Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Flashanlæg versus flere SB800 flash
Fra : Michael L

Dato : 06-07-05 02:28

Hej

Jeg går og tænker på at anskaffe noget fornuftig belysning til
studio-optagelser og lign.
Og i den forbindelse overvejer jeg hvorvidt det skal være et rigtig
flashanlæg med 2-3 flashhoveder og tilhørende softbox/paraply m.m.
Eller om jeg istedet skulle supplere den SB800 jeg har nu med 2-3
stykker mere med tilhørende stativ, softbox osv.

Fordelen ved flere SB800 er jo at de er mobile og nemt kan tages med ud
på steder hvor et helt flashanlæg ikke lige kan tages med.

Men er der nogen der ved hvor god SB800 løsningen vil være i forhold
til et flashanlæg? Hvis vi altså snakker flashanlæg i den lave ende -
Dvs. under 10K ?
Og er der nogen begrænsinger ved den ene løsning frem for den anden
udover mobilitét?

- Michael

Fra : ;o\)-max-

Dato : 06-07-05 04:53

"Michael L"
> [...]
> Dvs. under 10K ?
> Og er der nogen begrænsinger ved den ene løsning frem for den anden

Du får ikke noget modellerings lys med SB-800, måske ikke så
stort problem hvis du arbejder digitalt og skyder direkte til en
computer, meeen jeg ville nu nødig skulle lave en opstilling uden
at kunne se nogenlunde hvad jeg lavede.. Jeg tror heller ikke
der kommer meget lys ud af en SB-800 hvis du putter den ind
i en softbox.. Men det kommer jo an på hvad du skal lave om
du har brug for så meget kapoow.. Måske tage det et skridt a
gangen, køb en SB-800 mere et par paraplyer og stativer og
se hvad du syns. Hvis du ikke suns det er så let uden modellerings
lys, kan du sikkert uden problemer sælge den igen for en fornuftig
pris og købe et transportabelt studie sæt. Jeg har 3 Multiblits i en
kuffert og syns ikke det er det store problem at slæbe rundt på.
-max-

Fra : Michael L

Dato : 06-07-05 11:38

-max- wrote:

> [...]
> pris og købe et transportabelt studie sæt. Jeg har 3 Multiblits i en
> kuffert og syns ikke det er det store problem at slæbe rundt på.

Det har du selvfølgelig helt ret i - Modelleringslyset mangler jo i den
løsning. Så det vil være noget med at sætte dem op, tage et billede og
tjekke, justere osv. indtil man rammer rigtigt og det skal man så gøre
hver gang man ændre stilling på modellen hvor skyggerne kan falde
anderledes.

Men hvis man kigger på et studiesæt hvor kraftige hoveder skal man så
kigge efter? De fåes jo i mange størrelser. Jeg ved godt det er lidt et
generelt spørgsmål når man ikke kender det fulde omfang af brugen.
Men kan man sige noget generelt om det skal være 250watt eller måske
500 watt?

Det skal selvfølgelig kunne bruges til traditionel
portrætfotografering, men også til modelfotografering med 1-2 modeller
inklusiv opstilling med diverse objekter så som kasser, møbler osv.

Jeg vil hellere købe det for stort end noget der er for småt og så ikke
rækker til det man vil bruge det til.

Jeg er også stødt på forskellige begreber i forbindelse med studieflash
så som colorflash og monobloc - Hvad er forskellen på disse?
Og igen så findes der også lamper som fast lyskilde - Hvad er
fordelen/ulempen ved dette fremfor et flashanlæg?

Tak for hjælpen.

- Michael