Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
pixels
Fra : Preben

Dato : 05-07-05 15:51

SHQ : 2288x1712
HQ : 2288x1712
SQ1: 1280x960
SQ2: 640x480

hvad svarer de forskellige tal til i Pixels ??
og hvorstore kan man lave diverse billeder i i forhold til hvilket tal man
fotograferer i
kameraret er et Olympus c-765 uz med 4 mill. pixsels
hilsen
preben

Fra : Holst

Dato : 05-07-05 16:08

Preben wrote:

> SHQ : 2288x1712
> HQ : 2288x1712
> SQ1: 1280x960
> SQ2: 640x480
>
> hvad svarer de forskellige tal til i Pixels ??

Tallene er i pixels.

> og hvorstore kan man lave diverse billeder i i forhold til hvilket tal man
> fotograferer i
> kameraret er et Olympus c-765 uz med 4 mill. pixsels

Hvis du prøver at gange 2288 med 1712 får du 3.917.056, hvilket vist er
så tæt du kommer på de 4 mio. pixels.

Fra : Preben

Dato : 05-07-05 16:41

ok tak

men er 1280x960 godt nok til 13x18 cm billede ??
er kan man godt lave dem større i dette format

preben

Fra : Holst

Dato : 05-07-05 16:58

Preben wrote:

> ok tak
>
> men er 1280x960 godt nok til 13x18 cm billede ??
> er kan man godt lave dem større i dette format

Det ved jeg ikke. Det har jeg ikke meget forstand på. Men nogen har
engang sagt til mig:

1.3 megapixels er nok til skærmen

2.0 megapixels er nok til 10x15 billeder

og så eller størrre, desto større billede du ønsker.

1280x960 er 1.228.800 pixels, så det er nok til skærmen, men nok i
underkanten til 10x15 billeder. Men selvfølgelig kan du stadig lave
10x15 billeder, og når musikken spiller ser det sikkert fint ud. Men går
du tæt på, vil du måske kunne se, at det hakker.

Jeg har set 2.0 megapixels billeder i A4-størrelse, der faktisk på
afstand ser ganske fine. Først når man kigger nærmere på billedet ganske
tæt på, opdager man den lidt for ringe opløsning.

Så til 13x18 billeder ville jeg vælge noget lidt større. Men på den
anden side kunne jeg heller aldrig finde på at tage billeder i andet end
højeste opløsning.

Fra : Per O.

Dato : 05-07-05 18:02

"Preben" <prebenvf@mail.dk> skrev i en meddelelse
> ok tak
>
> men er 1280x960 godt nok til 13x18 cm billede ??
> er kan man godt lave dem større i dette format

Jeg vil nok vende problematikken lidt på hovedet. Hvorfor vil du ikke bruge
den bedst mulige kvalitet? Hukommelseskort er ikke ret dyre længere, og det
du overvejer svarer lidt til at købe en sportsvogn for derefter at bruge den
til at køre hen til bageren og tilbage igen med 20km/t. Brug dog den
opløsning du har til rådighed .. alt andet er efter min bedste overbevisning
spild af tid.

Per O.
www.skaldepande.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-07-05 20:03

"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> skrev

> Jeg vil nok vende problematikken lidt på hovedet. Hvorfor vil du ikke
bruge
> den bedst mulige kvalitet? Hukommelseskort er ikke ret dyre længere, og
det

Bruger hans kamera ikke XD kort som stadig koster en mindre bondegård?

Claus

Fra : Lars Månsson

Dato : 05-07-05 20:48

> "Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> skrev

> bruge
> det
>
> Bruger hans kamera ikke XD kort som stadig koster en mindre bondegård?

Du kan få 1 GB til ca 800 kr, så jeg vil give Per ret, hukommelseskort
koster ikke ret meget.

Hilsen
-Lars-

Fra : Jens B

Dato : 05-07-05 19:42

"Preben" <prebenvf@mail.dk> skrev i en meddelelse
> ok tak
>
> men er 1280x960 godt nok til 13x18 cm billede ??
> er kan man godt lave dem større i dette format

Først og fremmest så er 1280x960, 4:3 format, hvorimod 13x18 er 1:1,38
format.
Så du skal beskære billedet til 1280x924.

For at vurdere kvaliteten, som omregn til DPI.
1280 / 18 * 2,54 = ca 180 DPI.
Det betyder, at hvis du har et billede der er 1280 pixels bredt, og du får
det printet i 18 cm, så vil der være 180 punkter per tomme. Normalt siger
man vist at 150 er rimelig kvalitet, og 300 dpi er rigtig god kvalitet.
Personlig vil jeg mene at 180 DPI er udemærket til almindelige fortos. Går
du op i fotografering, og sidder er nærstuderer billederne, så kan det være,
at du gerne vil have en endnu højere opløsning.

Men prøv dig frem. Tag et billede i højeste opløsning, gerne gemt som
ukomprimeret tiff eller raw. I et billedbehandlingsprogram ændrer du så
billedet til forskellige størrelser. Skriv tekst på billedet, som angiver
størrelsen, f.eks. 1280*924, og gem det. Få derefter de forskellige
størrelse billeder "fremkaldt" i forskellige størrelser. Så kan du så
vurdere hvilken kvalitet du er tilfreds med.

Jens

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-05 20:03

> men er 1280x960 godt nok til 13x18 cm billede ??
> er kan man godt lave dem større i dette format

Måske kan du hente hjælp her
http://62.242.60.78/editor7/user_doc.asp?id=50

--
Mvh Peter ....jobsøgende webdesigner
http://www.cgi-shop.dk/bilag/html/index.html

Fra : Preben

Dato : 06-07-05 14:52

tak for svarene..
tror jeg køber et ekstra kort..
men vil der være forskel på lagerings tiden hvis jeg bruger et 512 mb i
forhold til mit nuværende 256 mg kort det er et xd kort

preben

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 06-07-05 15:52

"Preben" skrev
> [...]
> fotograferer i
> kameraret er et Olympus c-765 uz med 4 mill. pixsels

Prøv at læse følgende:

http://www.akam.dk/artikkel/12627

Mvh. Hans

Fra : kv

Dato : 07-07-05 20:28

Kig på olympus' hjemmeside www.olympus.dk.

Der kan du finde en vejledning om pixels kontra billedstørrelser

mvh
KV