Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kan et objektiv have back focus
Fra : Thomas

Dato : 08-07-05 00:14

Hej alle,

Jeg har en kammerat med et 80-200 mm. AF-S Nikon objektiv, der volder os en
del problemer. På både mit og hans D70 er der en tendens til backfocus. Ofte
kan vi se på billederne, at fokuspunktet er placeret 5-10 cm. bag det vi
fokuserede på. Problemet er tydeligt på alle blædeåbninger fra F/2,8 til
F/5,6... derefter får det mindre og mindre betydning.

Vi har begge andre objektiver men ingen problemer i denne stil. Derfor er
det jo lidt vanskeligt, at mistænke andet end objektivet.

Men hvordan kan et objektiv have backfocus - hele AF-delen sidder vel i
kameraet?

Og hvordan kan fejlen rettes - kan Nikon "justere" objektivet?

Thomas

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 08-07-05 08:48

Thomas wrote:
> [...]
> fokuserede på. Problemet er tydeligt på alle blædeåbninger fra F/2,8 til
> F/5,6... derefter får det mindre og mindre betydning.

Du er 100% sikker det ikke jeres huse der har BF? D70 er jo desværre
ikke kendt for at være helt fokusfejlfri

> Vi har begge andre objektiver men ingen problemer i denne stil. Derfor er
> det jo lidt vanskeligt, at mistænke andet end objektivet.

Har I prøvet med andre tele'er? Det er når rækkeviden kom ud der kommer
problemer med fokus. Jesper Nielsen fra gruppen har et D70 der rammer
lige i skabet med et 18-70DX objektiv ved korte afstande, men ved
135meter ryger den 5 meter for kort ved fokus

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Thomas

Dato : 08-07-05 12:19

"Thomas Schreiber" <REMOVEnews@schreiber.se> wrote in message

> [...]

> problemer med fokus. Jesper Nielsen fra gruppen har et D70 der rammer lige
> i skabet med et 18-70DX objektiv ved korte afstande, men ved 135meter

De omtalte focus problemer med D70 var en børnesygdom, der af en eller anden
grund hænger ved. Jeg tvivl meget på at 2 forskelliger D70'ere har samme
fokusproblem.

Desuden har vi begge 300 mm. objektiver (det ene en prime det andet en
70-300 mm. der fokusere korrekt.

.... men jeg savner stadig svar på min spm. - hvordan kan fejlen ligge i
objektivet.

Thomas

Fra : ;o\)-max-

Dato : 08-07-05 12:49

"Thomas"
> [...]
> 70-300 mm. der fokusere korrekt.
>
> ... men jeg savner stadig svar på min spm. - hvordan kan fejlen ligge i

Prøv at tjek denne tråd - den handler om fokus fejl i objektiver.. -max-
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1029&message=12833550

Fra : Thomas

Dato : 08-07-05 14:14

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message

> Prøv at tjek denne tråd - den handler om fokus fejl i objektiver..
> -max-
> http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1029&message=12833550

Tak for linket max - hmmm hvis de har ret i tråden, så er det jo vores
kameraer, der har et problem. Så vidt jeg kan forstå, ligger fejlen i
kameraet, hvis det skarpeste punkt på billedet er skarpt nok.

På 20 meters afstand er billedet knivskarpt 1 meter bag det jeg fokuserer
på.

Thomas

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 08-07-05 16:56

"Thomas Schreiber" skrev
[snip]
> Du er 100% sikker det ikke jeres huse der har BF? D70 er jo desværre
> ikke kendt for at være helt fokusfejlfri
[snip]

Hvordan ser dt ud med D70s?
(Jeg besøgte en forhandler som sagde at bl.a. problemet med back fokus var
blevet løst i D70s, men de siger jo så meget for at tjene penge).

Mvh. Hans

Fra : David List

Dato : 08-07-05 12:58

Thomas wrote:
> [...]
> fokuserede på. Problemet er tydeligt på alle blædeåbninger fra F/2,8 til
> F/5,6... derefter får det mindre og mindre betydning.

Naturligvis.

> [...]
> det jo lidt vanskeligt, at mistænke andet end objektivet.
>
> Men hvordan kan et objektiv have backfocus - hele AF-delen sidder vel i

Der er stadig en vandrende del i objektivet, der skal være kalibreret og
justeret i forhold til endepunkterne.

Se i øvrigt diskussionerne på dpreview.com´s D70 forum. Dette har været
diskuteret til hudløshed der. Du skal nok søge lidt tilbage til
månederne efter D70´s frigivelse på markedet.

Med venlig hilsen
David List