Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Batteristatus
Fra : 7c

Dato : 05-07-05 20:24

Jeg har endelig fået mit Canon 350D og kunne ikke være mere lykkelig om jeg
så var blevet kørt over af en ølbil på vej ud fra et horehus

Men en ting undre mig. Når jeg smider 6 normale "walkmanbatterier" i grebet,
så virker det fint med statusindikatoren, men når jeg bruger mine
genopladelige batterier i samme størrelse, så viser den lige fra starten at
der ikke er ret meget strøm på. Hvorfor det?

Jeg har taget over 800 billeder på de genopladelige batterier, så de har
ikke manglet strøm. Det er Duracell1,2 volt 2300 mAh Nimh.

Vh.

Søren

Fra : Brian Lund

Dato : 05-07-05 20:42

> [...]
>
> Jeg har taget over 800 billeder på de genopladelige batterier, så de har
> ikke manglet strøm. Det er Duracell1,2 volt 2300 mAh Nimh.

Det er sikkert fordi:
Normale alkaline AA batterier er 1,5V hvorimod genopladelige er 1,2V!
Dvs. du har kun 7,2V med genopladelige, hvor du har 9V med alkaline, og
kameraet tror derfor der ikke er meget strøm på...

Brian

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 05-07-05 20:44

"Det er Duracell1,2 volt 2300 mAh Nimh"

Uden at kende meget til Canon, er det nok de 1,2 volt som er problemet. Det
er jo 0,3 volt for lidt pr. batteri. Kunne det ikke tænkes?

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Bo Andersen

Dato : 05-07-05 20:54

> [...]
>
> Jeg har taget over 800 billeder på de genopladelige batterier, så de har
> ikke manglet strøm. Det er Duracell1,2 volt 2300 mAh Nimh.

Alm. alkaline batterier starter på ca.1,5 V og jo mere batteriet opbruges
jo mere falder spændingen. Ned til ca. 1,0 V (personligt gæt) hvor kameraet
så slukker.

Genopladelige Ni-Mh batterier kører ret konstant på 1,2 V fra fuldt
opladet til opbrugt. Når batteriet er opbrugt falder spændingen hurtigt til
1,0V
og kameraet slukker.

Batteri-indikatoren på kameraet benytter b.la. spændingen over batteriet
til at estimere
en "batteristand" og her er det genopladelige altså 0,3V "mindre" end et
alkaline, og det kan
skyldes at kameraet melder "lav batt" selvom der er masser af strøm tilbage.

Med andre ord, hvis kameraet melder "lav batt" ved 1,2V ja så melder det jo
"Lav batt"
med det samme du isætter et genopladeligt.

-Bo Andersen-

Fra : Henning

Dato : 05-07-05 20:57

> [...]
>genopladelige batterier i samme størrelse, så viser den lige fra starten at
>der ikke er ret meget strøm på. Hvorfor det?
Et almindeligt batteri er på 1,5v, et opladeligt er på 1,2. Dvs.
spændingsforskellen på de 6 batterier vil være 1,8v. Indikatoren viser
ikke manglende strøm, men spænding.

>Jeg har taget over 800 billeder på de genopladelige batterier, så de har
>ikke manglet strøm. Det er Duracell1,2 volt 2300 mAh Nimh.

Der er masser af strøm, det er spændingen der mangler og det er den
der måles på.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : 7c

Dato : 05-07-05 21:41

Tak for svarrene. Det lyder meget logisk. Kan man ikke få genopladelige med
samme styrke som normale batterier?

Vh.

Søren

Fra : Brian Lund

Dato : 05-07-05 22:33

> Tak for svarrene. Det lyder meget logisk. Kan man ikke få genopladelige
med
> samme styrke som normale batterier?
>
> Vh.

Nix, ikke så vidt jeg ved i al fald!

Brian

Fra : Henning

Dato : 06-07-05 15:03

On Tue, 5 Jul 2005 22:40:47 +0200, "7c" <speax@SLETDETTEspeax.dk>
wrote:

>Tak for svarrene. Det lyder meget logisk. Kan man ikke få genopladelige med
>samme styrke som normale batterier?

Nej, jeg har derimod set udstyr (walkie talkie) som havde plads til et
ekstra batteri, når der blev brugt opladelige.

Henning
hsb(at)image.dk