Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Råd ved køb af objektiv til Canon EOS 350D
Fra : Michael

Dato : 05-07-05 13:34

Hej

Jeg skal ud og have objektiv til mit kamera Canon EOS 350D
Jeg har det der fuldte med i kit 18-55 mm det skal bruges til udflugter og
familie komsammen
Det jeg har nu 18 til 55 men jeg vil gerne have mere op til 125 eller 135
Men hvad skal man invistere i Tamron, Sigma eller Canon ??
Ligeledes skal der altid ganges med 1,6 eller er det noget jeg har
misforstået ??
Et objektivet på 18-125 er det for stort spring ??

Jeg har set på disse her men jeg ved ikke hvad der er kvaletet
Sigma AF 3,5-5,6/18-125 DC E 62
Canon EF-S 4,0-5,6/17-85 IS USM E 67
Sigma DL 3,8-5,6/28-135 IF C/EF

Eller er der et som du kan anbefale så vil jeg gerne høre ide'en

Jeg regner med at bruge 3/4 tusende på sådan en fætter ellers må jeg spare
lidt mere sammen hvis det viser sig at der skal bruges mere

Fra : .J.S...

Dato : 05-07-05 14:28

"Michael" <mibo5@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det jeg har nu 18 til 55 men jeg vil gerne have mere op til 125 eller 135
> Men hvad skal man invistere i Tamron, Sigma eller Canon ??

Pris og kvalitet følges generelt ad, men måske betaler man en smule mere for
de 'Originale' mærker som Canon.
En ting at være opmærksom på er at Canon generelt kun leverer modlysblænde
med til de dyre L objektiver.

> Ligeledes skal der altid ganges med 1,6 eller er det noget jeg har
> misforstået ??
Det er korrekt.

> [...]
> Canon EF-S 4,0-5,6/17-85 IS USM E 67
> Sigma DL 3,8-5,6/28-135 IF C/EF
>
> Eller er der et som du kan anbefale så vil jeg gerne høre ide'en

Vil du kun have een zoom ?
Ellers var det vel bedre at supplere med en 70-200 , 70-300 eller noget i
den stil da du jo har en kort zoom.

mvh/JS

Fra : hansen

Dato : 05-07-05 15:15

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> >
> Vil du kun have een zoom ?
> Ellers var det vel bedre at supplere med en 70-200 , 70-300 eller noget i

Tamroms 28-300 kører fint på 350D'eren (husk at gange med 1,6...).

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-07-05 14:54

> [...]

> Jeg regner med at bruge 3/4 tusende på sådan en fætter ellers må jeg
> spare lidt mere sammen hvis det viser sig at der skal bruges mere

Køb en Canon EF 70-200mm f/4L i Tyskland. Det er en fremragende telezoom,
der fint dækker dit manglende område, og som ligger inden for dit budget. Du
kan siden supplere op med en 1,4x teleconverter, hvorefter du også har en
98-240mm f/5.6.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 7/4/05)

Fra : Claus P. Hastrup

Dato : 05-07-05 16:31

Jens Bruun wrote:

> [...]
> for dit budget. Du kan siden supplere op med en 1,4x teleconverter,
> hvorefter du også har en 98-240mm f/5.6.

100% et råd jeg kan tilslutte mig.
Umiddelbart havde jeg det indtryk, at Michael helst ville samle hele området
i ét objektiv - men det her er så absolut at foretrække.

/Claus

Fra : Gert Medom

Dato : 05-07-05 16:36

> [...]
>
> Jeg regner med at bruge 3/4 tusende på sådan en fætter ellers må jeg spare
> lidt mere sammen hvis det viser sig at der skal bruges mere

Jeg synes at du skal overveje, hvilken billedkvalitet du går efter. Før du
ved det, er det svært at rådgive dig.

Der er forskellige taktikker, når man skal købe objektiver til kamera. Man
kan lidt forenklet sige at det er perfektionisme kontra pragmatisme. Nogle
køber fra starten det optimale, mens andre (som undertegnede) køber
billigere og opgraderer hen ad vejen. Fordelen ved det har været at jeg har
haft penge til at købe et ekstra objektiv og derfor har haft en lidt mere
fleksibel udrustning end hvis jeg havde gået efter det optimale fra starten.
Begge fremgangsmåder er brugbare, men man skal selvfølgelig tænke igennem
hvad man vil frem til.

Jens Bruun´s forslag er et fint objektiv, og det har den fordel, at du kan
"vokse" med det, hvis du hen ad vejen får smag på mere. På den anden side
kan det vise sig at være over-kill, hvis du ikke har de ambitioner om at
udvide din hobby. Igen; det er noget, du skal overveje..

Jeg har købt en sigma 18-125 mm DC, og jeg klager ikke. Det dækker et meget
nyttigt område. Fotohandleren jeg købte ved sagde at det "knirkede" lidt i
tele-enden, men det er ikke så meget, at det generer mig, men jeg er heller
ikke en type der ligger søvnløs om natten pga små uskarpheder ved 200 mm el.
lign.

Bedste hilsen Gert