Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad har en begynder brug for??
Fra : Carsten Gram

Dato : 07-07-05 20:20

Hej NG!

Jeg har netop bestilt et canon eos 350d, og der følger et 18-55mm
objektiv med. Er det hvad man som begynder har brug for, eller skal jeg
invistere i et ekstra objektiv (jeg har tænkt på at evt. invistere i et
55-200mm), og evt. hvilket (behøves ikke at være dyrt).

Mvh

Carsten

Fra : Brian Lund

Dato : 07-07-05 20:48

> [...]
> invistere i et ekstra objektiv (jeg har tænkt på at evt. invistere i et
> 55-200mm), og evt. hvilket (behøves ikke at være dyrt).

Du har brug for et godt stort CF kort, især hvis du vil skyde i RAW (som jeg
vil anbefale)!
Ang objektiv, 55-200 skulle vist være acceptabelt, men jeg tror nok 200 mm
ville være for kort til mig...

Sigma laver nogen 70-300 som kan fås for 1500-2000 kr i tyskland, og de
skulle være udemærkede til prisen! - De laver(lavede?) en som hedder "70-300
APO Macro Super II" eller noget i den dur, og det skulle være ret godt, jeg
har selv bestilt et til en ven... Men det ser ud til at det er udgået,
heldigvis ligger det allerede i posten :) (Og det skulle være her imorgen)

Brian

Fra : Brizz

Dato : 08-07-05 16:49

> Du har brug for et godt stort CF kort, især hvis du vil skyde i RAW (som jeg
> vil anbefale)!

HVorfor er det at du så klart vil anbefale at skyde i RAW?

Mvh Brian
---
www.fotob.dk

Pilots without fuel are pedestrians

Fra : Brian Lund

Dato : 08-07-05 18:48

> HVorfor er det at du så klart vil anbefale at skyde i RAW?
>
> Mvh Brian

Ok, måske ikke som nybegynder, jeg kom selv fra et Powershot A75, og det
havde jeg da en rimelig erfaring med (3000+ billeder). Så jeg gik faktisk
fra starten igang med at skyde i RAW, og jeg var meget hurtig klar over at
mulighederne var meget bedre!
Jeg går ud fra at Carsten har erfaring fra et andet (digital)kamera, hvis
ikke synes jeg nu det er lidt vildt at lægge ud med DSLR...

Hvorfor RAW? - Jo, jeg har ofte oplevet at AWB skyder helt ved siden af med
WB, dét kan justeres meget nemt!

Er billedet lidt over/underbelyst? - Dét kan nemt justeres! - Og det giver
altså et helt andet resultat end at pille ved en jpg fil imo...

Brian

Fra : Morten Wartou

Dato : 08-07-05 16:14

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Du har brug for et godt stort CF kort, især hvis du vil skyde i RAW (som
> jeg
> vil anbefale)!

Er det ikke uforsigtigt at anbefale at man skyder i RAW hvis man ikke kender
til Carstens forudsætninger? RAW-billeder kan se ganske forfærdelige ud,
hvis man ikke piller ved RAW-konverterens indstillinger, og desuden ved hvad
det er man skal pille ved. :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Thomas

Dato : 07-07-05 21:15

Jeg har købt et Tamron 18-200, og har ikke fortrudt ét sekund! Måske du
stadig kan få den til 3.000 hos Bingo.

Thomas

Fra : Henrik Olesen

Dato : 07-07-05 21:33

Det samme her - købt et Tamron 18-200 (giver jo 1,5 x mere på digital kontra
analogt kamera - dermed op til 300 mm) og købte det hos www.foto-erhardt.de
i tyskland til 350 euro (ca. 2600 dkr. + 8 euro i fragt). Havde det efter
ca. 1 uge. Lækkert objektiv til mit amatørbrug, hvor jeg blot skal tage
familiefotos og lidt windsurfingfotos.

Mhv. Henrik
PS: Har også et 70-300 Tamron, som jeg ligeledes er rigtig godt tilfreds
med.

Fra : Brizz

Dato : 08-07-05 16:50

> [...]
> invistere i et ekstra objektiv (jeg har tænkt på at evt. invistere i et
> 55-200mm), og evt. hvilket (behøves ikke at være dyrt).

Du spørger hvad en begynder har brug for. Der vil jeg også mene en
fornuftig taske til at transportere det i.

Mvh Brian
---

Fra : ;o\)-max-

Dato : 08-07-05 16:06

"Brizz"

> Du spørger hvad en begynder har brug for. Der vil jeg også mene en
> fornuftig taske til at transportere det i.
>
> Mvh Brian

Sludder - Han har brug for at lære at bruge udstyret, den 18-55mm
burde holde ham beskæftiget i mindst 6 måneder og den skal ikke
pakkes ned i nogen taske. Jeg har en stor ryksæk til de lange ture,
hvis jeg skal have masser af udstyr med, men vader aldrig aldrig
rundt med en fototaske over skulderen når jeg er ude og tage
billeder, så længe manden kun har et objektiv (og det er rigeligt)
er en taske helt unødvendig og er mere i vejen en til gavn.
En fotovest, fisker/jagt vest med gode lommer, kan rumme
alt det jeg har brug for, et ekstra objektiv, flashkort og batterier.
tidligere havde jeg også en x-drive - vigtigst er det ikke at have
en taske dinglende over skulderen.. -max-

Fra : Ivan

Dato : 08-07-05 19:03

"Carsten Gram" <carsten@itkon.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> et ekstra objektiv (jeg har tænkt på at evt. invistere i et 55-200mm), og
> evt. hvilket (behøves ikke at være dyrt).

Dav
Det du har brug for er som max skriver at kende det nye "legetøj" til
bunds. Hvad der måske er mere vigtigt er et stort CF-kort og extra batteri.
Min mening er at du skal starte med at skyde i RAW, mine første kamera kunne
ikke skyde RAW, der for gik der lidt tid inden jeg prøvede med RAW. Det er
rigtigt godt når der skal redigeres, men hvis du ikke vil bruge tid i
"mørkekammeret" skal du ikke skyde i RAW.
Jeg har selv lilllebror til 350eren og der kan et batteri holde til 4 x 512
kort inden der ikke er mere strøm på, jeg ved ikke hvor meget strøm 350eren
bruger så måske ikke et extra batteri.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 08-07-05 20:47

Ivan wrote:

> Jeg har selv lilllebror til 350eren og der kan et batteri holde til 4 x 512
> kort inden der ikke er mere strøm på, jeg ved ikke hvor meget strøm 350eren
> bruger så måske ikke et extra batteri.

Det er lige godt imponerende: 2048 kort. Hvor mange billeder er der på
hvert kort ?

OK: Du mener nogk at man kan fylde et par tusinde billeder på inden der
skal lades, og så skal man alligevel hjem og spise frokost og have kaffe...

Bo //

Fra : ;o\)-max-

Dato : 08-07-05 20:53

"Bo Bjerre"

> [...]
> skal lades, og så skal man alligevel hjem og spise frokost og have kaffe...

) så kom jeg sku alligevel til at grine idag, fanme irreterende når
man syns man lige havde fortjent en surmule dag..)-max-