finde.

Så var det jeg begyndte at kigge på 350D'eren igen, men med kittet,
18-55/55-200mm samt et BG-E3, og se så blev ergonomi og økonomi smeltet
sammen til et, så jeg i går blev den meget lykkelige ejer af sådan et kit.

Det var aldrig blevet det rigtige valg, uden de anbefalinger og den
hjælpsomhed der findes i denne her NG, så jeg vil gerne sige et STORT tak
for hjælpen til alle.

Og når jeg får fundet lidt ud af hvordan sådan et kamera virker, vil jeg
sende et par talentløse knipserier her til gruppen, som Niels Ebbesen ynder
nok så meget at kalde dem, . Og så håber jeg at den hjælpsomhed der
findes her i gruppen vil forsætte, så I kan give mig noget konstruktiv
kritik, når jeg sender lidt talentløse knipserier, til vurdering og kritik,
så jeg forhåbentligt kan udvikle mit nok fuldstændig manglende talent til
at "skyde" nogle gode billeder.

Jeg vil også forsøge at deltage i jeres fotostafet, som jeg syntes er en
rigtig god ide, hvis jeg kan få lov til at være med i den? og jeg ellers kan
få taget mig sammen til sådan noget, for det er jeg ikke altid ret god til.

Når jeg nu er ved det, at blive bedre, er der så nogle der kan anbefale en
god bog om digital foto. For jeg har kigget lidt på Politikens digitale foto
bøger og de starter meget kort med det rent tekniske om kamera og
komposition af billedet, for derefter meget hurtigt at bruge store dele af
bogen til efterfølgende billede behandling. Og jeg har det sådan, at jeg
gerne vil krybe, før end jeg kan gå. Så jeg vil gerne have en bog, til at
starte med, der går meget mere i dybden med det rent tekniske og komposition
af billedet end det at behandle billedet bagefter, for min bedste
overbevisning, siger mig, at grundmaterialet skal være i orden først, før
end at man kan behandle billedet bagefter til noget ordentligt. Og det kan
alverdens super gode programmer som Photoshop og lignende ikke gøre noget
ved?

Er det forkert opfattet?

Tak for hjælpen ALLE.

Med venlig hilsen

Morten

Ved besvarelse direkte fjernes "ingenspam" i mail adressen.

Fra : Jacob

Dato : 09-07-05 17:00

"Morten Mortensen" <mam@ingenspamdebedste.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Med venlig hilsen
>

> Morten
>

> Ved besvarelse direkte fjernes "ingenspam" i mail adressen.

Kig lidt tilbage dere kan du læse at politikkens fotobog ikke er det store
værd. var det 20-50kr den var værd ?
smut en tur på bibloteket der har de en masse bøger. så kan du kigge lidt
efter hvad du syntes bedst om. ellers kan du kigge på canon og nikkon's
hjemmesider. de har begge to lavet en hel side om hvad der fungere hvordan
og hvorfor. canons er nede da de havde lavet nogle brølere. nikkons skulle
fungere fint.

ang. fotostafetten så har jeg selv planer om at deltage. der skal bare være
et emne jeg har blot en lille chance for at kunne finde ud af at
fotografere. Jeg er jo mest til action.

et lille fif jeg har benyttet mig af er at sætte kameraet til laveste
opløsning i jpg. men i fin kvalitet. på den måde kan man tage en hulens
masse billeder hvor man kan se hvordan lys farve skygge m.m. opfører sig.
det har gjort mig meget glad for min modlysblænde. selv indendørs.
Jeg syntes jeg har kunne finde båpde flere og bedre artikler på internettet
end i bøger. mest fordi at artiklerne på internettet er af nyere dato. og
derfor mere aktuelle, dog er de grundlæggende ting ved fotografering de
samme som for 30 år siden.

Jacob

Fra : Morten Mortensen

Dato : 10-07-05 18:03

"Jacob" <Rocky.tmc.fjer_nes@mail.dk> wrote in message

> [...]
> og hvorfor. canons er nede da de havde lavet nogle brølere. nikkons skulle

Det var også ca. min vurdering af disse bøgers værdi.

Jeg har selv overvejet det der med biblioteket, men jeg håbede nok lidt på,
at i stedet for at læse/kigge
adskillige bøger igennem derfra, for at finde ud af hvilken en eller to jeg
skulle ud at købe, var der nok nogle
herinde som kunne anbefale et par stykke.
Jeg har godt nok set Canons side eller det der er tilbage i øjeblikket

> ang. fotostafetten så har jeg selv planer om at deltage. der skal bare
> være et emne jeg har blot en lille chance for at kunne finde ud af at
> fotografere. Jeg er jo mest til action.

Så håber jeg ikke du bor ret langt fra jyllandsringen...

> [...]
> nyere dato. og derfor mere aktuelle, dog er de grundlæggende ting ved
> fotografering de samme som for 30 år siden.

Den mulighed havde jeg selv tænkt på, men skulle nu lige DET billede komme
som man bare går og venter på og man så har sat det til jpg og laveste
opløsning
ville jeg blive træt af det.
Tak for rådet med at kigge noget mere på nette, for jeg tror du har ret i at
det er
noget mere opdateret. De grundliggende ting er selvfølgelig det samme, men
som
du skriver er de mere opdateret på nette, og hvem gider og læse om 5 år
gamle
kameraer med mindre man er fotohistoriker.

Tak for besvarelsen.

Morten

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-07-05 11:41

Morten Mortensen skrev den 09-07-2005 13:50:

> [...]
> alverdens super gode programmer som Photoshop og lignende ikke gøre noget

Jeg kan anbefale Tom Ang's Bog om digitalfotografering (også fra
politikens forlag).

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Morten Mortensen

Dato : 10-07-05 18:20

"Carsten Riis" <.@.> wrote in message

> Jeg kan anbefale Tom Ang's Bog om digitalfotografering (også fra
> politikens forlag).

Jeg tror faktisk at det var bøger, fra selv samme forfatter jeg refererede
til da jeg skrev det
om Politikens bøger. For hvis du kigger dem lidt efter i sømmene så er det
vist kun første eller
måske andet kapitel med, som beskriver det rent tekniske, og som jeg lige så
det meget lidt
om selve kompositionen, og så bruge de den resterende del af bogen til
hvordan man efterbehandler
billedet i f.eks. Photoshop.

Men ellers tak for anbefalingen.

Morten