Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Jpeg vs Tiff
Fra : AON

Dato : 05-07-05 16:17

Hej !

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad forskellen på eks. 2500x2000 jpeg der
fylder 3mb og
2500x2000 Tiff der fylder 18mb ?
2500x2000 pixel er de jo begge 2 !

mvh
Aon

Fra : KNL DtP

Dato : 05-07-05 17:10

"AON" <oz3aap@lite.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad forskellen på eks. 2500x2000 jpeg der
> fylder 3mb og 2500x2000 Tiff der fylder 18mb ?

JPEG-filen er komprimeret. Der smides data væk ved at forsimple billedet. Zoom
helt ind til 200% og kig godt efter "digital snavs". På denne måde kan man få et
billede på 5 MegaPixels til at fylde 3 MB.

TIFF-filen er ukomprimeret. Der er ikke smidt data væk. Derfor fylder den antal
pixels x bitdybden. Man kan dog godt komprimere TIFF, så det fylder mindre. Her
kan man med fordel vælge LZW, som typisk for filstørrelsen ned på en 6-8 MB for
ovenstående fil - størrelsen afhænger af hvor kompliceret billedet er (mange små
detaljer).

Hvis spørgsmåler går på, om det kan betale sig at ofte 18 MB diskplads på et
hukommelseskort for hvert billede, fremfor at bruge 3 MB til en JPEG, så vil jeg
nok vælge den lille JPEG. Husk dog altid at sætte den til højeste opløsning og
laveste kompression/bedste kvalitet. Det er ikke så voldsom meget data, som
smides væk, hvis billederne "kun" skal bruges til privat.

Er du dog ude efter den bedste tænkelige kvalitet er TIFF-formatet jo oplagt -
det fylder bare helt vildt.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : AON

Dato : 05-07-05 19:04

Tak for svaret Kristian !

Det vil sige at hvis jeg forstørrer 200% så er der mindre støj på i Tiff
formatet og bedre at redigere i inden print til eks. A4 photopapir ?

Jeg bruger som standard højeste jpeg og i bedste kvalitet som du skriver,
men ville bare vide hvad jeg kan bruge Tiffformatet til siden det fylder 6x
så meget !

mvh
Anders

Fra : C. Stensgaard

Dato : 06-07-05 07:28

En anden og i mine øjne meget mere væsentlig : Tiff gør det muligt at
redigere i 16 bit. Vel og mærke hvis det ER 16 bit Tiff som kamera leverer
og ikke 8 bit Tiff.

--
Venlig hilsen

Claus Stensgaard

// der er en bindestreg for meget i adressen !