Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sort/hvid billide ?
Fra : Trolle

Dato : 06-07-05 20:34

Mangler navnet p} den teknik man brugte i game dage, s} man kunne f}
et rent sort/hvidt foto til at kun v{re sort/hvidt, uden gr}toner
Mener man brugte noget specielt papir til selve fremkaldesen ?

Fra : Jacob

Dato : 06-07-05 20:40

"Trolle" <jt@direkte.org> skrev i en meddelelse
> Mangler navnet p} den teknik man brugte i game dage, s} man kunne f}
> et rent sort/hvidt foto til at kun v{re sort/hvidt, uden gr}toner
> Mener man brugte noget specielt papir til selve fremkaldesen ?

sort eller hvid billed ville jeg kalde det. mit billedprogram kalder det for
1bit eller 2 collor system.

Jacob

Fra : KNL DtP

Dato : 06-07-05 20:41

"Trolle" <jt@direkte.org> skrev i en meddelelse

> Mangler navnet p} den teknik man brugte i game dage, s} man kunne f}
> et rent sort/hvidt foto til at kun v{re sort/hvidt, uden gr}toner

Det hedder 'lith' og er ekstrem høj-kontrast.

Forklaring sakset fra foto.no:
----------------------------------
Lith kommer av gresk for stein, og har vel sin bakgrunn fra trykkemetoden
litografi. Lithfilm blir mest brukt av litografer eller reprofotografer -
grafisk industri. De fremstiller filmer av trykksakorginaler
(skrift,tegninger,bilder). Det de produserer er film til produksjon av
trykkplater.

Lith-film er blå-følsom eller orhocromatisk og har oftest en meget hard
kontrast. Fremkalt i speialfremkaller ,lithfremkaller, har den ingen gråtoner.
Filmen produsers i blad, også i størrele med en avisside. Basen er tynn, og
levres i to kvaliteter. målfast og ikke målfast.

Lithfilm brukes av fotografer til fremstilling av masker, tekstfilmer, og
fotografiske spesialeffekter. Filmleverandørene Fuji, Kodak og Agfa har egne
grafiske avdelinger.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Trolle

Dato : 06-07-05 21:22

On Wed, 6 Jul 2005 21:40:35 +0200, "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com>
wrote:

>"Trolle" <jt@direkte.org> skrev i en meddelelse

>Det hedder 'lith' og er ekstrem høj-kontrast.

Tak for det Kritian kunne ikke komme i tanke om hvad det hed den
teknik.

Fra : Peter

Dato : 06-07-05 21:06

Polarisering måske ?

Fra : Ole Helms

Dato : 07-07-05 07:40

On Wed, 6 Jul 2005 22:06:13 +0200, "Peter" <pollansa@hotmail.com>
skrev:

>Polarisering måske ?

Jeg tror du tænker på solarisering, som blev benyttet en del sammen
med tonelineteknikken ved lith.

--
Venligst
Ole Helms